Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Någon som tappat batteristapeln än?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 238
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-09-24 18:42:03    Rubrik: Någon som tappat batteristapeln än? Svara med citat

Har läst på mynissanleaf att det i USA är vanligast att tappa första stapeln mellan 2-30000 miles och förstår att vårt klimat är snällare mot batteriet. Men jag har aldrig hört talas om någon i Sverige som har börjat resan neråt på stapeln än! Det borde finnas bilar som gått rätt långt. Min har 5300 mil och en kompis över 6000, och inte än iaf.

Någon som har tappat eller vet någon som gjort det?
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2015-10-01 10:56:04    Rubrik: Svara med citat

Har inte heller hört talas om någon som tappat ett segment.

Min har också gått 5300mil nu. Fortfarande fulla staplar och kring 94% SoH.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2015-10-01 18:15:42    Rubrik: Svara med citat

16000mil, alla staplar

http://insideevs.com/100000-mile-nissan-leaf-taxi-shows-12-5-battery-degradation/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2220
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-10-02 13:07:58    Rubrik: Svara med citat

6500mil alla staplar
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2015-10-02 17:46:25    Rubrik: Svara med citat

Taxin som jag refererade till är en euroleaf med troligtvis bättre batterikemi jämfört med japanleaf.
Som sagt i varmt klimat kan första stapeln förvinna väldigt snabbt, mindre än 2år. Milen på bilen verkar inte spela lika stor roll som ålder.
I Norge har första stapeln börjat förvinna för några, oftast på importerade bilar.
Har bilen bara gått i norden verkar ungefär 4år(sedan bilen tillverkades)/10000mil vara då första stapeln förvinner på japanleaf.
Det stämmer bra med denna tabell (norway näst längst ner)

http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tydal
Passiv


Registreringsdatum: 03 oktober 2015
Inlägg: 3
Ort: Västerås

InläggPostat: 2015-10-03 07:42:33    Rubrik: Svara med citat

Jag tappade första stapeln efter knappt tre år, bara någon vecka innan jag lämnade tillbaka bilen. Det var årsmodell 2012. Minns inte har långt jag kört, men tror det var runt 2 000 mil. På servicen efter år 1 och år 2 fick batteriet full poäng. Jag använde inte snabbladdare alls under första året, men sedan blev det lite då och då, dock inte oftare än en gång i veckan.

Normalt sett hade vi bilen i varmgarage, men sista vintern var vi på en resa där den blev stående utomhus i över ett dygn. Laddningsnivån var ungefär 33% när vi kom fram och vi lämnade den så till dagen efter då vi började ladda upp den till 100% för att åka hem. Temperaturen var runt -20 och när vi påbörjade de 55 kilometrarna hem var det sen kväll.

Batteritemperaturen var så låg att inga staplar syntes på den mätaren. Laddningsnivån sjönk snabbt när jag hade gasat upp i 80 km/h, så snabbt att jag insåg att vi inte kommer hem. Jag stängde av värmen, men det räckte inte, så jag sänkte till 60-70 km/h och det såg bättre ut. När vi hade åkt halvvägs hade vi bara 33% kvar, men jag räknade kallt med att det skulle gå ändå eftersom den hade dragit så mycket under första delen av resan - och det gick bra.

Vet inte om detta kan ha påverkat kapaciteten - eller om det är en normal upplevelse vintertid.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2220
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-10-07 08:25:40    Rubrik: Svara med citat

tydal skrev:
Jag tappade första stapeln efter knappt tre år, bara någon vecka innan jag lämnade tillbaka bilen. Det var årsmodell 2012. Minns inte har långt jag kört, men tror det var runt 2 000 mil. På servicen efter år 1 och år 2 fick batteriet full poäng. Jag använde inte snabbladdare alls under första året, men sedan blev det lite då och då, dock inte oftare än en gång i veckan.

Normalt sett hade vi bilen i varmgarage, men sista vintern var vi på en resa där den blev stående utomhus i över ett dygn. Laddningsnivån var ungefär 33% när vi kom fram och vi lämnade den så till dagen efter då vi började ladda upp den till 100% för att åka hem. Temperaturen var runt -20 och när vi påbörjade de 55 kilometrarna hem var det sen kväll.

Batteritemperaturen var så låg att inga staplar syntes på den mätaren. Laddningsnivån sjönk snabbt när jag hade gasat upp i 80 km/h, så snabbt att jag insåg att vi inte kommer hem. Jag stängde av värmen, men det räckte inte, så jag sänkte till 60-70 km/h och det såg bättre ut. När vi hade åkt halvvägs hade vi bara 33% kvar, men jag räknade kallt med att det skulle gå ändå eftersom den hade dragit så mycket under första delen av resan - och det gick bra.

Vet inte om detta kan ha påverkat kapaciteten - eller om det är en normal upplevelse vintertid.


kör du dagligen med bilen ( korta sträckor) eller bara någon gång i månaden lite längre sträckor?
Jag tänker på att 2000mil på 3 år inte är mycket körning
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tydal
Passiv


Registreringsdatum: 03 oktober 2015
Inlägg: 3
Ort: Västerås

InläggPostat: 2015-10-07 18:46:32    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
kör du dagligen med bilen ( korta sträckor) eller bara någon gång i månaden lite längre sträckor?
Jag tänker på att 2000mil på 3 år inte är mycket körning


Ja, det är mest korta sträckor med kanske en "längre" resa i månaden (över 10 mil). Det är inte av ekonomiska skäl jag har elbil, utan för att jag är teknikintresserad, är van att köra elfordon (är lokförare) och vill inspirera andra att skaffa elbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2220
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-10-08 09:37:56    Rubrik: Svara med citat

tydal skrev:
AleX skrev:
kör du dagligen med bilen ( korta sträckor) eller bara någon gång i månaden lite längre sträckor?
Jag tänker på att 2000mil på 3 år inte är mycket körning


Ja, det är mest korta sträckor med kanske en "längre" resa i månaden (över 10 mil). Det är inte av ekonomiska skäl jag har elbil, utan för att jag är teknikintresserad, är van att köra elfordon (är lokförare) och vill inspirera andra att skaffa elbil.


Anledningen till min fråga är att 2 saker som inte visat sig vara bra är
1 värme( gäller inte sverige i någon direkt utsträckning)
2 att batterierna inte används regelbundet, och ännu mer om de är toppladdade och inte används under längre tid
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tydal
Passiv


Registreringsdatum: 03 oktober 2015
Inlägg: 3
Ort: Västerås

InläggPostat: 2015-10-08 15:33:25    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
2 att batterierna inte används regelbundet, och ännu mer om de är toppladdade och inte används under längre tid


Jo, jag hörde talas om det ganska tidigt, så jag laddade bara upp den till 100% inför långresor (med timern inställd på avresetid). Om jag visste att den inte skulle användas på ett tag, typ semester, så laddade jag upp den till 60%.

Det kan väl ha hänt att den stått några dagar med 80% i värsta fall, men oftast har jag tänkt på det, och likaså varit snabb att starta laddningen när den kommit ner under 20%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2016-02-01 12:15:19    Rubrik: Svara med citat

Fortfarande ingen som tappat batteristapel ännu?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2016-02-01 14:01:29    Rubrik: Svara med citat

Jag kollade just min bil som är 18månader gammal och rullat 3650mil. 100% soh !! Känns toppen Smile Smile!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
clecab
Aktiv


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 70
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-02-05 19:33:49    Rubrik: Svara med citat

Min är 3,5 år och gått 6800. Har fulla staplar. Kör dagligen mellan 8-10 mil. Laddar nattetid och ibland på jobb över dagen.
Hinner numera endast 8km innan 12 baren slocknar. När den var ny så var det nästan 2 mil.

Laddar oftast till 80% om jag vet att jag kan ladda under dagen. Annars så blir det till 100%.
Chademo är numera endast nödladdare. Väljer hellre 70km/h och kallt i bilen än att ladda.
_________________
Kör LEAF -12
Mondeo -04 (avställd, används endast till långresor
PVsystem 13,25kWp på hustaket. http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=sjokarby
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2016-02-12 13:45:52    Rubrik: Tappad batteristapel Svara med citat

gnidde skrev:
Fortfarande ingen som tappat batteristapel ännu?


Jo, min Japan-LEAF MY2012 tappade sin första stapel efter 3 år och 66 000 km. Enligt LEAF Spy hade batteriet vid det tillfället c:a 84% SOH.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2016-02-12 16:34:08    Rubrik: Re: Tappad batteristapel Svara med citat

Sven skrev:
gnidde skrev:
Fortfarande ingen som tappat batteristapel ännu?


Jo, min Japan-LEAF MY2012 tappade sin första stapel efter 3 år och 66 000 km. Enligt LEAF Spy hade batteriet vid det tillfället c:a 84% SOH.


Det var rätt tidigt...
- Bara körd i Sverige?
- Kan ha stått med 100% länge innan leverans?
Ladd och körmönster vore också intressant att veta.

Min euroleaf är nu drygt 2år och snart gått 5000mil och visar SOH 100%
Stämmer inte värdena eller är batterikemin så mycket förbättrad?!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-02-14 14:49:29    Rubrik: Re: Tappad batteristapel Svara med citat

Leaf skrev:
Sven skrev:
gnidde skrev:
Fortfarande ingen som tappat batteristapel ännu?


Jo, min Japan-LEAF MY2012 tappade sin första stapel efter 3 år och 66 000 km. Enligt LEAF Spy hade batteriet vid det tillfället c:a 84% SOH.


Det var rätt tidigt...
- Bara körd i Sverige?
- Kan ha stått med 100% länge innan leverans?
Ladd och körmönster vore också intressant att veta.

Min euroleaf är nu drygt 2år och snart gått 5000mil och visar SOH 100%
Stämmer inte värdena eller är batterikemin så mycket förbättrad?!!


Jag har läst överallt om Leaf batteri och det verkar att modellerna som är tillverkade direkt efter 2011 Tsunami katastrofen har massa brister, min bil hade varit en sån...

Batteri var mycket bättre efter att bristerna om värme skador har identifierats då skärpte Nissan QC och bytte både katod och anod samt cellerna blev mycket stabilare, oftast är det misshandel samt ständigt överladdning och urladdning som skadar batteriet... Jag är så sugen att ta hem en 30kW-are för långtidstest och jämförelse mot gamla... Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-02-14 15:44:04    Rubrik: Svara med citat

Tror att SOH egentligen inte säger något om batteriernas degradering.
SOH i Leaf Spy kan ju variera, och öka igen beroende på hur batterierna behandlas.
Kan det vara så enkelt att SOH egentligen visar hur balanserad paken är?
Antar att packen blir mer balanserad vid slutet av laddningen (till 100%) vilket ger ett högre SOH i Leaf Spy, men en ökad degradering?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-02-14 17:19:35    Rubrik: Svara med citat

Laptops övervakar hur mycket ström som går in och ut ur batterierna och man kan läsa ur den kontrollern (pmu kallas den på mac) hur många procent av batteriets ursprungliga kapacitet som återstår, baserat på hur mycket ström som gått in för att uppnå en viss spänning i cellerna.
Är det inte rimligt att det är liknande på Leafen, fast med korrektion för temperatur? (laptops används vid ungefär samma temperaturer alltid) Det skulle förklara att batteriet mystiskt kan återfå förlorad kapacitetsprocent, speciellt i kallt väder.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-02-14 17:49:40    Rubrik: Svara med citat

Vad är referensen i så fall?
Då måste man väl någon gång dra ur helt för att man ska få riktiga mätvärden?
Det jag menar, är att man mäter hur mycket ström som går i från en "okänd" referens till en viss spänning?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-02-14 19:32:23    Rubrik: Svara med citat

Spänningskurvan är ju inte helt rak, så med några punkter samt en del "död räkning" kan man nog estimera ungefär var man är, utan att behöva kalibrera mot ändlägena varje gång.



Macbookarna brukar ibland komma ur synk, speciellt med firmwareupgraderingar och slitna batterier, så att procentestimeringen stämmer dåligt, då får man köra batteriet till ändlägena, sedan funkar det med död räkning ett tag igen.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.7 sekunder att ladda.