Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Varför gillas inte batterihya?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-04 12:29:17    Rubrik: Varför gillas inte batterihya? Svara med citat

När jag läser på forum och i tidningstester om elbilar anges det ofta att batterisyran är en nackdel och att den måste påverka andrahandsvärdet negativt. Det känns lite pinsamt men för mig är det inte uppenbart varför detta synsätt är rätt.
Hjälp mig gärna att förstå.

Om jag skulle köpa en 6 år gammal elbil (om 6 år) skulle affären kännas lite hazardartad. Packar batteriet ihop omvandlas bilen till endast ett skrotvärde?

Om jag genom att betala 1000 kr/ månad säkerställer att jag får ett nytt batteri så måste det väl vara bra?
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1304
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-05-04 12:34:55    Rubrik: Svara med citat

Batterihyran bygger ju på att batteriet garanterat går sönder när man nått en viss tid. Det är inte speciellt troligt att alla batterier havererar samtidigt och då kommer ett antal ägare att ha betalat högre hyra än de har nytta av.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-05-04 13:08:57    Rubrik: Svara med citat

Det är många som missar att man köper bilen utan batteriet och därför med ett betydligt lägre pris än en motsvarande med batteri, man kan därför se batterihyran som en avbetalning av batteriet där man efter runt 10 år (batteriets livslängd?) har betalt av det och totalt betalt ungefär samma som köp av en med batteri.
Då är det dags för en ny hyresperiod (avbetalningsperiod) och man har tryggheten av garantin hela vägen.

Är inte så illa som många påstår, det som kan kännas tråkigt är att man inte äger "hela" bilen från början.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2015-05-04 17:50:07    Rubrik: Svara med citat

Du kan inte sälja bilen till vem som helst. Personen måste klara kreditprövning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-06 05:53:59    Rubrik: Svara med citat

Ser jag till mig själv, tycker jag att det skulle kännas ängsligt att köpa en 8 år gammal elbil med utköpt batteri och stå inför risken att bilen vilken dag som helst kan behöva uppgraderas för 80000:-=skrotning.

Nog måste väl andrahandsvärdekurvorna för bilar med resp. utan batteri ha helt olika lutning?
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-05-06 06:56:28    Rubrik: Svara med citat

Hade du köpt en bil där du hyrde motorn?
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1232
Ort: Frösön

InläggPostat: 2015-05-06 07:18:52    Rubrik: Svara med citat

Om vi ser till det som redan finns, Renault Clio och Citroën Berlingo, så är det en tydlig trend att en Clio (med tillhörande batteri) ligger bra mycket högre i pris än en Berlingo (med leasing på batteriet) trots att Berlingon på många sätt är en modernare och mer praktisk bil. Dock så har Citroën börjat på att lätta lite på reglerna om batterileasing till dödsdagar och det har givetvis påverkat priserna på Berlingos utan leasingkontrakt positivt.

När en elbil blir äldre och billigare används den i många fall annorlunda. Lägre inköpspris medför att man kan ha bilen som ett komplement med begränsad körsträcka, både praktiskt och faktiskt. Då vill man inte sitta fast med ett kontrakt som säger att man måste betala 1000 kr per månad även om man inte använder bilen och t.o.m om bilen är trasig och ej går att köra (ej batterifel).

Skillnaden i pris på en bil utan och med batteri brukar hamna runt 60000 kr. Då du betalar ungefär 1000 kr per månad innebär detta att man "kommer ikapp" efter typ 5 år. Batterierna har nu en garanti på mellan 5 och 8 år och många tror nog med mig att de kommer att hålla bra mycket längre om man bara tar hand om dem på ett rimligt sätt. Du är också begränsad i körsträcka om du leasar ett batteri, ungefär på samma sätt som vid privatleasing, så om du tänker använda bilen lite mer än vad som anses som "normalt" så fastnar du återigen i "nätet"...

Mina högst personliga åsikter givetvis men också en del odiskuterbara fakta... Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-06 11:48:45    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
Hade du köpt en bil där du hyrde motorn?


Om motorns livslängd beräknas vara väsentligt kortare än övriga bilens, ja.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-06 12:04:47    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Om vi ser till det som redan finns, Renault Clio och Citroën Berlingo, så är det en tydlig trend att en Clio (med tillhörande batteri) ligger bra mycket högre i pris än en Berlingo (med leasing på batteriet) trots att Berlingon på många sätt är en modernare och mer praktisk bil. Dock så har Citroën börjat på att lätta lite på reglerna om batterileasing till dödsdagar och det har givetvis påverkat priserna på Berlingos utan leasingkontrakt positivt.

När en elbil blir äldre.....

Skillnaden i pris .......

Mina högst personliga åsikter givetvis men också en del odiskuterbara fakta... Rolling Eyes


Intressant bakgrund. Det blir spännande att följa hur efterfrågan på begagnade Zoear kommer att utvecklas.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-05-06 12:23:19    Rubrik: Svara med citat

Dadid skrev:
AleX skrev:
Hade du köpt en bil där du hyrde motorn?


Om motorns livslängd beräknas vara väsentligt kortare än övriga bilens, ja.


Var har du hittat uppgift om att så är fallet.
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-06 13:58:17    Rubrik: Svara med citat

Är du liksom jag för att använda ett välkomnande och inbjudande språkbruk på forum. Jag må göra en missbedömning, men dina korta meningar uppfattar jag snarare som mothugg än som försök att bringa klarhet.
Möjligen är det inte alls din ambition, men i och med detta svar har jag åtminstone givit uttryck för min spontana reaktion.

Jag kan i och för sig redovisa vad jag grundar min frågeställningå, men jag tror inte att det tillför så mycket. Jag är ny här. Min ambition är att lära mig, undvika att begå tidigare begångna misstag och så småningom själv bidra med egna erfarenheter.

Jag tycker mig ha förstått att batterier till gamla Cliosar etc gärna tappar orken innan övriga bilens tekniska livlängd nåtts.
Har inte hört om några problem med priusens batterier, men ladd- och urtagsnivåerna verkar försiktigt satta.
Nya B-classe har ett särskilt toppladdningslager eller vad bör kalla det. Jag trodde att den lösningen valts för att inte stressa batterierna i onödan.
Zoen verkar jag kunna köra tom och toppladda med 44kW varje dag om nu detta passat mitt körmönster. Finns det skäl att vara lite försiktig med ett sådant beteende?
Jag avser ha bilen som förmånsbil och inbillar mig att det är fullt momsavdrag på batterileasingen? Alltid gör det nåt...
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-05-06 17:06:45    Rubrik: Svara med citat

Dadid skrev:
Är du liksom jag för att använda ett välkomnande och inbjudande språkbruk på forum. Jag må göra en missbedömning, men dina korta meningar uppfattar jag snarare som mothugg än som försök att bringa klarhet.
Möjligen är det inte alls din ambition, men i och med detta svar har jag åtminstone givit uttryck för min spontana reaktion.

Jag kan i och för sig redovisa vad jag grundar min frågeställningå, men jag tror inte att det tillför så mycket. Jag är ny här. Min ambition är att lära mig, undvika att begå tidigare begångna misstag och så småningom själv bidra med egna erfarenheter.

Jag tycker mig ha förstått att batterier till gamla Cliosar etc gärna tappar orken innan övriga bilens tekniska livlängd nåtts.
Har inte hört om några problem med priusens batterier, men ladd- och urtagsnivåerna verkar försiktigt satta.
Nya B-classe har ett särskilt toppladdningslager eller vad bör kalla det. Jag trodde att den lösningen valts för att inte stressa batterierna i onödan.
Zoen verkar jag kunna köra tom och toppladda med 44kW varje dag om nu detta passat mitt körmönster. Finns det skäl att vara lite försiktig med ett sådant beteende?
Jag avser ha bilen som förmånsbil och inbillar mig att det är fullt momsavdrag på batterileasingen? Alltid gör det nåt...


Nej nej de är bara för jag var inloggad på ett skärmtangentbord vid tillfället.
Så jag skrev så kort jag kunde.


Ang clio så skulle jag påstå att ca 90% av alla som fanns hade fungerat idag om det inte vore för att det inte fanns någon övervakning, inte tillräckligt vattnande av batterier, centralpåfyllning.

De som faktiskt skötts ordentligt verkar bara rulla på .
men åter till litium så tror jag att en motor är jämnförbar med batterierna.

Bränslemotorer tappar även dem i effekt med tiden men det är "okej"
ett batteri blir mer påtagligt om det börjar tappa i kapacietet.

Men den stora anledningen tror jag är priset.
billtillverkarna säljer fler bilar om de har garantier och bilen kostar 200k +hyra än om den kostar 300k utan hyra

Dessutom vill jag påstå att när det skulle vara dags att "byta batteri" så har du redan betalat för ett nytt via hyran..


Sen angående batteri, håller man dem borta från att bli helt urladdade, helt toppade, extremt kalla/ varma så kommer de nog hålla länge.
Tiden får utvisa om jag har fel
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-06 17:40:29    Rubrik: Svara med citat

Tack. Förstår precis.

Vad kostar det att byta batteri på en 12 år gammal Clio och vad är begagnatpriset ungefär?

Min korta plan är att behålla bilen 2 år. Visar det sig att den fyller sin funktion utan att ställa till med för mycket oreda kanske det förlängs.
Men i princip är det ett sätt att bekanta sig med tekniken i väntan på de nyheter som kan anas i horisonten.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2015-05-06 18:16:35    Rubrik: Svara med citat

En batterihyra är ju som en försäkring. Det är ju trevlig när bilen är ny och man betalat mycket för den. Men när bilen börjar bli gammal och sliten är det inte längre lika självklart, de flesta går då ner på halvförsäkring tex. Tänk på att 1500kr/månad blir en rätt saftig summa på en bil för 20-50 000kr, på 3 år blir det 54000kr. Personligen skulle jag inte köpa en bil med hyrt batteri, just av den anledningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-07 08:28:57    Rubrik: Svara med citat

Men min bild är att allt blir proportionellt dyrare ju äldre bilar blir.
Själv köper jag begagnade bilar för att kapa av första årets värdefall samt för att hålla kapitalkostnaderna i schack.
Efter år tre är jag beredd på att underhållskostnaderna ökar.
Partikelfilter, koppling, DSG är exempel på delar som kan komma att svida rejält i plånboken. Dock inte tillnärmelsevis så mycket som ett nytt batteri förmodar jag.
Undantaget är förstås bilar som Cayenne turbo, vissa Jaguarmodeller osv.
Där kan repkostnader matcha inköpspris efter 10 år.

Visst, någon stans i slutet av kedjan blir det ohållbart, men hur framtiden ser ut är svårt att förutse.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2015-05-07 19:32:59    Rubrik: Svara med citat

Men tex Nissan har ju sagt att deras batteri kostar 50000kr, så på 3-4 år har du betalat ett helt batteri. Om du är orolig för klump summan lägg undan hyres pengarna varje månad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-07 20:08:18    Rubrik: Svara med citat

Om jag skall ha bilen hela dess tekniska livslängd kan jag lika gärna spara till ett nytt batteri ja.
Men när jag säljer bilen efter ett par år skall jag då skicka med besparingarna till nästa ägare? Det är väl fair att dela på kostnaderna?
Om inte, bör jag i mycket tydliga ordalag anmoda köparen att själv spara till ett nytt batteri?

Om jag glad i hågen samlat ihop 50000 till min första bil och vill visa att jag är beredd att offra viss flexibilitet för ett klimatsmartare färdsätt skulle jag bli förkrossad om batteriet lämnade in efter en månad eller två.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
driver28
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 april 2015
Inlägg: 133
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2015-05-07 20:09:22    Rubrik: Svara med citat

Såg någonstans att Nissan tänker ha ett slags utbytessystem för batterier där man bara betalar mellanskillnaden för reparerade celler.

Det skulle gå till ungefär så att man mäter kapaciteten i batteriet och räknar ut hur många celler man behöver byta ut, du betalar mellanskillnaden mellan ett 100%-igt batteri och ditt 70%-iga. det blir inga 50.000:- utan snarare 5-10.000:-

man får tillbaka ett nytt eller rekonditionerat fullt fungerande batteri istället.

verkar ju vara ett bra system om det kommer gå till så, och gör batterihyra helt onödigt.
_________________
/Hasse

______________
Leaf Accenta -2015 Levererad 15-04-24
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dadid
Aktiv


Registreringsdatum: 02 maj 2015
Inlägg: 98
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2015-05-07 20:49:34    Rubrik: Svara med citat

Ja, det låter som en snygg lösning.
_________________
Opel Ampera 2012
ZOE Q210 Intense (Såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-05-07 21:13:49    Rubrik: Svara med citat

Om du nu har planer på att testa elbil i 1-2 år så är där hos de flesta elbilar fortfarande garanti på batteriet, så du kommer inte stå där med en kass bil över en natt.


För min egna del så hade jag inte köpt en bil där man måste hyra livet ut.
Då kommer det liksom alltid kosta pengar.
Lite som att tanka bensin... Wink
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.