Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lifepo4 som har tröttnat på moppen

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
emilses
Passiv


Registreringsdatum: 23 mars 2018
Inlägg: 4
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-03-23 11:31:14    Rubrik: Lifepo4 som har tröttnat på moppen Svara med citat

Hej alla begåvade människor
Ny på forumet och har ett problem

Köpte en konverterad lifepo4 moppe för 5 år sedan av Hawk här på forumet. För er som vet hade ju inte de mopparna "spärren" som andra elverktyg har för att inte djupurladdas.

Mitt problem är att jag skulle underhållsladda lite i vintras och lyckades att glömma stänga av huvudströmbrytare efter detta Rolling Eyes Troligtvis har strömmen gått ut bakvägen via laddaren. Hälften av cellerna vägrar vakna till liv även när jag "tvingar" laddaren att ladda. Det står på displayerna "Err cell volt"Har även försökt att ladda cellerna separat med annan laddare men då får jag meddelandet "low voltage" och inget händer. Det är 1 cell i ena displayen och 5 i den andra som verkar "döda" av 16.

Jag vet att dessa batterier inte klarar för låg volt men...tror under 2,4 v

Som ni märker på min terminologi så är jag inte så kunnig inom el, men jag vill göra så lite klimatavtryck som möjligt och fortsätta köra elmoppe.

Är batterierna utom räddning, även de som tog laddning har de kanske skadats ändå?

Tacksam för lite input, våren nalkas och moppens chaufför vill ut på grönbete.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
silfer
Aktiv


Registreringsdatum: 07 mars 2017
Inlägg: 63

InläggPostat: 2018-03-23 14:50:30    Rubrik: Svara med citat

Det kan nog gå att återfå liv i cellerna genom att ladda celler enskilt men fast spänning. Dvs med cellspänningen då (typ3.65 men man ska nog ligga lite under det)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-23 16:27:37    Rubrik: Svara med citat

Jag har dåliga erfarenheter av att återuppliva celler. Det har bara lyckats när jag upptäckt mitt misstag innan spänningen varit för lång tid under spänningsgränsen. Under gränsen börjar nämligen oönskade reaktioner ske inuti batteriet, som gör att batteriet i bästa fall får sämre kapacitet, och i sämsta fall en latent skada som gör att cellen senare kortsluts och dör abrupt . Ju längre tid, desto mer skada. Det vanligaste jag varit med, med celler som laddats ur till 0V är att cellen fått en svag intern kortslutning, så att när laddaren ansluts (låg ström) stiger spänningen bara några hundra millivolt, eller kanske en volt, men sjunker sedan ner till noll inom ett dygn.

Senast så hade ett pack sjunkit från 2.8V ned till 1V/cell över natten p.g.a att den anslutna utrustning drog en viloström. Jag laddade då upp till ca 10% SOC med låg ström (0.02C i 5h), och lät batteriet stå ett dygn. Spänningen hade inte sjunkit nämnvärt efter detta. Jag tänkte att det kan vara värt att mäta kapaciteten med en mild ström. Batteriet verkar ha klarat sig med full kapacitet. Så det var ju positivt, men jag kommer aldrig kunna lita på det fullt ut.

En annan gång hade samma typ av batteri legat med (samma) utrustning ansluten över helgen och laddat ur till 0V. Batteriet hade inte någon intern kortslutning, men kapaciteten var sämre, och interna resistansen betydligt högre än innan. Så det var bara att kassera det batteriet.

De enda cellerna jag lyckats återuppliva trots lång tid med låg spänning är A123, både de cylindriska och påsarna. De har kommit tillbaka till full kapacitet och prestanda, trots att de legat över ett år och sjunkit ned till 0.5-1V.

I ditt fall har cellerna nog legat länge med för låg spänning, så räkna med att de är förbrukade. Men du kan ju alltid prova att ladda upp enligt min procedur i andra stycket ovan.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
emilses
Passiv


Registreringsdatum: 23 mars 2018
Inlägg: 4
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-03-23 18:40:59    Rubrik: Svara med citat

silfer skrev:
Det kan nog gå att återfå liv i cellerna genom att ladda celler enskilt men fast spänning. Dvs med cellspänningen då (typ3.65 men man ska nog ligga lite under det)


Jag har försökt med detta med en imax 6 laddare. De vill inte va med
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
emilses
Passiv


Registreringsdatum: 23 mars 2018
Inlägg: 4
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-03-23 18:43:12    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Jag har dåliga erfarenheter av att återuppliva celler. Det har bara lyckats när jag upptäckt mitt misstag innan spänningen varit för lång tid under spänningsgränsen. Under gränsen börjar nämligen oönskade reaktioner ske inuti batteriet, som gör att batteriet i bästa fall får sämre kapacitet, och i sämsta fall en latent skada som gör att cellen senare kortsluts och dör abrupt . Ju längre tid, desto mer skada. Det vanligaste jag varit med, med celler som laddats ur till 0V är att cellen fått en svag intern kortslutning, så att när laddaren ansluts (låg ström) stiger spänningen bara några hundra millivolt, eller kanske en volt, men sjunker sedan ner till noll inom ett dygn.

Senast så hade ett pack sjunkit från 2.8V ned till 1V/cell över natten p.g.a att den anslutna utrustning drog en viloström. Jag laddade då upp till ca 10% SOC med låg ström (0.02C i 5h), och lät batteriet stå ett dygn. Spänningen hade inte sjunkit nämnvärt efter detta. Jag tänkte att det kan vara värt att mäta kapaciteten med en mild ström. Batteriet verkar ha klarat sig med full kapacitet. Så det var ju positivt, men jag kommer aldrig kunna lita på det fullt ut.

En annan gång hade samma typ av batteri legat med (samma) utrustning ansluten över helgen och laddat ur till 0V. Batteriet hade inte någon intern kortslutning, men kapaciteten var sämre, och interna resistansen betydligt högre än innan. Så det var bara att kassera det batteriet.

De enda cellerna jag lyckats återuppliva trots lång tid med låg spänning är A123, både de cylindriska och påsarna. De har kommit tillbaka till full kapacitet och prestanda, trots att de legat över ett år och sjunkit ned till 0.5-1V.

I ditt fall har cellerna nog legat länge med för låg spänning, så räkna med att de är förbrukade. Men du kan ju alltid prova att ladda upp enligt min procedur i andra stycket ovan.


Ska försöka med detta, men som du säger kan det vara för lång tid. December laddade jag, 4 mån sen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-03-24 10:50:08    Rubrik: Svara med citat

prova din imax laddare på Nicd eller nimh läge först för att se om cellen tar laddning öht.
när du kommit upp i ok spänning för Lifepo programmet så byt till det. Det brukar fungera.

Men som bjn tidigare beskrivit. Låg chans till ok batteri.

Jag har en helt komplett sådan moped med helt nytt batteripack till salu.
om det kan vara intressant.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
emilses
Passiv


Registreringsdatum: 23 mars 2018
Inlägg: 4
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-03-24 13:25:13    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
prova din imax laddare på Nicd eller nimh läge först för att se om cellen tar laddning öht.
när du kommit upp i ok spänning för Lifepo programmet så byt till det. Det brukar fungera.

Men som bjn tidigare beskrivit. Låg chans till ok batteri.

Jag har en helt komplett sådan moped med helt nytt batteripack till salu.
om det kan vara intressant.

Mvh
/Per


Det ska jag absolut prova, tack för tipset. Har du gjort samma sak som Hawk?. Låter intressant om jag inte får till det, pm:a mig om pris och om du lyckats bygga in ”spärr” för djupurladdning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.1 sekunder att ladda.