Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Felsökning ej verksam!?
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-10-22 16:43:32    Rubrik: Felsökning ej verksam!? Svara med citat

Jag såg att fler verkar stött på larmet "felsökning ej verksam". Så jag tänkte att vi tillsammans med tiden kanske knäcker nöten.

Mitt larm dök upp efter 3 veckor semester då bilen stått oanvänd utomhus. Jag laddade bilen (inga problem), sedan kör jag iväg. Efter ca 50 meter stannar bilen. Fläktar, pumpar o annat går. Däremot händer inget när jag trampar på gaspedalen. Larm texten "felsökning ej verksam" dycker upp samtidigt med varningslampor för systemfel och isolationsfel. När jag sätter i laddhandsken Blinkar rödlampan 2 korta 1 läng. Laddning startar inte (Drivbatteriet har 124 volt).

Sedan dess har jag bytt de tre keramiksäkringarna, 12-v batteri, UCL, DC-DC, bytt en kontaktor och fixat med den andra. tagit i och ur alla "småsäkringar". Har ännu inte hittat felet. Bilen vill inte gå Sad . Har även sökt efter larmtextförklaring men inte funnit något i v-handboken. Någon med mer information?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-10-28 10:27:58    Rubrik: Svara med citat

Jeg har haft nøjagtig det samme problem med min Clio Sad
Jeg har- uden resultat - skiftet de samme komponenter som Pertti og i dag prøver jeg at skifte styreboksen!
Jeg har fået fat i en XR25S fra Frankrig og har prøvet mig lidt frem med den Rolling Eyes - Er der nogen der har erfaring med at anvende XR25? - evt. en manual på et andet sprog end Fransk Shocked

Jeg har fået fat i noget materiale fra El-Drive i norge: Tegninger, diagrammer og komponentlister til styreboksene - der er temmelig meget, og for ikke elektronikkyndige, ser meget af det indviklet ud galen
Men hvis der er nogen der har lidt indblik i elektronikkens verden, tror jeg at det vil være til stor hjælp Idea

Hvordan kan jeg evt. lægge det ind på forummet Question

Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-10-28 13:21:41    Rubrik: Svara med citat

Jag har två inscannade dokument på svenska, dels utbildningsmaterial för Clio/Express, dels verkstadshandbok för Clio som jag gärna byter mot kopplingsschema du fått från Norge.
Vilket format är det på kopplingsschema ? Papper, CD, annat ?

Det går tyvärr inte att publicera här på siten, vad du kan göra är att lägga dokumentet på någon annan hemsida dit alla har tillgång och sedan lägga en länk till den sidan här på forat.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-10-28 15:33:35    Rubrik: Svara med citat

Har idag även bytt till annan hackare. Ingen skillnad.
Har 120 volt i drivpacken, men när jag mäter efter kontaktorerna och vrider på tändningsnyckeln sjunker spänningen till ca 30 volt. Jag fattar ingenting längre. får väl lusläsa v-handbok. Peter; Hur uppkom ditt fel? Var du ute och åkte som jag?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-10-29 09:17:41    Rubrik: Svara med citat

Fejlen opstod efter en opladning hvor ladningen var afbrudt og bilen derfor ikke var færdigladet! Den kunne ikke køre og på det tidspunkt fik jeg ingen fejlmeddelelser i displayet - de var blevet fjenet da jeg var på sevice i Danmark. Den eneste måde de kunne fjerne Vattenpåfylnings - alamen var ved at skifte sproget. Det medførte så at alle andre alarmer kun kom som et bip og evt. en advarselslampe der lyste.
Efter at jeg har fået en XR25 har jeg rettet sproget tilbage til Svensk og kan nu læse fejlmeddelelserne.
Jeg har også igår skiftet styreboxen uden resultat - hvis jeg kan nå det prøver jeg at skifte laderen i dag - det er den sidste hovedkomponenent, bortset fra motoren! - Håber det bedste ;^)

Mht. de tegninger, diagrammer og komponentlister jeg nævnte - så ligger det hele som pdf-filer og kan sendes på CD eller mail - hvis det kun er en mindre del af materialet!

Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-10-30 02:19:18    Rubrik: Svara med citat

Flämt! Shocked
Hade 36 volt på hela drivpaketet. Hämtade brorsans voltmeter som visade 125 volt. PUST! Laughing Blev lite orolig där ett tag. inte bra med mätinstrument som visar fel.
Jag börjar ana vad det kan vara för fel på våra kära bilar peter! Förmodligen har en temperaturgivarjävel pajjat Mad . Har för mig att UCL inte tillåter laddare eller hackare att starta om temperaturen i drivbatterierna är för hög. Får hoppas att det bara är att rycka ur någon av sladdarna till dem.
Du kanske kan kolla vad tempgivarna visar med din XR25:a peter? innan du börjar byta fler delar. Wink
Vi hörs.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-11-12 02:21:37    Rubrik: Svara med citat

Pust! Confused
Även bytt laddare o kylvattenpump, men icke!
Finns det någon som kan låna ut en xr-25a några dagar. Det är kortis någonstans, men jag fixar inte att klura ut var. Har putsat kontakter till UCL, hackare o laddare, mätat säkringarna när jag vrickat på dem mm. men det känns hopplöst. Saknar min Elin fantastiskt mycket, en så fin vinterbil dessutom. Sad
Pc-Peter! Jag mottager gärna dina dokument så kan jag skicka min CD till dig. Jag har ju bredband här ute på landet numera Very Happy
Skicka till; pippo (snabel-a) telia.com
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-11-12 11:14:31    Rubrik: Svara med citat

Jeg er sikker på at vi har nøjagtig den samme fejl på bilerne. Efter at have skiftet en masse hovedkomponenter er jeg nået frem til at det må være et relæ der hænger - så er det bare hvilket Question
Jeg har haft travlt med at få toldbehandlet min nye Clio inden afgiftsfritagelsen måske udløber til nytår Confused
I Danmark er el-biler afgiftsfrie og vi betaler ikke vejskat Laughing
Jeg prøver at pakke filerne ned for at sende dem til dig (Pertti) - hvis det ikke lykkes sender jeg en CD Wink

Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2006-11-14 21:11:13    Rubrik: Har haft samma problem Svara med citat

Det visade sej vara en trasig kontaktor i mitt fall.
Jag fick fram spänning med voltmätaren ändå.

Koppla en vanlig 220volt glödlampa framme under motorhuven
den skall lysa med halv effekt annars är det avbrott nånstans
Idea

/Benny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2006-11-26 22:46:58    Rubrik: Svara med citat

Tak for tippet Benny Very Happy
Det var ganske rigtigt en af kontakterne der ikke var 100% ok!
Efter at jeg havde adskilt kontakterne - så meget det nu kunne lade sig gøre, smurt dem med WD40 og masseret dem lidt mekanisk, samlede jeg bilen, drejede nøglen og bilen fungerede igen Laughing
Jeg har nu efter at have skiftet UCL og hackeren fået et mindre problem Exclamation Jeg har kun Neutral og Reverse på gearvælgeren og kan ikke justere kablet så Drive også fungerer. Jeg har prøvet med 2 forskellige sensorer og de opfører sig fuldstændig ens - så problemet må ligge i hackeren eller UCL Confused
Indtil videre har jeg koblet sensoren fra og vælger retning på display-knapperne - det virker fint Wink

Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2006-11-27 23:02:41    Rubrik: Svara med citat

Alltid trevligt om det man skriver kan hjälpa Very Happy

Jag kan skapa en allmän användare på min ftp om det finns intresse
att dela dokument mellan oss på forumet

Kan lämna ut det till medlemmar eller nåt.

Är själv intresserad av elschema o.d.

PC xr25 skriver väl bara koder på en display det finns översättningar i
"Pertis" v-handbok

Perti har du kommit nån vart med din clio?

Jag har skruvat ner mina batteripackar och där finns kablar som
ucl använder för att mäta motståndet mellan batteri och chassi.

Jag tror att det är avbrott antingen i strömkretsen eller i dom kablarna.

Jag har även haft fukt i kontakterna på ucl märkligt att man sätter en dator under ett galler där torkarna släpper allt vatten vid vändningen.


//Benny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-12-02 02:28:50    Rubrik: Svara med citat

Nej.

Jag har inte gjort något med stackars Elin. Men har snart plockat ihop Gnistan. Min första elbil. Den är i "mint condition" och skall få nytt batteripack (är tillräckligt "galen" för att köpa nytt) Laughing . Har precis plockat isär värmaren i molekyler o fått ihop det igen. Verkar faktiskt enklare att meka den på plats uppifrån. Ta dän laddaren bara (4 skruv + kontakter). Har bestämt mig för att blästra batterilådorna också. En skam att de är tillverkade i dåligt behandlad plåt. Borde vara galvade åtminstånne. Vill egentligen göra eget i syrafast rostfritt. Men det får bli den dagen jag får tillbaka hälsan Rolling Eyes .

Sedan skall jag fixa ordning på Elin. Det är nog något lurt med det som du säger Benny. Ska lyfta ned lådorna sedan, o såga hål i karrossen så man kommer åt o göra individ mätningar/fyllningar på de dyrbara blocken.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-12-04 21:00:44    Rubrik: Svara med citat

Det finns alltså TVÅ galningar som har investerat i nya saft block

Kul
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-12-30 23:13:30    Rubrik: Svara med citat

Har varit på åktur med Elin! Underbart! Very Happy
Kabelfästet mot Den stora Säkringen mellan batterilådorna var HELT AV!? Inte undra på att jag fick tokroliga mätvärden. Mycket grönt ärg runt brottet. Kan nog vara på liknande sätt på flera ställen skulle jag tro. Har ju kört över 6000 mil. Fläkten till gasevakuering bak var också kass.
Fukt i kontakterna till UCL! Och nu går bilen men inte laddningen Mad Allting hoppar igång som det ska, men efter ca 12 minuter lägger laddningen av. Har mätt 12:an, verkar ok. Får kolla lite i forumet, någon hade ett liknande fel. Har du fått något mäjl PC-mannen? Har haft problem där också. Inget verkar fungera. Nytt mäjl. pippo(snabel-a)telia.com
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-12-31 10:41:10    Rubrik: Svara med citat

Kul att du fått igång Elin !

Jag hade ett liknande del med "snuttladdning" dvs laddning i 5-10 minuter och sedan stopp. Det berodde på att säkringen som levererar drivspänning från batterierna till UCL var trasig. Det är ju då ganska logiskt att laddningen (som kontrolleras av UCL) stänger ner om den trotts att laddning pågår känner att spänningen på batterierna är 0.
Den trasiga säkringen är en av de tre stora under motorhuven.

Meddela gärna om det var detta felet på Elin också.
och
Gott Nytt År !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2007-01-02 20:28:19    Rubrik: Svara med citat

Det er bra at høre at du er kørende igen Pertti Very Happy Da jeg rodede med min gamle Clio i efteråret, havde jeg også fat i 350A sikringen. Det ene kabel var grønt som du beskriver det, men stadig helt - jeg gav det et pust WD40, men skal nok holde øje med det fremover Wink
Jeg havde før jul ladeproblemer med min nye Clio - den startede kølepumpen til batterierne hele tiden og stoppede ladningen pludseligt Confused Ved hjælp af XR25 boxen (#11, # 26, #27, #28 ) fandt jeg hurtigt ud af, at en af temperatursensorene i batterikasserne viste forkert temperatur (51 grader, hvor temperaturen var 6 grader). Altså en defekt eller bare en dårlig forbindelse Confused Jeg smurte alle stik til følerne med WD 40, uden at det hjalp nævneværdigt og valgte derefter den nemme løsning - jeg koblede den defekte føler fra og alt virkede igen - undtagen ladningen Sad
Jeg biksede lidt med ladestikket og kunne se at dioden i ladeudtaget blinkede og valgte så at prøve at lade med mit andet ladekabel Rolling Eyes Perfekt ladning Very Happy
Så problemet var at nul ledningen i ladekablet var knækket lige ved ladehandsken - 20 minuter med torxskruetrækker, bidetang, stanleykniv og unbraconøgle - så fungerede det igen Wink
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-01-03 00:28:07    Rubrik: Svara med citat

Citat:
den startede kølepumpen til batterierne hele tiden


?

min kylarpump går alltid igång när jag laddar och är igång tills laddningen är färdig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2007-01-03 20:32:03    Rubrik: Svara med citat

Jeg har formuleret mig dårligt - pumpen startede når bilen stod uden tænding på og var kold:? På alle tider af døgnet Exclamation
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-01-06 02:54:09    Rubrik: Svara med citat

Ajjajajj! Stonk o stöön. Sad
Mysko. Nu vet jag snart inte vad som finns kvar att pröva. Bilen går att köra, men inte att ladda. Nu startar inte laddning eller pump alls.
När jag sätter i laddhandsken "klickar" det i UCL och Zummar kort i laddaren kontinuerligt (laddindikatorlampan blinkar fas 1). Spänningen ökar i 12:an till 13.97 V (från ca 13 V). Det verkar som om 12 v batteriet prioriteras vid laddning trots full spänning. Har låtit det stå på ca 1 timme men driftsbatteriladdningen kommer inte igång. Prövade min UCL i farsans bil, och laddningen hoppar igång jättefint ihans bil galen . Jag har fått för mig att UCL mäter 12 V spänningen, men finns det en extern mätare som luras. Eller har jag kortis någonstans som tömmer ur 12:an? Testade mäta mellan + och - pol utan 12:an, men det leder inte ström. Har även prövat annan laddare, UCL, Hackare, DC-DC + 2 andra laddhandskar!

Sug på den !!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-01-06 02:59:52    Rubrik: Svara med citat

Jo!
En sak är bra! Larmlampa till isolationsfel och systemfel har slocknat Laughing
Men språket på displayen har blivit franskt Confused
Bara vattenpåfyllning och krockkudde/bältessträckare lyser (som vanligt).
Lite kokko!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.