Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vilka har en e-up?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1861
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-12-15 21:18:50    Rubrik: Vilka har en e-up? Svara med citat

Vilka på forumet har en e-Up nu?

Hur upplever ni er räckvidd med bilen?

Hur fungerar det när batteriet börjar ta slut? "återstående räckvidd" man ser i informationsdisplayen hur funkar det? Blir det 0km och sen går en "reserv" in och man kommer en bit till? Eller när den visar 0km är det nästan helt slut?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-03-11 17:35:38    Rubrik: Svara med citat

Som miljövän fortsätter jag spy ut information om min lilla e-up!.
Nu har jag haft den en vecka och har kört nästan 100 mil. Jag har haft ganska många bilar, men ingen annan bil har genererat så mycket intresse som denna. Några frågor återkommer:
1. Hur långt räcker batteriet?
10-14 mil hittills
2. Vad händer när batteriet är tomt?
Vad händer när du har slut på bensin...
3. Hur lång tid tar det att ladda?
8h i ett vanligt 10A-uttag om batteriet är tomt, men jag är feg och har inte haft kortare räckvidd kvar (enligt mätaren) än 12 km. Det finns snabbladdare på olika ställen där det går att ladda 80% av kapaciteten på 30 min. I Stockholm finns det 3 (tre!!!!) st. Ska finnas en i Karlskoga också...

Negativa saker med bilen:
1. Finns inga snören som lyfter hatthyllan när man öppnar bagageluckan. Kan låta som en bagatell, men man ska stoppa in en sladd där ett par ggr/dag.
2. Högerarmen har ingenstans att vila
3. Nån schnitzelstinn korkskalle har kopplat "set"-knappen på farthållaren på den undre knappen vilket gör att jag åker lite väl fort på 70-vägar ibland när jag nyligen svängt av motorvägen. "Resume" är inte alltid min önskan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1861
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-03-11 21:26:12    Rubrik: Svara med citat

Kul o höra! Jag är riktigt avundsjuk kan jag säga! Jag körde ju e-up i ett dygn totalt och jag gillade den riktigt mycket! Synd att min arbetgivare inte tyckte att det var något andrahandsvärde i bilarna Sad O att de inte lyssnade på min kalkyl som jag presenterade för dem.. Tydligen ville de inte spara 100 000:- i företaget??

Men skriv gärna på om dina erfaranheter. Jag vill gärna höra mer i alla fall!
Jag har för mig att bilen börjar minska din uteffekt runt 12km nånstans om jag inte minns fel? Det har pratats om sånt på det norska elbilsforumet. Men jag har inte varit där eller här heller för den delen på ett tag nu sen jag fick beskedet av mitt företag då jag tappade lusten lite granna....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-03-11 21:47:34    Rubrik: Svara med citat

Den går automatiskt över till "eco+" när det är 12 km kvar och då är den inte pigg. Den bryter vid 95 km/h i det läget. Har bara varit så nära tomt en gång och det var när jag kom hem med bilen första gången.

Jag tycker du ska fortsätta diskutera här, om inte annat för att få argument till nästa byte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1861
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-03-16 22:32:24    Rubrik: Svara med citat

Ok, ja.. Jag kommer nog stanna kvar här. Men har tappat lite av lusten och orken då jag har kämpat i jag vet inte hur många dagar totalt .. Kommer inte ens ihåg längre nu.. men jag tror det blir 2 år i Juli .... suck..

Jag gillade verkligen e-up bilen. Tyckte den var helt underbar att köra! Väldigt smidig osv.. Blev varm fort, riktigt bra acceleration osv osv...
Men jag stannar kvar även om jag inte lusläser allt just för tillfället så kommer jag nog göra det längre fram Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
grimman
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2014
Inlägg: 13
Ort: Orust

InläggPostat: 2014-03-31 06:57:27    Rubrik: Svara med citat

Har sen drygt 1 vecka en e-Up! som jag snart har kört 100 mil med. Blir kring 8-10 mil/dag så det tickar på.

Jag har kört allt mellan 8 mil till 12 mil men med de krokiga och backiga vägar jag kör och med mycket motvind (bor på kusten) så verkar jag inte komma ner så himla mkt lägre i förbrukning än 13.5 kWh/100 km... Tycker jag använder mig väldigt mycket av alla lägen som bromsar med återvinning och rullar fritt där det går. Har dock hittills aldrig kommit så långt ner att den går över i eco-läge!

Annars är det en trevlig liten bil och jag är väldigt nöjd med att köra förbi alla tankställen utan att behöva bry mig (har haft gasbil i 7 år innan denna).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1861
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-03-31 09:10:01    Rubrik: Svara med citat

Trevligt! Välkommen till forumet dessutom!

Det blir ofta en tävling i eco-driving med elbil har jag förstått, det är lite kul!

När det gäller gasbil så har min fru en bra genomsnittsförbrukning påväg till hennes jobb (5mil). 0,3kg/mil (Med en Passat Variant!).. Det är väldigt lågt.

Hur långt har du till jobbet grimman? Laddmöjlighet på jobbet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-03-31 09:54:54    Rubrik: Svara med citat

grimman skrev:
... så verkar jag inte komma ner så himla mkt lägre i förbrukning än 13.5 kWh/100 km...
Mitt rekord är 13 kWh/100km med en snittfart på 67 km/h. Det som knäcker mina siffror är att jag försöker att inte vara en stoppkloss i trafiken och vid 95-100 km/h drar förbrukningen iväg. Ska bli spännande att se vad som händer när jag törs montera sommarhjul...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
grimman
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2014
Inlägg: 13
Ort: Orust

InläggPostat: 2014-09-22 10:24:31    Rubrik: Svara med citat

Har varit mkt nu och en intressant sommar har passerats.

Kan konstatera att värmen gör stor skillnad för räckvidden. Har lyckats komma drygt 15 mil som längst nu. Var nere på under 11 kWh/100 km emellanåt!
Fasar lite för vinter o snöslask måste erkännas.

Hade lite problem med laddningen när det var 32° varmt en lång period. Fick bytt sladd och använde annat uttag o sen har det funkat.
Bilen har nu gått 1100 mil drygt, den körs ju 8 mil om dagen och alla kortresor (under 5 mil t.o.r.) på helger och andra ledigheter.

Fortfarande mkt nöjd. Har fått tillfälle att testa snabbladdning i Kungälv och det var lite fräckt att få el för 4 mil på 4 min Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Skogstomten
Aktiv


Registreringsdatum: 30 november 2013
Inlägg: 78
Ort: Järna

InläggPostat: 2014-09-23 17:24:19    Rubrik: Svara med citat

Har kört 1454 mil nu. Som lägst 9,1 på 62km. Och snittat ca 12,5 under sommaren. Med försiktig körning på landsväg i 70-90 så går det att komma över 16 mils räckvidd men vanligtvis har det legat på ca 13-14mil som jag kör. Vintertid har det oftast legat på 8-10 mil även om jag då inte försökt att maximera räckvidden.

När du börjar närma dig 0 så sänker den elförbrukningen på olika sätt, Eco, Eco+, sköldpadda med begränsad hastighet osv.

När man kommer ner mot 0 så får man låånga kilometer. Hade 19km kvar häromdagen och testade att köra ner till 0 (runt kvarteret på slutet) Fick köra många varv och när den väl slutligen stod på 0 så hade jag kört 22km. Och då kunde jag fortfarande köra med bilen.

Enligt Norskainternetforum så har flera kunnat köra ett antal km med mätaren på och när bilen slutligen stannat av. Har man kunnat "starta" den igen och köra lite till. OBS säkert inget att rekommendera men det finns alltså lite marginal inbyggt.

Hastigheten äter verkligen räckvidd. Men kom igen! Man ska ju aldrig långt så 95 eller 110 blir inte många minuters skillnad på säg 6mil.

Värmen tar en del också, framför allt om man inte "förvärmt". Har man förvärmt och kör kortare sträckor så drar det inte så mycket extra. På sommaren kan jag öppna glastakluckan om jag tycker det är värmt i bilen.

Strulet med laddningskabeln i värmen är säkert att den värmegivare som sitter i själva 230V kontakten blivit uppvärmd av solen och indikerat överhettning. (Röd lampa blinkar på laddaren) Den funkar när det blir svalare igen men för att släcka de röda blinkningarna måste man trycka på knappar på laddningsdosan på ett visst sätt. (Står i instruktionsboken hur)

Är kanonnöjd med bilen och glider omkring dagligen med ett leende på läpparna!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-09-23 22:19:49    Rubrik: Svara med citat

Känner igen det där med att röda lampan blinkar om den svarta kontakten ligger i solen, räcker med minsta lilla dåliga anläggningsyta mot kontaktpinnarna för att det skall bli så varmt att laddboxen slår ifrån och solen skyndar på detta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
grimman
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2014
Inlägg: 13
Ort: Orust

InläggPostat: 2014-09-23 22:55:27    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag har testat att köra till 0 en gång helt o 1 samt 3 km kvar och. Är inget för fegisar att åka elbil med mig.
Fick reda på av min få att VW hade byggt in två reservdelar. Efter första stoppet kommer man ett par km till o efter nästa ett par 100 m. Så nu måste ju det testas...

Har tyvärr mkt höjdskillnader på min dagliga färd vilket gör att det alltid går åt extremt mkt på just den sträckan. Märker stor skillnad när jag kör längsmed mina högskolor till andra mål Sad
Men jag får hålla tummarna för en snäll vinter utan extrema snöfall som det lätt blir med Vänern från ena hållet och kusten från det andra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
grimman
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2014
Inlägg: 13
Ort: Orust

InläggPostat: 2014-09-23 22:57:18    Rubrik: Svara med citat

Just ja, röda lampan =)
Den bollade jag många gånger, hade sladden i frysboxen t.o.m. men den fortsatte att strula så jag fick en ny.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
KR
Passiv


Registreringsdatum: 03 oktober 2014
Inlägg: 3
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-10-03 20:36:31    Rubrik: Svara med citat

Äger sedan 2 månader en E-up. Bilen är från november 2013.
Jag o frugan har nu kört nästan 300 mil, mest pendling till jobbet och till frugans häst samt turer runt Stockholm.
Är mycket nöjd än så länge.
Pigg o smidig att köra, perfekt som andra bil. Vi använder den så mycket vi kan istället för vår Subaru (bensinare med dragkrok).
Förbrukningen varierar mellan 11 -15kWh/100km, men ökar nu när det blir kallare.
Råkade dock ut för att låsmotorn till laddhandsken la av. Jag fick lämna in bilen för garanti reparation hos VW i Kista. De bytte hela laddintaget och kabelsatsen ner till batteriet.
Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2725
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-07-05 08:34:48    Rubrik: Svara med citat

Jag väcker gammal tråd för att lyfta upp följande:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/06/04/195583370/denne-elbilen-blir-en-prisbombe

VAG gör det dem skulle för lääääääännnnge sedan, uppgradera batteri i kanske det bästa stads bilen någonsin upp till realistiska 250km... Nu kommer trillingar i form av VW E-UP, Seat Mii och Skoda eCitygo... det som är viktigast är prischock som är lovad och i nivå vad VW predikar om sedan evighet att elbilen skulle hamna på samma nivå som top utrustad TDI ca.200'kr efter supermiljöbilspremien...

Åsikter från eminenta forumet förväntas... jag själv ska köpa en direkt om priset hamnar där dem lovar eftersom mer en 4 sitsig, super smart format, uppkopplad med uppvärmd fram rutan och med gott om räckvidd behöver jag inte, kom igen VAG gör rätt för en gångs skull !
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 296
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2019-07-06 16:13:23    Rubrik: Svara med citat

Jag har chattat med kundservice på seat och skoda och båda säger att bilen ska gå att beställa i september. Troligen kommer även e-up variant gå att beställa då. Både seat och skoda har gått ut tydligt i sina pressmeddelanden att bilen ska vara billig (lika billig som motsvarande bensin bil i segmentet), i Europa gått ut med under 20 tusen euro. Jag gissar och hoppas på 240 tusen före premie, vilket skulle innebära 180 tusen efter miljöbonusen.

Blir priset som jag hoppas kommer jag beställa en.

Flera här på forumet verkar väldigt nöjda med sina e-up Very Happy
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2725
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-07-07 14:46:28    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:


Flera här på forumet verkar väldigt nöjda med sina e-up Very Happy


E-up körde jag längst av alla elbilar... det är kanske smidigast, smartast och mest prisvärda som jag har haft, dock E-up passar inte till alla pga. 4 sittplatser, känslighet mot kyla och icke existerande effektiv uppvärmning, hårda stolar och konstig sittposition, ganska dålig utsikt back...

VW har åtgärdat ganska mycket, jag misstänker att dem fortsätter med direkt PTC och vattenburen värme pga. costsaving... Batteri är inte kyld heller... men total paket för att vara i stadsbil förpackning blir exemplarisk om pris hamnar under 250'kr... hoppas dem är smarta! Deras bilar är absolut dyraste alltid i elbils segment, därför fick dem ingen volym försäljning i Sverige... jag har pratat med försäljarna som har redan fått instruktioner gällande kommande modeller, priset är hugget i sten och om jag hade fattat rätt dem blir mycket högre än tidigare annonserad i olika pressrelease typ.20.000EUR... sånt pris är när supermiljöpremie är avdraget, tyvärr!
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 296
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2019-07-08 18:47:28    Rubrik: Svara med citat

Elfi, var du i kontakt med vw försäljare eller skoda/seat? De kanske kommer skilja lite i pris även om de ska tillverkas i samma fabrik?

Jag har dock svårt att se ett pris under 240 tusen i Sverige för det skulle innebära att inte hela bonussystemet utnyttjandes. Ser man på skodas sida så skriver de exempelvis att 16 tums lättmetal fälgar ingår som standard, vilket ger en tydlig signal att någon enklaste modell inte kommer säljas i Sverige.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2725
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-07-09 15:27:27    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
Elfi, var du i kontakt med vw försäljare eller skoda/seat? De kanske kommer skilja lite i pris även om de ska tillverkas i samma fabrik?


VW har jag haft kontakt med, jag var nyfiken om både ID3 och E-up, samt Seat och Skoda eftersom samma Möllerbil säljer alla... om jag hade fattat rätt deras mål är att kopiera Tesla och sälja bilar utan att man har kontakt med försäljnings kontur... dock man ska få bilen levererad av auktoriserad personal... dem själva är ganska förvirrade och vi får se vad händer i framtiden och hur allt utvecklas...
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 296
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2019-07-09 17:55:11    Rubrik: Svara med citat

Hade varit väldigt skönt med ett pris och bara beställa på nätet, hoppas Laughing
Min plan var annars att besöka två skoda försäljare, två seat försäljare och en wv, bara för att inte bli blåst.

Verkar inte vara något större intresse för de små bilarna i Norge om man läser på deras forum. De trodde på mindre än 100 reservationer för Skoda och folk verkar hoppa av kön med. De klagar på gammal teknik. De rike med olja i Norge vill ha det senaste Very Happy
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 5.88 sekunder att ladda.