Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Kona 2018 50 kWh
Gå till sida 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 981
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-26 21:45:41    Rubrik: Hyundai Kona 2018 50 kWh Svara med citat

Ingen hejd på nya elbilar.., kompakt-SUV:en Hyundai Kona kommer våren 2018 (i Europa ?), har 50 kWh batteri, (förmodade ?) prislappen 35.000 USD, och en front i Tesla-X-stil.
http://pushevs.com/2017/05/26/details-hyundai-kona-electric/

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2017-05-28 19:13:26    Rubrik: Svara med citat

En sån ska jag ha! Törs man tro att den är köpbar här i landet om drygt två år när min golfleasing går ut?

Kan man få den 7-sitsig så häger jag på låset och köper (leasar) den första som kommer!
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-29 06:06:20    Rubrik: Svara med citat

Det blir spännande nu när fler bilar kommer med lite större batterier. Dels förbrukningen och dels om de kommer gå att snabbladda. Leaf 30 går ju som bekant inte att snabbladda mer än en gång sen är batteriet 50grader och den slår ifrån.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-05-29 06:20:22    Rubrik: Svara med citat

Har den dragkrok?
Kommer den gå att köpa eller blir väntetiden 8-12 månader som för Ioniq?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-29 06:34:10    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Det blir spännande nu när fler bilar kommer med lite större batterier. Dels förbrukningen och dels om de kommer gå att snabbladda. Leaf 30 går ju som bekant inte att snabbladda mer än en gång sen är batteriet 50grader och den slår ifrån.


Riktigt så dramatiskt var det väl ändå inte? Björn Nyland lyckades ju köra Oslo-Bergen (47 mil) en norsk sommardag. Effekten reduceras, men det går ju fortfarande bra att ladda och köra...

Det sagt, är väl förutom just Leaf, ingen av de bilar som lanserats de senaste åren som saknar någon form av batterikylning?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-05-29 17:10:56    Rubrik: Svara med citat

2018 ser bra, ut äntligen kanske man kan komma dithän att det finns en 7 sits som är överkomlig och med rimlig räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-30 05:57:57    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

Riktigt så dramatiskt var det väl ändå inte? Björn Nyland lyckades ju köra Oslo-Bergen (47 mil) en norsk sommardag. Effekten reduceras, men det går ju fortfarande bra att ladda och köra...

Det sagt, är väl förutom just Leaf, ingen av de bilar som lanserats de senaste åren som saknar någon form av batterikylning?


Jo!

Björn kör på mellan 1.19kWh - 1.5kWh/100km med utetemp 12-16grader och drar tempmätaren i topp på sin tripp. Det är inte sommarvärme och det är väldigt låg förbrukning. Låg snittfart.

En normal resa med 22grader ute där man kör landsväg och tömmer batteriet på 16mil sedan snabbladdar till 85% ger batteritemp över 50grader vilket är alla staplar på mätaren utom de två röda. Vad gör man sen liksom?

Del två där med batterikylning vet jag inte så mycket om vilka som gör och hur, men helt klart är att det behövs något som funkar.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-30 07:03:05    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

En normal resa med 22grader ute där man kör landsväg och tömmer batteriet på 16mil sedan snabbladdar till 85% ger batteritemp över 50grader vilket är alla staplar på mätaren utom de två röda. Vad gör man sen liksom?

Del två där med batterikylning vet jag inte så mycket om vilka som gör och hur, men helt klart är att det behövs något som funkar.


Vad gör man sen? Man kör vidare till batteriet är tomt och sedan laddar man igen. BMS:en reducerar effekten när det blir för varmt, så det kommer gå långsammare att ladda, precis som det tog för björn. Allt eftersom batteriet blir varmare kommer det också avge sin värme snabbare, eftersom skillnaden mellan omgivningstemperatur och batteritemperatur blir större.

I Dubai kommer det dock inte att funka speciellt bra på sommaren, då batteriet är på 50 grader redan när man börjar sin resa, den lär ju begränsa effekten tämligen omgående.

När det gäller batterikylning har jag åtminstone sett att Hyundai och Renault använder luftkanaler i batteripacket,

Här är en bild på Kias:


BMW:s kylning hittar jag ingen bild på men de lär väl ha det?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-30 07:22:27    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

Vad gör man sen? Man kör vidare till batteriet är tomt och sedan laddar man igen. BMS:en reducerar effekten när det blir för varmt, så det kommer gå långsammare att ladda, precis som det tog för björn. Allt eftersom batteriet blir varmare kommer det också avge sin värme snabbare, eftersom skillnaden mellan omgivningstemperatur och batteritemperatur blir större.


Hur lång tid tar det att ladda ett 50grader varmt batteri då? Om man kört 16+13mil, hur sugen är man på att börja vänta längre och kanske köra saktare tom?

Hoppas verkligen denna SUV/CUV har låg förbrukning likt ioniq och att den har bra kylning för att kunna laddas snabbare och fler gånger.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-30 07:38:53    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Hur lång tid tar det att ladda ett 50grader varmt batteri då? Om man kört 16+13mil, hur sugen är man på att börja vänta längre och kanske köra saktare tom?


Jag får väl köpa en och göra ett sånt kalkylark som visar vad den optimala farten är med Leaf/30 Wink Med tanke på termodynamikens lagar etc är det väl mycket möjligt att den optimala farten är densamma eller något lägre än 24:ans (90-100km/h), dvs den vinst man får i snabbare laddning på 30:an förlorar man på att vänta på avkylning, köra långsammare eller på att effekten reduceras.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-30 08:02:16    Rubrik: Svara med citat

Ja, det är ju alltid intressant att veta hur man tar sig till punkt B snabbast inklusive de randvillkor som finns. Har man en tvååring med sig så är snabba stinter på 10-15mil med en 20minuters laddpaus rätt så vettigt. Är man själv så kunde man nog maximerat totala tiden genom att kissa innan man åkte och sedan lägga sig bakom en lastbil.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-05-30 16:14:16    Rubrik: Svara med citat

Jag fick hög temperatur förra sommaren när jag körde 120 väg mellan Göteborg och Kolmården. Det gick snabbt upp till alla blå men sedan lugnade det sig trots att jag stod på i samma tempo. Dels kan det bero på att kylningen blir effektivare vid högre temperatur men också att skalan inte är jämn utan sträcken representerar olika temperatur nivåer. Vi fick aldrig problem med effekt uttag eller snabbladdning.

Men det är klart att en seriös bil för långfärder måste ha bra kylning. Luftkylningen verkar faktiskt inte riktigt fungera på 30kWh Leafen. Men det kanske beror på att Nissan ha tryckt in batterikapacitet med en kofot?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-05-31 08:57:27    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Jag fick hög temperatur förra sommaren när jag körde 120 väg mellan Göteborg och Kolmården. Det gick snabbt upp till alla blå men sedan lugnade det sig trots att jag stod på i samma tempo. Dels kan det bero på att kylningen blir effektivare vid högre temperatur men också att skalan inte är jämn utan sträcken representerar olika temperatur nivåer. Vi fick aldrig problem med effekt uttag eller snabbladdning.

Men det är klart att en seriös bil för långfärder måste ha bra kylning. Luftkylningen verkar faktiskt inte riktigt fungera på 30kWh Leafen. Men det kanske beror på att Nissan ha tryckt in batterikapacitet med en kofot?


Enda fördelen med en Leaf 30 är väl på vintern då det är riktigt kallt ute då och man skall åka långt Very Happy .. Om man startar med ett batteri som är -10 eller -5 grader så har bilen fått upp temperaturen själv i batteriet till kanske 10 grader innan det är dags för snabbladdning. Efter snabbladdningen hamnar batteriet på låt säg 20-25 grader? Vilket är fin fin temperatur för längre räckvidd Very Happy Sen behöver jag inte gå in mer i detalj på efterföljande laddningar Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-05-31 15:22:20    Rubrik: Svara med citat

Nä och just därför sjönk inte räckvidden så mycket som jag trodde den skulle göra på "långresan" vid -15. Och nej den överhettade inte efter andra laddningen heller... Smile
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 981
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-15 23:34:02    Rubrik: Svara med citat

Många smaskiga bilder och video här, notera att det är på förbränningsversionen, några officiella bilder på batteri-Kona finns ännu inte.
https://www.netcarshow.com/hyundai/2018-kona/
https://www.netcarshow.com/hyundai/2018-kona/1280x960/wallpaper_01.htm
https://youtu.be/-mjduOnPV28
https://youtu.be/lfRFifePFDA
Ingående känn-o-kläm-reportage (på koreanska).
https://youtu.be/iK6SlnNmNko
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-28 03:30:25    Rubrik: Svara med citat

Kona är byggd som konventionella bilar, ingen elbil från början, snarare konverterad bil, lite som Ioniq som är primär Prius-hybrid motståndare... det sagt man kan bara drömma om 50kW batteri i en konventionell bil lika stor som Renault Captur utan flatfloor och dedikerad batteri utrymme. Skulle vara cool att drömma om fantastisk alternativ för dagens elbilar men som jag ser det så blir det Ioniq drivlina och batteri i bästa fall i mindre förpackning och SUV wanabee...

Nu på hösten kommer KIA Niro som laddhybrid och elbil är planerad för början av nästa år, det är lite större syskon med mer potential och karaktär med KIA symbol och förmodligen större chans att lyckas också... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 981
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-08-24 05:54:29    Rubrik: Svara med citat

Mer info och bilder på nya Hyundai Kona.
http://insideevs.com/hyundai-kona-ev-spied/

Nu är ju design en subjektiv smaksak, och helt utan avsikt att favorisera elbilar framför varandra, men nog verkar denna Kona riktigt snygg och fräck (bild på ICE-versionen) !?

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-08-24 07:07:00    Rubrik: Svara med citat

Jag kommer inte överens med att grillen och framlysena har "ramlat ner". Det blir för mycket myrslok för min smak.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 981
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-09-17 23:27:31    Rubrik: Svara med citat

Nya Hyundai Kona kommer visas upp första gången på Geneva Motor Show nästa år, närmare bestämt den 8e Mars, om alltså knappt 6 månader.

Räckvidden uppges vara 38 mil, test-cykel dock okänd, men ponerat Hyundai räknar samma som för Ioniq (vilken uppges ha 28 mil räckvidd), kan ganska säkert antas att det är den europeiska cykeln NEDC, och då Ioniq har ca 20 EPA-mil kan man beräkna att Kona får ca 27 EPA-mil, men detta förutsatt Kona har samma energieffektivitet och energiförbrukning som Ioniq, viket är föga troligt (betänk den större och tyngre SUV-karossen), varpå mer rimligt vore ca 22 EPA-mil (?).

Ska man vidare gissa batteristorlek kanske rimlig elbil att jämföra med är Tesla Model X (SUV), vilken förbrukar 2,3 kWh/EPA-mil, och då behöver Kona´s batteri vara på ganska prick 50 kWh, för att mäkta med 22 mils räckvidd med likaledes (uppskattade) förbrukningen 2,3 kWh/mil.
http://www.cartoq.com/hyundai-kona-electric-suv-in-india-as-early-as-2018-revealed-at-frankfurt-motor-show/
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-launch-electric-kona-suv-2018
http://www.autocarindia.com/car-news/hyundai-kona-ev-showcased-at-frankfurt-405979
https://www.gims.swiss/en/
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38431
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38528
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-09-18 01:26:14    Rubrik: Svara med citat

8

en bil som är byggt att vara bensin primärt, kanske hybrid ska konverteras till eldrift... samma storlek som typ ZOE, vi pratar bil i supermini klassen med 50kWh batteri... bara att jämföra VW har lyckats packa 36kWh i e-Golf... jag tror att Hyundai skulle i bästa fall packa samma batteri i Kona som i Ioniq, samma drivlina, samma principen. Mer än det kan man göra med elbil design från scratch och KONA är det inte, det är konverterad objekt som nästan alla andra. Jag tror att journalisterna är ute efter sensation som inte finns på kartan!
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Nästa
Sida 1 av 13

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.