Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Guide för konvertering av Clio till LiFePo

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-09-02 06:31:28    Rubrik: Guide för konvertering av Clio till LiFePo Svara med citat

Tjena !

Eftersom min gamla renoveringstråd är 20 sidor lång och väldigt ostrukturerad så tänkte jag starta en ny tråd där jag försöker samla all info som är nödvändig från den gamla tråden.

Inköpslista för konvertering:
40-44 LiFe celler i vettig storlek, typ 100-200ah.
Färdig lådbyggsats från Hawk.
Färdigt BMS från Jens om man vill köra med BMS.
eller Minimum en bra korrekt Ah räknare.
DCDC omvandlare för att lura UCL vid laddningen, ca 24v vid 40st eller fler.
2 Potentiometrar för att ersätta tempgivare till UCL 0-30KOhm
Nord-Lock brickor till batterier och terminaler.
Isolering till Lådor, Typ liggunderlag eller (tunna frigolitskivor 10mm)
Någon form av värmare till batterierna, Tunn Kupefläkt eller värmekabel.
Ev kylfläkt till BMS.


Börja med att montera bort allt som har med NiCad batterierna att göra.
Dvs även kylare och kylslangar, pumpar och fläktar osv.
Det kommer inte att behövas.
Plocka loss kontaktorer och fläktar från gamla batterilådorna.



Bygg ihop lådorna.
Placera ut celler i lådorna och kolla så att allt passar.


Om man skall använda BMS är det bra att prova BMS:et på batteripacket utanför bilen innan man stoppar allt i bilen. Har man möjlighet kan man koppla ihop packen utanför bilen, men koppla in den till batterikablarna så att man kan kolla så att laddare och övrigt i bilen fungerar.
Man kan i detta läge också försöka att balanseringsladda hela packet mha av BMS:et om man använder Bilens laddare till att ladda med kan det vara bra att veta hur man skall ställa potentiometrarna som ersätter tempsensorerna för att laddaren skall byta laddfas vid en lagom spänning.
lagom spänning för 40 celler är ca 140v skulle jag tycka kanske till och med lite lägre. Högre temperatur (I Ucl fönstret) får man om man sänker motståndet på Tempsensorn, Då får man även en lägre omslagsspänning till fas 2. Vid 25grC är den runt 152v om jag inte minns fel. Om man går upp till ca 35-40grC så borde omslagsspänningen sjunka en del.
Men det kan krävas en del labbande innan man hittat rätt. Om laddaren slår om vid "fel" spänning är det bara att avbryta laddningen och låta bilen vila en stund, justera potentiometrarna lite och prova igen.

Vid balanseringsladdningen kan det vara bra att hålla koll på packen i slutet av laddningen. Om man har ett BMS som inte kan shunta så mycket ström vid balanseringen kan det vara bra att hjälpa systemet lite på traven mha en lampa eller ett motstånd som man läger över polerna på höga celler så att låga celler kommer ikapp. En 12v h3 lampa fungerar utmärkt.


Om man inte skall använda BMS kan det vara bra att ladda batterierna till ett känt läge innan man stoppar dom i Bilen. Jag har valt att toppbalansera mina celler till ca 3,65v. Det kan med fördel utföras med en RC laddare som klarar av LiFePo4 celler. Jag kan rekommendera iCharger seirien till detta.


Montera lådorna i bilen.



Forts kommer.
Mvh
/Per


Senast ändrad av pm_dawn den 2011-11-01 11:08:26, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
giuseppe916
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 juli 2007
Inlägg: 350
Ort: Shanghai

InläggPostat: 2011-09-02 13:01:59    Rubrik: Svara med citat

Hej Per!

Mkt bra initiativ att starta den här tråden och samlat dela med dig av dina erfarenheter.
2
_________________
Pehr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-09-03 00:41:06    Rubrik: Svara med citat

Vad enkelt det verkar Laughing

Går det att klämma in 42 batterier i lådorna så är det inget att spara på.
Med 160 Ah så blir clion en helt annan bil, aldrig någon tvekan längre om man har tillräcklig laddning. Så min rekommendation är att inte snåla och köpa 90Ah.

Det behövs bara 2 (i min bil) potar för att ersätta tempgivare. Den sista är utetemp. (styr den laddningen också?) Jag har inga potar, kör med 4k6 motstånd. UCL visar 15 grader.

Gör inte egna lådor, köp av Hawk. Det är besvärligt att mäta rätt på allt, det blir inte bättre än Hawks.

Batteriplacering antar jag vi har samma, 7+7 fram och 26-28 bak.

EDIT: kollade upp temp som ucl visar.


Senast ändrad av Hernik den 2011-10-23 18:16:35, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-09-13 01:55:59    Rubrik: Svara med citat

vore gött med klister på denna tråden! Eller vänta se lite?
Jag kan tyvärr inte klistra dock! Wink Mad Rolling Eyes
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2011-09-13 18:21:54    Rubrik: Svara med citat

Suveränt !!!

Klistrad
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2013-06-24 09:26:11    Rubrik: Svara med citat

Hur gick det sedan?
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-06-24 13:46:10    Rubrik: Svara med citat

jag kan väl bidra med lite bilder från en konvertering
som jag och min bryggarkompis Stefan gjort på hans bil.

Vi har valt att placera jens BMS i en separat låda för att
samla all elektronik på ett ställe. Från lådan går 3 kanalrör
där man kan dra ledning till varje cell. Med riktig ledning
för kabelstam är det lätt att dra snyggt och få ett rent pack.

Bilen går kanonbra laddar tämligen snabbt och går 15 mil
om man inte kör för hårt. Funkade utmärkt på vintern oxå.

Ny laddare där kylaren satt. 3kW elcon


Lådorna polyuretanade!


Jens BMS i låda vid bakre sidan
där däcklagningsflaskan sitter


driv-trafo till värmeplattorna
en för varje låda

http://elbil.forum24.se/elbil-post-27132.html#27132

bakre lådan med kabeldragning


främre lådan med kontaktorer
och 350A säkring

_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-07-16 19:56:47    Rubrik: Svara med citat

Jag måste glädjande revidera
körsträckan med 42st160Ah lithium
Minst 18,2 mil galen
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Göran
Nyfiken


Registreringsdatum: 28 augusti 2014
Inlägg: 7
Ort: Sigtuna

InläggPostat: 2014-11-07 11:13:14    Rubrik: Svara med citat

Hej! Vad säger bilprovningen om att ta bort taket (golvet i bilen) över batterierna? Min Clio är ju osågad. Det är ju väldigt opraktiskt när man ska pyssla med batterierna.
För övrigt så har jag börjat jaga ett bra pris på LiFePO4 160Ah. Någon annan som också jagar batterier så kan vi kanske slå oss samman med en beställning ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.14 sekunder att ladda.