Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


plug in konvertering prius gen 3 råd och tips
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2014-04-23 16:59:40    Rubrik: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

Jag är helt ny inom detta men väldigt intresserad! Jag funderar starkt på att köpa en prius gen 3 och pluginkonvertera denna. vad jag söker är en bil med minst samma prestanda som plug in original eller lite bättre. Den behöver alltså inte kunna gå 10 mil på ren el utan 2,5-5 mil på ren el nånting passar mina behov. Har läst en del om engineer men jag har ingen koll. Vad kostar ett sådant kit? Har sett priser på alltemmellan 10,000 och 80,000 kr....ingår allting som behövs i dessa kit? Tacksam för råd och tips Wink
Priset är för mig viktigare än räckvidden bara den går 2,5 mil minst, 5 mil är för mig riktigt bra och mera är överflödigt i mitt fall. Mvh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-05-02 22:10:19    Rubrik: Svara med citat

Du kommer ej få samma prestanda som orginal Prius Plugin. Den har ca 35 kW effekt. En efterkonverterad Prius når bara upp till ca 25 kW. Glöm Engineer ifall du vill kunna köra helt på el, det är inte tillräckligt kraftfullt. För 5 mil behöver du ca 8 kWh batterier. Batteripriserna idag för kompletta system med BMS osv ligger nånstans runt $500-$1000/kWh. Detta innebär att bara batterierna kostar 40 tkr eller så. Sen tillkommer kostnaden för allt runtomkring såsom laddare, styrdatorer, kontaktorer, kablar osv, samt tillverknings- och monteringskostnad ifall man ej gör det själv. Så räkna med ett pris i det övre intervallet. Å andra sidan får du då en bil med mkt bättre räckvidd än Toyotas egna laddhybrid.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-05-04 08:20:43    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

gnidde skrev:
Jag är helt ny inom detta men väldigt intresserad! Jag funderar starkt på att köpa en prius gen 3 och pluginkonvertera denna. vad jag söker är en bil med minst samma prestanda som plug in original eller lite bättre. Den behöver alltså inte kunna gå 10 mil på ren el utan 2,5-5 mil på ren el nånting passar mina behov.


Vill man konvertera en original prius så har man inte samma egenskaper som i original. konverteringen kan halvera eller sänka förbrukning brutalt, och vill man åka rent elektrisk så är rekommendation original PIP (plug in prius). original PIP är mycket raffinerad och balanserad bil som med sin algoritm och 4kWh pack kan komma ganska långt elektrisk, det gäller att lära sig hantera bilen, sen så blir man positiv överaskad varje gång man åker den...

Konvertera och sänka brutal förbrukning så kan man eventuellt satsa på följande:

http://www.plughybrid.de/product/4-kwh-phev-kit-170v-250v-20a-max-g3/

då köper man begagnad Prius under 100tkr och investerar 30.000kr i batterier samt åker man första 40-50km under 0.2 l/mil sommartid...
stadskörning är möjligt nästan helt elektrisk... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-05-04 14:10:41    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

elfi skrev:
... vill man åka rent elektrisk så är rekommendation original PIP (plug in prius). original PIP är mycket raffinerad och balanserad bil som med sin algoritm och 4kWh pack kan komma ganska långt elektrisk, det gäller att lära sig hantera bilen, sen så blir man positiv överaskad varje gång man åker den...t


PIP är rätt så trevlig, men räckvidden är för dålig. Håller ej med om att man kan komma "ganska så långt". En räckvidd på 20 km är alldeles för dåligt tycker jag. Packen är visserligen på 4.4 kWh men hela packen utnyttjas inte; det går bara att utnyttja ca 3 kWh.


Citat:

Konvertera och sänka brutal förbrukning så kan man eventuellt satsa på följande:

http://www.plughybrid.de/product/4-kwh-phev-kit-170v-250v-20a-max-g3/

då köper man begagnad Prius under 100tkr och investerar 30.000kr i batterier samt åker man första 40-50km under 0.2 l/mil sommartid...
stadskörning är möjligt nästan helt elektrisk... galen


Jag vill påstå att den enda fördelen med Engineer/plughybrid.de är priset... I övrigt har lösningen dålig prestanda, stora förluster, tveksam kvalitet och teknisk konstruktion. Ingenting jag rekommenderar iaf.

Visst är det kul att sänka sin förbrukning, men när man väl provat på att köra helt på el så vill man fortsätta med det...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-05-04 14:28:30    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

astrand skrev:


Visst är det kul att sänka sin förbrukning, men när man väl provat på att köra helt på el så vill man fortsätta med det...


21 21 21 21 21 oops 17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-05-04 14:34:21    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

Lator skrev:
astrand skrev:


Visst är det kul att sänka sin förbrukning, men när man väl provat på att köra helt på el så vill man fortsätta med det...


21 21 21 21 21 oops 17


Very Happy Åtminstone på sina vardagsresor. När jag åker till Stockholm eller Umeå eller nåt sånt skäms jag inte över att använda bensinmotorn. Laddhybrid är nice...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-05-05 11:40:20    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

astrand skrev:

Jag vill påstå att den enda fördelen med Engineer/plughybrid.de är priset... I övrigt har lösningen dålig prestanda, stora förluster, tveksam kvalitet och teknisk konstruktion. Ingenting jag rekommenderar iaf.

Visst är det kul att sänka sin förbrukning, men när man väl provat på att köra helt på el så vill man fortsätta med det...


Tyvärr är utbud för konverterings KIT för gen3 mycket begränsad, det finns inte så mycket att välja och pluginhybrid.de fungerar OK för sin pris...

det låter lockande när man pratar om Prius som ELBIL, men i grund och båten är det hybrid och man svänger till bensin station då och då för påfyllning... man kan köra hel elektrisk med Prius utan att tanka en enda droppe bränsle men det är inte roligt, bilen är ganska seg, hastigheterna är brutalt begränsade, värme och defroster knappt fungerar, osv...

vi kör en egen konverterad Prius 3:an och det jag skriver om konverterade gen3 är fakta... en till sak är också fakta att jag har inte hittat bättre, snålare och roligare hybrid än... närmaste är PIP... Wink

gnidde skrev:
Jag är helt ny inom detta men väldigt intresserad! Jag funderar starkt på att köpa en prius gen 3 och pluginkonvertera denna. vad jag söker är en bil med minst samma prestanda som plug in original eller lite bättre.
Priset är för mig viktigare än räckvidden bara den går 2,5 mil minst, 5 mil är för mig riktigt bra och mera är överflödigt i mitt fall. Mvh


gnidde FYI: det finns inte KIT som man kan köpa att omvandla original Prius 3:an till ELBIL... det finns folk som kan bygga sånt åt dig fast det kostar en hel del pengar... Plugin Prius kostar samma som vanligt Prius + ombyggnad... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-05-05 12:07:07    Rubrik: Re: plug in konvertering prius gen 3 råd och tips Svara med citat

Citat:

Tyvärr är utbud för konverterings KIT för gen3 mycket begränsad, det finns inte så mycket att välja och pluginhybrid.de fungerar OK för sin pris...

det låter lockande när man pratar om Prius som ELBIL, men i grund och båten är det hybrid och man svänger till bensin station då och då för påfyllning... man kan köra hel elektrisk med Prius utan att tanka en enda droppe bränsle men det är inte roligt, bilen är ganska seg, hastigheterna är brutalt begränsade, värme och defroster knappt fungerar, osv...


Jag har kört min Gen 2 som laddhybrid i flera år nu. Gen 3 är ungefär samma. Tycker det funkar rätt bra. Effekten 25 kW fungerar bra för vägar upp till 70 km/h tycker jag. Det faktum att Toyotas egna PIP bara har något mer (35 kW) säger något. Man behöver inte så mkt effekt. Hastighetsgränsen för "tvingad HelEl" är 89 km/h för gen2 och 100 km/h för gen 3. Helt okej skulle jag säga. Ifall man har Ewerts Hybrid Energy Manager så finns ingen hastighetsgräns.

Värme kan man till stor del hantera genom att värma bilen innan avresa. Det går också att aktivera det inbyggda elementet på ca 400 W, det hjälper litegrand iaf. Vill man ha en fullständig lösning så går det att montera Webasto.

Notera också att Toyotas PIP inte heller har någon vettig elvärme, utan där går bensinmotorn igång stup i kvarten så fort värmebehov finns! Så den är knappast bättre i det här avseendet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2014-07-26 22:39:23    Rubrik: Svara med citat

Hur svårt är det att montera dessa plug in kit i en prius eller auris? Klarar man det som glad amatör med eget garage och en del mekande i bagaget?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-07-27 15:36:15    Rubrik: Svara med citat

gnidde skrev:
Hur svårt är det att montera dessa plug in kit i en prius eller auris? Klarar man det som glad amatör med eget garage och en del mekande i bagaget?


"Go for it!"... Det är inte så svårt om man har bra verktyg, elkunskap, bra beskrivning, erfarenhet... Det liknar följande:
www.youtube.com/watch?v=LtfWDo_IclQ
Mr. Green
Glöm inte att du behöver OBD verktyg som klarar din bil i fall att!!!
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-28 20:27:33    Rubrik: Svara med citat

gnidde skrev:
Hur svårt är det att montera dessa plug in kit i en prius eller auris? Klarar man det som glad amatör med eget garage och en del mekande i bagaget?


Svårt att ge något generellt svar. Det finns som sagt var tyvärr inte så många Kit att välja på. Generellt sett så är lågeffekts-systemen (Enginer/plughybrid.de) lite enklare att installera, men har så många andra nackdelar att jag ej kan rekommendera dem.

Jag har tagit fram ett eget system som jag (självklart) tycker är bra, men det är inte helt färdigt och just nu har jag svårt att hinna med tillverkning osv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2014-07-29 13:05:54    Rubrik: Svara med citat

Eldrift på upp till 10 mil.
Någon som har priser på de olika paketen eller redan har detta installerat?

http://www.caraboo.nu/elbilar/22-konvertera-din-elbil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2014-07-29 15:03:07    Rubrik: Svara med citat

Ringt och frågat runt 80.000 men om någon har erfarenhet så dela gärna med er av den !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2014-07-29 22:36:29    Rubrik: Svara med citat

gnidde skrev:
Ringt och frågat runt 80.000 men om någon har erfarenhet så dela gärna med er av den !


Är det 80.000kr för 10 mil paketet? Fick du priser för samtliga konfigurationer?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-30 12:25:22    Rubrik: Svara med citat

Sabbe skrev:
gnidde skrev:
Ringt och frågat runt 80.000 men om någon har erfarenhet så dela gärna med er av den !


Är det 80.000kr för 10 mil paketet? Fick du priser för samtliga konfigurationer?


Vilket paket skulle det vara som ger 10 mil? Enligt http://www.pluginsupply.com/specs/ så har de ett par produkter med 80 km räckvidd och en annan med 120 km.

Det låter btw en smula optimistiskt. Jag har 10.5 kWh och det ger mig ca 60 km => 175 Wh/km. Med deras räckviddssiffror så blir förbrukningen bara 123 respektive 90 Wh/km. Som jämförelse så drar Tesla Model S ca 135 Wh/km, vilket är bra. Verkar osannolikt att en PHEV-Prius skulle vara så mkt bättre. Men det är klart, allt beror väl på körsätt, hastighet osv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-07-30 23:18:38    Rubrik: Svara med citat

astrand skrev:
Sabbe skrev:
gnidde skrev:
Ringt och frågat runt 80.000 men om någon har erfarenhet så dela gärna med er av den !


Är det 80.000kr för 10 mil paketet? Fick du priser för samtliga konfigurationer?


Vilket paket skulle det vara som ger 10 mil? Enligt http://www.pluginsupply.com/specs/ så har de ett par produkter med 80 km räckvidd och en annan med 120 km.

Det låter btw en smula optimistiskt. Jag har 10.5 kWh och det ger mig ca 60 km => 175 Wh/km. Med deras räckviddssiffror så blir förbrukningen bara 123 respektive 90 Wh/km. Som jämförelse så drar Tesla Model S ca 135 Wh/km, vilket är bra. Verkar osannolikt att en PHEV-Prius skulle vara så mkt bättre. Men det är klart, allt beror väl på körsätt, hastighet osv.


Att en Tesla skulle dra 135Wh/km håller jag för osannolikt, jag tror att EU:s körcykel säger 165Wh/km och det är nästan omöjligt att uppnå. Mitt snitt denna månad är 176Wh/km. Jag åkte 150m bakom en bil med släpkärra i 80km/h i 8mil det gav ett snitt på144Wh/km AC i ecoläget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1310
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-07-31 08:56:49    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Att en Tesla skulle dra 135Wh/km håller jag för osannolikt, jag tror att EU:s körcykel säger 165Wh/km och det är nästan omöjligt att uppnå. Mitt snitt denna månad är 176Wh/km. Jag åkte 150m bakom en bil med släpkärra i 80km/h i 8mil det gav ett snitt på144Wh/km AC i ecoläget.
Är det med eller utan AC? På min e-up! är det markant skillnad att slå av och på den.
Håller jag jämn fart 80 km/h utan annat än lyse påslaget är jag under 10 kWh/100 km.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-31 10:20:51    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:


Att en Tesla skulle dra 135Wh/km håller jag för osannolikt, jag tror att EU:s körcykel säger 165Wh/km och det är nästan omöjligt att uppnå. Mitt snitt denna månad är 176Wh/km. Jag åkte 150m bakom en bil med släpkärra i 80km/h i 8mil det gav ett snitt på144Wh/km AC i ecoläget.


Sorry, jag tittade visst på siffrorna för Tesla Roadster; inte Model S. Den drar 135 Wh/km enligt Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

Sen tror jag att jag förstår varför Plug-In Conversions skriver som de gör. Deras angivna räckvidd är antagligen för "Mixed Mode" dvs att både bensinmotor och batteridrift används. Då är siffrorna mer rimliga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-07-31 14:35:45    Rubrik: Svara med citat

astrand skrev:

Svårt att ge något generellt svar. Det finns som sagt var tyvärr inte så många Kit att välja på. Generellt sett så är lågeffekts-systemen (Enginer/plughybrid.de) lite enklare att installera, men har så många andra nackdelar att jag ej kan rekommendera dem.

Jag har tagit fram ett eget system som jag (självklart) tycker är bra, men det är inte helt färdigt och just nu har jag svårt att hinna med tillverkning osv.


Har du ren Eldrift möjlighet med din nya KIT?
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
astrand
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 oktober 2012
Inlägg: 134
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-31 14:52:09    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
astrand skrev:

Svårt att ge något generellt svar. Det finns som sagt var tyvärr inte så många Kit att välja på. Generellt sett så är lågeffekts-systemen (Enginer/plughybrid.de) lite enklare att installera, men har så många andra nackdelar att jag ej kan rekommendera dem.

Jag har tagit fram ett eget system som jag (självklart) tycker är bra, men det är inte helt färdigt och just nu har jag svårt att hinna med tillverkning osv.


Har du ren Eldrift möjlighet med din nya KIT?


Ja. Man kan aktivera det som kallas "ForcedEV" mode (aka "Drive on motor mode", aka "Forced Stealth", aka "52 mph mode). Då fungerar bilen precis som en elbil, dvs bensinmotorn går aldrig. Max hastighet 89 km/h för gen2, ca 100 km/h för gen3. När batteriet är urladdat så måste man stanna, precis som med en ren elbil.

Som extra-tillägg så kan man också använda http://www.orionbms.com/products/hybrid-energy-manager/. Då finns det ingen hastighetsbegränsning och det går att växla läge under körning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.73 sekunder att ladda.