Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Varför "äter" min Berlingo kol

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Miljömuppen
Aktiv


Registreringsdatum: 29 januari 2008
Inlägg: 84
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-06-18 18:08:41    Rubrik: Varför "äter" min Berlingo kol Svara med citat

Hej!

Har nu nyligen bytt kol på min Berlingo inom loppet av tre månader och en körsträcka av ca 700 mil! (Faktum är att jag t.o.m. bytt dem tre ggr på 7 månader och ca 1800 mil)

Att något är knas med bilen har jag redan räknat ut. Dock är jag osäker på vad det kan vara som spökar.

Utöver att bilen äter kol så har jag även följande "fenomen" som uppstår med bilen när man kör.
Exempel: Man ligger och kör i säg 60 km/h och så börjar det slutta svagt utför så att man släpper på gasen och "ECO-mätaren" står på 0 (i mitten). När man sedan vill gasa på igen (eller bromsa genom regenerering) så får man ingen reaktion alls i bilen utan det känns som när man lagt i N-läget på en vanlig "fossilbil" med manuell växellåda. Efter att ha släppt och gasat med gaspedalen lite så får man till slut kontakt och bilen beter sig normalt igen. Något verkar glapp helt enkelt!

Jag kommer imorgon att hissa upp bilen för att kolla att inte kollektorn är "skadad" eller har blivit "oval" så att den sliter ner kolen mekaniskt. Förhoppningsvis är det inte det som är problemet men om det inte är det så måste det vara något som är "elektroniskt" och då behöver jag hjälp från er forumvänner!

Någon som har en idé om vad som orskar "kolfrossan"?

1. Kan ett dåligt "startbatteri" (12V) orskaka sånt här?
2. Kan något i styrboxen skapa "kraftiga strömstötar" pga "gasglappet" som i sin tur gör att kolen äts upp snabbare än vanligt.
3. Kan ett dåligt 12V-batteri orsaka problemen med "glappet" (som i sin tur ger följdeneffekten med "strömstötar"?

//Jocke
_________________
För en energieffektivare trafikpolitik!

Citroën Saxo El 2000 - Såld
Tesla Model S 2013 - Såld
Tesla Model S 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Miljömuppen
Aktiv


Registreringsdatum: 29 januari 2008
Inlägg: 84
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-06-23 21:34:17    Rubrik: Jaha nu "vet" jag... Svara med citat

Jaha, så har jag då hissat upp bilen och kollat på kollektorn... INGEN rolig syn.

När jag tog loss luckan på undersidan av motorn för att titta på "eleändet" så hittade jag små spån av metall! Kollektorn ser riktigt risig ut (läs små små jack) på fyra punkter (symmetriska med kolens placering).

Detta innebär att något måste vara galet i motorn som gör att det förmodligen alstras strömstötar som "äter" av kollektorn. Denna blir i sin tur ojämn och sliter mekansiskt (och troligen elektriskt) ned kolen...

Ser inte bättre ut än att jag måste byta hela kollektorn (=elmotorn gissar jag).

Någon som har en begagnad Berlingo/Partnermotor på lager?

Ni som sitter på "bilregistren" får gärna maila regnummer så kan jag kanske hitta en avställd donatorberlingo?

//Jocke
_________________
För en energieffektivare trafikpolitik!

Citroën Saxo El 2000 - Såld
Tesla Model S 2013 - Såld
Tesla Model S 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-06-24 00:02:58    Rubrik: Svara med citat

Lämna in motorn, en kollektor är inga problem att renovera.

Citat:
Detta innebär att något måste vara galet i motorn som gör att det förmodligen alstras strömstötar som "äter" av kollektorn. Denna blir i sin tur ojämn och sliter mekansiskt (och troligen elektriskt) ned kolen...


Jag skulle snarare gissa på att det har vid nåt tillfälle körts med kol som är slut, eller av nån annan anledning inte ligger an mot kollektorn med tillräcklig kraft.
Hyfsat känsligt det där med anliggnings kraft, för mycket äter kol för lite förstör kollektor.
Hmmm det är inte så att du missat att slipa in kolen mot kollektorn vid byte...?

Man skulle kunna tänka sig att bilen (och kanske du) vid nåt tillfälle med kol som inte ligger an ordentligt har stått i en (brant)backe vid röljus, och att istället för att hålla på bromsen stöttat med gasen lite.
Kolen o kollektorn blir varma av att det står stilla det blir ju ingen kylning rätt under dessa på kollektorn, kontakt resistansen ökar kopparn närmar sig 200grader börjar oxidera onormalt kontakt resistansen ökar ännu mer av oxiden, det gnuggar lite och fragment av CuO skiktet bryts loss... och nu gnistas det friskt.....
Sen när det blir grönt och man trampar på blir det lite som en Grand Finale i fyrverkeri och kollektorn blir permanent skadad.
Efter detta eventuella scenario "dansar" kolen och det blir bara värre.


/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-06-24 16:30:01    Rubrik: Re: Jaha nu "vet" jag... Svara med citat

Jag talade idag med en kille på en lindarverkstad och frågade lite om saken.

Han sa att det oftas beror på fel kol, men jag antar att du köpt orginalkol
? Det är tydligen en vetenskap att välja rätt kol.

Om kolen är slitna på sidorna (mot kolhållarna) så är problemet att kollektorn är oval och måste svarvas. Svarvning ordnar även problemet med jacken om de inte är för djupa. Hör med nån lokal lindarverkstad om dom kan titta på det, borde bli billigare än att byta motorn.

Jacken verkar tyda på att det blivit högt övergångsmotstånd (vid stillastående/start?), annrs borde det bränt runt om.
Silicone-ångor kan tydligen "smutsa" ner luften och orsaka att kolen förbrukas fort.

Han hade ganska många teorier så jag kommer inte allt.

Posta gärna nån bild på eländet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Miljömuppen
Aktiv


Registreringsdatum: 29 januari 2008
Inlägg: 84
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-06-24 17:24:53    Rubrik: Svara med citat

Hej på er!

Supertack för era kloka funderingar...

Jag vet inte men jag har lånat ut bilen till en "oerfaren elbilsförare" och inte tänkt på att säga åt denne att man INTE får "slira på kopplingen" (det är väl det bästa man kan likna det här med at stå i en backe och hålla foten på gasen.

Beträffande Lindarverkstadskillens tankar så har jag bytt kolen hos auktoriserad verkstad samt köpt dem av Tommy Engkvist som ju är "Sveriges mesta elbilsförare" så att det skulle vara fel typ av kol har jag svårt att tro.

Någon som har något tips på lindarverkstad i Stockholmsområdet som man kan lämna in motorn till?

//Jocke
_________________
För en energieffektivare trafikpolitik!

Citroën Saxo El 2000 - Såld
Tesla Model S 2013 - Såld
Tesla Model S 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-06-24 19:03:43    Rubrik: Svara med citat

www.elr.se kan du leta efter en verkstad nära dej.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Miljömuppen
Aktiv


Registreringsdatum: 29 januari 2008
Inlägg: 84
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-06-26 15:59:01    Rubrik: Svara med citat

Toppen och tack!

Jag har redan talat med tre "potentiella fixare".

Ringde för övrigt för att kolla vad en ny elmotor skulle kosta - 39000:- ink moms!

Det är mer än jag betalade för hela bilen - SUCK!
_________________
För en energieffektivare trafikpolitik!

Citroën Saxo El 2000 - Såld
Tesla Model S 2013 - Såld
Tesla Model S 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-07-22 00:14:33    Rubrik: Svara med citat

Hur går det med kolproblemen, hittat någon motor? På vilket vis skiljer sig motorn på berlingon från clio/express?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2014-03-18 12:26:09    Rubrik: Bytte kol Svara med citat

Bilen har rullat 4.000mil, och märkte vid lätt acceleration att den gick lite ojämt. Alltså lite varierande moment och inte det vanliga mjuka.

Kör inte själv bilen till vardags och blev lite förskräckt och undrade hur länge det varit så här. Frugan hade inte märkt något (så länge bilen går framåt = fullt fungerande)...

Kolen var helt slut och jag tog på mig dumstruten för att jag inte kollat detta tidigare. Kollektorn hade två klart synliga spår efter kablarna som sitter fast i kolen, och fyra mindre "hack" med 90* mellanrum. Men det gick att snygga till.

På Biltema hittade jag superfin smärgelduk, alldeles för korta remsor och alldeles för breda, dock med klistrig baksida.
Delade dessa på längden, och satte fast på baksidan av vanlig smärgelduk (den jag hade var för grov).

Satte bilen på bockar, och vänster-hjulet på en betongplatta så att det inte kunde rotera. Hissade upp höger-hjulet med domkraft och planka så att det kom i "normal-höjd" för att skona drivknuten.

Tog bort huvudsäkring.

Tog bort dom gamla kolen.

Tog bort kylfläkten (som jag aldrig tror varit igång), tejpade fast ena ändan på smärgelduken på kollektorn.

Hämtade granne och bandslipmaskin.

Roterade hjulet sakta så att smärgelduken följde med runt om.

Sedan drog grannen igång bandslipen och pressade denna mot höger-hjulet i några minuter, samtidig som jag höll i smärgelduken som nu var formad som ett U runt kollektorn.

Efter mindre än fem minuter och ett smärgelduksbyte såg kollektorn ut som ny.

Nu 300 mil senare kan jag inte se att kolen skulle ha slitits, så jag ser operationen som lyckad.

Kolen som satt där hade blåa anslutningstrådar, och dom nya hade vita silikon-liknande. Gissar att dom blåa är original, och dom vita vet jag inget om. Dock har jag för mig att jag läst att det finns både bra och dåliga kol. Och hur bra dom vita är lär väl tiden utvisa.

Hoppas detta kan hjälpa någon att snygga till sin kollektor. Är den mycket dålig är det kanske bara att använda grövre smärgelduk och uthålligare granne!
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2014-11-03 16:40:02    Rubrik: Svara med citat

Olev har tagit fram hållbara kol har jag för mig
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 247
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2014-11-03 20:06:54    Rubrik: Svara med citat

Grattis. Med renoveringen jag har handlat inn kol från Frankrike till PSA.
Inte haft användning för dom själva än.
Om saknas har vi motorer ock rotorer från skrotade Berlingo's
Mvh OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.