Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Motorbroms, återmatning sämre?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2011-11-03 22:40:03    Rubrik: Motorbroms, återmatning sämre? Svara med citat

Jag är ganska ny i de här sammanhangen men är en så här långt mycket nöjd El Clio ägare. Har för övrigt köpt "Akeshogs" bil för några månader sedan. Dock har jag en undran kring bilens beteende. Jag har kört den en tid nu och lärt känna den ganska väl. Men häromdagen började återmatningen / motorbromsen bete sig lite annorlunda, den bromsar inte lika hårt längre för övrigt verkar allt vara normalt. Analyserar UCL körningarna och justerar återmatningen därefter?
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-11-03 22:53:26    Rubrik: Svara med citat

Här kommer några anledningar till att återmatningen inte bromsar lika hårt.
1. Batterispänning över ~148v kommer att sänka återmatningen.
Kan ske vid nyladdat och lång utförsbacke. Speciellt om man kör men 20 block.
Motorstyrningen mäter själv spänningen och justerar återmatningen efter det.

2. Båda hjulen släpper fästet samtidigt så att du får ett onormalt snabbt stoppförlopp av motorn. Då skall motorstyrningen sluta återmata för att hjulen inte skall låsa.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2011-11-04 09:00:11    Rubrik: Svara med citat

Tack snälla för svaret!
Jag har enbart 19 block och det är inte enbart vid nyladdat som jag upplever den minskade motorbromsningen.
Det har inte varit halt och jag har inte upplevt att hjulen släppt vid något tillfälle.
Det är konstant sämre motorbroms tycker jag! För övrigt beter sig bilen normalt. Staplarna i displayen ser också ut som tidigare dvs den visar att den matar tillbaka energi som tidigare.
Kan man tänka sig att något gått sönder som kan orsaka detta.

Mvh
Matz
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-11-04 09:18:41    Rubrik: Svara med citat

Kan du gå in i hemliga menyn och se vilken spänning som packet har vid återmatning.

Det kan ge en ledtråd.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2011-11-04 09:33:47    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte jag kan komma åt hemliga menyn. Jag har den äldre modellen av UCL (7). Däremot har jag möjlighet att mäta spänningen med en multimeter under körning. Det kollar jag så fort jag kan!

Mvh
Matz
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-11-07 10:05:22    Rubrik: Svara med citat

Har du bilen stående utomhus? Jag kan ibland känna samma sak i början på en elbilstur, när bilen stått ett tag. Jag gissar att det i mitt fall handlar om fukt i hackaren. Problemet försvinner dock efter några kilometer. särskilt med värmare på.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2011-11-07 18:54:18    Rubrik: Svara med citat

Bilen står utomhus och det har varit tämligen fuktig väderlek! Kanske det hänger ihop! Dock tycker jag mig inte uppleva att det försvinner efter någon kilometer. Ska se om jag kan få in den värmen vid något tillfälle.
Jag har mätt spänningen och vid full laddat (88Ah) och återmatning är den lite drygt 141V, vid urladdat (20Ah) drygt 123V.

Mvh
Matz
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2011-11-08 23:11:36    Rubrik: Svara med citat

Jag har sett på andra ställen i forumet om trimmning av Elclio. Det finns tydligen ett antal potentiometrar som går att justera och få mer ström till motorn! Finns det någon "pot" som gör återmatningen justerbar på samma sätt som matningen till motorn?

Mvh
Matz
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1238
Ort: Frösön

InläggPostat: 2011-11-09 10:07:52    Rubrik: Svara med citat

Rätta mig gärna om jag har fel men visst är det så att man genom att välja franska som språk i UCL får med data om spänning och strömstyrka i displayen?

När du kör och återmatar, får du fortfarande tre staplar i displayen?

Det kräver ju en skaplig nerförsbacke för att komma upp i full återmatning, har du någon slags "teststräcka" som du kör eller är det mera "känsla" som du går efter?

Din mätning av spänningen vid återmatning verkar ge troligt värde vid fulladdat men jag upplever det som att spänningen vid urladdat är ganska låg. Nu spelar det ju stor roll hur länge du låter bilen gå på full återmatning då spänningen stiger under en ganska lång tidsperiod.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-11-09 10:31:59    Rubrik: Svara med citat

Kan det vara ett rent mekaniskt fel som
gör att gaspedalen inte går tillbaka helt.
Då blir ju inte heller "elbromsen" fullt aktiverad.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brynolph
intresserad


Registreringsdatum: 02 oktober 2011
Inlägg: 18
Ort: Vellinge

InläggPostat: 2011-11-09 19:05:57    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte någon teststräcka utan det är helt efter känslan. Jag har kört fram och tillbaka till jobbet det senaste halvåret och har lärt mig ganska väl hur tidigt man ska lätta på gasen innan en kurva och rödljus. Plötsligt var jag tvungen att använda bromsen för att inte hamna i diket!? Dock börjar jag tro att det handlar om fukt som Pertti skrev om, idag hem från jobbet upplevde jag "Cliopatra" som vanligt, betydligt torrare väderlek!

Tack alla för hjälpen! Hoppas jag får tillfälle att återgälda någon gång!

Med risk för att halka lite utanför ämnet undrar jag om någon vet hur signalen från givaren i motorn ser ut? Är det pulser till & från med ökande frekvens linjärt med motorvarvet? Var hittar man den? Jag har en gammal farthållare jag tänkte använda!

Mvh
Matz
_________________
Jag fick sladd med min elbil!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-11-09 20:53:24    Rubrik: Svara med citat

Givaren i motorn finns omnämnd här på forumet. Det är en Omron-givare. Tror att det är 28 pulser per varv om inte jag minns fel. Motorstyrningen tar in dessa pulser. Men sedan skickas den någon typ av varvtalspulser vidare till ucl från motorstyrningen. Kolla i manualen om du har den. Annars så kan du be mig så ska jag kolla upp det åt dig.

Jag vill åxå ha farthållare

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Måns
intresserad


Registreringsdatum: 30 november 2010
Inlägg: 24
Ort: Saltsjö-Boo

InläggPostat: 2014-03-23 12:12:28    Rubrik: Ingen re-generering... Svara med citat

Hejsan!

Har kollat runt lite på forumeet, men inte hittat något på det problem jag har. Nämligen: Motorbromsen/re-genereringen har lagt av. Det gula 'kugghjulet' är tänt på instrumentpanelen. Är det någon som har gjort sig liknande erfarenheter, eller har någon idé på vad som kan vara fel?
Varmt tacksam för eventuella svar.

Mvh
Måns
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> övriga tekniska frågor Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.1 sekunder att ladda.