Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


UCL går ej i sömnläge, kontaktorer dragna konstant

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-10-12 22:01:31    Rubrik: UCL går ej i sömnläge, kontaktorer dragna konstant Svara med citat

Hände något knepigt idag. UCL:en vägrar gå i sömnläge och släppa kontaktorerna när tändningen slås av . I normala fall skall ju UCL:en släppa kontaktorerna efter ca 20 -30 sekunder om 12V är OK.
Istället fortsätter det o klicka i UCL:ens reläer och kontaktorerna är fortsatt dragna. Har testat att rycka bort 12 V batterikabeln, resulterade bara i att UCL en vaknade efter 30 s igen när jag anslöt batterikabeln och drog kontaktorerna igen.
Vad är detta... Rolling Eyes
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-12 23:19:46    Rubrik: Svara med citat

Om du mäter spänningen över 12V batteriet
kan du få lite mer info.
UCL vill att det skall gå upp till ca 13,9V innan
den anser att 12v är laddat och släpper kont.

Det kan ju oxå vara något knas med DC/DC.

Kan det var något som ligger och drar mycket
ström hela tiden. Har du friskt 12V batteri?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-10-13 06:41:09    Rubrik: Svara med citat

Mätte över batteriet, fick som mest 13,8 V med DC-DC aktiv. Skall försöka låna en DC-DC och se om felet försvinner, batteriet är fräscht, 12,7 V över polerna och det tar laddning. Någon i närområdet som har en DC-DC liggandes för lån ?
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-13 11:49:30    Rubrik: Svara med citat

Jag har. Men det låter inte som DCDC. 12vMätningen då? Kass UCL? Kan du kolla 12v i hemlga menyn?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2011-10-15 19:00:35    Rubrik: Svara med citat

Felet är lokaliserat! Mycket riktigt, Ucl är väldigt kräsen på att få upp batterispänningen till över 13.8 volt innan den släpper kont. och anser 12 v vara ok. Jag kopplade in en C tek laddare över batteriet och efter ett par minuter släppte ucl kontaktorerna och gick i sömnläge. Jag använder ett biltema agm batteri på ca 15 ah. Det finns en risk att man sabbar ett sånt litet batteri när temperaturen sjunker ute då man gör som jag: Kom ut till bilen, lossade laddhandsken, drog igång bilen och bums tryckte igång både värmare o elbakrutan. Det blev en ganska duktig dipp i spänningen under några sekunder innan dc/dc vaknade och sköt på igen. Förmodligen har batteriet blivit lite knäckt och tar laddning dåligt. Får ev.byta batteri efter 1 år!
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-10-15 20:20:27    Rubrik: Svara med citat

Om du behöver ett litet batteri så
kan jag rekomendera det jag har satt dit.
VARTA 40Ah (540 127 033 3132).
Har funkat utmärkt i drygt 3år nu-
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-17 14:55:47    Rubrik: Svara med citat

gött!
Konverty. Vilken UCL har du? de verkar bete sig lite olika. Jag gillar inte den första/gamla UCLen. Fan, den fimpar ju laddning av 12v för att prioritera drivpacken i 4 min. Låter sedan DCDC ladda 12v i 2min. Detta när 15% återstår av drivpacken. skitkasst! Mad . Biljävel stendör ju plötsligt. Drivningen släpper!
Har 2 trasiga UCL2. Ska försöka laga dessa.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-10-17 15:34:41    Rubrik: Svara med citat

Problemet med att UCL7. stänger av DCDC under perioder kan du enkelt lösa genom att plocka ur styrkontakten ur DCDC:n. Då kan inte UCL stänga av den alls. Så har jag kört i 1,5 år nu och det fungerar hur bra som helst.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-26 00:06:42    Rubrik: Svara med citat

Tack PM_Dawn! Det var ett gott trick. Very Happy
Lite OT, men kan inte låta bli att kopiera in citat eftersom jag råkade på det i forumet om just DCDC.
Citat:
Läser man i verkstadshandledningen står det precis det som Julle säger.
Den mångpoliga kontakten på ovansidan har endast funktionen att lämna felmeddelande till UCL:n samt att stänga av 12V laddaren.

_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brob
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 37
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2013-11-09 12:40:31    Rubrik: Svara med citat

Dags att återuppliva denna tråd.. jag har i stort sett samma problem som "konverty" som en gång startade denna..

När jag lägger på 12V (med tändningen av) drar kontaktorerna, batterilådornas kylfläktar startar, strålkastarna blinkar till och UCL klickar en massa. Ska den verkligen göra så? Confused


Om jag vrider på nyckeln piper det högt och displayen säger "laddning avvaktar". Det tyder ju på att den tror att handsken sitter i (som byglar två stift till laddaren) och väntar på spänning till laddaren, eller?
Det som är konstigt med detta är att jag kopplat loss det kontaktstycke som går mellan bilens laddare och uttaget på högerskärmen så därför borde inte bilen tro att jag vill ladda eftersom den omöjligt kan var byglad mellan de stiften (A och G)..

Om jag lägger på spänning till laddaren laddar den batterierna och displayen säger "laddning pågår", men när jag drar ur kontakten i väggen igen återgår den till "laddning avvaktar"..

Jag försöker komma in i hemliga menyn men lyckas inte, det händer ingenting. (förutom att värmaren startar eftersom den knappen ingår i "koden")

...hjälp.. Sad


///Per
_________________
--------------------------------
> Fiat 500 EV-Adapt
> Renault Express Electrique
> Konverterad SAAB 96 - SÅLD
--------------------------------
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brob
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 37
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2013-11-10 19:49:34    Rubrik: Svara med citat

Tillägg till tidigare inlägg:

Det jag får upp i displayen är "laddning avvaktar" och efter att ha laddat fullt säger den "laddning stoppad" vilket jag tror innebär att något blivit fel i laddprocessen.

MEN jag får ALDRIG bort "laddning avvaktar" när jag kopplar ur 230V.

Not: jag har inga fläktar på laddaren har jag märkt, förre ägaren har tydligen tagit bort de.. är det ett problem? (när jag laddade satte jag två PC-fläktar kopplade till 230V för att hålla temperaturen nere)

///Per
_________________
--------------------------------
> Fiat 500 EV-Adapt
> Renault Express Electrique
> Konverterad SAAB 96 - SÅLD
--------------------------------
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-11-10 20:41:55    Rubrik: Svara med citat

Att inte ha några fläktar på laddaren är
direkt skadligt. Laddaren blir mycket varm
och behöver kylas. Utan fläktar går den snart
sönder. Det skall vara 3 stycken för att få bra
kylning. På sommaren brukar jag snäppa upp
motorhuven för att värmen skall kunna tas
sig ut från motorrummet.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brob
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 37
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2013-11-16 18:54:17    Rubrik: Svara med citat

Absolut ska jag fixa kylningen, men det är inte det som är problemet.

Det är "laddning avvaktar" som är problemet. Jag har mätt mellan pigg 20 och 21 på stora kontaktstycket till UCL, det finns ingen bygling där så den borde inte tro att laddhandsken är inkopplad. Kan detta meddelande visas under någon annan omständighet? någon som vet? Question

Med en XR25 skulle man säkert kunna lokalisera problemet, men jag har inte tillgång till någon (och jag har UCL, version 1)

///Per
_________________
--------------------------------
> Fiat 500 EV-Adapt
> Renault Express Electrique
> Konverterad SAAB 96 - SÅLD
--------------------------------
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2013-11-19 19:50:17    Rubrik: Svara med citat

UCL tror att spänningen e för hög? Eller temp? Säkringar hela under vita locket på hackare? Funkar de två evakuerinsfläktarna till batterierna? Fukar vattenpumpen till batterierna? Pröva en annan UCL;-).
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Brob
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 37
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2013-11-19 20:40:43    Rubrik: Svara med citat

har fixat en av tempsensorerna (den gjorde nog att evak fläktarna gick konstant) och allt annat verkar ok nu.. ja, förutom "laddning avvaktar" alltså..

Säkringarna är hela, evak fläktarna funkar, nån vattenpump till batterier finns ej... är det ett problem? detta är en express, finns det en sån vattenpump på de? hursomhelst borde UCL inte tro att ladd- handsken är i för att UCL inte hittar nån vattenpump, eller finns det en sån dum grej?

Hade jag haft tillgång till en annan UCL hade jag testat, tro mig.. men ingen i närheten verkar vilja låna ut en så..
Jag jagar för tillfället en XR25a för att kunna läsa av någon typ av felkod som kan hjälpa till..



///Per
_________________
--------------------------------
> Fiat 500 EV-Adapt
> Renault Express Electrique
> Konverterad SAAB 96 - SÅLD
--------------------------------
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-11-20 08:50:32    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Lite av problemet med att låna ut UCL eller laddare är ju att de flesta som har UCL eller laddare nog har en Clio och då kanske inte är sugna på att prova den i en express om det skulle göra att den sedan tror att det är en express den sitter i och därmed fuckar upp saker i en Clio.

Jag skulle gärna hjälpa dig med både UCL och XR25, men det är lite väl långt bort.

Jag skall skicka dig den där manualen som jag lovade.

LEM brukar ju ha koll på var det finns XR25 även om han inte själv har längre. Kolla om du kan få tips av honom. Det skall ju även finnas någon NXR i Sthlms-trakten.

Och nej Express har ingen vattenpump som skall störa UCL vid laddning eller liknande, bara en pump för värmaren.

Om jag inte har misstagit mig helt så är det ju ett gäng kylfläktar på expres (tre)?. Om de också fungerar som evak fläktar vet jag ej.

Att du fixade tempsensorn verkar ju påverka de fläktarna som du ju noterat.
Jag fixar en länk till dig där du kan ladda ned utbildningsmaterialet......

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.37 sekunder att ladda.