Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Mäta batteristatusen?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tombe691_funkar_inte
Gäst





InläggPostat: 2019-07-27 10:38:06    Rubrik: Mäta batteristatusen? Svara med citat

Hej, har köpt mitt batteri, det finns ju vissa garantier, minst 66% efter 5 år eller något liknande. Frågan är, hur mäter man detta?
Till överst på sidan
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 118

InläggPostat: 2019-07-27 12:56:16    Rubrik: nu fungerade det Svara med citat

Lyckades inte byta lösen via telefon. Är detta något som servicen kontrollerar och kan man då lita på siffran?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2019-07-27 13:13:37    Rubrik: Svara med citat

Om du tidigare endast ägde bilen exkl. batteriet, då när du valde att köpa batteriet, då kontrollerade du väl(eller lät kontrollera) batteristatusen? För att förhindra att köpa den berömda grisen i säcken.

Hur en sådan batterikontroll utförs för bedömning av batteristatus, vet jag ej.

Finns det förresten något liknande Leaf Spy för Rönå Zoé ?

Här frågar en precis det du nu frågar, läs
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=59&t=16302
Som du läser där ser du att Rönå-verkstaden kan mäta upp batteriet och upprätta ett cellprotokoll. Det sägs där också man kan själv köpa ett sådant instrument, och upprätta cellprotokoll, men kanske dyrt?


Senast ändrad av haralt den 2019-07-29 07:31:40, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 118

InläggPostat: 2019-07-27 13:53:32    Rubrik: tack Svara med citat

Köpte bilen med batteri ny, nu är den drygt 2 år så det är ett tag kvar innan jag är där men igår fick jag för första gången ladda på vägen hem för att klara mig hela vägen vilket borde vara tecken på att kapaciteten minskat. Då man kan välja hyra batteri för 1200 per månad eller köpa loss för 80.000 är det ju lite av en chansning då ingen vet hur länge ett batteri håller och hur fort det försämras. Jag räknade att break even låg på ca 5,5 år. Samtidigt räknar jag med att den tekniska utvecklingen kommer göra att det om x antal år är något billigare att köpa nytt batteri om det behövs. Men den dagen någon ska avgöra om batteriet ska bytas är det ju samma företag som sålde som också kontrollerar. Det ligger ju i deras intresse att inte behöva byta ut fler batteri än nödvändigt så frågan är om den mätningen är garanterad eller säkerställd av något statligt kontrollorgan.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2019-07-27 17:52:42    Rubrik: Svara med citat

Du får skaffa en OBD-dongel(OBD Adapter ). Tydligen funkar MaxiScanKW902(ELM327) med Android-programmet CanZe. CanZe är tydligen för Zoé och programmet laddas ner och installeras i en mobiltelefon eller bärbar dator som har Andoid-operativsystem.
Så får du plugga in OBD-dongeln i din Zoés OBD-uttag. Då ska du kunna få ut mer data över batteriet än vad som visas på bilens instrumentpanel.

Jag skaffade själv för ca 2 månader sedan en OBD2 ELM327 bluetooth på teknikmagasinet art.nr. 160 068 för 299,99 pengar. Den funkar på en Leaf 30 kWh och med en mobiltelefon med Android med nerladdat program Leaf Spy. Dongeln överför datan via bluetooth till mobiltelefonen.

Det är väl något sådant du får göra, om du själv vill kolla batteriet. Någon cell kan ha blivit skadad och dra ner batteriet.

Hur många mil har du pressat ut ur Zoén?

Kolla här!
http://canze.fisch.lu/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 118

InläggPostat: 2019-07-28 18:13:38    Rubrik: odb.. Svara med citat

tack för tipset, men då bör även en auktoriserad verkstad se samma info med andra ord. Bilen närmar sig 6000 mil på drygt 2 år. Målet är att den ska klara 30.000 på 10-15 år, antar att man behöver räkna in ett batteribyte i ekvationen då...
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2019-07-29 07:36:42    Rubrik: Svara med citat

Men har du inte garanti på elektriska komponenter specifika för elbilen Renault Zóe? Kan vara 3 år? Kolla dina garantipapper. Garanti på batterikapacitet är en sak, sedan kan någon cell fallera och går kanske då under garantin för elektriska komponenter. Är den så pass ny som bara 2 år, då borde många garantier fortfarande gälla. Är det en Zoé med 41 kWh?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-07-29 09:17:51    Rubrik: Svara med citat

41kWh, förbrukning snitt 180wh/km ger att på 1500 cykler kommer du 34.000 mil.

Skall inte behövas något batteribyte. Om jag "killgissar" så var det väldigt varmt i fredags och luftkonditioneringen tog mycket energi.

Inte alls insatt i vad Renault-verkstaden gör, men de gör garanterat inte ett fullständigt kapacitetstest av batteriet, då det kräver att man laddar ur det till nedre spänningsgränsen gränsen "0%", och sedan laddar det till övre spänningsgränsen "100%" samtidigt som man mäter hur mycket energi (kilowattimmar) som man kan pressa in. Om de gör detta test vid service skall jag äta upp mitt ingenjörsdiplom. Wink

Men Haralt har rätt, CanZE, och så gör du en egen mätning, och om det är något fel, t.ex. en cell som avviker, då tar du utskrifter och går till Renault och klagar.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 118

InläggPostat: 2019-09-14 07:58:04    Rubrik: servade precis 6000 Svara med citat

satt en påklistrad lapp om TEST REPORT =BATTERY TEST=

antar att det är stora batteriet som testas?

Den sa så här:

REGULAR LIQUID
SOC: 12.98V
RATED 420EN
MEASURED 478A

GOOD & PASS

STATE OF HEALTH 100%
STATE OF CHARGE 100%

Någon som kan tolka och bekräfta att det är status på bilens batteri det handlar om, inte bara det lilla startbatteriet alltså, om det nu finns ett separat sådant på en elbil?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 118

InläggPostat: 2019-09-14 07:59:25    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
41kWh, förbrukning snitt 180wh/km ger att på 1500 cykler kommer du 34.000 mil.
Vad händer sen, tvärstopp eller långsam försämring fram till batteriet är helt slut?

Skall inte behövas något batteribyte. Om jag "killgissar" så var det väldigt varmt i fredags och luftkonditioneringen tog mycket energi.

Inte alls insatt i vad Renault-verkstaden gör, men de gör garanterat inte ett fullständigt kapacitetstest av batteriet, då det kräver att man laddar ur det till nedre spänningsgränsen gränsen "0%", och sedan laddar det till övre spänningsgränsen "100%" samtidigt som man mäter hur mycket energi (kilowattimmar) som man kan pressa in. Om de gör detta test vid service skall jag äta upp mitt ingenjörsdiplom. Wink

Men Haralt har rätt, CanZE, och så gör du en egen mätning, och om det är något fel, t.ex. en cell som avviker, då tar du utskrifter och går till Renault och klagar.

_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 118

InläggPostat: 2019-09-14 08:03:40    Rubrik: behålla eller byta Svara med citat

drygt 2 år och 6000 mil just nu, friköpt batteri, ser två möjliga alternativa framtiden, behålla och försöka få ut mina 30000 närmaste 10 åren eller försöka sälja som begagnad och hoppas att den som slipper batterihyran uppskattar detta och istället sikta in sig på nästa generation med nya batteriet strax över 50 kw? De extra milen man kan komma på en laddning skulle tillföra en trygghet på den dagliga körningen och även göra det möjligt att ge sig iväg på ännu längre resor när det behövs.
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2019-09-15 07:12:27    Rubrik: Svara med citat

tombe691,

Den påklistrade batteri-rapporten är nog för 12 Volt batteriet, som även bensinbilar har.

När vi skaffade en Nissan Leaf, bad jag att de skulle testa batteriet, och då menar jag givetvis det stora 30 kWh-batteriet och inte 12V-batteriet. Jag såg sedan bland dokumenten att de bara hade testat 12 V batteriet. Det var en rapport i form av en pappersremsa ca 5 cm bred och ca 150 mm lång. Eftersom en elbil har två olika batterier, kan missförstånd lätt uppstå. Det är bus-enkelt att testa ett 12V batteri, men betydligt mer tids- och arbetskrävande att testa ett traktionsbatteri t.ex. ett på 30 kWh.

En elbil behöver förutom det stora framdrivningsbatteriet även ett 12 Volts-batteri för ombord-elektroniken (strålkastare, bromsljus, GPS osv. )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-09-15 08:00:29    Rubrik: Svara med citat

Försämringen sker gradvis, efter 1500 cykler är kapaciteten nånstans runt 50-70% och om man fortsätter pressa batteriet efter det så faller det snabbt, någon eller några celler kommer att förhindra laddning, det blir som en gammal mobiltelefon eller laptop ungefär.
Men bilen går säkert att använda ändå, om man bara kör korta rundor.
Kan tänkas att man byter de svagaste cellerna i packet då, och pressar ut några år/mil till ur bilen, om karossen är i bra skick.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2669
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-09-15 08:37:36    Rubrik: Svara med citat

App heter CanZE:

https://canze.fisch.lu/

Man kan läsa av så gott som allt...

Min batteri 2år senare och ca. 3700mil:



_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.