Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


hej, ny här & jag vill bygga en el-cross (BILLIGT)

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
khracing
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 mars 2009
Inlägg: 6

InläggPostat: 2009-03-07 18:48:20    Rubrik: hej, ny här & jag vill bygga en el-cross (BILLIGT) Svara med citat

hej .. ny här har en enkel idiotiskt rolig ide.

jag har två kompletta crosschassien stående med rasade motorer.

jag vet INGENTING om sånt här men tänkte ändå bygga detta på rent skoj.. inget serisöst alls ok.

vet ju att det går att få ihop liksom, men sedan om det går i 30 eller 300kmh spelar mindre roll, bara det går framåt.

& har då inför detta liksom lite frågor:

tänkt bygga på följande delar.. (ja jag vet att det e fel)

1: crosschassie
2: 1-2st Optima bilbatterier
3: en st vovlo 240 bilstartmotor
4: svetsa lite
köra tills det rasar. laga, köra igen

Har nästan fri tillgång till just 240 startmotorer, därav valet.

startmotorn varvar ca 2300v/min tänkte bara ta bort solenoidfunktionen
& svetsa på ett 10kuggs framdrev från en moppe.

svetsa några vinkeljärn som batterihållare & några till vinkeljärn som
ett stadigt fäste te startmotorn,

MEN HUR LÖSER JAG DET MED ETT B I L L I G T FARTREGLAGE ?

Som styrs via gasrullen såklart ?


vänligen /
...............Kristian

www.youtube.com/khracing filmer på min bil:
www.garaget.org/khracing bilder på min bil:
_________________
600bhp RWD EVO

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-07 19:58:04    Rubrik: Svara med citat

Det absolut billigaste är att koppla in två kontaktorer som matar motorn med ett eller två batterier, dvs halvfart och fullfart. Fullständigt värdelöst av en massa orsaker, som tex att det ena batteriet kommer laddas ur mycket snabbare än det andra, men eftersom det mest verkar vara varianten "kul grej" så är det väl rätt så rätt?

Alternativt så behåller du helt enkelt solenoidfunktionen i startmotorn och styr med den, men det lär ju bli rätt häftiga åsnesparkar när du brakar på 24 Volt rakt in i startmotorn utan minsta finlir. Den stora frågan blir väl hur länge som motorerna håller, men har du ett stort lager kanske inte det gör så mycket? Rolling Eyes

Om du kan tänka dig att töja lite på budgeten så är väl en controller avsedd för golfbilar en variant annars. Brukar passera en och annan på E-bay då och då, tex den här:

http://shop.ebay.com/merchant/vangard0

Klicka på controllern, jag kunde inte länka direkt för då blev länken för lång för att funka i forumet...

Borde funka även för en permanentmagnetmotor. Fast då är det förstås inte billigt längre (beror väl på vad man anser är billigt iofs) samt att just den här vill ha minst 36 Volt in...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-03-07 20:08:08    Rubrik: Svara med citat

Startmotor är nog det minst lämpliga alternativet.... visst rätt mycket effekt i förhållande till storlek men med den driften håller den inte många minuter.

Men vill du lägga ner tid på nåt som kommer förbruka startmotorer så......

Budget antar jag
Den enklaste formen av fartreglering är att köra med kontaktorer men det blir ju lite begränsade eftersom det är en 12volts startmotor och det då bara blir rimligt att åstakomma 2 steg mha. 2st 6volts batterier.

men jag skulle råda dig till att kolla lite på andra motor alternativ

Edit: oj jag hann inte först

Citat:
tex att det ena batteriet kommer laddas ur mycket snabbare än det andra

Nej.....
det går alldeles utmärkt att serie - paralell´a så belastningen blir symmetrisk.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
khracing
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 mars 2009
Inlägg: 6

InläggPostat: 2009-03-07 21:29:03    Rubrik: Svara med citat

på min bil (vovlo 855) så pallar startmotorn att stå o tugga i 1-2 min i sträck & hålla på så i 30 min utan problem... (bilen e lite svårtstartad ibland Mr. Green ) den ryker lite lätt ibland dock.

Så på en cross som har kanske 50kg totalvikt (+ förare) så borde det ju funka ett tag.

startmotorerna har jag gratis då en kompis har bilskrot med massor av just sådana motorer.

Skulel det funka med ett fartreglage från en elektrisk moppe / rullstol ?

vill gärna ha det kopplat som 12V (helst)
_________________
600bhp RWD EVO

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-03-07 23:11:58    Rubrik: Svara med citat

I min ungdom, före moppen, så var vi ett gäng som höll på med sånt där.
Lådbilar, cyklar mmm med startmotor. Idealet var en 0,5 hästars bosch, vet inte vilken bil den kom från, kan ha varit Saab tvåtakt. (detta var runt 1980)
Det var en av de minsta startmotorer som gick att hitta på skroten.

De bästa bygget var en kille som fick till en trampbil med ett volvobatteri, och en gjorde 30 km/h ungefär, och det gick att köra en halvtimme.

Startmotorn höll så vitt jag minns utan problem, det var nog inte samma last som att veva runt en motspänstig bensinmotor. Blev inte varmare än vi tyckte var säkert.

Fartreglage? På/av, kort dutt med hjulspinn så den kom iväg, sedan paus så man fick grepp igen, sedan gick det att slå på igen.

Minnen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-03-08 00:33:58    Rubrik: Svara med citat

Nja jag har precis som dig jonas pllat med lådbilar (på det glada -80talet) och startmotorer och min erfarenhet var inte riktigt densamma men bruket kanske inte var likvärdigt. det var mer terrängfodon än lådbil bodde ju på landet.

Citat:
....det funka med ett fartreglage från en elektrisk moppe / rullstol ?

ja men du skulle nog behöva en truck kontroller.
Nä tre kontaktorer och två batterier är ju en bra start (budgetbygge)
friliggande startsolenoider fanns det ju på gamla bilar (finns väl att köpa på biltema med för den delen)

Koppla startmotor + på ena batteriet och - på andra, sen 2 kontaktorer dom paralellkopplar batterierna och dras samtidigt för steg 1.
Den 3dje kontaktorn är seriekontaktorn kopplas då givetvis mellan + - som motorn inte är kopplad till och dras ensam för steg 2.
Självklart blir det lite jobbigt om man drar steg ett och två samtidigt, det får inte inträffa men det går (nästan) att gardera sig mot genom att koppla tillslagen lite smart. (går ju alltid säkra av med lite svetstråd)
Den snedbelastning som blir på batterierna är den energi som kontaktorerna drar.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
khracing
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 mars 2009
Inlägg: 6

InläggPostat: 2009-03-08 03:46:23    Rubrik: Svara med citat

Vad är en kontaktor ? Mr. Green

jag ville gärna ha 12V - då kan jag väl inte koppla plus på minus mellan batterierna ? (lite kan jag ju)

finns det verkligen inget superenkelt fartrelage.. som skulle (med lite mekaniskt mek) fås att styras via gasrullen ?

mvh k
_________________
600bhp RWD EVO

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-03-08 11:20:24    Rubrik: Svara med citat

Kontaktor är lite förenklat ett stort relä och inom bilkretsar kallas det lite felaktigt "solenoid"
Solenoid betyder "spole" eller nåt sånt

http://www.startmotor.se/Category?categoryId=78282768&categoryName=Startmotordelar/Solenoid/Universal

12volt jo det var därför jag nämnde 2st 6volt längre upp i tråden. men då måste man ordna ström till "solenoiderna" med ett litet separat 12volts batteri, eller skaffa 6volts solenoider som är lite svårare att få tag på.

Enklare lösning går nog inte fixa.
Nästa steg är thyristor styrning och efter det transistor baserad styrning men då blir det lite mer komplicerat.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-08 11:29:18    Rubrik: Svara med citat

khracing skrev:
Vad är en kontaktor ? Mr. Green


Något förenklat, ett jävigt stort relä.

Fast kontaktorer brukar också ha lite andra krav på sig som relän ofta slipper, som tex att de (vissa modeller i alla fall) ska kunna bryta strömmen även om den är x ggr över märkströmmen. Det är inte något krav att kontaktorn ska överleva behandlingen, men det finns gott om situationer där man absolut inte vill på några villkor att spänningen ska fortsätta vara på även efter att kontaktorn är avslagen (tex elbilar).

Det finns tom kontaktorer som har inbyggda spolar som "blåser ut" överslag så att kontaktorerna ska överleva även seriösa ljusbågar, men de modellerna brukar kosta därefter. Å andra sidan finns det kontaktorer som visserligen tål en j-a ström men som inte kan slå om under full ström utan att de brinner upp, så det gäller att läsa det finstilta.

khracing skrev:
finns det verkligen inget superenkelt fartrelage.. som skulle (med lite mekaniskt mek) fås att styras via gasrullen ?


Nepps. Det är skitsvårt att bygga en bra styrning av höga strömmar, så man brukar få välja max två av pris, prestanda och pålitlighet. En kontroller för en golfbil är nog det enklaste du kan hitta och då får du nog ändå räkna med ca 500 spänn. Man kan iofs få tag på gamla kontrollrar till tex gaffeltruckar för en struntpeng om man har tur, men de brukar vara tunga as som förmodligen kommer väga mer än resten av motorcykeln...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-03-08 12:21:02    Rubrik: Svara med citat

Solenoid är inte fel, betyder som sagt spole som används som aktuator.
På en starmotor är den inte bara kontaktor, den trycker även in kugghjulet i startkransen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2009-03-08 13:04:16    Rubrik: Svara med citat

Här är mitt förslag
1. Öka budgeten
2.Köp den här:
http://www.blocket.se/vi/20317907.htm?ca=15_s
3. Skrota trucken använd gaspådraget
och motorn
Har själv byggt om en renault 4 för tjugo år sen
med delarna från en sådan truck
Den gjorde 65km/t så din ElCross borde gå
som ett spjut

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Gäst






InläggPostat: 2009-03-08 15:56:41    Rubrik: Svara med citat

tja

kom på att kupéfläktsstyrningen ( knapp på instrumentpanelen) med 5 lägen, som satt i min gamla bil ...

Skulle en sådan funka som styrning ?

den ger ju fläkten olika draglägen (olika mkt ström)
Till överst på sidan
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-03-08 16:05:49    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr, klarar inte effekten, motstånden brinner upp med en gång...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
khracing
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 mars 2009
Inlägg: 6

InläggPostat: 2009-03-08 21:55:11    Rubrik: Svara med citat

Skulel det ev: gå med en potientiometer (eller vad de nu heter) från en 380V industrimaskin ?

steglös sådan.
_________________
600bhp RWD EVO

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-03-09 00:36:09    Rubrik: Svara med citat

Kolla in denna sida.

http://www.evdrive.com/Emoto_project/moto_project.html

lite väl mycket drev och skräp men ett intressant bygge.

Om du kan löda lite så bygger du en hyggligt simpel motorstyrning själv för under 500kr.

Utgå från denna byggsats http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10100067
och lägg till några fler mosfetar av samma sort eller byt ut den som följer med i byggsatsen och kör med typ 4 st 100A 100v Mosfet som du parallell kopplar med ett motsånd på gaten till varje. då kan man köra ut ca 150 -200 amp med rätt kylning. du kommer ju självklart att få koppa mosfetarna till typ en kopparstång för att palla strömmen plus en skaplig kylfläns.

kör du den på 24v kommer du att kunna få ut ca 2-3kw.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-03-09 01:07:11    Rubrik: Svara med citat

Vill man lägga lite mer är nog Kellys ett bra val:
Product name # Price Remove/add Total
KDS24200,200A,8V-30V 1 $ 139, $ 139,
https://www.kellycontroller.com

Förbannat tråkigt att dollar än så hög, i somras hade den kostat under 1000:- +frakt, tull och moms.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
khracing
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 mars 2009
Inlägg: 6

InläggPostat: 2009-03-15 21:05:34    Rubrik: Svara med citat

Tja
har nu ev: ett fartreglage på G från en "anka" (handtruck typ)

nån som har en aaning om hur stort det är ?
_________________
600bhp RWD EVO

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.2 sekunder att ladda.