Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Att bygga om en Renault Clio Electrique

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-05 21:23:08    Rubrik: Att bygga om en Renault Clio Electrique Svara med citat

Lugn, ingen fara! Jag har inga planer på att ha sönder något fungerande åk, men det står tydligen en del Clios runt om i landet som inte är fungerande pga att de saknar delar. Som jag nämnt lite här och där i forumet är jag inblandad i ett projekt som håller på att konstruera en controller, alltså inte en som i ett fåtal unika, hobbybyggda exemplar utan som en produktionsserie, dvs tanken är att controllern i fråga ska masstilverkas och säljas till hugade hembyggare. Lite skryt: Cool

    IP44 eller bättre (tror de siktar på IP55)
    750 Ampere peak, 500 Ampere kontinuerligt (senare kommer det en större på 1500/1000 för de som absolut vill bränna gummi)
    Över 200 Volt packspänning (inte helt bestämt HUR mycket över, beror lite på hur illa det spikar på batterisidan)
    Mikrokontrollerstyrd (det är där jag kommer in)

Nå, i vilket fall som helst, det är skitfånigt att jag som sitter och hackar ihop mjukvarustyrningen inte kan testa mitt eget program på riktigt (resten av gänget bor i Florida...) så till sommaren får jag allt börja fundera på att skruva ihop nån form av åk och då står det ju, som sagt, en del Clios som ändå saknar delar. Perfekt!

Eller är det det? Min tanke var att det skulle vara enklare att dra igång ett åk om man slipper larva med att det ska ut en stor, ful gjutjärnsklump, byggas batteriboxar och skit. Riktigt optimalt vore det förstås om så lite som möjligt skulle behöva ändras, men motorn måste ju tex bytas eftersom det är en SepEx. Funkar inte med vår controller tyvärr.

Är det månne nån som vet vad exakt det är för en motor eller hur infästningen ser ut eller tom om det finns någon seriemagnetiserad historia som har samma infästning och axel?

Jag har velat fram och tillbaka vad gäller batterier, men jag tror att jag ser det här som ett prototypbygge och då får det helt enkelt bli bly. Johnny lyckades ju trots allt få sisådär 6 mils räckvidd och det skulle räcka för mina behov med. I värsta fall får väl bilen stå över vintern när det är som kallast, det kan jag leva med. På sikt vill jag tota ihop en bil (helst en Subaru Legacy eller nåt annat med 4WD) med seriös räckvidd och LiFePO4 (eller liknande), men prislappen avskräcker så det får nog vänta nåt år eller två.

Över lag är all form av löst spånande välkommet. Förslag på andra bilar, erbjudanden om Clios (eller andra åk) som är i vettigt skick (jag vill helst ha tag på nåt som inte har så mycket rost) eller frågor om controllern, kör hårt!

Hej, förresten. Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-03-07 02:01:39    Rubrik: Svara med citat

Hmm..Min hälsa tillåter mig förmodligen inte att få fart på en tom bil med lösa delar (har en till). Funderar på att sälja den med friska block (senare sorten) o allt. Men bara för rätt peng. Har inte bestämt mig ännu. Kan ju finnas en möjlighet här. Den har kassa splines sannolikt inte i motor utan koppling/ryckutjämnar-delen, så motor,n måste plockas loss ändå.
Men jag kan väl inte skänka bort allt? Har köpt/samlat allt med ärliga pengar.
Inte heller bra att saker bara står.
Däremot är jag intresserad av en (bättre) Controller.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-07 16:09:51    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Den har kassa splines sannolikt inte i motor utan koppling/ryckutjämnar-delen, så motor,n måste plockas loss ändå.


Hm. Hur mycket jobb är det att fixa det? Eller så kanske det är enklare att riva rubbet och hänga motorn direkt på växellådan?

Pertti skrev:
Däremot är jag intresserad av en (bättre) Controller.


Mmm, fast den kommer ju inte gå att köra på en Cliomotor, som sagt, så då får man byta motor med. Fick en bild från USA:t på den första prototypen som börjar ta form. Stor som ett as är den.



För att ge någon slags storhetsindikation så kan jag nämna att fläktarna är 80mm fläktar. Controllern är alltså nästan 2 dm bred och lång som ...!!!! galen

Ganska coolt att det äntligen närmar sig en riktig produkt, vi har harvat med det här ett tag nu. Det tar sån j-a tid när man bara är tre pers som ska göra allting...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-03-07 20:58:12    Rubrik: Svara med citat

Stor..
Clio controllern är större. (men vekare max 160volt 275Ah)
Och visst skulle det att köra med original clio motor men det skulle kräva en liten controller 10Ah vid sidan av och lite meck med mjukvaran.
Om du fixar en sådan controller har du säkert flera köpare här på forumet. (originalet är ju inte så rolig)

Det är samma splines på motor och växellåda så det är i princip ett splines rör med en normalkopplings ryckutjämnare i mitten. (som är taskigt byggd)
Så motorn hänger redan direkt på växellådan. och vad det gäller infästningen har clio elmotorn en infästning som ser likadan ut som besinmotorn.

Clio motorn hanterar nog utan större betänkligheter över 80kW under 10-20sek om man stegar upp en smula i spänning (typ 300volt)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-07 23:09:16    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Och visst skulle det att köra med original clio motor men det skulle kräva en liten controller 10Ah vid sidan av och lite meck med mjukvaran.
Om du fixar en sådan controller har du säkert flera köpare här på forumet. (originalet är ju inte så rolig)


Jag har fört fram tanken, men det råder en viss skepsism på andra sidan atlanten. Men visst, mjukvarumässigt går det att göra, däremot blir det nog en ganska dyr lösning inte minst för att controllern i sig själv inte direkt håller Nice Price. Vårat mål är först och främst kvalitet och robusthet för killen som drog igång hela projektet säljer elbilsdelar och han är helt enkelt less på returer i tid och otid. Ni vet, den klassiska valsituationen: pris, prestanda, pålitlighet, välj två... Wink

En burk till vid sidan av kommer förstås inte göra prisbilden bättre, men jag ska tjata lite så får vi se om de tycker det skulle vara värt det. SepEx är dock en ganska ovanlig motortyp i hemmabyggen så risken finns att de bedömer (jag har inte mycket att säga till om när det handlar om marknadsgrejor, jag är bara inhyrd mjukvarukille...) att det inte är en tillräckligt stor produkt.

mrMagoo skrev:
Det är samma splines på motor och växellåda så det är i princip ett splines rör med en normalkopplings ryckutjämnare i mitten. (som är taskigt byggd)


Ah. Ja då är det ju bara att hysta ryckutjämnaren. Vi tänkte lösa det problemet med delta-Ampere (dvs slewratebegränsning) eftersom allt ändå styrs av mjukvara. Det finns fler controllers som har problem med just mjukstart, jag är övertygad om att vi också kommer få fila på algoritmerna innan det funkar helt ryckfritt. Men målsättningen är i alla fall att man ska kunna smeka iväg bilen med lätt fot!

mrMagoo skrev:
Så motorn hänger redan direkt på växellådan. och vad det gäller infästningen har clio elmotorn en infästning som ser likadan ut som besinmotorn.


Ah. Då behövs det mao en konverteringsplatta emellan om man byter motorn, precis som på vilken annan konvertering som helst. Abbans.

mrMagoo skrev:
Clio motorn hanterar nog utan större betänkligheter över 80kW under 10-20sek om man stegar upp en smula i spänning (typ 300volt)


300 Volt? Huvva. Får man inte en plasmaboll i borstarna då? En Warp 9" tror jag är maxad vid 170 Volt och det är ändå med avancerade borst för att få upp spänningen.

Om den verkligen tål 300 Volt så är det jädrigt kaxigt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-03-08 01:19:40    Rubrik: Svara med citat

Nä det var kanske lite överdrivet......
Det blir nog till att förställa kolhållaren en smula om man skulle trissa upp spänningen så mycket men det blir sannolikt ändå ett o annat kolbyte med 300volt för att inte tala om kollektor renoveringar.

en pigg Ax electrique som kör på lite högre än std spänning
http://www.youtube.com/watch?v=HduMJ3kDuiU&feature=channel
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag


Senast ändrad av mrMagoo den 2009-03-08 01:27:51, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-03-08 01:25:27    Rubrik: Svara med citat

Den var pigg, ja. Hur hög spänning kör den på, vet du det?

Edit: Fast det som främst lär påverka sprutten vid låga varv är ju strömmen, inte spänningen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-03-08 01:35:00    Rubrik: Svara med citat

Nä jag inte hittat infon har haft den nånstans.... men har för mig att det var lipoly och 220volt.
Det är inte samma motor o vxllåda som renault, citroen motorn är lite mindre.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.