Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertering av helbilsgodkänd bil... Vad krävs?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Oddman
Aktiv


Registreringsdatum: 26 augusti 2008
Inlägg: 47

InläggPostat: 2008-11-16 21:46:46    Rubrik: Svara med citat

Nikon

Det är mer en fråga om klassning
Beroende på omfattningen av ändringen på bilen så får du olika klasser
En helbilsgodkänd bil måste ändras på minst 2 olika delar för att klassas som ombyggt fordon
En helbilsgodkänd bil får inte ändras på bara något enstaka som att bara byta motor
se vad Frolle skriver

Skälv var jag på gång att bygga om en Atos
Byta motor och skära upp hela golvet för en batteri låda var tillräckligt
för att kunna besiktiga som ombyggt fordon

MVH
/Odd
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-11-17 07:39:52    Rubrik: Svara med citat

Kan du inte lägga upp en bild av besiktningsprotokollet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 101
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-11-17 10:15:24    Rubrik: Svara med citat

Nope, jag har inte besiktigat ännu (har faktiskt inte ens börjat bygga).
Men jag samlar prylar och undersöker.
Så hemma finns nu en Renault Kangoo, en massa blybatterier, en massa laddare (som skall modifieras och bli datorstyrda), elmotor ifrån El-Berlingo, vakumpump, bensinvärmare och lite annat småplock.

Kommer väl snart lägga upp en tråd under projekt för att presentera vad som är på gång. Kommer väl börja bygga i vår.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-11-18 18:40:06    Rubrik: Svara med citat

Fick intrycket att Odd hade besiktigat sin Atos. Kanske han med MAZDA 626:an läser detta och kan kasta lite ljus i mörkret. Eller kanske var Mazdan inte helbilsgodkännd. Besiktningsprotokollet eller vad det nu blir vore intressant ändå.

Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oddman
Aktiv


Registreringsdatum: 26 augusti 2008
Inlägg: 47

InläggPostat: 2008-11-18 20:30:00    Rubrik: Svara med citat

Elotto

Jag skrev "var på gång"
När jag pratade med SFRO så var ändringen tillräckligt stor

Jag fick senare tag på en Citystromer som reservdels bil som jag håller på att göra iordning, det går långsamt men räknar med att den blir klar i vår.

MVH
/Odd


Senast ändrad av Oddman den 2008-11-23 18:21:31, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-11-23 18:18:24    Rubrik: Svara med citat

Vi får väl se om Johnny blir först ut Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2008-11-23 22:36:24    Rubrik: Svara med citat

Sluta stressa mig! Wink
Siktar på januari...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sonic
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2007
Inlägg: 26
Ort: Gävle

InläggPostat: 2009-01-11 01:40:48    Rubrik: Svara med citat

Håll i hatten, här kommer ett låångt inlägg. Jag har läst igenom Vägverkets föreskrifter och saxat ut det som är relevant för oss. Jag har lagt till egna tolkningar och en slutsats längst ned.

Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar

Citat:
7 Kap. El- och elektroniksystem

Elsystem

1 § Batteri skall vara tillfredsställande fastsatt och så placerat eller skyddat, att främmande föremål inte utan svårighet kan komma i kontakt med poler eller cellförbindningar. Batteri som är placerat i förar- eller passagerarutrymme skall vara välventilerat och så skyddsmantlat att batterisyra inte kan tränga ut i utrymmet. Batteri bör dock inte placeras i förar- eller passagerarutrymme.

2 § Elkablar skall vara så fastsatta i fordonet att de inte utsätts för nötning samt ha tillfredsställande isolering. Genomföringar i plåt skall vara försedda med skydd mot skada på isoleringen.

Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC)

5 § I detta kapitel används, i tillämpliga delar, de definitioner som anges i 2 § förordningen (1993:1067) om elektromagnetisk kompatibilitet samt följande definitioner. I de fall hänvisningar görs till EG-direktiv eller ECE-reglementen gäller de definitioner som används där.

Definitioner

Fordon Bil eller släpfordon som dras av bil enligt definition i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.

Elektriskt/ elektroniskt system:
En eller flera elektriska eller elektroniska anordningar eller uppsättningar av anordningar som, tillsammans med tillhörande elektriska förbindningar, utgör en del av ett fordon.

Elektrisk/ elektronisk underenhet:
En elektrisk eller elektronisk anordning eller uppsättningar av anordningar avsedda att utgöra en del av ett fordon som, tillsammans med tillhörande elektriska förbindningar,
utför en eller flera specificerade funktioner. Elektrisk/ elektronisk underenhet indelas i komponent eller separat teknisk enhet.

Övergripande krav

6 § Fordon som släpps ut på marknaden eller tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare skall

1. uppfylla kraven i direktiv 72/245/EEG ändrat genom direktiv 95/54/EG (se 2 kap. 12 §), eller
2. vara typgodkänt enligt ECE-reglemente 10 Revision 2 (se 3 kap. 1 §).

Första stycket gäller inte fordon som är typgodkända före den 1 januari 1996 enligt direktiv 72/245/EEG och inte heller för dieselfordon som är typgodkända före den 1 januari 1996
enligt direktiv 72/306/EEG. De gäller inte heller för elektriska/elektroniska underenheter avsedda som reservdelar för dessa fordon.

7 § Den som tillverkar fordon i enstaka exemplar skall verifiera överensstämmelse med skyddskraven i 6 § med ett expertutlåtande. Av detta skall framgå att skyddskraven skäligen kan anses vara uppfyllda.

8 § Elektrisk/elektronisk underenhet som släppts ut på marknaden eller tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare skall

1. vara typgodkänd enligt direktiv 72/245/EEG ändrat genom direktiv 95/54/EG (se 2 kap. 12 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 10 Revision 2.

9 § Elektrisk/elektronisk underenhet som släppts ut på marknaden eller tagits i bruk den 1 januari 1996 till den 30 september 2002, får i stället för kraven i 8 § uppfylla skyddskraven i Elsäkerhetsverkets föreskrifter (ELSÄK-FS 2000:2) om elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) samt allmänna råd om dessa föreskrifters tillämpning. Verifiering av överensstämmelse skall ske i enlighet med nämnda föreskrifter.


Fordon reggad efter 1 jan 1996 få sådeles inte byggas om med utrustning som inte uppfyller EMC, före 31 dec 1995 är ok.

Citat:
41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar

Definitioner

1 § Följande begrepp används med angiven betydelse

Ombyggt fordon:
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats. Ursprungsfordonets grundkonstruktion skall utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna.

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.

1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.

1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut mot annat

karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende på bl.a. axelavstånd,

hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat. Ombyggnader i mindre omfattning än vad som definieras här regleras i kapitlen 4 – 37.

Amatörbyggt fordon:
Fordon som tillverkats av enskild person för eget bruk eller fordon som ändrats av enskild person för eget bruk i större omfattning än vad som avses med ombyggt fordon enligt definition ovan. Med amatörbyggt fordon avses inte fordon som från tillverkaren levereras helt eller delvis i byggsats och som därefter monteras ihop av enskild person för eget bruk.

Organisation för amatör-Organisation som av Vägverket byggen utsetts att utöva tillsyn och utfärda intyg rörande amatörbyggda och ombyggda fordon enligt föreskrifterna i detta kapitel.

Övergripande krav

2 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon skall i stället för kraven i 4 – 37 kap. uppfylla vad som sägs i 7 – 48 §§ samt de krav som särskilt hänvisas till beträffande 4 – 37 kap.

3 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon skall vara trafiksäkert och vad avser material, konstruktion och utförande vara byggt på ett sätt som ger godtagbar trafiksäkerhet. Dess köregenskaper skall vara sådana att trafiksäkerheten tillgodoses upp till fordonets konstruktiva största hastighet.

4 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon skall ha genomgått kontroll av organisation för amatörbyggen.

5 § Ombyggt fordon skall efter ändringen inte ha fått väsentligt försämrade säkerhetsegenskaper i förhållande till ursprungsutförandet.

6 § Ombyggt eller amatörbyggt fordon får inte godkännas för yrkesmässig trafik för personbefordran.


"Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.

1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts."


Vid byte av endast motorn så är den ej ombyggd (om motor fyller kraven på avgasrening och effekt). Att bygga om bromsar som har föreslagits här är helt fel och onödigt.

Enl SFRO får man inte byta transmission om bilen är registrerad efter 1/1 1993 (inte ens manuell till manuell) utan att regga som ombyggt fordon. "Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!)". Står ingenting om det i Vägverkets föreskrifter så vart den uppgiten kommer ifrån kan man undra.

Citat:
32 Kap. Defroster och värmesystem

Krav för förbränningsvärmare

4 § Förbränningsvärmare som släpps ut på marknaden den 9 maj 2005 eller senare, eller monteras i personbil, buss, lastbil eller släpvagn efter detta datum skall vara typgodkänd enligt direktiv 2001/56/EG.


Om man sätter i en värmare av typen Eberspächer så måste den vara typgodkänd, att hitta en äldre än 2001 duger alltså inte, oavsett årsmodell på bilen.
----------------
Står ingenting om att man inte får byta till elmotor i en bil nyare än 1996, bara att komponeter ska uppfylla ECM. Byter man motorn och behåller transmissionen så behövs inte den gå som ombyggd heller.

Kortfattat tolkar jag det som att är kärran äldre än 31/12-95 med elmotor och orginal transmission = besikta som en vanlig bil. Nyare än 1/1-96 med ECM intyg på komponeterna = besikta som en vanlig bil. Det där med SFROs luddiga uppgift om transmissionen måste klaras ut till 100%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-02-07 12:31:13    Rubrik: Svara med citat

Besiktigade min bil i Vara 7 jan o där blev det tvärstopp men har kontakt med han än
Han ville ha intyg från Ford att bromsarna fungerade med electrisk pump.
Pratade med Ford Sverige o dom har inga möjligheter med tester eller något sådant.
Typiskt bilprovningen att lämpa över det här på oss sa han
Kontaktade vägverket och hänvisade till min hemsida o påpekade
klimatet och bristen på altenativ till bensin o diesel fick svar för
1 vecka sedan.
EU:s ramdirektiv 70/156/EEG tillåter inte typgodkännande av Elbilar. Detta har gjort
att vi nationellt i Sverige endast har kunnat godkänna elbilar som byggts enligt
överinseende av SFRO ( Sveriges Fordonsbyggares RiksOrganisation ), som
amatörbyggda bilar.
I slutet av april i år kommer ramdirektivet att bytas ut mot ett nytt, och
förhoppningsvis kommer det direktivet att medge typgodkännande av elbilar.
Vi får avvakta till dess för att se vad det kommer att innebära beträffande elfordon.
Fick rekomendationen att ta kontakt med SFRO så det får väl bli den vägen
Det verkar som det bara är tur vilken besiktningsman man får
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-02-07 13:00:11    Rubrik: Svara med citat

Men...det är väl inte "Typgodkännande" man gör när man registreringsbesiktigar???
Det gäller väl bara större serier?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-02-07 14:32:00    Rubrik: Svara med citat

Så elbilar är olagliga? Det verkar ju vara i linje med EUs miljömål... Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-02-07 16:04:02    Rubrik: Svara med citat

Jag frågade vad dom tyckte jag skulle göra med min bil

Alla detaljer gällande det nya ramdirektivet som börjar gälla den 29.april 2009 är inte klara.
Förmodligen kommer direktivet att medge typgodkännande av nya elbilar, men om det kommer att finnas någon möjlighet att på en enkelt sätt konvertera en befintlig bil vet vi inte i dagsläge.

Jag föreslår att du kontaktar SFRO och diskuterar möjligeten att bygga en elbil efter dagens krav.

SFRO nås på följande länk:

www.sfro.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sonic
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2007
Inlägg: 26
Ort: Gävle

InläggPostat: 2009-02-08 22:43:01    Rubrik: Svara med citat

Läser man då 70/156/EEG - Motorfordon och släpvagnar: förfarande för EG-typgodkännande så ser man följande:

Citat:
1) SYFTE

Harmonisera medlemsstaternas lagstiftning och införa ett gemensamt förfarande i hela EU för typgodkännande av motorfordon och av släpvagnar till motorfordon.
2) RÄTTSAKT

Rådets direktiv 70/156/EEG av den 6 februari 1970 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon [Europeiska gemenskapernas officiella tidning L 42, 23.02.1970].

Ändrat genom följande direktiv:
(bortklippt)
......

3) SAMMANFATTNING

1. Direktiven gäller typgodkännande av alla motorfordon (med minst fyra hjul) med förbränningsmotor och släpvagnar till sådana motorfordon, oavsett om de tillverkas i en eller flera faser, och typgodkännande av system, komponenter och separata tekniska enheter avsedda för sådana motorfordon och släpvagnar.

2. Direktiven gäller inte typgodkännande av enstaka fordon eller av sådana fyrhjuliga fordon som avses i rådets direktiv 92/61/EEG.

3. Förfarandet för typgodkännande av fordon, system, komponenter och separata tekniska enheter omfattar:

* Ansökan om typgodkännande:

- Ansökan lämnas av tillverkaren till den myndighet i en medlemsstat som ansvarar för typgodkännande (man får inte lämna in ansökan i flera medlemsstater om en och samma typ av fordon osv.).
- Ansökan ska åtföljas av teknisk dokumentation och av typgodkännandeintyg enligt vart och ett av de särdirektiv som är tillämpliga enligt direktiven.
- Ansökan ska innehålla särskild information om det rör sig om etappvis typgodkännande.

* Förfarande för typgodkännande:

- Typgodkännande ska beviljas av en medlemsstat om den berörda typen överensstämmer med informationen i den tekniska dokumentationen och uppfyller de tekniska kraven i särdirektiven.
- Medlemsstaten ska fylla i ett typgodkännandeintyg jämte bilagor med uppgifter om provningsresultaten och överlämna intyget med bilagorna till den sökande.
- Ansökan får avslås om ett typgodkännande skulle kunna medföra risk för trafiksäkerheten.
- Det införs ett system för ömsesidig information mellan medlemsstaternas myndigheter i frågor som rör typgodkännande.

* Ändringar av typgodkännanden:

- En ansökan om ändring eller utvidgning av ett typgodkännande måste lämnas till den medlemsstat som beviljade det ursprungliga typgodkännandet.
- De ändringar som ska göras i handlingarna är olika beroende på om det är fråga om ett fordon eller om ett system, en komponent eller en separat teknisk enhet.
- Om medlemsstaten anser det nödvändigt, får den göra kompletterande provningar och besiktningar med anledning av att det tekniska underlaget för typgodkännandet har ändrats. I så fall ska inte typgodkännandeintyget och dess bilagor upprättas förrän de nya kontrollerna har gjorts.

* Intyg om överensstämmelse:

- Intyget om överensstämmelse utfärdas av tillverkaren på grundval av typgodkännandeintyget och i enlighet med bilagorna till direktiven.
- Intyget om överensstämmelse ska innehålla detaljerad information om eventuella uppgifter som har tillkommit eller ändrats och om eventuella begränsningar för användningen av komponenter och separata tekniska enheter.
- Medlemsstaterna får kräva att intyget om överensstämmelse ska innehålla ytterligare uppgifter som de behöver för fordonsbeskattning eller utfärdande av registreringshandlingar.

4. Registrering och saluföring:

* Det krävs ett giltigt intyg om överensstämmelse för

- försäljning, ibruktagande och registrering av berörda fordon,
- försäljning och ibruktagande av komponenter och separata tekniska enheter avsedda för fordon som ingår i direktivens tillämpningsområde.

* En medlemsstat får dock

- kräva att ej färdigbyggda fordon måste ha byggts färdiga innan de kan registreras permanent eller tas i bruk,
- på vissa villkor vägra registrering och/eller förbjuda saluföring eller ibruktagande inom medlemsstatens territorium av fordon, komponenter eller separata tekniska enheter som medlemsstaten anser allvarligt äventyrar trafiksäkerheten, även om fordonen osv. åtföljs av giltiga intyg om överensstämmelse eller har föreskriven märkning.

Kravet på intyg om överensstämmelse gäller inte fordon

* som är avsedda att användas av försvaret, civilförsvaret, brandförsvaret eller ordningsmakten,
* som inte ingår i tillämpningsområdet för direktiven eller som helt eller delvis är undantagna från direktiven.

5. På vissa villkor kan följande kategorier av fordon undantas från bestämmelserna i ett eller flera särdirektiv:

* Fordon som tillverkas i små serier.
* Fordon i slutserier.
* Fordon, komponenter och separata tekniska enheter som utnyttjar teknik eller principer som genom sina speciella egenskaper inte kan uppfylla ett eller flera av kraven enligt särdirektiv (undantagsperiod högst 24 månader).

6. Bristande överensstämmelse med den godkända typen fastställs

* av den medlemsstat som beviljade typgodkännandet eller av en annan medlemsstat,
* i förhållande till typgodkännandeintyget och/eller det tekniska underlaget, och
* sedan man konstaterat avvikelser som den stat som beviljade typgodkännandet inte har godkänt i enlighet med direktiven.

Det åligger sedan den medlemsstat som beviljade typgodkännandet att vidta de åtgärder som krävs för att avhjälpa den bristande överensstämmelsen.

7. Varje medlemsstat ska underrätta kommissionen och de övriga medlemsstaterna om namn och adress för de myndigheter som ansvarar för typgodkännande och provning.


Punkt 3-1 Är kul. Direktiven gäller typgodkännande av alla motorfordon (med minst fyra hjul) med förbränningsmotor och släpvagnar till sådana motorfordon. Alltså redan där så undantas elbilar från direktivet helt, varför skulle dom annars betona förbränningsmotor?.

Enl punkt 5 så undantas "Fordon som tillverkas i små serier." från bestämmelserna i ett eller flera särdirektiv:

Nä, skulle jag vara du så skulle jag förbereda en skrivelse med invändningar mot besiktningmannens godtyckliga tolkningar. Hänvisa till VV föreskrifter och EEG direktiven. Kontakta föreståndaren på Bilprovningen och bestäm ett möte. Vänligt men bestämt gå igenom punkterna och låt inte personen slingra sig med att hänvisa hit eller dit, det är hans jobb att kunna detta. Kräv ett svar med korrekta hänvisningar i föreskrifterna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sonic
intresserad


Registreringsdatum: 30 december 2007
Inlägg: 26
Ort: Gävle

InläggPostat: 2009-02-08 22:48:20    Rubrik: Svara med citat

Här är ett svar från SFRO ang konvertering som fanns i Bilsport, de hade en "fråga SFRO" spalt.



SFRO hänvisar till bilprovningen - de hänvisar till SFRO. Helt lysande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-02-09 00:08:50    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta, men jag måste inflika igen, Typgodkännande görs väl ej vid registreringsbesiktning?
Det är väl endast vid om man skall EU-typa större serier... Rolling Eyes

Ursäkta igen, läste inte igenom inläggen ordentligt, det var kanske det ni diskuterade...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-02-26 21:39:16    Rubrik: Svara med citat

Pratade med besiktningsmannen i Vara o han envisades med en del papper
så jag sa att han får skicka iväg papprena ändå för att jag har väntat 7 veckor
nu.Fick papprena idag och bilen är underkänd och måste göra en ny besiktning inom en månad till lägre kostnad så jag får köra en månad med den nu. Felena var 1:bromssystem intyg erfodras.Upfyller ej krav enl.VVFS 2003:22 kap12§3 2:Övrigt,intyg erfordras.Avser EMC. Uppfyller ej krav enl.VVFS 2003:22 kap.7§7. Jag ska skriva till vv ock överklaga detta beslut så får jag se hur det går. Om inte detta går så får jag vända mig till SFRO igen o ser om dom har någon ide. Har ni någon bra ide vad man ska skriva?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-02-26 21:54:29    Rubrik: Svara med citat

Vad är det för intyg på bromsarna du behöver då? Beror det på att bilen ökat i vikt eller så?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2009-02-26 22:11:37    Rubrik: Svara med citat

Han ville ha intyg av Ford Sverige att bromsarna fungerar med elektrisk
pump.Jag har pratat med Ford men dom hade ingen teknisk möjlighet att göra någon koll på detta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-02-27 08:30:11    Rubrik: Svara med citat

Borde det inte gå att få ur Ford en spec på vilket vacuum som krävs för att bromsarna ska fungera ordentligt, och sedan med en mätning på plats visa att elpumpen uppnår detta, och lyckas bibehålla det under inbromsning?

Fast byråkraterna kanske inte fungerar på det sättet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2009-03-04 19:35:40    Rubrik: Svara med citat

"Think" är numera typgodkänd i Sverige, så på något sätt är det möjligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.