Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Säkring till hackaren?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-17 20:43:28    Rubrik: Svara med citat

Det skulle vara bra att få en tydligare beskrivning
hur och var den skall kopplas in.
Min säkring gick kanske av någon annan anledning men
hackaren klarade sig i alla fall, vilket tydligen inte
lasses gjorde trots annan (rätt) placering.

Var den kanske för långsam?

Protistor är inte det bara det ett varumärke, inte
en säkringstyp. Den jag kopplat in är hur som helst
en "supersnabb".
Skall man kanske lägga en varistor parallellt med lindningen
för att förhindra genomslag vid säkringsbrott?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-08-17 21:21:36    Rubrik: Svara med citat

Kanske bör tilläggas att Lars N har viss erfarenhet efter att ägt clio sedan 2000 och kört elbil sedan -92. (Om inte jag missminner mig har han renoverat ett par hackare)

För att montera säkringen innan kontaktor på transistorsidan måste hackaren skruvas isär (lyfta på locket)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-18 00:40:34    Rubrik: Svara med citat

Jag hade inte för avsikt att verka stöddig,
inser bara att min placering av säkringen kanske inte
var den rätta, och att säkringen kanske gick på grund av
för hög ström till motorn, och inte tvärt om.

Själv har jag inte en aning om hur hackaren fungerar
internt, jag har bara följt råd från andra på forumet.

Jag uppfattade det så att när man byter riktning för snabbt
utan att låta bilen stå still, skickas det en inducerad ström från
fältlindningen in i hackaren som skadas. Eller är det en
mot-emk från lindningen när strömmen bryts ? Då borde det ju
dock vara hög spänning och inte ström som är värst.
Kanske en väl vald varistor skulle sitta fint över fältlindningen?

Men om säkringen bör placeras någon annanstans så
är det ju bra att få veta detta.

Jag undrar oxå varför LEM:s säkring som uppenbarligen
var placerad och vald av Lars N inte verkar ha fungerat
som den skulle, kanske den inte var tillräckligt snabb.

Jag är dock glad att jag trots allt satte dit en säkring
om den nu gjorde nytta, men vill inte råda någon annan
om det finns risk som Lars N säger att den gör mer skada
än nytta.

Jag har stor respekt för all kunskap på detta forum, utan
vilken det skulle vara närmast omöjligt att köra en Clio.

Håkan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-08-18 07:56:14    Rubrik: Svara med citat

En varnig angående den säkringshållaren jag monterade

Den smälte totalt bort när jag hade kört ett par km

Troligen var den för klen. (trots att den rekomenderades på Elfa)

Nu har jag satt en sockerbit där istället tills jag hittat en bättre säkringshållare (Eller om jag hoppar över säkringen helt istället)
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-18 09:31:48    Rubrik: Svara med citat

Frågan om säkringens vara eller inte vara fortsätter.
Jag kan bara meddela att den hållare jag använt, se
tidigare bild, fungerar för de strömmar som går i
ledningen och inte visat några tecken på att smälta.


"Men motståndet som jag monterat på den röda kabeln strax
innan fläkten blir extremt varm (går ej att ta på utan att bränna sig)"


Jag kör med två motstånd i serie (låg hast) men har även möjlighet att
köra med bara ett eller inget med hjälp av 3-läges omkopplaren.
Jag klämde fast mina motstånd med hjälp av två plåtbyglar under
plåten med den bruna slanghållaren. Plåten ger väl en viss kylning.

Jag har kört med låg hastighet på motorfläkten hela tiden och
aldrig fått någon varning om för varm motor eller hackare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-08-18 21:47:36    Rubrik: Svara med citat

När man läser detta så verkar det ärligt talat inte vettigt med en säkring.
Säkringar är till för att bryta vid överström och kortslutningar. Det borde inte kunna bli överström när man vänder polaritet snabbt på en induktans, snarare tvärtom.

Däremot så blir det gärna en spänningsspik om man bryter en ström genom en induktans, vilket kanske kan hända om det sitter ett relä mellan styrelektroniken och själva induktansen. Eller när en säkring löser ut.

Det känns mer som det vore läge för någon form av överspänningsskydd, en varistor eller en näve listigt kopplade dioder kanske.

Ett möjligt scenario där en säkring skulle kunna göra nytta i magnetiseringskretsen är om polväxlingsreläet tillfälligt kortsluter mot elektroniken vid växling. Fast i så fall så är ju inte problemet att man byter riktning när bilen rullar, utan mera att man byter riktning och samtidigt har gasen nere, dvs matar ut ström genom polväxlingsreläet till magnetiseringslindningen medan reläet växlar.

Eller?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-08-19 09:21:19    Rubrik: Svara med citat

Den förklaring jag fått på problemet är att polväxlingsreläet har för dåligt isolationsavstånd, dvs att det blir överslag vid växling pga induktansen orsakar en spänningsspik vid riktningsändring.
Det hela förstärks givetvis vid rörelse av motor eller "gasen" nere, hackaren tillåter riktningsbyte vid hastigheter under 100rpm på motorn och det är ju ganska stor energi kvar även vi de varven.

Stå med andra ord helt stilla vid växling.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-19 09:37:20    Rubrik: Svara med citat

Vad tror Mr Julle om en varistor över reläet som kan avleda spiken.
Skulle det kunna rädda elektroniken eller göra den förvirrad?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-08-19 10:31:49    Rubrik: Svara med citat

Det borde vara en lösning på ett feldimensionerat relä, varistorer har ju trevliga egenskaper, även priset är tilltalande!

Övrig elektronik borde inte bli "upprörd", frågan är väl närmast var den/de ska monteras?
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-08-19 12:01:10    Rubrik: Svara med citat

Du tror inte att det borde gå att lägga den parallellt med lindningen.
Helt enkelt koppla in den på de gula ledningarna uppe på hackaren.

S14K130 170V= 34J 4500A 8/20

ELFA pris ca 10:-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-08-19 12:27:39    Rubrik: Svara med citat

Vet inte om detta har frågats förut

Men är det lika viktigt att inte rulla bakåt när man gasar framåt
(ex. vid ett rödljus i uppförsbacke eller liknande)
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-08-19 14:11:04    Rubrik: Svara med citat

Det gör ingenting om du rullar framåt eller bakåt (inom rimliga hastigheter), fältet kopplas bort under 100rpm om du inte gasar. Det går att bogsera en Clio 8 mil med väljaren i neutral, jag bogserade hem min första Clio så hackaren är ganska tålig

Däremot är det väldigt olämpligt att "hålla" bilen stillastående med gaspedalen, det gör att kolen/rotorn kan överhettas/deformeras.
Följden blir ett ökat kolslitage och att kommutatorn kan behöva svarvas.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-08-19 14:32:51    Rubrik: Svara med citat

Då kan jag vara lugn

Frugan har en förmåga att alltid rulla lite bakåt innan hon kör framåt
(Trots att jag sitter skriker varje gång hon gör detta 20 )

Jag är alltid nervös att något ska paja då
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-08-19 18:52:28    Rubrik: Svara med citat

joppe skrev:
Trots att jag sitter skriker varje gång hon gör detta 20
Tack vare det kanske?

Borde det inte gå att byta relä om det nu är det som är boven i dramat?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nsiak
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 december 2008
Inlägg: 109
Ort: Ljungskile

InläggPostat: 2009-01-29 22:28:35    Rubrik: Svara med citat

Har nu läst igenom denna tråd som jag tydligten missat tidigare Idea

Har som tur är alltid stått still mellan körning och back, känns naturligt efter att komma från en manuellt växlad bil.

Men jag är fortfarande fundersam, jag kan inte få fram av inläggen i tråden vad som är "smartast", säkring eller ej?

Om ni tycker jag skall montera säkring, var skall den kopplas in? Någon bild tex på montering hade isf inte suttit fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-29 23:16:47    Rubrik: Svara med citat

Ja frågan är ju fortfarande OM man skall montera dit en.
Jag har ialla fall kvar min, se nedre bild. MEN jag vet som sagt
inte OM det är rätt eller fel. kanske skall jag lägga till en
varistor parallellt med lindningen, de gula sladdarna.


_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-01-30 07:41:25    Rubrik: Svara med citat

Drivmedel skrev:
För bästa möjliga säkerhet använd säkring 10 Amp typ Protistor. En säkring i serie med själva magnetiseringslindningen efter reläet kan skada mer än gör nytta, vid ett säkringsbrott kan nämligen den energi som är magnetiskt lagrad generera en så hög spänning så att ett genomslag i själva magnetiseringslindningen, och resultrera i att motorn måste lindas om.
Lars i Skåne/Driv-med-el

Så var det, ja. Jag har också fortfarande min externt seriekopplade säkring kvar. Jag lyfte på huven för att mäta tempsensorer, nu håller jag på att flytta DC-DC och det verkar som det slutar med att jag öpnar hackaren. Någon som har någon bra bild på var/hur man enklast kopplar in säkringen före reläet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-30 14:53:19    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev:
Någon som har någon bra bild på var/hur man enklast kopplar in säkringen före reläet?


Hej!
Dottern skall få sin hackare avsäkrad också. Är det bra väder gör jag det i helgen och fotar hur det ser ut vid relät.

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-01-30 17:49:51    Rubrik: Svara med citat

Perfekt.
Har du något schema eller liknande att gå efter, eller är "vet"du bara var den ska sitta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-01-31 15:15:31    Rubrik: Svara med citat

Så, nu har ni ungefär en timme på er att hejda mig, annars sätter jag säkringen här:

Före växlingsreläet.

Den bruna och blå tråden gick i samma kabel, men den har jag klippt upp här. Om man tar bort den bruna och ersätter med en dubbel som går till en säkringshållare som kan sitta överst i hackaren så kan man komma åt att byta utan att ta bort hackaren. Eller så drar man ut den utanför så behöver man inte ens öppna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.82 sekunder att ladda.