Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renoveringstråd
Gå till sida 1, 2, 3 ... 18, 19, 20  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-05 00:41:12    Rubrik: Renoveringstråd Svara med citat

Tjena !

Nu börjar renoveringen/ombyggnationen på allvar.
Jag har medvetet lagt en ny tråd här i en del av forumet som man inte behöver vara medlem för att se.

Bakgrund:
Renault Clio -97 som var ganska modifierad när jag fick tag på den.
Saknade i princip allt vad gäller drivningsdelar.
Det fanns drivlinan kvar i den och all 12v el inkluderande servopump och vakuumpump. I övrigt rent på högspänningsdelar och UCL.
Den var provkonverterad till bly med halvtaskigt resultat vad jag kan förstå. Curtisstryning för 80v fick tydligen upp bilen i ca 50km/h.

Inga kontaktorer, lådorna modifierade, kablar klippta.
Det så mörkt ut. Min första tanke var att fixa en annan motorstyrning som inte var orginal, typ den italienska Phoenix som jag tittat på en hel del men inte kommit i hamn med ännu (kanske kommer vem vet.)
Men jag fick med en orginalhackare som inte suttit i den bilen och som säljaren inte visste status på. Den har varit hos hackartomten och verkar vara felfri. Därför kommer jag att prova med den.

Jag har fått tag på en kabelstam som nästan var komplett.
Jag har fått tag på en laddare som enligt skroten skall fungera(det satt även en energimätare på kabeln till laddaren).
Jag har fått tag på en bensinvärmare (Östersund är kallt på vintern, har dock inte kunnat provköra den ännu).
Jag har UCL och DC-DC på gång.
Kontaktorer finns att hitta på nätet, att beställa online så det verkar vara lätt ordnat.
Det som oroar mig mycket nu är gasreglage som jag inte hittat ännu.
Så jag kommer att göra bilen nästan orginal fast med andra batterier.

Batterier lutar åt Thundersky LFP celler.
Massor att göra på bilen med andra ord.

Jag har fått in den på ett varmt ställe så att jag kan meka med den.
Rullade in den i garage den 29/12 tror jag det var.

Nu i kväll var jag ned och skruvade lite med den.

Plockade bort främre batteriboxen och tillhörande plastprylar.
samt skruvade ner kylrören. Kommer att fästa upp matarkablaget på något annat sätt i framtiden. Försökte överblicka lite mer vad som kan göras innan man får hem mer saker
En sak är säker: Det blir till att printa ut alla elscheman och hårdplugga.

Men skam den som ger sig....

Någon som vet ang dragkrok, jag skulle vilja ha för att kunna sätta cykelstället på eller dyl. Är det bara att sätta på en för Clio1 och dom passar direkt eller är balkarna under helt olika en bensinare?

Just det ja, jag kommer att försöka typa in en passagerar till (vi är 5 i familjen), därför gör jag allt jag kan för att lätta bilen också.
Är det någon som provat det ?

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2009-01-05 13:13:33    Rubrik: Svara med citat

Angående dragkrok, http://elbil.forum24.se/elbil-about442.html
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-06 23:04:34    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Tänkte slänga upp lite bilder på åket.
Det är lite bilder på hur det såg ut för någon vecka sedan innan jag hade börjat fixa ordentligt med den, då den fortfarande stod ute.





Notera den klippta kabelstammen Smile





Sedan lite bilder från dagen då vi bogserade bilen till garaget.














Nu till lite uppdateringar.

Jag har nu i princip plockat bort allt under bilen. Den är hel ren på undersidan. Matarkablarna till batteripacker hänger längst fram bara.
Jo bromsrör osv sitter ju kvar men allt med lådor och batterier och täckplaster är bortplockat, samt även kylvattenrören.

Hackaren är ihopskruvad och klar för montage, jag skall lägga upp bild på den senare med Lars fina Protistor monterad ovanpå locket.

Jag jobbar nu med att få värmaren att fungera, köpte en på blocket billigt. Lite väl billigt kanske, han som sålde den sa att den var komplett, men det kom ingen bränslepump i paketet och när jag ringde och påpekade det så skickade han en orange impellerpump, typ det såg ut som en akvarie pump. Jag har inte fått tag på honom sedan dess, han svarar inte på mobilen, han kanske vet att jag är ute efter honom.
Jag vill montera dit den innan jag sätter hackaren på plats.
Någon som vet vilken kontakt som är vad till bränslepump och tempgivare.

Kolla bilderna nedan.
Jag tror att den kontakten som är grå och som har en grå och en beige kabel in är tempgivare och den som är klippt som har en gul och en röd är bränsle pumpen.
Någon som vet direkt ??







Jupp !
Så ligger det till.
Efter ett ha kollat lite mer noga på den laddare jag köpte så inser jag att den saknar kylfläktar, men jag antar att det går att sätta på datorfläktar och göra någon slags huv, eller om någon har en huv och fläktar till salu så skicka mig ett PM.

Over and out för nu.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-06 23:56:42    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag önskar Dig verkligen lycka till. Det är ett tufft jobb Du tar på Dig. Kan Du få låna en Clio/Express för att ha som referens så det underlättar lite?

Latour och jag gick igenom adressregistret och kan väl ta reda på vilka som är närmast. Håller Du på i Östersund?

Det finns ett stort intresse av att lijon konvertera en Clio och veta hur man praktiskt gör. Vi har två stycken Clio som står utan batterier.

Tänker Du satsa på att få in ca 160 Ah eller nöjer Du Dig med 90Ah. Vet Du hur dessa fungerar i kyla (se annan tråd om problem när det blir under -10 grader). Vilken nominell systemspänning tänkte Du lägga Dig på. Vilket BMS väljer Du? Det handlar ju om ca 100 kkr i batterier (även med Thunder Sky).

Håller Du oss informerade om Li projekt med Thunder sky så är jag beredd att låna ut bl.a. XR25 m.m.

Tyvärr gav jag bort en fungerande Clio igår så nu har jag bara min egen kvar (som jag kör dagligen med).

Hälsningar/Lars
lem/at/telia.com
070 572 00 00
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jth
intresserad


Registreringsdatum: 31 december 2008
Inlägg: 12
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2009-01-07 05:04:42    Rubrik: Batteri Svara med citat

Jag skulle välja minst 160A om jag fick välja. Smile

Lite information från Thundersky manual.
Temperaturen vid användning av batteriet bör hållas inom ca -25C till +75C

Man bör minska urladdnings strömmen till högst 1CA kontinuerligt och 5CA tillfälligt vid -31C, Det står inte men jag antar att optimerade uttaget är som vid laddningen ca 0.1 till 0,5CA.
Vid -31C kan man tydligen också gå ner till en lägre minimum spänning 1.5V jämfört med 2,5V vid 25C. Vid laddning i kyla vilket inte rekommenderas gäller högst 0.1 till 1CA.

Mitt förslag är värma med någon värmematta och termostat eller liknande innan man påbörjar laddningen när man ändå har tillgång till flera Watt vid laddning. Enligt "Material Safety Data Sheet" bör laddning ske mellan 0 till 75C och urladdning mellan 30 till 80C men ibland även från -30 till +80C. Förvaras svalt, högst +30C

Rumstemperatur +25C
160Ah Urladdning högst 3CA konstant, rekommenderat är 0,3CA konstant och 10CA tillfälligt. Laddning max 3CA, rekommenderas 0,3CA.
2000 eller mer laddcykler vid 80%DOD innan kapaciteten börjar minska, 3000 eller mer vid 70%DOD innan kapaciteten börjar minska

260Ah Urladdning högst 2CA konstant, rekommenderat är 0,5CA konstant och 10CA tillfälligt. Laddning max 2CA, rekommenderas 0,5CA
3000 eller mer laddcykler vid 80%DOD innan kapaciteten börjar minska, 4000 eller mer vid 70%DOD innan kapaciteten börjar minska

Kapaciteten (antalet Ah) på batterierna ökar efter ett antal laddcykler men börjar senare minska enligt ovan.

Jag har sett flera som tror att man måste kasta batterierna efter dessa laddcykler men så är inte fallet. Det är då de börjar tappa i kapacitet. Det vore intressant att veta efter hur många laddcykler som de har kommit ner i 50% kapacitet. Det är nog flera stycken.

Var god skicka ett PM om något är fel här. Lycka till!
Jag kommer nog med något beslut hur jag tänker göra om ett par veckor.

Jag vill också informera om dagliga elbilsnyheter och annat från http://evcast.com via podcast eller direktsändning kl 19.00 svensk tid.

--
Johan T
Falun
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-22 11:04:39    Rubrik: Svara med citat

Hej Igen !
Dags för lite uppdateringar av tråden.
Nu har jag beställt batterier. 42st Thundersky LFP160 skall nu vara på väg att tillverkas till mig. galen

I övrigt fick jag lite hjälp av Lator med att få fota lite under huven på hans fungerande Clio.

Jag har beställt BMS i byggsats jag kommer att köra med endless varianten, som man köper PCB och komponenter och löder ihop själv.

I själva bilen har det inte hänt speciellt mycket faktiskt, tyvärr, jag väntar på UCL och DC-DC samt att försöka få värmaren att gå. Men till den saknar jag en bränslepump fortfarande. Men jag tror att det kommer en på posten snart.

I övrigt så är jag på jakt efter diverse delar, mest av allt saknar jag nog gasreglaget, HELP finns det ingen som kan sälja ett gasreglage till mig????

Tack för informationen angående TS cellerna Johan, var har du hittat den?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-01-22 11:51:57    Rubrik: Svara med citat

Det här är jättespännande!

Vilken leveranstid räknade TS med?

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-22 12:01:41    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Leveranstid ca 14 dagar för TS att leverera till Tradwin ca en vecka för dom att hantera dom och sedan 2 -4 veckor frakt. Sedan är det väl nyår där i Kina nu från fredag och typ en vecka frammåt, så vi får väl se när grejjorna börjar röra på sig.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jth
intresserad


Registreringsdatum: 31 december 2008
Inlägg: 12
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2009-01-23 22:25:37    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Tack för informationen angående TS cellerna Johan, var har du hittat den?

Under Tech Support på http://www.thunder-sky.com Data downloading
Glöm inte att också titta på battery test video där de kortsluter, skjuter, eldar och trycker sönder fulladdade batterier utan att det händer för mycket.

--
Johan T
Falun
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2009-01-24 01:15:52    Rubrik: Svara med citat

Om du skall ordna med fläktarna till laddaren skadar det ju inte om du tar i lite. Den blir för varm ibland. Någon hade en fin bild på sin komplettering där en fläkt blåser in i härligheten. Skall du alltså använda dig av Clio originalladdare? Spännande. Jag saknar också ett gasreglage.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-24 08:08:15    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
.---I övrigt så är jag på jakt efter diverse delar, mest av allt saknar jag nog gasreglaget, HELP finns det ingen som kan sälja ett gasreglage till mig????
---


Hej!
Jättekul att Du driver detta. Räkna med att Du får låna grejor till Din bil så Du kommer vidare när det är dags om Du inte med rimliga insats hittar dem någon annan stans.

Vi har ju 2 bilar som står och gillar inte att röra dem då de är kompletta (men utan bat). Ytterligare en finns tillgänglig i närområdet (den tredje vi bytte bort mot hackare och XR25:or). Detta är så intressant att komma vidare med och en saker som bränslepump, gasreglage etc fixar vi fram på något sätt.

Förslagsvis gör en detaljerad förteckning på allt Du söker och ungefär när Du senast behöver det för att du skall komma vidare. Dra den på mail. Då har vi en chans att kolla att delarna verkligen fungerar.

När det gäller värmare är Värmardoktorn i Spånga en bra kontakt.

Hälsningar/Lars
lem/at/telia.com

PS
Frågan är om Du inte skulle få låna en helt komplett bil i stället? Det skulle ev gå snabbare.
Ring mig 070 572 00 00
DS
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-24 11:37:50    Rubrik: Svara med citat

lem skrev:
pm_dawn skrev:
.---I övrigt så är jag på jakt efter diverse delar, mest av allt saknar jag nog gasreglaget, HELP finns det ingen som kan sälja ett gasreglage till mig????
---


Hej!
Jättekul att Du driver detta. Räkna med att Du får låna grejor till Din bil så Du kommer vidare när det är dags om Du inte med rimliga insats hittar dem någon annan stans.

Vi har ju 2 bilar som står och gillar inte att röra dem då de är kompletta (men utan bat). Ytterligare en finns tillgänglig i närområdet (den tredje vi bytte bort mot hackare och XR25:or). Detta är så intressant att komma vidare med och en saker som bränslepump, gasreglage etc fixar vi fram på något sätt.

Förslagsvis gör en detaljerad förteckning på allt Du söker och ungefär när Du senast behöver det för att du skall komma vidare. Dra den på mail. Då har vi en chans att kolla att delarna verkligen fungerar.

När det gäller värmare är Värmardoktorn i Spånga en bra kontakt.

Hälsningar/Lars
lem/at/telia.com

PS
Frågan är om Du inte skulle få låna en helt komplett bil i stället? Det skulle ev gå snabbare.
Ring mig 070 572 00 00
DS


Hej Lars!

Det är jätte snällt att ni erbjuder mig att låna saker till att få igång bilen. Men jag vill gärna köpa sakerna så att jag vet att jag kommer att kunna köra precis när jag vill med dem. Och Dags är det verkligen, jag har beställt batterier för nästan 100kkr och vill försöka att få bilen så klar som det går innan batterierna kommer, jag tänkte tom provköra den lite på bly så jag vet att allt fungerar innan jag stoppar i de nya batterierna.

Det som är mest kritiskt är nog gasreglaget + wire, resten känns som att det går att få tag på. Men men det kanske bara är att bita i det sura äpplet och köpa ett gasreglage från Bilbolaget för 3800:-. Man kanske ska kolla runt på lite olika renault verkstäder om det skiljer i pris.

Annars så är det kontaktorer som jag behöver, men det finns ju att köpa på quadmotion så det är lugnt. Marechal handske, inte helt nödvändigt men trevligt att använda orginal ingången, annars kör jag med en defa kabel.

Men det du väldigt gärna kan få hjälpa mig med det är att skruva loss gasreglaget i någon av era kompletta bilar och kolla om det står något artikelnummer som man kan söka på hos tex Bosch.

Ang om det skulle gå fortare att låna en komplett bil av er, så visst det skulle ju självklart gå fortare, MEN detta är inte tänkt som något "prova om det fungerar med TS celler i en Clio"-projekt, detta är tänkt att bli vår fungerande pendlarbil som min fru skall pendla 8mil per dag i helst from 1/3, men det beror på om jag hinner få hem batterierna. Och lånar vi en bil så är det ju just det, en lånad bil.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-24 14:17:59    Rubrik: Svara med citat

Har du kollat vad kontaktorerna kostar här
http://www.bozela.se/pdf/El.pdf
sw180 heter dom som sitter i clion.
DYRA kan jag tänka! 19
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-24 16:42:11    Rubrik: Svara med citat

Ok, jag skall försök kolla reglaget. Det är lite grisit väder ute (har inget garage).

Hälsningar/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-01-24 17:54:30    Rubrik: Svara med citat

Var sitter eventuella nummer? Jag har tittat lite utan att skruva bort själva reglaget, men ser inget. Ska se om jag kan hitta något, jag har garage och bilen står där inne under utredning, så jag är redan smutsig om fingrarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-24 19:05:50    Rubrik: Svara med citat

Hej allihop!

Fick just ett pm från Julle, han hade redan postat bilder på reglaget i denna tråden http://elbil.forum24.se/elbil-about1255.html

Men det hade jag missat pga strul vid inloggningen.

Jag har sökt på detta nummer 7700306737 men jag kan inte hitta något på skrotarna i sverige, Jag har googlat och fått en träff i tyskland hos en grossist men dom hade minimiorder på 5000 eur så det blir ett dyrt reglage Smile

Det verkar som det inte är ett bosch trots allt utan ett renault eller tillverkat speciellt för renault i alla fall.

Återigen tack julle !

Skall se om man kan bygga något som funkar på samma sätt, eller så tar jag och köper ett nytt.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-01-24 19:15:18    Rubrik: Svara med citat

Och det säger du nu när jag skruvat bort det...
Ingen ren potentiometer, den går inte att få några vettiga mätvärden med multimeter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-24 22:12:25    Rubrik: Svara med citat

Sorry Jonas!

Nej det är nog en vinkelgivare av halleffektstyp.
Ingen aning om hur dom fungerar men jag tror att det handlar om att det skapas ett magnetfält av den spänning som läggs över den och sedan beroende på hur mycket man vrider givarens axel så induceras en ström i utgångståten, eller så här :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halleffekt

Sånna vinkelgivare brukar användas för tex TPS (Throttle Positioning Sensor) eller spjällägesgivare. Men jag vet inte riktigt var jag skall få tag på någon bra. Men det är väl bara att leta vidare på nätet. Och på skroten.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-01-24 23:17:25    Rubrik: Svara med citat

Vi skrotade ju en express. Där satt ett gasreglage som såg lite annorlunda ut men borde vara helt kompatibelt med UCL/Hackare?

Vi har ju kablaget kvar (eller ligger det hos Spider22)?

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2009-01-26 11:08:53    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Här kommer lite uppdatering och bilder.
Fick precis BMS delarna, två PCBer och en låda med komponenter, dags att löda några dagar nu Smile

Lite bilder.

Mitt blivande BMS i byggsats:





Och hackaren med protistorn monterad.




Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3 ... 18, 19, 20  Nästa
Sida 1 av 20

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.79 sekunder att ladda.