Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddstatipn 3,3 kW Nissan Leaf

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
p.mikael.o.sjoberg@gmail.
Passiv


Registreringsdatum: 13 juli 2019
Inlägg: 4
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2019-07-13 14:09:02    Rubrik: Laddstatipn 3,3 kW Nissan Leaf Svara med citat

Funderar på att skaffa en Nissan Leaf. Vill få koll på hur mycket det kommer kosta. Svårt att hitta kostnad för laddstation. Hade tänkt en laddning på max 3,3 kW eftersom jag tror att det blir för dyrt att uppgradera elnätet i garaget och huset för att klara större effekt.

Något förslag på laddatation och pris? Finns det inte en begagnatmarknad för laddstationer? Har inte hittat någon.

Mvh
Mikael
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2019-07-13 15:54:05    Rubrik: Svara med citat

Sök på laddstation och laddbox på blocket.
Har du ett bra schuko uttag kan denna räcka
https://www.blocket.se/goteborg/Laddare_elbil_typ_2_stallbar_stromstyrka_84393995.htm?ca=8&w=3

Annars får man 50% tillbaka på fast laddstation och installation.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/laddstation-elfordon/Fragor-och-svar/
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 71

InläggPostat: 2019-07-13 17:18:59    Rubrik: Svara med citat

Jag rekommenderar absolut en riktig laddbox, gärna med effektvakt.
Märke tror jag spelar mindre roll, även om jag gärna talar mig varm för Garo och är förstahandsvalet jag föreslår en kund.

Jag har sett någon enstaka begagnad men tror det kommer ta tid innan det finns lite att välja på.

Angående Ladda hemma stödet så är det just nu stängt men skall öppnas snart. Allt enligt aktuell info på Naturvårdsverket. ( det stängdes i och med att det helt sonika ströks i den budgeten som några partier röstade igenom i senhöstas )

Personligen tror jag de öppnar upp i Augusti/September när folk har kommit tillbaka och nyktrat till efter semestern.

Jag vill återigen trycka på att det är bra med effektvakt, dynamisk sådan, speciellt i bostäder med 16/20/25 A huvudsäkring. Något du inte kan få med någon Schukosladd.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p.mikael.o.sjoberg@gmail.
Passiv


Registreringsdatum: 13 juli 2019
Inlägg: 4
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2019-07-13 17:47:43    Rubrik: Svara med citat

Tack för era svar.

Hur fungerar det med effektvakten i en laddstation? Elskåpet för inkommande el sitter i husväggen. Undercentral i huset och en i garaget. Det finns en effektvakt till värmepumpen. Jag tror att den sitter i skåpet på ytterväggen i huset. Var sätter man effektvakten till laddstationerna i allmänhet?

Jag tror att det bara sitter sensorer som mäter strömstyrkan på varje fas i det yttre elskåpet. Logiken sitter nog i värmepumpen.

Fungerar det på liknande sätt med en laddstation till elbil?

Mvh
Mikael
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 71

InläggPostat: 2019-07-13 18:07:29    Rubrik: Svara med citat

Ja det skall mätas i den punkten all ström passerar ( mätarskåpet ). alternativt gruppcentral om det inte avdelar sig innan den.

Vad gäller teknik så ser det lite olika ut. T.ex Garo med flera använder sig av modbus. Då sätts en komplett energimätare in i mätpunkten och så låter man all Energi passera igen den för 1,2 eller 3 faser. Så då finns det (hjärna) både i mätarskåpet och laddboxen. Ansluts gärna med vanlig partvinnad kabel

Det andra alternativet som tex Zappi använder är att man bara har givaren
( strömtrafon ) i mätpunkten. Ansluts med 2-6 ledare, Ett upplägg som är vanligt på Elpannor och värmepumpar, även om det nu blir mer modbus även på sådant.

En kvalificerad elektriker kan hitta en bra lösning till dig. ( Det är inte säkert att den billigaste laddboxen ger den billigaste lösningen ) Något som kan vara svårt att bedöma för " Svensson eller Muhammed " via någon nätbutik.

Goda råd bara galen
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2019-07-13 20:32:27    Rubrik: Svara med citat

Vadå för en Nissan Leaf? Det finns 4 olika numer, Leaf 24 kWh, Leaf 30 kWh, Leaf 40 kWh och Leaf 62 kWh.
Är det en Leaf 24 kWh du tänker skaffa då klarar du dig hemma med en laddkabel med "tegelsten" på, som ansluts till vanligt Schuko-uttag. Den laddar med ca 2,3 kW.

Vi beställde i dagarna en Ratio väggladdbox modell 35348, 6500 kr, med 1 st Typ2-uttag, 400 V, 3-fas. Kan ställas in på 16, 24 och 32 A(kan alternativt fås med 10, 16, 32A). Den har inbyggd jordfelsdetektion för likström 6 mA. Då slipper man ha en jordfelsbrytare av typB, som är snordyra och klarar sig med en vanlig Typ A. Den tänker vi installera hemma i en enfamiljsvilla. Jag gissar en elektriker vill ha ca 2500 kr för att koppla in. Den ska ladda en Nissan Leaf Tekna 30 kWh. Mätarsäkringarna är nu på 16A. Så de kommer nog att poppa som majskorn.
Vi får nog öka till åtminstone 20 A, kostar ca +600 kr/år i ökad elabonnemangskostnad. Max möjligt i en enfamiljsvilla-central är ofta 25 A. Ska man ännu högre, ja då måste servisledningen bytas mot grövre, och är inte att tänka på på grund av kostnaden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p.mikael.o.sjoberg@gmail.
Passiv


Registreringsdatum: 13 juli 2019
Inlägg: 4
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2019-07-14 07:39:47    Rubrik: Svara med citat

Jag tittar efter en begagnad Leaf årsmodell 2014 med 24 eller 30 kW batteri.

Vi har 20A säkringar på inkommande el men till garaget ligger en ledning som jag tror bara klarar 16A.

Mvh
Mikael
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2019-07-14 08:11:33    Rubrik: Svara med citat

Jag kan nämna att vi sedan sommaren 2017 hade en Nissan Acenta Leaf 24 kWh, som byttes ut mot en Leaf 30 kWh sommaren 2018. Leafen 30 kWh har vi kvar. Dessa har vi och laddar vi enbart med medföljande laddkabeln med "tegelsten" 2,3 kW, vilket går bra. Under natten hinner den laddas upp. Man kör ju aldrig precis tomt batteri.

Jag skulle därför föreslå att ni avvaktar med köp av laddbox tills ni har anskaffat en Leaf 24 eller 30 kWh. Det går ju bra att använda den medföljande laddkabeln med tegelsten på.

Anledningen till att vi nu skaffar en väggladdbox, är för att på kvällen slippa ta ut laddkabeln med tegelstenen 2,3 kWh ur bagageluckan och lägga tillbaka på morgonen. Med väggladdboxen kan en lös adapterladdkabel(Typ2 till Typ1) få hänga på väggladdboxen, klar att ansluta till Leafen. Väggladdboxen anskaffas av ren och skir bekvämlighet.

Leaf 24 kWh, och 30 kWh och även 40 kWh, använder endast en fas på laddboxen. Anledningen till att vi skaffar en väggladdbox för 400 V, 3-fas, är för att den kan användas även för att ladda sådana elbilar som använder 3-fas t.ex. Rönå Zoé.

Standard ombordladdaren på Leaf 24 och 30 kWh, kan max dra 16 A från en laddbox, mer kan den inte. Det fanns option för dubbla ombordladdare för dessa Leafar, som kostade ca 10000 kr, och då kan de dra max. 32 A, men fortfarande bara på en fas. Därför behöver du nog inte byta matningsledningen till elcentralen i garaget utan klarar den 16 A är det nog OK om du skaffar en Leaf med standard-ombordladdare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 71

InläggPostat: 2019-07-14 09:15:57    Rubrik: Svara med citat

Ja, håller i det stora med. Enda anledningen till att byta kabel till garaget är om det är långt ut till garaget. Då kan spänningsfallet bli ett problem , men har du 10-15 m så är det inga problem.

Det finns de som har garaget 50-100m bort och då är det en helt annan sak.
Då kanske inte 2,5 kvadrats får säkras högre än 10 eller tom 6 Ampere beroende på aktuell förimpedans.

Elektrikern som kopplar in mäter naturligtvis upp det hela, så det blir rätt.


Sedan så är ju det en helt annan sak att de flesta som skaffar elbil kommer att fortsätta köra med det. Och då kan man lika gärna sätta upp en riktig laddbox.
Inte minst för att det är så himla mycket enklare att enkelt ansluta bilen varje dag. Okej allt går ju men personligen så skulle jag inte drömma om att hiva tegelstenen in och ut ur bilen hela tiden, nej den får ligga nerpackad tills den dagen det verkligen är kris någonstans galen

När jag har monterat en laddbox så brukar jag återkoppla ca en månad efteråt och höra att allt är okej.
Det folk säger till mig är att " det här var definitivt rätt och värt pengarna "
Ungefär så.

Tyvärr så bor jag så långt från dig att jag inte kan hjälpa dig personligen och vi har heller inget annat kontor i din närhet, men det finns garanterat någon som kan hjälpa dig, i din närhet.

MVh

Håkan
Elajo.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p.mikael.o.sjoberg@gmail.
Passiv


Registreringsdatum: 13 juli 2019
Inlägg: 4
Ort: Karlskrona

InläggPostat: 2019-07-14 15:24:31    Rubrik: Svara med citat

Tack för att ni tar er tid att svara. Ja det är ju synd att du inte bor närmare Håkan.

Det är ca 10 meter kabel mellan mätarskåpet och elcentralen i garaget och drygt 10 meter från elcentralen i garaget till platsen där i så fall laddstationen skall placeras.

Jag tänker att för att hålla nere kostnaden så vill man försöka undvika byta kablage till garaget. Undvika att uppgradrra huvudsäkringar. Men ändå köpa en laddare som är lite mer framtidssäker så att man kan gå upp i laddeffekt, när om man vill lägga mer investeringar på att uppgradera detta i framtiden. Tror då att det blir nödvändigt med lastövervakning så att huset prioriteras. Hur mår bilbatteri och laddare då laddeffekten går upp och ner pga av effektövervakningen.

Två dagar i veckan kommer vi vintertid ligga nära bilens räckvidd så det känns viktigt att få lite mer effekt än tegelstegsladdaren så man kan ladda lite snabbare den tid man är hemma mellan barnens aktiviteter.

Zappistationen verkar flexibel med olika laddström och använda solel när man skaffar solceller på villan. Dessutom med lastövervakning.Någon som har erfarenheter av den?

Mvh
Mikael
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 312
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-07-14 16:55:40    Rubrik: Svara med citat

Jag har en Zappi och kan varmt rekommendera den. Som du är inne på så är lastövervakning guld värd så det ska du absolut ha. Går du i funderingar på solceller så är Zappi helt rätt då den har smarta funktioner för att bara ladda när solen ger ett överskott. Dessutom kan man (om matarledningen till laddboxen tillåter) ladda med högre ström än huvudsäkringen är på när solcellerna producerar ström.

Zappi har dock ingen inbyggd typ B jordfelsbrytare men Orust Engineering som säljer dem har jordfelsbrytare till överkomligt pris. Går du dessutom med i föreningen Elbil Sverige får du lite rabatt på en redan prisvärd laddbox.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-07-19 08:42:14    Rubrik: Svara med citat

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/elbilsladdning/
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.