Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Projekt "Electric Buggy"

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-08-04 19:48:24    Rubrik: Projekt "Electric Buggy" Svara med citat

Efter ett par avkopplande semesterveckor utan störande jobbtankar började fantasin skena. Olika projektidéer avlöste varandra. Och rätt som det var kom jag på det - Projekt ELECTRIC BUGGY! Med ett sådant projektnamn kan inget gå fel. Sen skedde allt i rask takt.

Första bästa buggyobjekt på Blocket köptes och hemtransporetades utan allt för mycket sunt förnuft inblandat. För 4000 kr fick jag ett objekt som stått ute i 10-15 år. Genomrostig bottenplatta och framvagn, fastrostad motor men hel kaross (nästan, någon som har en vindruteram?). Dessutom de åtråvärda papprena på ombyggt fordon. 30-gradersveckan spenderades med att skruva ner rishögen i molekyler. Nästa steg blir att parallellt med projekteringen svetsa upp bottenplattan och renovera chassi.

Mina tankar just nu är att helt enkelt bulta på lämplig motor på växellådan. Dock finns mer exotiska ideer såsom dubbla motorer bak, se tex denna drag race folka: http://www.mankymonkeymotors.co.uk/Hotrodpageimages/electric/beetle.html

http://www.hvwc.co.uk/

Navmotorer vore också kul och Li-Jon batterier skulle sitta fint. Batteriplacering blir lite överallt - längst fram, längst med och ovanpå "kardantunneln" - om jag kan komma på sätt att bli av med handbroms och växelspak (vxl-spak behövs egentligen ej eller kan vridas ner 90-grader och sättas på sidan av tunneln). Vidare batterier under och bakom säten samt ett par ovanpå bakvagnen - detta bör totalt sett ge bättre viktfördelning än en original Buggy. Ett inspirerande projekt är detta:

http://www.megawattmotorworks.com/display.asp?dismode=article&artid=180

Antingen bygger jag för god prestanda på landsvägs och lite buskörning eller så optimerar jag för Drag Racing - det senare hade varit himla kul men kräver så klart mycket mer - men vi får se. Stuket blir cleant klassiskt.

Jag lyssnar gärna på tankar om projektet. Just nu funderar jag på lämpliga motorer, styrningar och batterier. Ska också kolla upp vad som gäller i besiktningshänseende vid elkonvertering - hur ser man på effekt tex. Bilen är registrerad som ombyggd VW 1300 med:

Tjänstevikt 610 kg
Maxlast 90 kg (!)
Totalvikt 700 kg
29 kW

Registreringsbesiktning pga vikt lär ju behövas.

Spridda tankar just nu:
- Vrida växellådan 180 grader och få mittmotor
- Behålla växlingsmöjlighet eller låsa i lämplig växel för toppfart om ca 90 kmh?
- Var sjutton placera handbroms istället för på tunneln där man ju kan placera batterier?
- Skivbromsar fram - någon som har?

Projektet kommer a la Johnny J att avrapporteras som en följetong här på forumet.

Hälsningar,
Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-08-04 20:10:19    Rubrik: Svara med citat

Det finns redan en som gjort det som kanske vill dela med sig av erfarenhet.
http://www.evguide.nu/privat.html#mats



Den körde ifrån LTH:s Sniper i dragrace


Har dock inte sett den sedan 2001.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2008-08-05 08:55:53    Rubrik: Svara med citat

Jepp - jag känner till den och ska ta kontakt med Mats. Tack för tipset dock!!
/Marcus
Till överst på sidan
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-08-05 18:01:49    Rubrik: Svara med citat

På tunneln bredvid sätet tror jag inte att du vill ha batterier. Så låt du handbromsen vara.
Vad jag vet så får man inte byta motor alls på en buggy. Så kolla det i förväg, du kan bli tvungen att regga den som amatörbyggd.
Vända på växelådan tror jag inte du vinner något på. Låt den vara och placera batterierna så att viktfördelningen blir bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2008-08-06 22:07:48    Rubrik: Svara med citat

Här är en pågående konvertering av en vw bubbla.
Kanske kan vara inspirerande.
http://www.voltbug.net/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GUS
intresserad


Registreringsdatum: 23 juli 2008
Inlägg: 16
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-08-07 13:09:54    Rubrik: Svara med citat

Detta skall bli intressant, är ju lite inne på liknande saker...
_________________
MB SL600 -94
MB SL600 -93
BMW 540i -97
http://gus.mine.nu/gallery/main.php?g2_itemId=37892
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
La_Jungla
Aktiv


Registreringsdatum: 17 december 2007
Inlägg: 80
Ort: Hörby

InläggPostat: 2008-08-07 21:08:53    Rubrik: Svara med citat

Wow, en el-bubbla hade varit fantastiskt trevligt Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-09-17 18:30:47    Rubrik: Ingen dispens för elmotor Svara med citat

Jag sökte dispens av Vägverket för tillåtelse att byta motor i buggyn till elmotor. Jag anförde att det dels skulle sänka snarer än höja effekt samt att det finns en buggy som godkänts på besiktning med motor bytt. Tyvärr fick jag avslag - så nu vet alla som tänker elkonvertera buggy att det är kört den vägen. Möjligvis kan man dock snacka bilen igenom en besiktning såsom alltså gjorts i åtminstone ett fall. Jag tar nog den tryggare vägen via Amatörbyggt fordon dock.
/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bergström
Gäst





InläggPostat: 2008-12-16 11:11:01    Rubrik: EV buggy kit Svara med citat

Hej! Kul att läsa om din 'electric Buggy'. Kan du inte lägga upp lite bilder så vi får se hur det framskrider? Apropå motorer och liknande:
http://e-volks.com/index.html
De har flera EV-kit för VW, och kanske kan du få lite inspiration från det hållet? Jag har också funderat i svängarna beach-buggy, då de kan hittas billigt, är lätta att konvertera och har en idealvikt för el. Men nu hänger mina framtida planer på dig, så ge inte upp! MVH/Daniel
Till överst på sidan
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-12-18 20:54:15    Rubrik: Svara med citat

Halloj!

Tack för tipset!

Njae jag har inte gett upp - men tiden räcker så klart inte till, som vanligt. Inser att jag måste bygga ett garage först... Och så är det batterikostnaderna, och tre ungar...

Sen har jag blivt lite sugen på att istället konvertera en vanlig bubbla och samtidigt modifiera till en typisk "volksrod" - bildgoogla på det...

Fördel med Volksrod - slippa amatörregistrera, spara ca 8000kr.
Nackdel - vikten, men skärmar etc åker ju av .....

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Oddman
Aktiv


Registreringsdatum: 26 augusti 2008
Inlägg: 47

InläggPostat: 2008-12-22 13:58:53    Rubrik: Svara med citat

Hej Marcus

Volksrod ser riktigt läckra ut
Tänk bara på att i Sverige så är det lag krav på skärmar över hjulen (visa vinklar ifrån hjulcentrum)
Strålkastarna/blinkers/positions ljus får inte sitta för långt in ifrån yttersidorna
Läs SFROs handbok så förstår du

MVH
/Odd
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-12-22 20:00:52    Rubrik: Svara med citat

Det e förståss - men dom kan ju vara lätt demonterbara... Smile

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.17 sekunder att ladda.