Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Accelev laddbox: erfarenheter?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 41
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-10-12 13:53:56    Rubrik: Accelev laddbox: erfarenheter? Svara med citat

Hej, forumvänner. Jag har en IONIQ som vill bli laddad med enfas och har därför funderat på en Accelev-laddbox för att kunna få upp farten lite när man behöver ladda lite snabbare.

Jag undrar därför om någon har erfarenheter att dela med sig av. Alla sådana är välkomna, men jag funderar särskilt på hur ni upplever kvaliteten och funktionen, samt hur den inbyggda lastvakten (som, om jag förstår det rätt, bara känner av spänningsfall som antas uppkomma när belastningen på respektive fas är hög). Jag känner att det är rätt viktigt att lastvakten fungerar bra, eftersom det bara finns tre faser och om vår värmepumps eltillskott går in en kall vinternatt så kommer det bli fyra (kompressor + eltillskott + Accelevs två faser) stora förbrukare på tre faser, och då gäller det att den drar ner innan huvudsäkringarna ryker. Man vill också hellre att bilen laddare långsammare än att huvudsäkringarna går när man kör storkok...

En annan sak man skulle vilja kunna göra är att styra boxen till att ladda under tiden med det lägsta priset, men jag misstänker att det inte finns något sätt att styra den.

Hur som helst: alla erfarenheter är intressanta!

Tack!

(Avstår från länkar här för detta är inte reklam och om du inte hört talas om den så har du förmodligen inte de erfarenheter jag söker :))
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Proooosit
intresserad


Registreringsdatum: 04 maj 2016
Inlägg: 33
Ort: Orsa

InläggPostat: 2018-11-11 10:24:44    Rubrik: Använt laddboxen nån månad nu Svara med citat

Hej! Jag har en laddbox fast installerad med jordfelsbrytare typ B som jag köpte på eways för ca 3000kr ink frakt nu i efterhand så har jag hittat på orust enginering för ca 2000kr ink frakt, har 16ah huvudsäkringar har inte varit nått problem att nån säkring gått, kollar i leafspy hur mycket jag lyckats ladda på exakt 1 timme det blev 5,8kw nu verkar det av nån konstig anledning så att jag får lite lägre volt än andra när jag laddar vet ej varför kan va så mitt elsystem har lite mindre ström än det brukar vara. Riktigt nöjd i alla fall, monterar min i en postlåda med lite ventilations galler eftersom jag har den på utsidan av huset så det ej kan regna och snöa på den nu. Kan varmt rekommendera om du bor på ett ställe där det är dyrt med större huvudsäkringar.
_________________
Nissan E-NV200 Evalia med kylskåp och säng Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 145

InläggPostat: 2018-11-11 10:31:16    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte Accelevs laddbox, var i kontakt med utvecklaren för något år sedan. Då var det lite hembygge över allt, den skulle monteras inomhus eller vattenskyddat. Vet inte hur det är med det numera? Också intresserad av erfarenheter från någon som köpt den nyligen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 41
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-12 11:24:57    Rubrik: Svara med citat

Klintan skrev:
Jag har inte Accelevs laddbox, var i kontakt med utvecklaren för något år sedan. Då var det lite hembygge över allt, den skulle monteras inomhus eller vattenskyddat. Vet inte hur det är med det numera? Också intresserad av erfarenheter från någon som köpt den nyligen.


Ja, man får intrycket av att det inte är ett stort företag som bygger den där utan snarare någon möjligen kunnig men småskalig person engagerad i någon slags mindre verksamhet.

Efter en del funderande så beslöt jag mig ändå för att köpa en. Vår box kommer att monteras inomhus i varmgarage, så skydd mot elementen var inget jag tänkte särskilt på. Eftersom vi bara har en bil och inte planerar att köpa en till så är nyttan att kunna ladda ca 50 km per timme rätt stor. Har ingen snabbladdare i närheten, och det känns tryggt att inte gå och lägga sig utan att ha ungefär 50 km i bilen, så att man vet att man kan ta sig till närmaste akut/vårdcentral om barnet vaknar med öroninflammation eller något värre. En slags bonus är att med snabbare laddning så kan vi i större utsträckning skifta laddning till de billigaste timmarna (vi har tidstariff och timdebitering, så priset vi betalar varierar mellan ca 3 SEK/kWh för dyraste timmen till under 1 SEK/kWh, inkl moms och allt).

Ska bli otroligt intressant att se hur den inbyggda lastvakten fungerar (den som drar ner effekten när spänningsfall detekteras). En morgon för ett par veckor sedan vaknade jag och lärde mig snabbt att uttaget som vi använder just nu ligger på samma fas som tvättmaskinen. Den senare var inställd på att dra igång under nattens billiga timmar, vid 03-snåret. Om min analys är korrekt så gick värmepumpen igång strax efter det och med en belastning på redan 18–20 A så tror jag att startströmmen kanske var nog för bränna huvudsäkringen på den fasen. Jag undrar om Accelev-boxen hade reagerat på det. Hur som helst kommer den definitivt inte att dela fas med tvättmaskinen, för den brukar jag typiskt köra nattetid.

Hur som helst: jag köpte lådan från EVSolution efter ett samtal. Nu kan man ju vara misstänksam i det oändliga men de sa i alla fall att de hade sålt ett antal (kan inte komma ihåg om det var hundratals eller tiotals, men i alla fall inte typ 4) så jag hoppas att vi hade hört något någonstans om de hade varit helt livsfarliga. Den levererades på ett par dagar, är förvånansvärt liten och väger bly, samt väntar nu på elektrikern (som lovade komma förra veckan) på installation. Då ska vi samtidigt byta ut vårt rustika proppskåp från 60-talet mot en modern normcentral med några elmätare för olika förbrukare, bla laddaren. Ja, om nu elektrikern kommer hit någon gång.

Har ännu inte testat den alls. Den gamla stinsen som byggde huset hade tydligen inget särskilt intresse för trefas-maskiner, så även om den levererades med röd plugg redo att kopplas in så har jag ingenstans där jag kan strömsätta den. Kanske kan ta en nattlig tur i bygden och se om jag hittar något uttag på en lastkaj någonstans... ;)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elbilenelvis
intresserad


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-11-25 07:53:42    Rubrik: Svara med citat

Jag lyssnar i denna tråd då jag står i begrepp att köpa en Accelev.
Just lastbegränsningsfunktionen är intressant. Jag har inte tidigare sett någon apparat som använder spänningsavkännande lastbegränsning så man kan ju undra om det fungerar. Fungerar det inte så tänker jag mig att sätta en vanlig strömavkännande effektvakt vid centralen och helt enkelt koppla från anslutningen till Accelev när förbrukningen blir för hög.
Kommentarer på det?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 41
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-25 08:02:56    Rubrik: Svara med citat

Någonstans läste jag att man inte skulle bryta inkommande ström till lådan när den laddade, men jag har inte nog förståelse själv för att lura ut vad för hemskt som kan hända. Det kan ju bli strömavbrott och det råder man inte över.

Min elektriker har varit hemskt upptagen men nu har vi äntligen bokat in en specifik dag: onsdag. Några dagar till, således, och sedan blir det en kort rapport. Tänker dra på fullt med alla maskiner och se hur den reagerar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elbilenelvis
intresserad


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-11-25 12:43:01    Rubrik: Svara med citat

Tror att den rekommendationen kan komma ur att man vill undvika den ljusbåge/gnistbildning som uppkommer när man drar ut matningskontakten.
Bryter man med en arbetsbrytare eller kontaktor så kan jag inte se att det skulle kunna vara ett problem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-11-25 17:14:39    Rubrik: Svara med citat

Hm.. funderar på att höja min huvudsäkring till 25A istället.. skulle kosta mig 1425kr/år extra... men jag skulle ju ta igen några kronor på att kunna ladda mer på billiga timmar.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 41
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-25 18:13:42    Rubrik: Svara med citat

För oss skulle det kosta 3240 kr mer per år för 25 A huvudsäkring. Vi bor i Vattenfall-land, så har redan ganska dyr avgift för 16 A. Vore skönt med möjlighet till högre effektuttag men tänker inte ge en krona mer till Vattenfall än jag behöver; då lägger jag hellre pengar på egna prylar – går delvis på hobbykontot också, kan man ju säga...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elbilenelvis
intresserad


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-11-25 19:43:28    Rubrik: Svara med citat

Skellefteå kraft
16A 4650kr
20A 6700kr
25A 8550kr
Samma elpris hela dygnet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-11-26 00:09:27    Rubrik: Svara med citat

Oj, gissar att jag har det relativt billigt då.. Även om det ibland känns lite dyrt.
Gävle Energi, priser ink moms. Jag har 20A idag.
16 A 2 770,00
20 A 4 025,00
25 A 5 450,00
35 A 6 675,00
50 A 9 875,00

Överföringsavgiften ligger på 13,38öre/kwh ink moms.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 41
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-26 07:17:19    Rubrik: Svara med citat

Vår överföring ligger på 70,0 öre under högtarifftid och 18,5 under lågpristid. Tror jag vinner tävlingen ”vem har dyrast el?” tyvärr. Akta er för att ha ett elnät ägt av Vattenfall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elbilenelvis
intresserad


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-11-26 07:23:05    Rubrik: Svara med citat

Nya tankar.
6Kw från en fas är ca 25A. Fastigheten har oftast några trefasförbrukare så det går inte att helt tömma en fas för att dedikera den till laddaren. Vilket ger vid handen att fastigheten skulle behöva ett säkringssteg till vilket är 35A säkring.
Att gå från 20 till 35A är en merkostnad på 7190kr i Skekraft-teritory.
Så för mig är det nog en bra investering.
Om nu ingen dyker upp här på forumet och upplyser om några ännu okända nackdelar så känns som om mitt beslut är klart. Jag får återkomma med en installationsrapport.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 41
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-26 09:05:09    Rubrik: Svara med citat

Har inget ont att säga om den i dagsläget men så blir den inte installerad förrän på onsdag … :)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pedalex
Passiv


Registreringsdatum: 28 november 2018
Inlägg: 4
Ort: Ekerö

InläggPostat: 2018-11-28 17:19:45    Rubrik: Svara med citat

Har du fått Accelev installerad nu?
Jag är så sugen på en sån till min Kona som är beställd. Skickar nog en beställning till pureelectric nästa vecka.
_________________
- Hyundai Kona Electric beställd, beräknad lev jan-feb -
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 41
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-28 17:52:02    Rubrik: Svara med citat

Ja, nu är den installerad. Eftersom jag hängde på det lokala köpcentret och laddade gratis ett par timmar medan elektrikern rotade runt i huset (blev lite kyligt efter sju timmar med värmen avslagen) så förelåg inget vidare laddbehov men jag körde den några minuter och allt verkade funka bra. 5,5 kW indikerade den och våra nyinstallerade mätare i den nyinstallerade centralen visade en ganska jämn last över de två faserna. Min IONIQ sa något om typ en timme beräknad laddtid vid 75% SOC, så det stämmer väl bra.

Användningen är så enkel den kan bli: man pluggar in sladden i bilen. Displayen indikerar aktuell spänning/ström/effekt/sessionstid. Inga krusiduller. Den är inte tyst, och jag antar att den kan gå upp i högre varv en varm sommardag än den gjorde idag. Var antagligen minusgrader i garaget just då vi körde den för portarna hade stått öppna en bra stund medan elektrikern samlade ihop all bråte och drog ut till skåpbilen.

Får bli körning under ogynnsamma förhållanden (spisar, tvättmaskiner, vattenkokare, värmepannor – allt ska köras!) i helgen för att testa hur den där ”lastvakten” fungerar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elbilenelvis
intresserad


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-11-28 18:21:13    Rubrik: Svara med citat

Väntar med spänning Smile på belastningsprovet
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-11-28 18:22:41    Rubrik: Svara med citat

Om jag förstått rätt så behöver man också en rätt dyr jordfelsbrytare till den boxen? Hittade du nån sån för vettigt pris?
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
halper
Aktiv


Registreringsdatum: 16 maj 2018
Inlägg: 41
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2018-11-29 07:38:36    Rubrik: Svara med citat

@Joel80 — jag köpte en sådan här: http://försäljning.orustengineering.se/index.php?route=product/product&path=66&product_id=61

Jag gjorde ett väldigt kort test i morse efter att ha skickat iväg resten av familjen till sina dagliga verksamheter. Testet var enkelt: jag körde igång laddaren och gick upp i köket, där jag slog på vattenkokaren, ugnen och fyra plattor. Slutsatsen: det fungerar öht inte alls.

Laddaren ligger på L2 och L3. Vattenkokaren på L1, så den var onödig i sammanhanget, upptäckte jag i efterhand. Spisen ligger också på L2 och L3.

Genomsnittligt effektuttag per fas och minut var:

Kod:

UTC-tid     | L1   | L2   | L3   | Totalt
06:15:00+00 |  290 | 2978 | 3102 |     6370 -- laddare på
06:16:00+00 |  305 | 2979 | 3109 |     6393
06:17:00+00 |  306 | 2903 | 3104 |     6313
06:18:00+00 | 3465 | 6122 | 4709 |    14296  << vattenkokare, ugn,
06:19:00+00 | 3335 | 7308 | 6041 |    16684  << spisplattor
06:20:00+00 | 3248 | 7292 | 6029 |    16569  <<
06:21:00+00 | 3181 | 7201 | 5950 |    16332  <<
06:22:00+00 |  309 | 2888 | 3096 |     6293
06:23:00+00 |  309 | 2905 | 3097 |     6311
06:24:00+00 |  292 | 2893 | 3084 |     6269


Tittar vi på bara laddaren under den tiden så ser man att den drar ca 100 watt mindre, vilket förstås inte är i närheten av nog för att kompensera för resten av belastningen:
Kod:
06:15:00+00 |  0 | 2748 | 2995 |         5743
06:16:00+00 |  0 | 2750 | 3002 |         5752
06:17:00+00 |  0 | 2750 | 2997 |         5747
06:18:00+00 |  0 | 2666 | 2966 |         5632
06:19:00+00 |  0 | 2654 | 2977 |         5631
06:20:00+00 |  0 | 2662 | 2993 |         5655
06:21:00+00 |  0 | 2652 | 2980 |         5632
06:22:00+00 |  0 | 2736 | 2990 |         5726
06:23:00+00 |  0 | 2752 | 2992 |         5744
06:24:00+00 |  0 | 2741 | 2978 |         5719


Under dessa tre minuter så låg alltså L2 och L3 på ungefär 32 A, dvs två gånger huvudsäkringarnas märkström. Enligt databladets "tid-ström-kurvor" så har man ungefär fem minuter på sig vid en sådan belastning innan det är dags att gå ner till proppskåpet för att skruva i en ny säkring. (Huvudsäkringarna är gamla härliga diazed.)

Det verkar som att lådan känner av spänningsfall, för nedregleringen överensstämmer precis med tiden då resten av hushållets effektuttag var högt. Däremot är den inte i närheten känslig/aggressiv nog. Spänningen föll från 230±1 V när den var "själv" till ca 222,5±0,5 V när jag drog på allt på spisen, och detta tolkade den kanske som att faserna var lite milt överbelastade, när det i själva verket var red alert. Nu ligger boxen på L2 och L3 just för att framförallt spisen ligger där, och vi tenderar att ladda på natten och kocka på dagen. Inser att jag nu inte minns om vi flyttade tvättmaskinen från L1 till L2, eller hur det blev ... ska kolla idag.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elbilenelvis
intresserad


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-11-29 08:40:55    Rubrik: Svara med citat

Tack för en utförlig undersökning. Den lastbegränsande funktionen verkar tveksam.
Jag har frågat och följande svar kommer från tillverkaren.

Accelev info:
"It is quite simple to manipulate behaviour of balancing system (BMS) via changing speed of charging, and invoking short breaks due charging. 
Stationary charger in the car has nothing to do here, except AC->DC conversion and changing speeds according to signals sent by Accelev
This is now during patenting process and I don't want to share more info than above, until date of priority is granted.
In this version we base on waste autoinduction growth, when one phase is loaded more than other. Then converter reduces PHI of conversion from 0.99 to 0.8 or so as a natural reaction of design. Thus overloaded phase will have much less load than unloaded phase.
In newer design we introduce soon, we add active monitoring and voltage reduction as additional reaction, so we can go to 0,7 (virtually, PHI will be 0,8 and voltage will be reduced)."

Om jag förstår nånting av detta är det möjligen att det handlar om att detektera fasförskjutning och ur det skapa sig en uppfattning om lasten.
Nån med större kunskaper i eltekniksk engelska kan kanske vägleda oss ?

I mitt fall är det nära till huvudsäkringarna och jag har därför lätt att montera strömtrafo. Vet någon om det finns andra laddare som transformerar från två faser till 240 v och som har en vanlig lastbegränsning ?
[/i]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.23 sekunder att ladda.