Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddare till Nissan Leaf 40kw
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-09-25 17:09:03    Rubrik: Svara med citat

Jag har en Garo Box med wifi och lastavkänning som begränsar laddströmmen beroende på belastning i huset, går även manuellt sänka laddström via Wifi eller schemalägga via wifi.

Även Defa har någon lösning med lastavkänning.

Zappi har också en typ av lastavkänning

Chargestorm har också någon variant med det, deras boxar är nog dyrast dock

zappi är billigast
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2018-09-25 17:25:56    Rubrik: Svara med citat

Vad är det för fabrikat på den laddbox Garo säljer?

Jag har tittat på väggladdbox Ratio 16 A, 400 Volt, Typ 2 uttag, art.nr. 35347 kostar ca 6000 kr, inkl. moms. www.ratio.nl Men oklart om den har energimätare inbyggd. Men Ratio har en massa olika varianter. Även med inbyggd DC-felströms-detektor. Den har ett Typ 2 uttag, dvs finns ingen kabel på den. Man får alltså ha en separat kabel Typ2(stickpropp) och Typ1(uttag) för att koppla in en Nissan Leaf 24 eller 30 kWh.
Men Nissan Leaf 40 kWh, har väl just Typ 2 uttag i nosen?

Ratio har även en laddbox med transformator så 2 faser 400 V omgörs till 1 fas 230 Volt och medger att högst 16A tas ut på de två faserna medan bilen kan laddas med ca 32 A, dvs ca 7,2 kW. Tung pjäs, vägen ca 50 kg. Vad den kostar vet jag inte.

Ett krav ytterligare för att få stödslantar, tror jag är, att laddboxen ska ha minst ett Typ2 uttag/stickpropp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-09-25 18:38:10    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Vad är det för fabrikat på den laddbox Garo säljer?

Jag har tittat på väggladdbox Ratio 16 A, 400 Volt, Typ 2 uttag, art.nr. 35347 kostar ca 6000 kr, inkl. moms. www.ratio.nl Men oklart om den har energimätare inbyggd. Men Ratio har en massa olika varianter. Även med inbyggd DC-felströms-detektor. Den har ett Typ 2 uttag, dvs finns ingen kabel på den. Man får alltså ha en separat kabel Typ2(stickpropp) och Typ1(uttag) för att koppla in en Nissan Leaf 24 eller 30 kWh.
Men Nissan Leaf 40 kWh, har väl just Typ 2 uttag i nosen?

Ratio har även en laddbox med transformator så 2 faser 400 V omgörs till 1 fas 230 Volt och medger att högst 16A tas ut på de två faserna medan bilen kan laddas med ca 32 A, dvs ca 7,2 kW. Tung pjäs, vägen ca 50 kg. Vad den kostar vet jag inte.

Ett krav ytterligare för att få stödslantar, tror jag är, att laddboxen ska ha minst ett Typ2 uttag/stickpropp.


Garos box är deras egen de tillverkar den

de har en hel hög olika varianter, enfas och 3 fas, med elmätare och utan

min har elmätare dock inget inbyggt DC skydd så har en B jordfelsbrytare men de har tagit fram en ny box nu som har inbyggt DC skydd.

Går bra antingen har typ 2 uttag eller ha en fast Typ 2 kabel på boxen båda varianterna får Stöd
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kontakt@evsolution.se
intresserad


Registreringsdatum: 31 juli 2018
Inlägg: 17
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2018-09-27 21:03:41    Rubrik: Tips på laddbox till Leaf Svara med citat

Till Nissan Leaf som kan ta emot en fas upp till 7,2kW laddningseffekt på normalladdning (AC) så är laddboxen Accelev optimal. Denna box har den unika funktionen att kunna omvandla två faser till en fas och därmed ge upp till 6kW laddningseffekt med endast 16A säkring. Boxen har även integrerad dynamisk lastbalansering som undviker att huvudsäkringen överbelastas när man förbrukar ström inne i huset. Uppfyller kraven för ladda-hemma-stödet vid fast installation.

https://www.evsolution.se/produkt/accelev-laddbox-6kw-2-fas-16a-fast-kabel-typ-2/

Därutöver kan jag rekommendera laddboxen Zappi om man har solcellsanläggning. Då kan man styra boxen att ta halva strömuttaget från nätet och resterande från solcellsanläggningen, vilket gör att man inte behöver uppgradera huvudsäkringen för att få ut en hög laddningseffekt. Här medföljer dynamisk lastbalansering.
https://www.evsolution.se/produkt/zappi-laddbox-7kw-med-fast-kabel-typ-2/

Vill du framtidssäkra och skaffa en laddbox som har kapacitet att ge en väldigt hög laddningseffekt bör du kolla på Juicebox. Denna kan kopplas till vilken säkring som önskas upp till 32A, 3-fas. Då kan den ge 22kW. Till din Leaf kommer den kunna ge 4,4kW i laddningseffekt vid 20A säkring. Här finns också möjlighet till dynamisk lastbalansering och den är uppkopplas via wi-fi och kan styras med telefonen via en app.

https://www.evsolution.se/produkt/juicebox-pro-37-22kw-16-32a-med-fast-kabel-typ-2/

Vid frågor ring: 0700-35 81 94 eller maila kontakt@evsolution.se

Mvh[/b]
_________________
EV Solution har Sveriges största sortiment av laddstationer och laddkablar för elbilar. Vi hjälper dig hela vägen till en säker laddning som passar just din bil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
uncle_bob
Passiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2018
Inlägg: 1

InläggPostat: 2018-10-08 09:48:14    Rubrik: Svara med citat

Quaden skrev:


Jo det skulle man väll kunna göra, men jag vill inte missa att man får halva priset av aturvårdsverket, man vet ju aldrig när dom tar bort det erbjudandet?
Sedan har jag för mig att jag har läst om någon Ladd box att den kunde ta hänsyn på den övriga förbrukningen i huset, då kanske det räcker med 16amp på hivudsäkringen?


Har du 16A huvudsäkring kan det bli rätt tight med laddbox lite beroende på vad du exempelvis har för uppvärmning i huset. Laddbox skaffar du väl sannolikt med huvudsyfte att ladda snabbare än medföljande laddare och har du då en laddbox som skall ta hänsyn till övrig ett hus med 16A huvudsäkring är det ju tveksamt om det går snabbare i slutändan.

Fick min Leaf 40 i augusti, var väl inställd på att skaffa laddbox eller iaf en kabel som laddar med 16A istället för medföljande 10A men jag är nöjd med att jag inte gjorde det då behovet är lika med noll för min del.

Har 6 mil t o r till jobbet, leder runt storstad som brukar gå i 90-100km/h i snitt och jag kommer fram och tillbaka på genomsnitt 25-27% av batteriet. Det längsta jag kört på en dag är 16 mil och då hade jag 27% batteri kvar, laddade upp till 95% på ca 12h med medföljande kabel. (Har ju dock inte kört detta mönster i minusgrader än)

Så har du som du säger fri laddning på jobbet så skulle det möjligtvis vara så om du behöver köra 15 mil plus per helgdag och komma hem väldigt sent respektive behöva sticka iväg tidigt nästa dag som du kan behöva en laddbox, men i det Scenariot kommer du nog behöva uppgradera huvudsäkringarna också vilket är långt ifrån gratis.

Summa summarum så kommer iaf jag väldigt mycket längre med medföljande kabel än jag föreställde mig innan leverans... Med brasklapp för hur det blir i vinter. Fundera igenom ditt behov och kör några varv i dina vanliga slingor med bilen innan du investerar är min rekommendation.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2018-10-08 11:09:44    Rubrik: Svara med citat

farbror Bob,
En av flera anledningarna till att man väljer att ha en väggladdbox, är att slippa ta ur original-laddkabeln ur bagageutrymmet och efter färdig laddning lägga ner densamma nu lortiga i bagageutrymmet. Speciellt höst, vinter och vår blir man smutsig om händerna att hantera original-laddkabeln.

Vissa av monopol-elnätsbolagen tar hutlöst betalt för ökning av mätarsäkring från 16 A till 20 A. Vi har emellertid kommunalt elnätsbolag, som förståeligt nog inte vill skinna sina kommuninnevånare, som skulle komma ihåg det till nästa kommunval. De tar 472 kr/år inkl. moms mer för ett 20A abonnemang jämfört 16A. Skäligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-10-08 18:11:49    Rubrik: Laddare till Nissan Leaf 40kw Svara med citat

Den här boxen är beställd och jag har fått muntligt att byta till 20amp ska kosta ca 1000kr extra om året och ca 800kr för bytet.....
Någon som vet om man behöver något mer i proppskåpet om man ska få funktionen att den känner av vilken fas som drar minst I huset?

Beställde den Laddboxen som har fast kabel för att slippa blöt/smutsig kabel i och ur bilen vid laddning hemma....
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2018-10-08 18:18:32    Rubrik: Svara med citat

Vad är "den här boxen" för box du beställt?

Vad använder en "den här boxen" för metod för att mäta strömmen på varje fas? Man kan använda strömsensorer och får då sätta en på varje fas, dvs 3 st strömsensorer åtgår. Strömsensorerna måste väl då sitta strax efter mätarsäkringarna så att total belastning(ström) på varje fas beaktas.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3181
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-09 05:09:19    Rubrik: Svara med citat

uncle_bob skrev:
Quaden skrev:


Jo det skulle man väll kunna göra, men jag vill inte missa att man får halva priset av aturvårdsverket, man vet ju aldrig när dom tar bort det erbjudandet?
Sedan har jag för mig att jag har läst om någon Ladd box att den kunde ta hänsyn på den övriga förbrukningen i huset, då kanske det räcker med 16amp på hivudsäkringen?


Har du 16A huvudsäkring kan det bli rätt tight med laddbox lite beroende på vad du exempelvis har för uppvärmning i huset. Laddbox skaffar du väl sannolikt med huvudsyfte att ladda snabbare än medföljande laddare och har du då en laddbox som skall ta hänsyn till övrig ett hus med 16A huvudsäkring är det ju tveksamt om det går snabbare i slutändan.

Fick min Leaf 40 i augusti, var väl inställd på att skaffa laddbox eller iaf en kabel som laddar med 16A istället för medföljande 10A men jag är nöjd med att jag inte gjorde det då behovet är lika med noll för min del.

Har 6 mil t o r till jobbet, leder runt storstad som brukar gå i 90-100km/h i snitt och jag kommer fram och tillbaka på genomsnitt 25-27% av batteriet. Det längsta jag kört på en dag är 16 mil och då hade jag 27% batteri kvar, laddade upp till 95% på ca 12h med medföljande kabel. (Har ju dock inte kört detta mönster i minusgrader än)

Så har du som du säger fri laddning på jobbet så skulle det möjligtvis vara så om du behöver köra 15 mil plus per helgdag och komma hem väldigt sent respektive behöva sticka iväg tidigt nästa dag som du kan behöva en laddbox, men i det Scenariot kommer du nog behöva uppgradera huvudsäkringarna också vilket är långt ifrån gratis.

Summa summarum så kommer iaf jag väldigt mycket längre med medföljande kabel än jag föreställde mig innan leverans... Med brasklapp för hur det blir i vinter. Fundera igenom ditt behov och kör några varv i dina vanliga slingor med bilen innan du investerar är min rekommendation.


Alla har olika behov. Vissa har tom satt en DC laddare hemma för att kunna använda sin äldre elbil in i framtiden. Mindre batteri kompenseras med upp till 20kW hemmaladdning.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Quaden
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 september 2018
Inlägg: 11
Ort: Alunda

InläggPostat: 2018-10-11 19:58:55    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Vad är "den här boxen" för box du beställt?

Vad använder en "den här boxen" för metod för att mäta strömmen på varje fas? Man kan använda strömsensorer och får då sätta en på varje fas, dvs 3 st strömsensorer åtgår. Strömsensorerna måste väl då sitta strax efter mätarsäkringarna så att total belastning(ström) på varje fas beaktas.


Sorry, länken kom visst inte med, det är den boxen som är längre ner på sidan med fast kabel....

https://www.ahlsell.se/10/el-1/centraler-och-sakringar/24-tillfallig-el-uttagsstolpar-byggcentraler/billaddning/hemladdning-for-bil/2449319/
_________________
It's nice to be important!
But it's more important to be nice Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.