Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf, e-Golf eller Soul EV?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-10-04 11:20:22    Rubrik: Leaf, e-Golf eller Soul EV? Svara med citat

Börjar få känslan av att e-niro dels kommer bli dyr dels inte kommer kunna levereras förrens senare under 2019 (med tanke på förbokningar i Norge och så).

Familjens tankar är då antingen att ta halv-klivet över med en passat gte (beg) och sen byta om ett eller två år.

Eller en Leaf, e-Golf eller Soul (dvs de elbilar som finns köpbara idag förrutom Zoe).

Frågan är vilken då som är mest "rimligt"; under förutsättningarna:
* Familjens enda bil
* Två barn, 4 & 7 så måste ändå ha hyffsat bagage
* 80% stad, men vi kör många resor runt 15-20 mil enkel resa med ibland begränsade laddmöjligheter.
* Laddmöjligheter
* Kommer om 1-2 år byta till något större med (antagligen) bättre räckvidd

Spontant känns Leaf bäst, finns ett par ute (tror jag, bilhandlarna är ju helt j--la hopplösa när det kommer till Leaf och lägger ut annonser på "beställningsbilar" och inte lagerbilar). Hyffsat bagage och lite längre räckvidd än e-golf till lite lägre pris.

Soul går väl egentligen bort pga räckvidd och bagage.

Tog inte med Zoe pga mindre bagage, men framförallt för att jag inte gillar formspråket eller har någon direkt förkärlek till franska bilar Smile

Vad tycker ni?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3035
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-04 11:42:26    Rubrik: Svara med citat

Tänk på att alla bilar har olika utrustning. Välja e-golf för den har 7.2kW AC laddning för att sedan komma hem med en bil som inte har det tex. Handlarna har ofta väldigt låg kunskap kring bilarna.

Soul på kampanj är ju fördelaktigt, Leaf på Leasing är fördelaktigt, Golf är nog mest bil av alla, men hur man köper en sådan om det ens går vet jag inte.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-10-04 12:42:38    Rubrik: Svara med citat

Ja det är sant, leaf-leasing på ett år lockar men har för lite mil.

e-golf finns ev en i göteborg för leverans i november och en i växjö med leverans i början på nästa år (om inget har ändrats)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1487

InläggPostat: 2018-10-04 17:58:18    Rubrik: Svara med citat

Angående din kommentar om souls räckvidd o bagage.

Soul har i praktiken lika lång räckvidd som leaf40.
Soul får in flest bananaboxes om man fäller baksätet.

Eller som teslabjörn säger nu i livesändningen, racet mellan ipace och soul i sämsta väderförhållanden

” good value for money, just wish more people knew about the Kia Soul, good shit! ”

Den kostar 280NOK
_________________
2016 i3 rex 22 kWh
2019 Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 378
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-10-05 17:35:53    Rubrik: Svara med citat

Nya Leafen sväljer mycket bagage och så länge man kör max ca 35 mil så slipper man det mesta av rapidgate. Kan vara att den också är lättast att få tag på.
Tyvärr så måste du kanske redan nu boka ersättningsbilen för att få leverans om 1-2 år, trycket efter elbilar verkar vara flera 100% högre än tillgången.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Widenen
Passiv


Registreringsdatum: 21 oktober 2018
Inlägg: 2

InläggPostat: 2018-10-26 13:56:11    Rubrik: Svara med citat

Är själv i liknande sits som trådstartaren och väljer mellan I3 Rex(begagnad) och Kia Soul(Ny).
Min plan är också att byta upp sig till nästa generation inom några år.
Funderat på vilken av dessa bilar som kommer att ha högst andrahandsvärde? Vad tror ni? Kommer folk överhuvudtaget vara intresserade av en bil som går 15-20mil om ett par år när bilar som Niro EV och Kona börjat komma ut på begagnatmarknaden? Har även funderingar kring Kias chademo tror ni laddmöjligheterna till den kommer minska/försvinna då standarden helt går över till ccs ?

Vore kul att höra lite fler tankar kring andrahandsvärdet kring den här "generationens" elbilar om 2-3 År?[/i]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 556

InläggPostat: 2018-10-26 14:01:02    Rubrik: Svara med citat

Så länge efterfrågan ökar kraftigt så hålls andrahandsvärdet uppe.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3035
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-26 15:00:13    Rubrik: Svara med citat

Widenen skrev:
Är själv i liknande sits som trådstartaren och väljer mellan I3 Rex(begagnad) och Kia Soul(Ny).
Min plan är också att byta upp sig till nästa generation inom några år.
Funderat på vilken av dessa bilar som kommer att ha högst andrahandsvärde? Vad tror ni? Kommer folk överhuvudtaget vara intresserade av en bil som går 15-20mil om ett par år när bilar som Niro EV och Kona börjat komma ut på begagnatmarknaden? Har även funderingar kring Kias chademo tror ni laddmöjligheterna till den kommer minska/försvinna då standarden helt går över till ccs ?

Vore kul att höra lite fler tankar kring andrahandsvärdet kring den här "generationens" elbilar om 2-3 År?[/i]


Jag har aldrig kört i3 och en ytterst kort sträcka i Soul. Är dock påläst till tänderna. Jag hade valt Soul just för det är mer bil och mer riktigt bil, den är dessutom snålare än i3 vad jag har förstått. Det förvånar mig eftersom i3 är gjort i kolfiber, har cykelhjul osv.

Soul förvånar och för kampanjpriset så är det helt klart en bra deal. Anledningen till att jag väntar är att jag hade velat ha ett snäpp större batteri i Soul eller Ioniq för att säkra upp mig mot degradering med åren då jag i sådant fall tänk ha bilen i kanske 20000mil.

Jag kliver för egen del in i Soul/ioniq i från en gammel V70 diesel så lite sjungande bakaxel som i Ioniq är fortfarande rena drömscenariot för mig haha....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 153
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-10-26 17:01:05    Rubrik: Svara med citat

i3 är en stadsbil i första hand. Kanske den bästa stadsbilen, låg vikt grymmaste vändradien och lättparkerad. På motorvägen blir bredden och höjden + längden (avsaknad av) ett minus i luftmotståndsprotokollet tror jag.
Om Soul drar mindre så måste det vara i högre farter, i stads/blandtrafik torde i3 ligga bäst till pga vikten o hjulen.

Så, som vanligt beror det på hur man använder bilen. Jag hyrde en Volvo V-någonting för en långresa till norrland, men den var ju ohyggligt låg och obekväm att komma i/ur. Men det minskar ju såklart luftmotståndet.

Jag skulle ha valt i3 igen, men därmed inte sagt att den alltid är bäst såklart.

Så gillar jag att den inte är som "en riktig bil" - som du uttrycker det. Smile
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Widenen
Passiv


Registreringsdatum: 21 oktober 2018
Inlägg: 2

InläggPostat: 2018-10-27 21:06:16    Rubrik: Svara med citat

Svårt! Soulen passar mig definitivt bättre då den klarar alla vardagsresor utan räckviddsångest(vill undvika att rexa) , har mer plats för hund och troligen är en bättre "landsbygds" bil än i3:an. Skulle dock gärna ha Bmw:s appstöd och det är något väldigt tilltalande i det lite skeva med i3:an. Ska försöka få till att klämma å känna lite på båda två innan valet görs.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1461
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-10-28 07:18:29    Rubrik: Svara med citat

Om man vill ha en bil direkt. Då är på pappret är Leaf och Soul absolut bästa valet, mitt råd är att provköra dom samt BMW i3.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 73
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-10-28 16:48:12    Rubrik: Svara med citat

Gått i snarlika tankar, men kommit fram till att e-Niron är nog realistiskt sett långt borta för oss i lilla Sverige. Kanske är pesimisstisk, till en början skulle e-Niro kunna beställas efter sommaren med leverans runt årsskiftet. Nu väntas priserna komma i November, och tillgången är... ja oklart. Har också hört rykten om Q1 under 2019 men skulle nog inte våga hoppas för mycket på det.

Däremot tror jag absolut den komma under Q2 eller Q3, men det är 6-10 månader bort.
_________________
(snart) Nissan Leaf Tekna -18
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 19

InläggPostat: 2018-10-29 10:02:41    Rubrik: Svara med citat

Det blev en leaf privatleasing 1år/2995/1500mil. (Hoppas jag, har inte hört nåt sedan jag bekräftade att jag skulle ha en.)

Lite för få mil, men tanken är att vi under det året hittar vår primära elbil och därmed minskar milen mot slutet. I värsta fall är övermil 15kr/mil vilket i slutändan i princip blir lägre än diesel+värdeminskning+service på vår nuvarande Smile

På så sätt kan vi leta i lugn och ro och inte stressa upp oss för vissa tillverkares idiotiska hantering av information av beställningar. (*host* *host* kia *host*)
Och vi kan relativt lungt sälja vår diesel. (Blir nog KVD).

Lutar åt e-niro om den går att få tag på. alt Tesla M3 om priset blir hyfsat (har reservation sedan länge).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.78 sekunder att ladda.