Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lätta celler sökes...

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2018-08-30 10:17:57    Rubrik: Lätta celler sökes... Svara med citat

Hej!

Jag skall bygga en ny efoil, se instagram.com/wildtech.eu, i vinter och vill dubblera min batterikapacitet. Idag kör jag 12S (44,4V) 16000mah. Det ger ca 18 minuter körtid och planen är att hamna på 40 minuter typ.

Idag kör jag 2 6s-pack med lipopåsar som är gjorda för stora drönare. Jag gillar konceptet med påsar då det blir enkelt men det blir dålig kylning. Om jag ökar körtiden till det dubbla så lär ju cellerna blir ännu varmare.

Är det någon som har nått bra tips? Är det 18650 som gäller eller bör dset lira med påsar av hög kvalitet?

Mvh

Rikard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-08-30 12:10:06    Rubrik: Svara med citat

https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/sony-us18650vtc6.html

12s12p borde ge en vikt på ca 7,2kg
Då skulle du få drygt 32ah Men det kanske inte får plats i boxen.

Går du på 12s10p blir det ca 30ah och ca 6kg.
Detta borde få plats vid snabb beräkning

Jag fattar det som att du idag har ca 4kg för 16ah.

Du borde få lägre värmeutveckling men under längre tid.
Så kanske att packen totalt blir varmare.
Men det kan även bli så att den håller sig svalare pga lägre belastning.
Vid 12s10p kommer du att max belasta varje cell med ca 12A om din ESC maxar 120A så borde den hålla sig under 40grC tempstegring.

Hur mycket stiger tempen på dina påsar ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2018-08-30 12:39:14    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Tack för svar. Har du testat dem cellerna själv?

Jag kommer bygga ny bräda i vinter med. Brädan kommer att anpassas till batterivalet.

RC Escarna är korkade Smile Det står 120A men det finns mig vetligen bara ett RC ESC där ute som faktiskt kan begränsa strömmen (VESC). Det är upp till mig att välja rätt stigning på proppen så jag inte passerar 120.

Tempen på påsarna blir ca 35grader efter 17 minuters körning. Ingen fara skulle jag tro.

Jag har kollat på EIG C020:
20Ah
approx. 428 g
MAx discharge 5C

Om jag kör 12S2P så får jag 40ah med en vikt på 10,2kg. Frågan är om dom pallar att ligga tight packade på varandra under användning.

Mvh

Rikard


[/img]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2018-08-30 13:18:46    Rubrik: Svara med citat

Dom där 26650 cellerna är ju intressanta. upp till 6000mah....

12S7P = 42Ah och 8,4Kg.

Någon som testat?

Den här tråden ligger kanske lite fel. Admin får flytta den om det behagar.

Mvh

Rikard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2980
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-30 13:22:42    Rubrik: Svara med citat

Vtc6 har ingen chans mot lipo vad gäller inre resistens. Jag hade nog lagt till 2 celler i serie för att få samma sysselsättning under last.

Tesla celler 18650 säga fungera upp till 1C utan kylningen inkopplad.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2980
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-30 13:24:52    Rubrik: Svara med citat

Dom säljer sådana brädor för ett par tusen från Kina. Funkar dom eller är det scam?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2018-08-30 13:37:36    Rubrik: Svara med citat

Scam så det smäller om det:

Lift gick ut med ett offenligt meddelande eftersom man använt deras filmer i "reklamen".

Det kostar typ 20-25K att bygga en själv. Lift tar 12000 dollar plus tull/moms/frakt osv...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-08-30 14:09:54    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Vtc6 har ingen chans mot lipo vad gäller inre resistens. Jag hade nog lagt till 2 celler i serie för att få samma sysselsättning under last.

Tesla celler 18650 säga fungera upp till 1C utan kylningen inkopplad.


Fast nu var det ju inte 10C som behövdes.
Det handlade kanske mer om en vettigt balans mellan effekt och energi.
Om du räknar lite snabbt så fattar DU också att 40min drift tid ger mellan 1c-2c i belastingn i snitt.

VTC6 är de bästa cellerna i den kategorin just nu.

Men om du kan länka till någon vettig Lipo med samma energitäthet så visst var så god.
Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-08-30 14:13:20    Rubrik: Svara med citat

riwe skrev:
Hej!

Tack för svar. Har du testat dem cellerna själv?

Jag kommer bygga ny bräda i vinter med. Brädan kommer att anpassas till batterivalet.

RC Escarna är korkade Smile Det står 120A men det finns mig vetligen bara ett RC ESC där ute som faktiskt kan begränsa strömmen (VESC). Det är upp till mig att välja rätt stigning på proppen så jag inte passerar 120.

Tempen på påsarna blir ca 35grader efter 17 minuters körning. Ingen fara skulle jag tro.

Jag har kollat på EIG C020:
20Ah
approx. 428 g
MAx discharge 5C

Om jag kör 12S2P så får jag 40ah med en vikt på 10,2kg. Frågan är om dom pallar att ligga tight packade på varandra under användning.

Mvh

Rikard


[/img]


Jag har 20st hemma nu som jag skall bygga ett pack av till gräsklipparen.
Finns dock gott om fakta och tester på dom.
Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 114

InläggPostat: 2018-08-30 20:06:49    Rubrik: Svara med citat

Om intresse finns så har jag några rätt många skrotade batteripack från mestadels Dell-laptops. De celler jag mätt upp har haft kapacitet nära nyskick trots att batteriet skrotats, ibland har någon cell varit trasig.

Tanken har varit att plocka isär alla batterier och mäta upp cellerna men tid och energi för ett sånt projekt har saknats, med tre mer eller mindre små barn är det numera rätt kört.

Vet dock inte om den typen av celler klarar den last du tänkt dig, men du kan få dem mkt billigt eftersom jag diggar både brädan (har följt dig på facebook länge) och båten hårt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-08-30 21:03:56    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Laptop-celler kommer inte att hålla måttet.
Precis som Henke2 är inne på så står sig 18650 celler av energityp helt slätt mot Lipo, men det finns ju effektoptimerade 18650 som kan klara upp mot 10C.
Men då lider dom av låg energitäthet.

Om man vill gå på Pouch så har ju LG en modell som skulle kunna vara intressant. Den som sitter i Volvos laddhybrider. Dom är på ca 15ah styck och sitter i 2p. modulerna är på 10s2p.

Kolla om det kan vara något.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2980
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-31 05:15:33    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:


Fast nu var det ju inte 10C som behövdes.
Det handlade kanske mer om en vettigt balans mellan effekt och energi.
Om du räknar lite snabbt så fattar DU också att 40min drift tid ger mellan 1c-2c i belastingn i snitt.

VTC6 är de bästa cellerna i den kategorin just nu.

Men om du kan länka till någon vettig Lipo med samma energitäthet så visst var så god.
Mvh
/Per


Jag kör mycket VTC6 och är inte imponerad mot hur mina förväntningar var ställda.(nu säger det inte så mycket i och för sig) Man behöver helt klart fler celler än li-po. Men det kan ju kvitta om man vet om det innan och har en chans att kompensera med fler celler i serie. Redan vid låga strömmar så tappar li-ion mycket i spänning.

Problemet med li-po är att paket stämplade 15C kanske tål 1C på sin höjd. Står det 60C på paketet så tål det kanske 10C osv.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2018-08-31 11:46:18    Rubrik: Svara med citat

Hej!

LG-chem ser roligt bra ut. Det är inte max energidensitet men jag gillar hur modulerna är uppbyggda. Lär ju kunna få 30 minuter ur ett 10s2p.

Tack för alla svar. Återkommer med status i ”lite av varje” tråden.

Mvh

Rikard
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-08-31 14:49:59    Rubrik: Svara med citat

De här kanske vore något också. Sanyo NCR20700B 4250mAh
https://eu.nkon.nl/rechargeable/21700-20700-size/sanyo-ncr20700b-lithium-battery.html

https://akkuplus.de/mediafiles/Datenblatt/Panasonic/Panasonic_NCR20700B.pdf

12s10p ger 44V 42.5Ah och väger 7,6kg.

Detta är inte några effektceller, men behövs nog inte med hög kapacitet. 12A (120A totalt) ger ett spänningsfall på 0.2V.

Ifall medelströmmen är 50-60A, borde ju detta pack klara 40 minuter med litegrann kvar i tanken, och temp på 40-45° grader.

Eftersom att du hade ett vattenflöde för kylning till kontrollern borde det ju gå fint att fixa kylning likt Teslas batteripack också:
https://i.imgur.com/d4KkMS5.jpg

Kanske kan fixas enkelt genom att dra en större krympslag (60-70mm bred när den är platt) "sicksack" mellan cellerna, och sedan krympa fast vattenanslutningar i ändarna.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 68

InläggPostat: 2018-09-27 17:24:22    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
De här kanske vore något också. Sanyo NCR20700B 4250mAh
https://eu.nkon.nl/rechargeable/21700-20700-size/sanyo-ncr20700b-lithium-battery.html

https://akkuplus.de/mediafiles/Datenblatt/Panasonic/Panasonic_NCR20700B.pdf

12s10p ger 44V 42.5Ah och väger 7,6kg.

Detta är inte några effektceller, men behövs nog inte med hög kapacitet. 12A (120A totalt) ger ett spänningsfall på 0.2V.

Ifall medelströmmen är 50-60A, borde ju detta pack klara 40 minuter med litegrann kvar i tanken, och temp på 40-45° grader.





Eftersom att du hade ett vattenflöde för kylning till kontrollern borde det ju gå fint att fixa kylning likt Teslas batteripack också:
https://i.imgur.com/d4KkMS5.jpg

Kanske kan fixas enkelt genom att dra en större krympslag (60-70mm bred när den är platt) "sicksack" mellan cellerna, och sedan krympa fast vattenanslutningar i ändarna.


Intressant förslag,

Kan nog funka. Om du är ute efter kvalitetsceller som dokumenterat klarar 10c i minst 30 sekunder och som samtidigt har en energitäthet över 200Wh på cellnivå så är SK innovations 42,5Ah elbilsceller (sitter i Kia Soul) inte dumma. Nu har du säkert inte det effektbehovet, men fördelen är då att du kan göra en ”påse” av dem eftersom att ingen kylning behövs. I så fall tror jag att jag kan erbjuda bäst pris kontra energi och effekt prestanda.
_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
riwe
Aktiv


Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inlägg: 57

InläggPostat: 2018-09-28 19:13:26    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Det låter ju som en bra ide. Vad har du för pris och spec? Tänkter att 12S räcker för bygget.

Mvh

Rikard

Intressant förslag,

Kan nog funka. Om du är ute efter kvalitetsceller som dokumenterat klarar 10c i minst 30 sekunder och som samtidigt har en energitäthet över 200Wh på cellnivå så är SK innovations 42,5Ah elbilsceller (sitter i Kia Soul) inte dumma. Nu har du säkert inte det effektbehovet, men fördelen är då att du kan göra en ”påse” av dem eftersom att ingen kylning behövs. I så fall tror jag att jag kan erbjuda bäst pris kontra energi och effekt prestanda.[/quote]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.44 sekunder att ladda.