Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Toppladda SINOPOLY 200A

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-09-11 10:14:24    Rubrik: Toppladda SINOPOLY 200A Svara med citat

Hej..

Jag köpte nya Sinopoly 200A celler och firman lovade att toppbalansera cellerna, när de kom så hade alla celler 3.32 V. Så nu undrar jag om detta är ok eller om de skulle ha laddats till max (3.65V)

Jag är tacksam om någon här på forumet vill svara...

Peter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-11 11:00:18    Rubrik: Svara med citat

LiFePO4 har "hysteres", vilket bl.a. betyder att laddspänningen är högre än obelastade spänningen. Det är särskilt tydligt i slutet av laddningen. Spänningen sjunker inom ett dygn till ca 3.3-3.4V, som är den egentliga spänningen för en fulladdad cell.

Om man ska koppla en LiFePO4 till konstant spänning är det max 3.4V, annars överladdas den. 3.65V är bara OK om laddningen avbryts när strömmen sjunkit till en viss nivå.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-09-11 14:19:58    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
LiFePO4 har "hysteres", vilket bl.a. betyder att laddspänningen är högre än obelastade spänningen. Det är särskilt tydligt i slutet av laddningen. Spänningen sjunker inom ett dygn till ca 3.3-3.4V, som är den egentliga spänningen för en fulladdad cell.

Om man ska koppla en LiFePO4 till konstant spänning är det max 3.4V, annars överladdas den. 3.65V är bara OK om laddningen avbryts när strömmen sjunkit till en viss nivå.


Tusen tack för att du gav mig av din tid....
Då kommer nästa "problem" för den som känner sig manad....

I morse så hade cellerna totalt 1,9kWh enligt BMS:en .... jag fortsatte i dag och tryckte in ytterligare 0.9kWh... (3.56Vx4x200 (4 celler 13.4V ) i cellerna för att se om cellerna och mitt system fungerar som det skall, bla. skall BMS:en stänga av laddning mm. men jag lyckas inte få cellerna till att komma över ca 3.35V/cell så inget hände, jag fick stänga laddningen manuell för att inte trycka in för mycket A i cellerna.

Laddar med ca 10-14A via solpaneler...Men bör/skall inte cellerna gå högre ?, eller är 10-14A för lite A att ladda med ?...

laddaren är en Votronic mpp350 och är inställd för lithium....

Kanske någon vet om jag gör rätt eller ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-21 12:51:51    Rubrik: Svara med citat

Du behöver berätta mer om ditt system. Vad har du för BMS? Kan det kommunicera med MPPT-laddaren? Varför räknade du energin med 3.56V här ovan?

Jag har läst att Sinopoly har en del marginal på kapaciteten, så en cell märkt 200Ah har kanske 220Ah kapacitet ny. Ditt batteripack har därför nära 3kWh, och du bör inte utnyttja mer än ca 80% av det, d.v.s ca 2.4kWh.

Om cellerna var full-laddade när de levererades, borde de ganska omgående stuckit iväg förbi 3.6V. Kan du verifiera att laddströmmen är 10Ah?

Enligt detta datablad ska laddning ske CC/CV. I CV ska är parametrarna 3.65V med 6.67A cutoff. Ifall din laddare ger 10A bör det räcka för att nå CV-fasen.
http://www.sinopolybattery.com/userfiles/files/SP-LFP200AHA.pdf
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-09-21 17:43:15    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Du behöver berätta mer om ditt system. Vad har du för BMS? Kan det kommunicera med MPPT-laddaren? Varför räknade du energin med 3.56V här ovan?
Tack för att du såg detta.... självklart skall det vara 3.65V.... men har man dyslexi så blir det fel även om jag läser om om igen det jag skrivit...SORRY...

Jag har läst att Sinopoly har en del marginal på kapaciteten, så en cell märkt 200Ah har kanske 220Ah kapacitet ny. Ditt batteripack har därför nära 3kWh, och du bör inte utnyttja mer än ca 80% av det, d.v.s ca 2.4kWh.

Om cellerna var full-laddade när de levererades, borde de ganska omgående stuckit iväg förbi 3.6V. Kan du verifiera att laddströmmen är 10Ah?

Enligt firman så hade de toppbalanserat cellerna, när jag fick dem så var alla 4 celler på 3.32V.... Jag frågade om de hade balanserat cellerna , de sa ja.!...


Enligt detta datablad ska laddning ske CC/CV. I CV ska är parametrarna 3.65V med 6.67A cutoff. Ifall din laddare ger 10A bör det räcka för att nå CV-fasen.

Jag har en BMS123 och ställt maxV på 3.55V och min V på 2.8V... kalibrerat BMS:en, och kopplat allt till laddning via mina 350W solpaneler... inte en enda gång har jag lyckats komma över 3.4V....
Jag provade också att ladda via bilgeneratorn som ger 90A ... cellerna var vid detta tillfälle nere i 33%.... ändå tar cellerna bara emot 40A...för att ungefär 10 min senare bara ta emot 22A... Jag har också en 230V lifepo4 laddare (25A) hur länge den än laddar så kommer cellerna inte upp i 3.4V...


http://www.sinopolybattery.com/userfiles/files/SP-LFP200AHA.pdf


Här kommer en länk till den BMS jag har ....https://www.ev-power.eu/Battery-Management/BMS123-Smart/123-Smart-BMS-Complete-Set-4-cells-with-Bluetooth-4-0.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-21 21:05:06    Rubrik: Svara med citat

När man räknar energi i ett batteripack räknar man med den nominella spänningen, dvs 3.2V*4*200Ah = 2.56kWh.

Testet med bilgeneratorn visar inte på vad cellerna kan ta emot, utan vad generatorn kan leverera. Den ger inte 90A vid den aktuella spänningen utspänningen helt enkelt.

Har du verifierat med en multimeter att BMS mäter cellspänningen korrekt?
Kan BMS-appen, eller din 25A laddare, spara en logg från laddningen? Kan du visa mig loggen?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-09-22 16:49:09    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
När man räknar energi i ett batteripack räknar man med den nominella spänningen, dvs 3.2V*4*200Ah = 2.56kWh.

Okey..... det köper jag ; )

Testet med bilgeneratorn visar inte på vad cellerna kan ta emot, utan vad generatorn kan leverera. Den ger inte 90A vid den aktuella spänningen utspänningen helt enkelt.

Detta vet jag inte så mycket om.... men jag är förvånad över att cellerna inte tog emot mer vid 33% nivån... efter testen så startade jag bensingeneratorn och fortsatte med 230V laddaren till 1.30 på natten stängde av då, då cellerna inte ökade mer i V....

Har du verifierat med en multimeter att BMS mäter cellspänningen korrekt? Ja.... både med tångampmeter och med två inkopplade cellog8
Kan BMS-appen, eller din 25A laddare, spara en logg från laddningen?
Tyvärr kan jag bara göra log med cellog8s jag har några som du kan titta på om du vill..javascript:emoticon('Very Happy').....
Kan du visa mig loggen?
Jodå .... senare i kväll eller i morgon då jag skall på "middag" med två grekiska damer... Very Happy Very Happy Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-09-24 19:48:23    Rubrik: Svara med citat

Hej ....
Jag sänder några prtSc på den 21-23 sept.
Som du inte kan se just nu så har jag enligt BMS:en laddat 0.39 + 0.73 + 0.80 kWh under dessa tre dagar allt som allt blir det 1.92 kWh
I dag har jag laddat 0.79 kWh... så totalt hitintills så är cellerna laddat med 2.71 kWh sen den 21 sept.
just nu står celler på
3.28V
3.28V
3.27V
3.29V
Tycker du inte att de borde vara höger...

Skall ladda upp foton i morgon som bekräftar alla värden dag för dag....
Men just nu känns det inte som att cellerna är ok.... eller tänker jag helt fel ?











Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-25 08:56:38    Rubrik: Svara med citat

Det ser ut som att du förutom laddningen har en last på cellerna, så jag antar att loggen är från "normal drift". Men svårt att avgöra exakt vad som händer om det inte finns med en strömkurva i loggarna.

Om skillnaden mellan laddström och last aldrig är en hög ström samtidigt som cellerna är nära 100% laddade, kommer cellerna aldrig nå 3.6V. Men den gula cellen ser ut att ha blivit full-laddad den 22:a. Det ser man på att spänningen sticker iväg uppåt. Men jag tror att ditt batteripack är ur balans. Blå och lila har konsekvens lägre spänning. Svårt att veta med hur mycket, men testa att ladda blå ch lila enskilt med några Ah i taget tills de ligger ungefär lika med resten under drift. Sen "fintrimma". När packet är i balans, ska det vara samma cell som först slår i botten vid urladdning, och först slår i taket vid full-laddning. Detta är då cellen med lägst kapacitet. Så ifall den utnyttjas fullt, vet du att du utnyttjar all kapacitet packet kan ge.

Sen tycker jag, att efter att du fått batteriet i balans, borde du ställa in BMS så att den aldrig utnyttjar batteripackets fulla kapacitet, då detta sliter. Om du kör en cell ned till 2.8V varje cykel kommer den slitas ut fort. Ställ in BMS så att den har en gräns på antalet utnyttjade amperetimmar, så att cellerna aldrig dyker i en "brant nedförsbacke" i slutet av urladdningen (som kvällen 23:e). D.v.s så att de aldrig behöver stiga i en "brant uppförsbacke" när laddningen påbörjas (som morgonen 21:a).

Spontant ser det ut som att du har för liten kapacitet, eller använder för hög last, om batteriet tar slut var och varannan dag.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-25 11:15:26    Rubrik: Svara med citat

Jag kollade lite mer på loggen, och jag tror att jag hade fel att gul cell bli full. Vad är det som händer där egentligen?
Är det du som grejar med sladdarna?
Gul sticker iväg till högre spänning, och grön faller till lägre, och det ser symmetriskt ut. Är det BMS som balanserar?

Hur är det kopplat? och hur långa kablar har du mellan celler och BMS? och var någonstans är Cellog inkopplad? Är Cellog inkopplad parallellt med BMS, i slutet på de (förmodat) långa kablarna till batteriet?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-09-25 14:55:04    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att jag har råkat komma åt kontakten till cellogen, kan bli så när någon rör lite mycket på kontakten.
BMS:en är 4 enheter och varje cell har en enhet fastskruvad på kontakterna så dr är ingen kabel till BMS:en... förutom minuskabel på ca 10cm....
Cellogen har egna kablar (0.75mm) och är ca 1M långa...

I förra inlägg så är alla beräkninga gjorda efter att jag har räknat bort förbrukning, och jag har annvänt så lite power som möjligt bara för att laddningen skall gå snabbare.... men som du ser så är där några djupa uttag på ca 5 min och 55A, jag kokar vatten till the Very Happy
Varför cellerna sjunker snabbt efter att solen börjar gå ner vet jag inte, i stanby läge (när jag använder inget) så drar viss eletronik ca -1.5A /tim... men jag tycker inte att det skall påverka cellerna så mycket....

sänder också över foton så du kan se in-ut ström flödet per dag..
och om du summerar allt från foton så borde väl cellerna var ganska så fulla... eller ?








Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-25 16:56:11    Rubrik: Svara med citat

Om din BMS säger att batteriet varje dygn laddas med mer energi än vad som förbrukas, verkar det vara något fel här. För enligt spänningskurvan i slutet av 23:e är batteriet nästan helt tomt. Bara några procent kvar.

Jag undrar om din BMS strömsensor mäter rätt, eller om någon förbrukare är kopplad direkt på cellerna, d.v.s går inte genom BMS strömsensor?
En annan orsak kan vara att strömsensorn inte är kalibrerad rätt, d.v.s är förskjuten åt en positiv riktning.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-09-25 18:19:14    Rubrik: Svara med citat

Ja du..! du ställer kloka och bra frågor...
Jag har en clampmeter och en extern A-meter de visar samma som BMS:en så jag uteslöt tidigare detta problem... den enda förbrukare som inte är inkopplad efter BMS:en det är mina två cellog8 så där kan ju inte försvinna speciellt mycket... Enligt BMS123 i Holland så sa de att jag skall absolut inte röra sensorna för de har kalibretar dem... allt sitter väl skydda och sensorna är "plomberad" med en färgklick, och installationen är väl skyddad och inbyggd....
Jag kollade kurvan igen för den 23:e det ser nog ut som att jag har lagt dem i fel ordning skall kontrollera dem ingen.... sorry att det blev så men dessa celler håller på att göra mig "gråhårig".... ge mig några dagar så skall jag kolla kurvorna... 8
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-10-14 16:16:11    Rubrik: Svara med citat

Hej igen...

Jag skippade cellog:ens diagram, för jag anser att så länge jag inte har några diagram på A så vet jag ju inte så mycket om diagramen är rätt eller fel....
För mer än 1 vecka sedan bestämde jag att använda så lite A som möjligt (Cellerna är inkopplad i en H-bil) Jag struntade också i hur många kW som laddaes från solpanelerna, jag var nu bara intreserad av V....
och i slutet av veckan så började jag se att V ökade på cellerna Very Happy ....
Jag har ställt max V på 3.55V/cell och balancering på 3.4V.... och sakta ökade V på cellerna.... jag hade tänkt gå upp till 3.55V bara för att se så allt fungera som det skall.... Men till min förvåning så ökade värmen i 1 cell när den kom upp i 3.5V.... och vid 3.51V så var tempen på cellen +48
BMS:en hade stängt av vid 45 grader men cellen ökade till 48+ innan den började gå ner....
Nu är jag oerhörd tacksam om någon har en aning om varför en cell ökar i värme så mycket innan den har nått max V....

Tusen tack på förhand.. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-15 15:58:49    Rubrik: Svara med citat

En litiumcell borde inte öka i värme på det viset. Ifall den jobbar inom normala spänningsintervall är det endast höga strömmar som kan värma upp en cell. Och det är ju samma ström som går genom alla celler, så alla celler borde nå ungefär samma temperatur i det fallet.

Jag tror att du kan ha en intern kortslutning i cellen. Eller så är det helt enkelt mätfel. Kan det var temperaturen på balanseringsresistorn du mätt?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-10-15 18:38:37    Rubrik: Svara med citat

Hej Bjn...

Jag har 4 celler som är sammankopplad till ett "batteri" alla celler är köpta i år och av samma firma,
Cellerna är monterad i min H-bil och laddas senaste tiden bara från mina solpaneler (350W) men då solen nu ligger lägre än sommaren så laddas det med ca 14-16A och min "tomgångsförbrukning" är ca 1-2 A så cellerna har aldrig laddats med någon högre spänning än 14.2V från solladdaren (då jag har ställt in den på detta) och som du säkert förstår så är det inte heller många A, mot vad cellerna skall kunna laddas med
Jag upptäckte för första gång den 12-10 att cellerna blev varma då BMS:en stängde ner allt
den 13-10 var cellerna nere i 68% så jag försökte då och den 14:de och i dag att använda lite ström..... för att se vad som händer när de än en gång når "full laddning".... men som du ser på bilden så ökar samma cell´s temp redan vid 3.4V och tur är så stänger BMS:en av allt än en gång....
temp mätningen av cellerna sköts automatiskt av BMS;en, varje cell har en modul och alla fyra moduler är BMS:en. och jag antar att modulerna mäter på plussidan där de är fastskruvad i cellens pluspol...
Jag väntar på en ny solregulator så jag kan se om det är fel på regulatorn.... men just nu tvivlar jag ....
Kan också säga att firman skulle botten balancera cellerna, de misslyckade och tog dem tillbaka efter mycket besvär, sen ville firman topp balancera cellerna och när jag fick dem så var alla celler på 3.32V
jag monterade cellerna i augusti och inte en enda gånga har cellerna kommit högre än 3.4V... så vad kan jag göra..?








Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-15 20:30:04    Rubrik: Svara med citat

Om du mäter tempen med en IR-termometer, eller iaf lägger handen mot cellen, känns den 48 grader varm då?

Tempdifferenserna i bilderna är helt orimliga för ett sånt litet pack.

Jag tror helt enkelt att värmen från balanseringen värmer upp hela kretskortet så att celltempen blir helt fel. Din BMS mäter kretskortstemp, inte celltemp, anser jag. Går det att montera kretskortet på ett annat sätt så att tempsensorn inte påverkas så mycket av balanseringen? Så att den får bättre termisk kontakt med cellen? Har du en bild på installationen?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
muskatten
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2015
Inlägg: 21

InläggPostat: 2018-10-17 18:40:23    Rubrik: Svara med citat

Tack Bjn...

Detta är nog det klokaste någon sagt om varför tempen kan stiga på BMS:en
När jag monterade BMS:en så fick jag info att den bränner inte bort värmen vid ballanceing, senare efter montering har någon sagt att vist bränner den bort ström vid balanceringen....
Så när jag monterade modulerna (4st) så såg det ut såhär... först cellerna sen kopplade jag samman alla celler och kopplade in kabel för celllogen (7 trådar) eftersom hela "paketet" är inbyggd under en "soffa" så tänkte jag ... det är inte frågan om något av metall ramlar ner och kortsluter så det går rent åt skogen... frågan är istället vad kan jag göra när det händer.... så jag la ett lager med mjuk styroform över alla kablar och anslutningar för att vara 100% säker att när något ramlar ner så blir det ingen kortslutning..... över denna styroform skruvade jag fast BMS modulerna (4st) och tack vare styroformen så kan inget komma underifrån och orsaka kortslutning... men fortfarande så kan nu någor ramla ner och kortsluta modulerna så de slutar fungerar... så jag la ytterligare ett lager styroform över BMS modulerna Very Happy och då fick jag ett 100% säkerhet mot eventuella olyckor Idea
Och så kommer du nu och säger att det kan vara BMS:en som visar fel värde Sad .... fan... också.... jag tror dig.. Mr. Green
Så idag tog jag mig tid att vänta ut tills värmen skulle stiga... jag hade även tagit fram en ir-temp mätare och satte mig ner och väntade och väntade.... jag vet att det är cell 2 som har ökat två ggr.... och när den steg från 26+ till 27+ så kunde jag känna spänningen. galen i kroppen för nu D...... skulle jag få bevis att det är jag som har monterat fel....
jag väntade och väntade.... 1 tim gick ...två gick ... och jag började bli otålig... tre tim gick... jag kunde inte först varför temepen inte ökade då BMS:en visade sen två tim tillbaka att cellerna är laddad till 100%....
Då hände det Shocked .... BMS: stänger av laddningen då eftersom systemet nu är fulladdat.... till min stora besvikelse så kom aldrig denna temp ökning 6
Jag har nu ökat på BMS:en cellernas totala kapasitet från 1.9kWh till 2.0kWh denna ökning är fortfarande inom vad cellerna klarar, så jag hoppas om solen lyser så bör nästa "temp test" bli på fredag eller lördag...
Så vi får hålla tillgodo med detta så länge...
Och än en gång tusen tack för att du ger mig av din kunskap och tid...

sänder över två foton från monteringen av cellerna




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1083
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-18 04:28:08    Rubrik: Svara med citat

Då förstår jag. Jag ser två saker som behöver ändras:
1. Bms123 kretskort sitter inte direkt på cellerna, utan med en gängstång emellan, samt inuti cellplast som isolerar värmen i kretskortet.
2. En mutter sitter närmast cellen. Muttrar leder både värme och el dåligt jämfört med koppar/aluminium.

Kopparblecken ska monteras så att de har direktkontakt med cellens anslutningar. Och sedan bms123 direkt ovanpå så att dess tempsensor känner cellernas temp. Med bra termisk kontakt borde balanseringen påverka relativt lite. Använd sedan t.ex. en skiva i transparent plast för att skydda kopplingen från skräp och annat. Då kan du se eventuella lysdioder lysa, och liknande. Om värmen fortfarande är ett problem är en fläkt nog inte fel.

Se bilder på installationer här http://gwl-power.tumblr.com/tagged/BMS123
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.58 sekunder att ladda.