Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Egolf med dragkrok

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 32
Ort: Fristad

InläggPostat: 2018-09-21 06:41:01    Rubrik: Egolf med dragkrok Svara med citat

Det finns en egolf med dragkrok på blocket, det står att den får dra 2000 kg.
Då måste väl den vara regesteringsbesiktigad med den?
_________________
Citroen c-zero
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3127
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-09-21 07:27:27    Rubrik: Svara med citat

Idag behöver man inte registreringsbesiktiga vid montering av dragkrok. Jag monterade tex dragkrok här om dagen på min gamle V70 efter 51700mil.

Golf är ju som sådan godkänd för dragkrok, men om varje motoralternativ har olika premisser vet jag inte. Man kan ju på många om inte alla bilar läsa tillåten dragvikt på fordonsfrågan. DRY949 en i-miev är tex specad för 2050kg totalvikt på släpet enligt fordonsfrågan. 690kg mer än min V70N....

Jag vet inte riktigt vad problemet är med dragkrok på en E-golf? Polis? Försäkring? Garantier?

Dragkroken kan ju dessutom användas som lastbärare och inte draganordning.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-21 08:54:28    Rubrik: Svara med citat

Har hört något om att dragförmågan beräknas på vridmoment, vikt, och antal drivande hjul?
Men hittar ingenting om detta på nätet.

Eftersom att elmotorerna brukar ha ett väldigt högt vridmoment (jämfört med effekt), kanske de får höga siffror?
Miev har 196Nm, och EGolf 270Nm.

Jag tycker visserligen detta är ganska irrelevant, då det ju är en utväxling emellan, och motoreffekten borde vara av mest intresse. Men om detta ingår i formeln, så är det ju bra för elbilarna.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-09-21 11:02:18    Rubrik: Svara med citat

Nej, RBX005 har inte en laglig dragkrok.
Enligt bilregistret är den inte typgodkänd för dragkrok (posten "max släpvagnsvikt saknas), vilket krävs för laglig eftermontering av dragkrok.

Rent tekniskt kanske det går bra att dra släp med den, men det kan bli problem med både försäkringsbolag och polis om du gör det.[/u]
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-21 12:20:29    Rubrik: Svara med citat

Det kan vara svårt att se på Transportstyrelsens sida för fordonsuppgifter om en bil har dragkrok eller ej, för även fordon utan dragkrok har uppgifter om max släpvagnsvikt:

Min gamla Clio (21kW motoreffekt, definitivt utan dragkrok):
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2730 kg


Egolfen ifråga (85kW motoreffekt, ej registrerad med dragkrok):
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2290 kg


Saab 9-5 Bensin/Etanol (110kW motoreffekt, registrerad med dragkrok):
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2100kg


Som ni ser har en bil med registrerad dragkrok fler fält ifyllda, inklusive: "Kopplingsanordning", som i detta fallet är "Demonterbar Kula"

Informationen är tydligare ifall man använder släpvagnskalkylatorn:

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-09-21 12:54:19    Rubrik: Svara med citat

Jag håller med om att det är svårt att tolka datat ur bilregistret.
Alla moderna bilar (även de som ej får ha dragkrok) har siffor under "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B" och "Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B". Det är rent matematikt beräknade siffror baserat på körkortreger och fordonets vikt (max ekipagevikt 3,5t för B-körkort) och säger inget om att bilen faktiskt får dra släp.

Bilmodeller som är typgodkända för dragkrok har även en siffra under rubriken "max släpvagnsvikt" och "max släpvagnsvikt, obromsad". Dessa kan man montera på en laglig dragkrok och med nya regler behövs ingen registreringsbesiktning, utan det noteras i samband med ordinarie kontrollbesiktning.

Och bilar som redan har en registrerad laglig dragkrok, de har även fältet "kopplingsanordning" ifyllt, vilket för personbil brukar vara med texten "KULA" eller "DEMONTERBAR KULA"
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.34 sekunder att ladda.