Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Några funderingar Nissan Leaf 2014

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 36

InläggPostat: 2018-08-29 08:42:46    Rubrik: Några funderingar Nissan Leaf 2014 Svara med citat

Jag har nybliven Leaf (2014) ägare och efter några månader har jag visa funderingar.

Hastighetsmätare överdriver med nästan 10%. Kan detta kalibreras någonstans? Visst ett sätt att hålla ner hastigheten, fast jag gillar inte bli lurad på det sättet.

Min förardörr är inte helt fin justerad. Hela dören sticker lite ut vid handtaget.Går detta att justeras? Själva bygel på carossen där dören låses på är ej justerbar.

Annars tycker jag bilen leverar för det mesta som tankt. Som andra pendelbilen och i vardagstrafik till familjen. Visst är det svårt att nå mätarens optimistiska räckvid. Hoppas det kommer även att funka på vintern. Marginalen är faktiskt ganska liten, särskilt om jag behöver någon gång bilen i jobbet.

Att man för snabbladning behöver flera olika appar är också lite irriterande, men det tillhör väl konversionen.

Att skapa ett nytt Nissan konto och koppla den begegnade bilen mot den var inte heller lätt. Har pratat flera gånger med Kundservice och det tog flera veckor innan det funkade.

Nu har jag servad bilen på Nissan verkstad för att behålla garantien, men jag känner inte att det är värd pengar om man kollar på vad man gör.

Finns det diagnosverktyg så man kan kolla själv? För min Volvo har jag tex VIDA. Skulle vara bra om man kan diagnosticera bilen själv.

Nu har jag fått dubbfria vinterdäck, men hade helst haft dubbade. Någon i Göteborgstrakten som vill bli av med sina dubbdäck?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-29 09:12:25    Rubrik: Svara med citat

Hastighetsmätaren visar mer rätt med hjulen från Tekna-versionen som har större rullningsdiameter. Något att fundera på!

Gällande dörren - är det framdörren som är för långt ut eller är det bakdörren som är för långt in? Kan gå att justera gångjärnen på bakdörren.

Appar är kass - sätt dig vid datorn och beställ laddkort och rfid-brickor från inCharge, EOn, Fortum och Clever och sätt dem på en nyckelring i bilen. Då kan vem som än kör bilen smidig(are) ladda.

Giss-O-Metern, glöm den, se till att du har lika många procentenheter i batteriet som du har kilometer hem eller till nästa laddare, så klarar du dig. Gärna 5 procentenheters marginal.

Diagnosverktyg - vad är det du skall diagnosticera? OBD2 är en uppfinning för att hålla koll på en förbränningsmotordrivlinas olika delar - inget sådant finns i din Leaf. Leaf Spy Pro kan dock göra vissa grejer, kolla på den.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 36

InläggPostat: 2018-08-29 11:01:15    Rubrik: Svara med citat

Hej!

OK:
Tekna: 215/50R17: omkrets 2032 mm
Accenta (min): 205/55R16 : omkrets 1984 mm

Detta är en skillnad på 2.4 % vilket är visserligen inte hel försumbar. Dock har jar en avvikelse som ligger snarare runt 5%. Däcken är inte särskilt slitna heller, vad även kan stå för någon procent överdrivande.


Det är förardören som är för långt ut.

GOM är nästan rolig. Har tjejen kört, så har bilen vi nästa körcykel "plötsligt" 10 km mer. Ska koll på procenten.

RFID brickor är som du säger nog bäst att ha. Det vore nog bättre om man kunde betala direkt med kort. Men kanske för dyr? Fast, att varenda levernatör utvecklar sin egen lösning kan inte vara billig heller.

Diagnos: jag bör kolla på LeafSpy. En vettig grej som man brukar göra på service är att kolla hur batterliläget är och att uppdatera mjukvara. (fast upodatera kan man säkert inte göra som kund). På detta sättet har det noll betydelse att Leaf är en elbil. På Volvon finns det ocksp en massa elektonik man kan diagnosticera via OBD2 porten som inte har med ICE:n att göra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-29 11:34:27    Rubrik: Svara med citat

Min uppfattning är att Nissan Leafs elektronik inte behöver diagnosticeras i någon större omfattning. Hårdvaran är i princip problemfri, däremot är ju mjukvaran kass, men om man kunde uppdatera den, vad skulle man uppdatera den med? Nissan har ju monopol på programvaran om man så säger.

Förutom att byta till teknans hjul kan du ju också byta däckens dimension. En 2014 års modell kan ju ha rullat så pass långt att det är dags att byta ändå.

Det här med RFID-brickorna grundar sig troligen i att leverantören av laddstolpar och laddare (GARO, ABB) inte har integrerat någon kortbetalningsmöjlighet i sina laddare tidigare, men Eon som var sist ut på många ställen har ju åtminstone fått kortläsare på sina snabbladdare, så om det faller väl ut så kommer det säkert att komma så småningom.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2018-08-29 11:54:34    Rubrik: Svara med citat

Jag läste någonstans om att det är väldigt väldigt dyrt att ha en kreditkortsläsare på en allmän laddstolpe. Flera hundratusen kr. Det är troligen bankerna som kräver sådant pris. Den ska ju vara säker mot skadegörelse och mot manipulation. Det är nog därför det inte finns kreditkortsläsare och möjlighet att betala med kreditkort på allmänna laddstolpar. Det är väl ännu för liten omsättning i kr på varje laddstolpe för att en sådan investering ska betala sig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-08-29 12:22:05    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Jag läste någonstans om att det är väldigt väldigt dyrt att ha en kreditkortsläsare på en allmän laddstolpe....


Det kommer ju på fler och fler parkeringsautomater så det borde ju inte vara så dyrt då.. Confused
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-29 13:04:59    Rubrik: Svara med citat

En izettle kostar 500kr och varenda korvgubbe får ha en, så det går om man vill.

Parkeringsautomater, förresten - steg ett har varit att man försett alla p-automater med kreditkortläsare, men steg två är att man tar bort alla p-automater och ersätter dem med en app. Så nu är vi snart där med parkering också, tror att jag använder tre olika appar i dagsläget för att betala parkering...

Anekdotvarning men jag fick ett exempel på "gammalt möter nytt" häromdagen på Eons laddgata (destinationsladdare) i centrala stockholm. Jag hade precis pluggat in och skulle gå när ett äldre par rullar in på den sista laddplatsen med en bensindriven liten Skoda. Jag förklarar att han rullat in på en laddplats men att just det uttaget lyser rött, så han kan stå där *just nu*, utan att blocka för någon annan, men bara tre timmar, och den informationen verkar motvilligt gå in, men sedan kommer nästa svårighet "var är p-automaten?" varpå jag upptäcker att alla p-automater är bortrationaliserade i det området (appen "betala-p" skall användas). Jag inser att det äldre paret kommer ha lite uppförsbacke att lyckas betala för sin parkering men råder dem att försöka ta en sväng runt kvarteret och se om det inte finns någon automat nånstans ändå... slut anekdot.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3179
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-29 13:28:36    Rubrik: Svara med citat

mpostma skrev:
Det vore nog bättre om man kunde betala direkt med kort. Men kanske för dyr? Fast, att varenda levernatör utvecklar sin egen lösning kan inte vara billig heller.


Varför fippla med kort alls, bara plugga in och ladda. Vill dom ha betalt debitera bilen. Tesla gör så på sina superchargers.

Björn Nyland rejsade en Tesla Model X mot en Kona64 i Norge. Dom kom ganska så exakt lika efter var det 100mil? Nåväl, hade detta inte varit i Norge utan från Oslo till Hamburg så hade Konan kommit till Kungsbacka innan han stått där och undrat hur fan man får igång laddaren medan Teslan i hela europa bara rullar in och laddar, i många fall dessutom gratis. Inga kort, taggar, appar eller sms-koder inblandade.

Det finns ju ingen som helst fördel med ett system som baseras på att du har med dig rätt hårdvara och olika till varje ställe dessutom. Tänk om bensinmackarna gjorde likadant eller McDonalds. Ja, näe i Ljungby tar vi bara dollar, så ni med Kronor eller kort får tuta vidare hungriga. *tokigt*


Willys är ett jättefint exempel där man inte behöver ett Willyskort utan man registrerar sitt visakort och vips är man med utan att fjutta med massa extra kort. *Perfekt*
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 36

InläggPostat: 2018-08-30 09:24:24    Rubrik: Svara med citat

Jo, för Tesla ägare funkar det bra. Men de har ju dedikerad HW, kanske dedikerad protokolll och de borde även ha någon igenkänning (evt. krypterad) av fordonets identitet.

Som sagt, varenda korvbutik kan ta emot betalning med kort. Så... varför då uppfinna massa med egna lösningar. Sen är det ju sant att man ser samma mönster med parkering.

Något annat jag upptäckte om jag villl laddda hos min arbetsgivare är att kunna ha en konverter från en typ2 kontakt (det är väl mennekes) till dett som Leafen har. Det verkar nog ganska dyrt att få tag på. Särskilt då jag tror det borde endast vara en passiv komponent.

Naturligtvis har jag kollat upp saker innan jag skaffade Leaf:en. Det är dock redan lite en jungle för mig som är trots allt högskoleingenjör i elektronik. För användare som inte har någon aning om teknik kan det vara lite jobbigare. Tjejen kommer nog inte ta bilen på sträckor som är så långt att det behövs laddas.

Även hemmaladning är något jag behöver fundera på. Nu har vi endast det vanliga schuko kontaket som vi använder till motorvärmare. Den är dragen direkt från elcentralen och säkrat med 10A så jag ser inte direkt någon problem med att använda den. Det är kanske mer att vi skulle behöva en till för den andra bilens motorvärmarare.

Man kan ju installera en laddbox men egentligen ser jag inte vad jag nu får för nytta utav den i nuläget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2018-08-30 12:14:07    Rubrik: Svara med citat

mpostma,

varför inte skaffa en laddkabel med så kallad tegelsten på som kan ladda med 16 A. De har då en så kallad blå husvagnskontakt(1 fas 230 volt) i AC-ändan. Husvagnskontakten får belastas med 16 A, men det får inte ett vanligt 230 volts-uttag. Kostar kanske ca 5000 kr. Men då kanske du måste låta installara ett husvagnsuttag, om du inte redan har det. Men det kanske passar bra, då du ju vill ha totalt 2 uttag. Då kan du ladda snabbare om du skulle behöva det. Annars brukar man klara sig med laddning över natten med Nissans Original laddkabel. Nissans originalladdkabel med tegelsten på, kan max ladda med ca 10 A.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3179
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-30 12:57:01    Rubrik: Svara med citat

mpostma skrev:
Så... varför då uppfinna massa med egna lösningar.


Evolution, varför acceptera fippel bara för att det alltid varit så.

Här om dagen fick en familj vända i dörren på Leos lekland för att dom inte tog amerikan express. Men dom tar kort. Jäkla fippel till ingen nytta.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡


Senast ändrad av Henke2 den 2018-08-30 14:14:05, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-30 13:16:15    Rubrik: Svara med citat

Nu behöver vi inte återstarta den ändlösa diskussionen om det är bra eller inte, men det finns "hushållsuttag" märkta 16A och där kan man ladda 16A med en kabel avsedd för detta.
EVSE med "husvagnskontakt" är inte så vanligt förekommande och mera ett specialfall om man behöver sådan.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 312

InläggPostat: 2018-08-30 13:47:24    Rubrik: Svara med citat

De laddkablar med tegelsten och med vanlig Schucko-kontakt att sticka i vägguttag, som finns att köpa, de kan ofta inte ställas på 16 A, just för att man inte ska kunna belasta ett Schucko-uttag med 16 A. De kan ofta bara ställas in på 6 A och 10 A. Schucko-uttag och den fasta elinstallationen med elkablar(1,5 mm2) är inte gjord för strömuttag på 16 A under många många timmar som det är frågan om vid laddning av elbil. Däremot är husvagnskontakten just dimensionerad för 16 A under lång tid.

Bekanten har just en sådan laddkabel med tegelsten och husvagnskontakt och laddar deras Nissan Leaf 30 kWh ca 60 % snabbare än med Nissans originalladdkabel med tegelsten, som endast medger laddning med ca 10 A.
Han är nöjd med den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3179
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-30 14:16:29    Rubrik: Svara med citat

mpostma skrev:


Något annat jag upptäckte om jag villl laddda hos min arbetsgivare är att kunna ha en konverter från en typ2 kontakt (det är väl mennekes) till dett som Leafen har. Det verkar nog ganska dyrt att få tag på. Särskilt då jag tror det borde endast vara en passiv komponent.



Edit: Såld

Har en sådan 1.5meter lång just för detta ändamål. Den är över och säljs för 500kr + frakt. Den är använd 2år men fullt fungerande och himla smidig jämfört mot en 7meters orm. 4mm2 gummikabel och inställd för att klara upp till 32A 1fas.


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡


Senast ändrad av Henke2 den 2018-09-01 19:19:57, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-08-30 15:35:35    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Schucko-uttag och den fasta elinstallationen med elkablar(1,5 mm2) är inte gjord för strömuttag på 16 A under många många timmar som det är frågan om vid laddning av elbil. Däremot är husvagnskontakten just dimensionerad för 16 A under lång tid.


Om uutaget är avsäkrat för 16A så är det med största sannolikhet 2,5mm2-kabel.

Om du har avsäkrat ett uttag för 16A och inte gjort installationen därefter, får du skylla dig själv! Smile
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1629

InläggPostat: 2018-08-30 19:56:12    Rubrik: Svara med citat

Jag har laddat med 16A(3700watt) kabel sedan 2012 ur schuko uttag, har dragit uppskattningsvis 15000kwh ur uttaget och stiften blir inte varma, lätt ljumma och har inte ändrats över åren.
Alla 16A schuko har väl 2,5mm2 sladd.
Kollar hur varma stiften blir ett par gånger per år, men ingen skillnad under åren.
Skruvade isär uttaget nyligen och ser nästan ut som nytt, tog en tops med 5-56 och drog bort lite sot där stiften går in.

Uttaget sitter inomhus och jag drar sällan i och ur sladden, går direkt till elskåpet så inget annat belastar.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 36

InläggPostat: 2018-08-31 11:27:53    Rubrik: Svara med citat

Såklart kan man diskutera massor med lösningar för hemmaladning.

Vad jag bara funderade över är att hemmaladdare kan säkert styra och begränsa strömmne. Det verkar ett krav för att får bidrag. Egentligen inte något jag ser nytta av i nuläget.

Det som behövs är extra kontakt och helst på en annan plats. Skulle även vara bättre med en sladd på boxen så man slipper dra in en smutsigt i baggaget. Jag får väl ta hem en elektriker för att installera detta på en strategisk plats på garageinfarten.

henke2: du har en PM. Det skulle absolut underlätta med en sån kontakt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.79 sekunder att ladda.