Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf 40 snabbladdning VARNING! #rapidgate
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-23 19:34:52    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:

Körning med 100 km/h kan alltså jämföras med laddning med samma effekt med avseende på värmeeffekten i batteriet. ( Jag antar då att batteriets inre motstånd är samma vid laddning som vid urladdning, men det vet jag inget om).


Vid last sjunker spänningen och strömmen ökar för att nå dina 19kW, vid laddning är spänningen högre och du får lägre ström för att nå samma 19kW.

Strömmen ger värmen kort sagt, inte effekten egentligen.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-08-25 07:51:27    Rubrik: Svara med citat

Herr Henke2,

så är det givetvis som du nämner, nämligen att spänningen över batteriet sjunker vid belastning, säg 19 kW, och omvänt, att spänningen över batteriet måste ökas för att trycka in i batteriet och ladda med 19 kW. Alltså strömmen genom batteriet blir inte densamma för de två fallen, utan lägre vid laddningen.

Har något sett något diagram över spänning mot ström vid urladdning och motsvarande för laddning för Nissan Leaf 30 kWh-batteriet. Vore intressant att se.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-25 10:09:20    Rubrik: Svara med citat

Skaffa Leaf Spy Pro så kan du se de efterfrågade uppgifterna i realtid.

När det gäller laddningen så går det också att titta på displayen på vissa snabbladdare, minns inte om det är ABB:s eller GAROs som visar ström och spänning under laddningen, och inte bara tid och kWh.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-25 10:15:04    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Herr Henke2,

så är det givetvis som du nämner, nämligen att spänningen över batteriet sjunker vid belastning, säg 19 kW, och omvänt, att spänningen över batteriet måste ökas för att trycka in i batteriet och ladda med 19 kW. Alltså strömmen genom batteriet blir inte densamma för de två fallen, utan lägre vid laddningen.

Har något sett något diagram över spänning mot ström vid urladdning och motsvarande för laddning för Nissan Leaf 30 kWh-batteriet. Vore intressant att se.


Vid samma SOC vet jag inte men under laddning så är ju maxvärdet 4.1v per cell. Under urladdning tror jag man kan gå ner strax under 3volt per cell.

19kW vid laddning blir alltså 48A som lägst och vid urladdning kan det bli som mest 70A.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-12-23 10:39:54    Rubrik: Svara med citat

Kanske det finns lite hopp för oss med Leaf40, när det gäller längre körningar https://www.youtube.com/watch?v=ebhC0lhF_hE att Nissan fixar det med en mjukvara uppgradering.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3152
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-29 13:57:21    Rubrik: Svara med citat

Nissan uppdaterar mjukvaran i Europa för snabbare laddning vid varmt batteri. Uppdateringen kommer dock inte till USA eftersom ingen klagat där. Samt att Rapidgate inte är ett fel eller begränsning utan en "feature".

Nissan menar att det inte är normalt att ladda mer än en gång per dag. Gör man det så skall man kontakta sin lokala Nissanhandlare för rådgivning om hur man bäst gör sin resa(!)

https://www.youtube.com/watch?v=900QLe2worM
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-01-29 22:37:57    Rubrik: Svara med citat

Kan vara så att USA har varmare klimat och därigenom inte lämpar sig lika bra att låta batterierna bli varmare genom ”uppgraderingen”, riskerar i så fall bli en (ekonomisk och prestige-mässigt) kostsammare batteri-degraderings- och batteribytes-skandal.., hellre kolera än pest så att säga...
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2019-07-24 15:35:36    Rubrik: Svara med citat

Första långkörningen med uppdaterad programvara för BMS.
Rapidgate fördröjs lite, men mer än 3 snabbladdningar ger trögladdning.

Ystad-Växjö 205 km, börjar ladda med 44 kW och laddar 15-75%
Växjö-Målilla 91 km, börjar ladda med 34 kW och laddar 39-66%
Målilla-Västervik 87 km, börjar ladda med 30 kW och laddar 29-78%(lunch)
Västervik-Stavsjö 140 km, börjar ladda med 20 kW och laddar 17-70%(batteristapeln är fullröd, vi körde inte fortare än 95 km/h).
Stavsjö-Stockholm 134 km, kommer fram med 21% efter ha hängt efter lastbilar i 85-95 km/h.

657 km, började 08:06 och var vid Vikingterminalen 19:15, så vi kom med båten. Enligt A Better Routplanner borde vi haft en marginal på 1,5 timme blev 15 minuter, erkänner att det blev lite ångest i Stavsjö och beslöt krypköra istället för att ladda i Järna med okänd laddhastighet. Batteritemperaturen gick ner till första röda sträcket under krypkörningen.
Tur att vi endast skulle 175 km dagen efter, första laddningen gav till börja med 30 kW. Temperaturmätaren var uppe till hälften, parkeringsdäcket var ganska varmt på båten.

Vårens 750 km färd till Sälen med Ioniq var en bättre upplevelse, full fart på vägen och vid laddstationerna.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-07-25 19:03:46    Rubrik: Svara med citat

R I P Leaf40...

Och dem undrar varför det går så bra för Nissan:

https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/nissan-bekraftar-kraschad-vinst-sager.html

Rolling Eyes

Man kan inte sälja bluff till folk...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sida 7 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.