Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf 40 snabbladdning VARNING! #rapidgate
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1441
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-06-16 12:18:36    Rubrik: Svara med citat

Tommylaban skrev:
Så här står det på Nissans hemsida och i broschyrer om bilen:

"Plugga in i en av de 4 600 snabbladdare som används av ägare av nya Nissan LEAF runt om i Europa och ladda ditt batteri från varning om låg nivå till 80 % på 40-60 minuter.*

*Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället"

Dessa uppgifter stämmer helt enkelt inte. De anger ett tidsintervall mellan 40-60 minuter från varning låg nivå (senast det hände mig varnades jag vid 9%) till 80%. De anger sedan vad variationen kan bero på där batteritemperaturen är en variabel. Men längre tid än 60 minuter ska det aldrig ta även vid "dåliga" förhållanden.

Jag har vid minst två tillfällen, vid riktigt långa resor, fått betydligt längre laddtid än 60 minuter FÖRE varning till 80%. IrmaIsfot skriver tidigare i denna tråd att det vid ett tillfälle tog 25 minuter att ladda från 13%-30%!! 25 minuter för att ladda 17%. I den takten skulle det tagit mer än 1 timma och 40 minuter att ladda från 10% till 80%

När jag skrev köpekontrakt på bilen hade inte "rapidgate" dykt upp. Några dagar efter kontraktsskrivning hörde jag talas om detta och försökte komma ur kontraktet, vilket Nissanhandlaren vägrade gå med på. Sedan dess har det ju blivit ett faktum att problemen med snabbladdning finns. Jag tycker det är konstigt att inte någon rättslig process har inletts. Nissan ljuger helt enkelt på hemsidan och i broschyrer. Falsk marknadsföring. Det är ju anmärkningsvärt att de inte ändrar på hemsidan och i broschyrer. Folk köper ju fortfarande bilen och blir vilseledda. Det är många elbilsköpare som inte har en aning om dessa problem.


Är det ett problem i vardagen eller 1 gång/år?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tommylaban
Nyfiken


Registreringsdatum: 19 mars 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-06-16 13:05:13    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Tommylaban skrev:
Så här står det på Nissans hemsida och i broschyrer om bilen:

"Plugga in i en av de 4 600 snabbladdare som används av ägare av nya Nissan LEAF runt om i Europa och ladda ditt batteri från varning om låg nivå till 80 % på 40-60 minuter.*

*Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället"

Dessa uppgifter stämmer helt enkelt inte. De anger ett tidsintervall mellan 40-60 minuter från varning låg nivå (senast det hände mig varnades jag vid 9%) till 80%. De anger sedan vad variationen kan bero på där batteritemperaturen är en variabel. Men längre tid än 60 minuter ska det aldrig ta även vid "dåliga" förhållanden.

Jag har vid minst två tillfällen, vid riktigt långa resor, fått betydligt längre laddtid än 60 minuter FÖRE varning till 80%. IrmaIsfot skriver tidigare i denna tråd att det vid ett tillfälle tog 25 minuter att ladda från 13%-30%!! 25 minuter för att ladda 17%. I den takten skulle det tagit mer än 1 timma och 40 minuter att ladda från 10% till 80%

När jag skrev köpekontrakt på bilen hade inte "rapidgate" dykt upp. Några dagar efter kontraktsskrivning hörde jag talas om detta och försökte komma ur kontraktet, vilket Nissanhandlaren vägrade gå med på. Sedan dess har det ju blivit ett faktum att problemen med snabbladdning finns. Jag tycker det är konstigt att inte någon rättslig process har inletts. Nissan ljuger helt enkelt på hemsidan och i broschyrer. Falsk marknadsföring. Det är ju anmärkningsvärt att de inte ändrar på hemsidan och i broschyrer. Folk köper ju fortfarande bilen och blir vilseledda. Det är många elbilsköpare som inte har en aning om dessa problem.


Är det ett problem i vardagen eller 1 gång/år?


Det har ju minde betydelse. För vissa aldrig. För andra ofta. Nissan måste ha korrekt info om bilen. Om man har ett användningsmönster så man blir drabbad är det ju oerhört frustrerande att Nissan ljuger i reklamen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2942
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-16 16:42:38    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Är det ett problem i vardagen eller 1 gång/år?


Att batteriet alltid är varmt är ett problem. Varje dag 24/7.


Sen blir jag förvånad att det finns krafter på elbilsforum som lobbar för att det är bästa elbilen ever och att det bara är problem vid extremt långa åkturer efter många laddningar.

Vem byter olja på sin bensinbil och slår i precis så mycket att oljelampan släcks, inget syns på stickan. Det räcker ju med 1 liter, behövs inte 4liter. Helt onödigt, bara åka. Motorn skär bara ibland om du kör på bana.

Eller skiter i att byta olja alls, motorn har ju inte skurit varför byta olja när den bevisligen fortfarande fungerar?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 502

InläggPostat: 2018-06-16 19:13:51    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

42km körning 1.4 i snitt 23grader ute och den laddade ju bara till strax över 60% innan det började gå sakta


Det är väl inte ensam om att sakta ner vid 65%, Bolt gör likandat, Tesla mycket tidigare.





Detta är inte temperaturberoende.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 502

InläggPostat: 2018-06-16 19:20:20    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Det är ett felaktig påstående!! Leaf40 blir MYCKET varmare än en Leaf30. Leaf30 blir varmare än Leaf24, men Leaf40 är verkligen the next level.


Jag har hört olika om detta, vad har du för källa? Egna tester? Använt Leaf Spy?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!


Senast ändrad av MH den 2018-06-16 19:34:52, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1420

InläggPostat: 2018-06-16 19:33:58    Rubrik: Svara med citat

[quote="MH"]
Henke2 skrev:
Niklash skrev:


Det är ett felaktig påstående!! Leaf40 blir MYCKET varmare än en Leaf30. Leaf30 blir varmare än Leaf24, men Leaf40 är verkligen the next level.


Jagh har hört olika om detta, vad har du för källa? Egna tester? Använt Leaf Spy?


Henke2 har rätt.
Mina egna tester + forum visar att leaf24 blir minst varm sen 30 mer och 40 mest varm.

Vid lugn körning sommartid stiger inte ens batteritemperaturen på leaf24

Jag är också förvånad att så många hyllar mediokra leaf40, men ratade leaf24 som jag anser vara bättre i många avseenden.
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklash
Aktiv


Registreringsdatum: 27 maj 2015
Inlägg: 68
Ort: Falun

InläggPostat: 2018-06-16 20:02:50    Rubrik: Svara med citat

[quote="Leaf"]
MH skrev:
Henke2 skrev:
Niklash skrev:


Det är ett felaktig påstående!! Leaf40 blir MYCKET varmare än en Leaf30. Leaf30 blir varmare än Leaf24, men Leaf40 är verkligen the next level.


Jagh har hört olika om detta, vad har du för källa? Egna tester? Använt Leaf Spy?


Henke2 har rätt.
Mina egna tester + forum visar att leaf24 blir minst varm sen 30 mer och 40 mest varm.

Vid lugn körning sommartid stiger inte ens batteritemperaturen på leaf24

Jag är också förvånad att så många hyllar mediokra leaf40, men ratade leaf24 som jag anser vara bättre i många avseenden.


Jag kollar Leaf Spy. Per mil körning märker jag ingen större skillnad på Leaf 24 och Leaf 40, men jag kör ju längre med Leaf 40 så på en battericykel hinner batteriet bli varmare såklart.

Problemet är ju snabbladdning, och där går Leaf 40 in och stryper laddhastigheten ungefär 10 grader tidigare än i Leaf 30. Den blir inte lika varm när man snabbladdar, för att den stryper tidigare.

Leaf 24/30 börjar visa rött på staplarna nånstans vid 57-58 grader, Leaf 40 visar rött redan 8-10 grader lägre. Känslan är att den blir skitvarm snabbt, men kollar man LeafSpy och grader celsius så är den faktiska temperaturen lägre. Men den stryper ju som sagt snabbare. Och även vid lägre soc, ~65%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 357
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-06-17 08:31:55    Rubrik: Svara med citat

Enligt Fastneds test av snabbladdning med olika elbilar med deras laddstation, så stryps laddningen av Leaf24 vid ca24% SoC, Leaf30 vid ca82% SoC och Leaf40 vid ca62% SoC. https://pushevs.com/2018/05/21/fast-charging-curves/
Så Leaf30 och Leaf40 laddar båda med full effekt upp till ca22kWh, men Leaf30 lite snabbare då den går upp till ca 47 kW jämfört med Leaf40s 45 kW. Sedan beror det på vid vilken snabbladdare man "tankar"(egen subjektiv erfarenhet). Därutöver batteritemperatur.
Leaf24 är potent, men vår egen erfarenhet är att 30-35 mil var max på en dag då man fick ladda ofta och stanna trotts det var 50% kvar i batteriet för att kunna nå till nästa snabbladdare. Men det går ju att köra riktigt långt om man sätter av tid och med fortsatt utbyggnad av snabbladdare så blir den mer användbar även för längre sträckor.
Men daglig körning på 15-200 km med Leaf40 fungerar jätte bra då man knappt ens tittar efter hur många % SoC det är kvar.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2942
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-17 14:04:15    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Henke2 skrev:

Det är ett felaktig påstående!! Leaf40 blir MYCKET varmare än en Leaf30. Leaf30 blir varmare än Leaf24, men Leaf40 är verkligen the next level.


Jag har hört olika om detta, vad har du för källa? Egna tester? Använt Leaf Spy?


Jag har testat Leaf24 en väldig massa, men även Leaf30 och Leaf40 under liknande former. Leafspy som monitor av temperatur.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2942
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-17 14:09:40    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Henke2 skrev:

42km körning 1.4 i snitt 23grader ute och den laddade ju bara till strax över 60% innan det började gå sakta


Det är väl inte ensam om att sakta ner vid 65%, Bolt gör likandat, Tesla mycket tidigare.





Detta är inte temperaturberoende.


Ja Bolt är ganska kass med. För dålig helt enkelt, inget alternativ enligt mig. Bättre göra som på B-class och Zoe, att slopa snabbladdning helt i så fall. Jag personligen hade klarat mig utmärkt med 60kWh och 11kW 3fas. (Eller 40kWh och riktig snabbladdning.)

Tesla trottlar ner men vi får på något stätt hålla isär begreppen. Det är därför jag undrade om ni önskar att jag skall testa Leaf30 till samma SoC eller samma antal kWh. Tankar du in 27kWh i valfri Tesla så kan du ge dig på att du har bra fjång hela vägen. Eller om man ställer den på en Supercharger och går in och handlar i 20min motsvarande som jag gör när jag kör elbil till affären i byn.

Vi ska inte lyfta Tesla högre än dom förtjänar heller, men Dom vinner ju ganska lätt ett "rejs" från valfri punkt till valfri punkt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1420

InläggPostat: 2018-07-11 19:21:08    Rubrik: Svara med citat

https://www.tu.no/artikler/britiske-elbileiere-klager-pa-treig-sommerlading-med-nissan-leaf/441304?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-07-03

Trist att elbilsutvecklingen står still hos Nissan, som en gång var ledande
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 566

InläggPostat: 2018-07-12 07:14:40    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
https://www.tu.no/artikler/britiske-elbileiere-klager-pa-treig-sommerlading-med-nissan-leaf/441304?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-07-03

Trist att elbilsutvecklingen står still hos Nissan, som en gång var ledande


Från samma artikel:

Nissan henter opplysninger fra kunders bruk av bilen og bekrefter at mindre enn en prosent av kundene deres har behov for å kjøre bilen på en slik måte at det er behov for å hurtiglade flere ganger på en dag.

Norsk elbilforenings årlige spørreundersøkelse fra mai indikerer også at hurtiglading fortsatt er et nisjeprodukt. På spørsmålet «hvor ofte lader du på hurtigladestasjon», svarte kun 1,03 prosent av de 8.741 respondentene «daglig».

Min analys är, det är känt hur bilen fungerar vid långkörning, nu åtminstone. Tidiga köpare kan jag hålla med om inte vart informerade och kan med all rätt klaga. Så med informationen som finns idag får var och en ta ställning till sitt egna körmönster och välja därefter. Laddningen fungerar som den gör av en anledning.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 502

InläggPostat: 2018-07-12 08:25:16    Rubrik: Svara med citat

Har en känsla av att vi som hänger på forum som detta är mer villiga att utsätta oss för långkörning i elbil, än den genomsnittlige elbilsägaren Smile

Jag åkte tex Bollebygd - Kalmar tur och retur över dagen för en vecka sedan i min env200. Det var precis det gick över huvud taget! Fick ladda i Borås, Gnosjö, Värnamo och Växjö. Det tog sex istället för fyra timmar per väg.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 566

InläggPostat: 2018-07-12 09:23:47    Rubrik: Svara med citat

Ja vi gör alla våra långresor..
Stockholm - oslo med Leaf 30. Regn från västerås, ökar förbrukningen signifikant. Men det fungerar ändå.
_________________
/Leaf -15 Svart
/Leaf -17 Bronze
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1420

InläggPostat: 2018-07-12 09:54:31    Rubrik: Svara med citat

Jo det fungerar ju för dom flesta, men inte så bra för batterilivslängden att det hettas upp så lätt.
_________________
Leaf 24 kWh
i3 rex 22 kWh
Soul 35 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 357
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-08-13 16:43:04    Rubrik: Svara med citat

Första långresan med Leaf40
Tre dagars resa på 889 km, 9 snabbladdningar + 1 långsam, 2 som ej fungerade och max laddhastigheter på 19 till 45 kW. Förbrukning mellan 13,5 och 19,1 kWh/100km.
Upplevde inte seg snabbladdning som ett hinder då lunch mm tog tid så laddningen slutade på mer än 80%. Ej fungerande snabbladdare var en större irritation.
Imponerad av den låga förbrukningen på motorväg i verklig hastighet på 100 km/h.
100 km/h och varmt väder värmde batteriet mindre än 105 km/h samt svalt väder och regn.


Dag 1
Rögla - Växjö. 205 km 100% -> 20% 13,5 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 95 km/h
Snabbladdning Lidl, som mest 39 kW, laddat till 86%

Växjö - Vetlanda 71 km med lunchpaus i Lindshammar 86% -> 57% 14,1 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 85 km/h
Fortums snabbladdare startas med tagg men stänger av sig direkt, fortsätta till nästa.

Vetlanda - Tranås 77 km 57% -> 25% 13,5 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 85 km/h
Tranåsenergis snabbladdare krånglig att starta med app lyckades efter 5e försöket, som mest 25 kW, laddat till 64% (30 minuter).

Tranås - Trehörna 17 km, dags för övernattning och långsamladdning (7A) nästan hela natten fick avbryta kl. 04:30 pga åska.

Dag 2
Trehörna - Stavsjö 125 km 99% -> 43%. 15,0 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 105 km/h
Clever snabbladdare får inte kontakt med bilen, kaffesuget betyder 30 min laddning med AC till 55%.

Stavsjö - Nyköping 37 km. 55% -> 37% 15,0 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 105 km/h.
Fortums snabbladdare krånglar med taggen och startar med app, som mest 33 kW, laddar till 90% pga lång väntan på hamburgare.

Nyköping - Gustavsberg - Stadsgårdskajen(Viking Line) 137 km 90% -> 35% 14,2 kWh/100km
Fortum snabbladdare i Nacka startar med tagg, som mest 23 kW, laddar till 80%

Dag 3
Firar 90 åring i Helsingfors, övernattar på hotell som saknar laddmöjlighet och får inte använda eluttag pga tidigare elbilist som bränt säkringen.

Dag 4
Fortum snabbladdare startar med tagg, som mest 45 kW, laddar till 80%.

Helsingfors - Hämeenlinna 101 km 80% -> 18% 19,1 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 110 km/h
Fortum snabbladdare, som mest 27 kW, laddat till 80%

Hämeenlinna - Tammerfors 72 km 80% -> 39% 18,3 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 110 km/h
Fortum snabbladdare, som mest 19 kW, laddat till 96% (pga lunch)

Tammerfors - i närheten av Ellivouri slutmål 47 km 96% -> 75% 15,4 kWh/100km

Anm
17 tum Fälgar ger verklig hastighet 5 km/h lägre än GOM (mätt med GPS)
Dag 1 och 2 sol 23-27C nästan vindstilla samt dag 4 regn 14C nästan vindstilla.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 811
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-08-13 20:58:42    Rubrik: Svara med citat

Så, konklusion:
För matglada människor är Rapidgate bara ett plus..?
Långa luncher, frukost och kaffe-pauser, ju fler och längre ju bättre..?
Kanske rentutav Nissan skulle ha en snik-version som begränsar snabb-laddningen ytterligare ?
- Nissan Leaf Gourmet...
Varför slösa och stressa med max 19 kW Dag 4, skruva ner laddningen till max 12 kW vet ja !
Det räcker säkert till en 3 timmars buffé på vilket flott ställe som helst..!
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
slyfox
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2016
Inlägg: 32

InläggPostat: 2018-08-13 22:38:45    Rubrik: Svara med citat

Jag körde Stockholm-Kramfors å tillbaka under förra veckan med min Leaf 30, alltså 2x52 mil ca. Låg mesta tiden i 95-100 km/h. Laddade 5-6 gånger per vägsträcka och det gick utmärkt. Dock är det ju så som ni säger att när batteriet blir varmare så trycker den inte i sig laddningen lika snabbt så det tar längre tid att ladda från 25% kvar till 75% kvar mot slutet än vad det gör i början.

==> Trixet blev att på första laddningen raskt in och köpa en sallad i närmsta butik eller Subway, på andra och ev tredje laddningen äta salladen i bilen, på sista laddningen kunde man i godan ro gå till korv-/pizza-stället och äta middag.

Normal körtid när jag kör fossilbil och har blyfot på pedalen är ca 5h 30min om jag minns rätt, så säg 6h med matstopp. Nu tog det ca 9h 30min men då stannade jag en timme extra för att handla på systemet och ta ett dopp i en sjö. Överkomligt, bara man vet vad man gör! Very Happy
_________________
Nissan Leaf 30 -16
Haft VW Jetta Hybrid 2013
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 357
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-08-23 15:52:49    Rubrik: Svara med citat

Returresa Stockholm - Ystad 615 km

RAPIDGATE slog till med full kraft på hemresan.
Lagom fart 100 km/h på första sträckan hjälpte inte, endast 34 kW vid första snabbladdaren ( suck). Rasade snabbt till 24 - 18 -14 - 14 kW, 4 st planerade laddstopp blev 5 st pga missbedömning. Näst sista sträckan var temperatur mätaren röd och fick därför köra långsamt bakom lastbil, fick ner temperaturen till första röda markeringen.
Resan tog 11 timmar mot normalt ca 8,5 timmar ( körtid ca 6,5 timmar, köer 0,5 timme och pauser ca 3x0,5 timme).

Blir att klaga till Nissan (tydligen för få som gör det då de påstår att endast några har rapporterat till dem laddproblem). Hoppet står till Kia Niro EV och gruppköpet där.

Resrutt
Stockholm - Stavsjö 137 km 98% -> 30% 16,1 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 105 km/h
Clever snabbladdare, som mest 34 kW, laddar till 85%

Stavsjö - Brahehus 146 km 85% -> 12% 16,5 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 97 km/h
Clever snabbladdare, som mest 24 kW, laddar till 80%

Brahehus - Värnamo 112 km 80% -> 22% 16,2 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 97 km/h
Clever snabbladdare, som mest 18 kW, laddar till 40%

Värnamo - Ljungby 44 km 40% -> 18% 16,3 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 95 km/h
Clever snabbladdare, som mest 14 kW, laddar till 82%

Ljungby - Markaryd 49 km 82% -> 60% 12,5 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 87 km/h
E.ON snabbladdare, som mest 14 kW, laddar till 75%

Markaryd -Ystad 127 km 75% -> 18% 14,0 kWh/100km hastighet enl GOM mest i 80 km/h
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 193

InläggPostat: 2018-08-23 18:12:33    Rubrik: Svara med citat

LarsA, när du håller 100 km/h med en Nissan Leaf 30 kWh, då tas teoretiskt ca 19,4 kW ur batteriet. Antas då endast 1 förare, ingen last, ingen mot-, med-, eller sidvind. 20 oC utetemp. och körning på plan väg och konstant hastighet. Kör du vid 90 km/h, då tas 15,3 kW ur batteriet.

Körning med 100 km/h kan alltså jämföras med laddning med samma effekt med avseende på värmeeffekten i batteriet. ( Jag antar då att batteriets inre motstånd är samma vid laddning som vid urladdning, men det vet jag inget om).

Att få Nissan Leaf-ägare klagar hos Nissan på hög temperatur i batteriet och alltför låg effekt vid snabbladdning, kan bero på att väldigt få Nissan Leaf ägare ger sig iväg på sådana långkörningar som 30 till 50 mil. Man finkör bara ca högst 12 mil, alltså vad man kommer på en laddning och återvänder hem och laddar hemma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 6 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.54 sekunder att ladda.