Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


tre månader med beg 2014 PHEV

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
christerljung
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 10
Ort: Falun

InläggPostat: 2018-06-29 07:53:45    Rubrik: tre månader med beg 2014 PHEV Svara med citat

Köpte en Outlander PHEV 2014 med 16000 mil på mätaren i Mars för 180k och här är mina intryck så här långt:

Bullret:
Det roligaste med att åka elbil är när man svävar fram ljudlöst. Det är en upplevelse som oftast infinner sig i farter under 30. Men även upp till 70 går det tyst och behagligt. Åka iväg i 30 med fläkten av är härligt.
Över 70 kan det bullra men är asfalten fin är det hyffsat tyst. I 90 pratar man obehindrat med de i baksätet. Motorväg har jag kört väldigt lite och kan inte uttala mig om.
Fullastad bil bullrar mindre än tom.

Över 70 går det inte att bedöma om bensinmotorn är igång av ljudet.
Samma när jag provkörde Leaf40. Över 50 kunde jag inte avgöra på ljudet om det var en elbil.

Förbrukningen:
Trodde innan köpet att jag skulle installera en PHEV-box som ger 100% el-drift. Detta har visat sig onödigt, det är väldigt enkelt att lära sig hantera gaspådrag med hjälp av energimätaren och på så vis undvika bensin. Ingen värme på vintern dock. Har kört ner till -19 utan bensin. Ibland kan det bli imma och för det har jag en lös värmefläkt som står uppe på instrumentbrädan.
På alla turer i stan ca 5 - 10km är det bara på el.
Till stugan via byggmax, ca 28km har jag 10km över nu på sommaren, på vintern räcker det precis.
Förra tankningen drog den 0,4l /mil då fanns det flera långturer >10mil med.
Ofta hamnar en 7milstur på 0,4l
En 15milstur på 0,6l
En 80milstur till Norge med full packning och fyra pers tog 0,7l (inga motorvägar)
Denna tank har gått 100mil och det är ca 1/3 tank kvar.

PHEV har:
dragkrok
lastmöjligheter för en fjälltur eller dyl.
100% el i stan eller turer runt 3 mil.

Vilken annan bil har det för under 200k i inköp?

Det bästa:
Drivlinan, magiskt mjuk o följsam.

Det sämsta:
Rostskyddet kanske?
Bullret som finns ibland.

Det konstigaste är att Mitsubishi fått vara ensamma med denna storsäljare så länge.
En xc90 eller xc60 finns med el. Men priserna... V60 har el men är en mindre och dyrare bil.
_________________
Mitsubishi PHEV 2014.
Har solpaneler 17kw. Fronius och Steca samt JA-solar paneler, mono och poly.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1838
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-29 08:36:51    Rubrik: Svara med citat

Kul att höra att batteriet fortfarande inte är speciellt degraderat trots så många mil. Vad har du för däck och fälgar på bilen? När jag provkörde en med 18" Hakka dubbfria på motorväg blev jag galen av bullret.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
christerljung
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 10
Ort: Falun

InläggPostat: 2018-07-10 17:57:34    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Kul att höra att batteriet fortfarande inte är speciellt degraderat trots så många mil. Vad har du för däck och fälgar på bilen? När jag provkörde en med 18" Hakka dubbfria på motorväg blev jag galen av bullret.


Sailun Ice Blazer heter vinterdäcken. Nokian SUV heter sommardäcken.
Tycker inte det var någon större skillnad i buller mellan sommar o vinterdäck. Kanske något tystare med sommardäcken.
_________________
Mitsubishi PHEV 2014.
Har solpaneler 17kw. Fronius och Steca samt JA-solar paneler, mono och poly.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
christerljung
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 juli 2017
Inlägg: 10
Ort: Falun

InläggPostat: 2018-08-10 07:30:04    Rubrik: PHEV Svara med citat

Lite tillägg efter ytterligare tid med PHEV.
Bullret:
Bilen är tyst för det mesta men inte på grov asfalt.
Tex E4 runt Uppsala, Arlanda om man åker i de grova spåren låter det hemskt. Det räcker att köra lite bredvid spåren så blir det stor skillnad.

Fjädringen:
Bilen är stötig i fjädringen. Jag önskar hellre åka med Fransk komfort och gung än nån slags sportighet. Någonstans har jag läst att från 2016 är chassiet ännu hårdare men det kan vara fel.
_________________
Mitsubishi PHEV 2014.
Har solpaneler 17kw. Fronius och Steca samt JA-solar paneler, mono och poly.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1838
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-10 08:28:37    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle nog säga att komforten är ungefär samma. Jag provkörde en 2015, och nu har jag haft en 2017 i 3-4 dagar och den är inget komfortunder men inte sämre än 2015. Upplever att 2017 är väsentligt tystare, men vi får se när jag sätter på vinterdäcken som är ungefär samma Nokian som på den 2015 jag provkörde.

Är nog svårt att få till balansen mellan komfort och vägegenskaper på ett sånt här fordon. Utan att kostnaden drar iväg alltså.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1455
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-10 08:37:16    Rubrik: Re: tre månader med beg 2014 PHEV Svara med citat

christerljung skrev:
Köpte en Outlander PHEV 2014 med 16000 mil på mätaren i Mars för 180k och här är mina intryck så här långt:

Bullret:
Det roligaste med att åka elbil är när man svävar fram ljudlöst. Det är en upplevelse som oftast infinner sig i farter under 30. Men även upp till 70 går det tyst och behagligt. Åka iväg i 30 med fläkten av är härligt.
Över 70 kan det bullra men är asfalten fin är det hyffsat tyst. I 90 pratar man obehindrat med de i baksätet. Motorväg har jag kört väldigt lite och kan inte uttala mig om.
Fullastad bil bullrar mindre än tom.

Över 70 går det inte att bedöma om bensinmotorn är igång av ljudet.
Samma när jag provkörde Leaf40. Över 50 kunde jag inte avgöra på ljudet om det var en elbil.

Förbrukningen:
Trodde innan köpet att jag skulle installera en PHEV-box som ger 100% el-drift. Detta har visat sig onödigt, det är väldigt enkelt att lära sig hantera gaspådrag med hjälp av energimätaren och på så vis undvika bensin. Ingen värme på vintern dock. Har kört ner till -19 utan bensin. Ibland kan det bli imma och för det har jag en lös värmefläkt som står uppe på instrumentbrädan.
På alla turer i stan ca 5 - 10km är det bara på el.
Till stugan via byggmax, ca 28km har jag 10km över nu på sommaren, på vintern räcker det precis.
Förra tankningen drog den 0,4l /mil då fanns det flera långturer >10mil med.
Ofta hamnar en 7milstur på 0,4l
En 15milstur på 0,6l
En 80milstur till Norge med full packning och fyra pers tog 0,7l (inga motorvägar)
Denna tank har gått 100mil och det är ca 1/3 tank kvar.

PHEV har:
dragkrok
lastmöjligheter för en fjälltur eller dyl.
100% el i stan eller turer runt 3 mil.

Vilken annan bil har det för under 200k i inköp?

Det bästa:
Drivlinan, magiskt mjuk o följsam.

Det sämsta:
Rostskyddet kanske?
Bullret som finns ibland.

Det konstigaste är att Mitsubishi fått vara ensamma med denna storsäljare så länge.
En xc90 eller xc60 finns med el. Men priserna... V60 har el men är en mindre och dyrare bil.



Tack för utförlig information. Men är du helt säker på Att du kört fossilfritt i - 19 grader, så fort det var kallare än - 14 grader vägrade min gå över till eldrift. Är det så att din bil står i varmgarage och därför fungerar under - 14 grader?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.