Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elhybrid husbil, behöver input!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-27 12:07:15    Rubrik: Svara med citat

Alltså det är inte helt omöjligt att det blir så i slutändan men då är det ju lättare att sälja den jag har och köpa en diesel, men kväveoxider och partiklar kommer jag inte ifrån om jag inte skaffar en med adblue katalysator och det har jag inte råd med.

Sen är det ju en mycket tråkigare lösning, inte så mycket att diskutera. Detta är ju trots allt ett elbilsforum inte ett diesel forum.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-27 12:07:15    Rubrik: Svara med citat

Mikael c25 skrev:
Ja men har de räknat med den förlusten så är vi ju på 1,2 och skulle den dra 3kWh/mil så är vi nere på 0,9l/mil vilket är en rejäl förbättring. Men även om det skulle landa på 1,7 så skulle jag ha minst 3mil på el (med möjlighet att lägga till mer om jag hittar billiga batterier) och sedan möjlighet att köra på massor av olika bränslen. Sen skriver de "extremely low emissions" vilket om det stämmer skulle vara en stor miljöfördel!

Största problemet är att motorn inte finns att köpa än och det är många som aldrig kommer från "fungerande" prototyp till färdig produkt. Skrev om 2st i min första post!


32% eller vad det var är alldeles för bra verkningsgrad för att inkludera omvandlingsförlusterna till elektricitet. Är något för bra för att vara sant då är det oftast inte så.
Och jag tror tyvärr att din kompis elingenjören inte vet hur mycket energi en husbil behöver för att förflytta sig. Om du kollar på tabellen som mrMagoo gav dig så behövs det 3,5kwh/mil i 80km/h och 4,2 i 90km/h, och då har mrMagoo räknat på en bil som väger ett ton för lite och har mindre frontarea.

Det är klart, åker man långsamt, säg 65km/h, då går det ju mindre energi, men det är ju svårt att företa långresor på det sättet eftersom motorvägar är uteslutet.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-27 13:08:02    Rubrik: Svara med citat

Men tor_ake det är väl också avhängt av vilken elmotor man väljer? Det är väl precis som en ICE motor, där kan det ju skilja väldigt mycket i förbrukning beroende på motor!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-06-27 13:10:21    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att din turbin-lösning är väldigt intressant!
Om den är tillförlitlig borde den ju kunna bli standard range extender på en mängd olika fordon. För den är ju väldigt lätt. Och den har nog inte sämre verkningsgrad än t.ex. 800cc bensinmotorn i BMW i3.

Men angående husbilar tycker jag ändå att de är olämpliga för elkonvertering. Det första steget måste vara att få ned energi-behovet. Sen kan man titta på elektrifiering.
https://goo.gl/images/beXikm
https://goo.gl/images/5TNvPh
https://goo.gl/images/sRJeVJ
https://goo.gl/images/6ZW2uq
https://www.coroflot.com/dzd/Portfolio-Designing-a-aerodynamic-RV

https://www.youtube.com/watch?v=FtxsQlfyXTs
https://www.youtube.com/watch?v=SNPTXrj_vmw
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-27 14:18:23    Rubrik: Svara med citat

Mikael c25 skrev:
Men tor_ake det är väl också avhängt av vilken elmotor man väljer? Det är väl precis som en ICE motor, där kan det ju skilja väldigt mycket i förbrukning beroende på motor!


Du har ju sagt att du tänker använda borstad DC-motor, då är det förluster på runt 20% så vitt jag kan läsa.

Väljer man den absolut *sämsta* motorn, som t.ex. den jag har till min moped, då är förlusterna enorma, mer än 40% beroende på belastning.

Den absolut *bästa* motorn skulle jag tro är en permanentmagnet-synkronmotor, de har 5-10% förlust.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-06-27 14:42:03    Rubrik: Svara med citat

Olika typer av motorer är olika bra i olika situationer.

PMSM (Leaf, i3, Model 3, m.fl.) har alltid en viss förlust i motorns kärnmaterial ("transformatorplåt") p.g.a att permanentmagneterna alltid skapar ett starkt magnetfält i luftgap och plåtar. Detta gör att vid låg belastning och hög fart (t.ex. körning i sluttning) är verkningsgraden låg (i elmotortermer, d.v.s kanske 85% istället för 95%). Men PMSM har förmodligen högst verkningsgrad vid hög belastning.

Motorer med lindningar i både rotor och stator (asynkron/induktion (Model S), separatmagnetiserad synkronmotor(Zoe) / borstad (Clio), serie/parallellkopplad borstad (gamla truckar och liknande)) kan variera fältstyrkan i luftgapet, vilket leder till lägre förluster i kärnmaterialet. Detta gör att i vissa driftfall är dessa motorer bättre, trots ev. friktion från borstar, resistiv förlust i rotor, eftersläpning, o.s.v. Men generellt är gamla borstade usla vid hög belastning, och om man överdimensionerar blir de usla vid låg belastning.

För att göra ett bra motorval behöver man välja några driftfall (t.ex. 100km/h plan väg, 90km/h kuperat, 40km/h ojämnt trafikflöde, o.s.v.), räkna ut verkningsgraden i varje fall för varje motorkandidat, bestämma vad som är viktigast/vanligast, och sedan har man förhoppningsvis en jämförelsetabell som visar "vinnaren". Men det kan ju vara svårt att få tag på detaljerad data på motorn.

Tillägg:
Sen har utväxlingen stor inverkan angående det här. Högre utväxling (högre motorvarvtal) gör att motorn blir "större", d.v.s bättre vid hög belastning, men sämre vid låg belastning.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-06-27 16:07:22    Rubrik: Svara med citat

Här är en möjlighet för förbättring av aerodynamiken!
Men den är patenterad! (typ =))
I Norge. =) =)
https://www.youtube.com/watch?v=dm-Euo4yS6M
Med det sagt tycker jag allvarligt att det är en bra idé!

Och såhär kan man testa att luftflödet blir bra:
https://www.youtube.com/watch?v=03vLhpPKAgE
https://www.youtube.com/watch?v=1sQFtd-bTfw
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-27 19:52:40    Rubrik: Svara med citat

Nu börjar det likna något!

Mitt första val just nu: Begagnad Leaf motor på 80kW för 14-16 000kr.

Den borde då vara starkare än den jag har idag, 80kW istället för 63kW. Sen går den ju nästan hela tiden på hög belastning pga luftmotstånd och vikt, så verkningsgraden borde ligga kring 90-95% större delen av tiden.

Hur fungerar det med regenererande bromsar, är det inbyggt i motorn? Eller är det något man installerar separat.?

Sen skulle det vara fett att ha en sån där aerodynamik spets därbak!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-06-27 21:30:22    Rubrik: Svara med citat

80kW är mer än 63kW (däremot om leaf motorn klarar +60kW cont. är lite tveksamt)
Jag så att du skrev i nån tidigare post att det är skillnad mellan effekt i de olika motortyperna, det kanske behöver förklaras. effekt är effekt och vridmoment är vridmoment dessa är samma oavsett motor.
Effekt är arbete per tidsenhet där arbete är moment.
En motor med ett vridmoment på 200Nm vid 3000 varv lämnar precis lika mycket effekt oavsett vad det är för motor bensin, diesel, el, eller kanske stirling,
Man kan däremot uppleva skillnader eftersom medeleffekt över ett varvtals område kan vara högre för tex. en dieselmotor jämfört bensinare.

Men åter igen Om 3 motorer har exakt samma vridmomentkurva och samma vartals område så kommer dom att prestera precis likadant vad gäller körbarhet dragvillighet osv. givervis förutsatt samma fordon och växellåda. och därmed upplevas likadant.

Elmotorer behöver en controller och det är den som bestämmer om du har "regen" eller inte.
några dc controllers
http://www.evwest.com/catalog/index.php?cPath=1

ett ac-controller projekt
http://elbil.forum24.se/elbil-about6094-0-asc-0.html

Den där aerodynamiska spetsen vet jag att en större lastbilstillverkare i sverige kollade på för ett par år sedan.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-28 10:08:04    Rubrik: Svara med citat

Ok, controller. Billigaste lösningen för en 80kW Leaf motor?

De på evwest var rätt dyra allihopa. DM går ju igenom hur man kan löda ihop en själv för lite pengar men jag behöver bara titta några minuter för att inse att det är över min kunskaps/intressenivå.

Finns det någon hemmaskruvare i Sverige som kan löda ihop något för en rimlig summa?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-06-28 11:44:16    Rubrik: Svara med citat

Får du inte med inverter om du köper leaf-motorn?

Hur som helst, alla tre-fas-inverters klarar regen.

Angående regen återkommer vi till luftmotståndet. Utan luftmotstånd kan fordonet återladda det mesta av rörelseenergin. Men ju högre luftmotstånd, ju mindre andel andel av energin kan återladdas.

Här är verkningsgraden för Leaf-motorn:
http://faculty.washington.edu/dwhm/wp-content/uploads/2016/02/Leaf-Motor-Efficiency-750x445.png
(Sparad av google: https://goo.gl/images/pTrzsb)
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-28 15:58:38    Rubrik: Svara med citat

Det är förstås det bästa om man kan få med den!

Jag fattar att jag kommer in i det här från fel håll. De flesta tänker, jag vill ha en elbil, vilken är bäst att konvertera. Jag kommer från, jag har ett miljömonster, hur kan jag köra med gott samvete. Jag gissar att en alkov husbil kan vara ett av de sämsta fordon att försöka konvertera.

Det som gör att jag på allvar börjat fantisera om detta är insikten att det faktiskt rent teoretiskt skulle gå att göra detta för 50 000kr eller mindre, men det bygger på att jag skulle göra jobbet själv. Skulle man lägga in arbetskostnaden så hamnar vi på helt andra summor gissar jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-07-02 22:42:57    Rubrik: Svara med citat

Om vi för skojs skull spånar lite ang arbetskostnader för detta projekt.

Säg att jag har skaffat alla komponenter som behövs för konverteringen, det "enda" som återstår är att koppla in allt och få det att fungera.

Jag vet att Damien (DM) ska ge sig på att göra en konvertering på en vecka och livestreama detta någon gång i augusti.

Är detta görbart för normala människor eller krävs det svart bälte i elbilskonvertering?

Ni som gjort konverteringar, vad säger in om tid och kostnad?

En veckas heltidsjobb, fixar ni/någon detta? Vad skulle ni/någon ta för detta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 249
Ort: Baerum

InläggPostat: 2018-07-03 07:05:39    Rubrik: Svara med citat

http://ev-a2.blogspot.com/

Denna blogg ger en god inblick i hur omfattande det kan vara att göra en elbilskonvertering. Men det går säkert att göra det snabbare om du är van bilmekare och el/elektronik mekare, kolla t.ex steels tråd om elVito konverteringen här på forumet.
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-07-03 08:00:59    Rubrik: Svara med citat

Jag vet att de flesta konverteringar tar lång tid, men det är oftast när man Hobby konverterar, gör det på sin fritid. Även flera av DMs projekt har tagit lång tid.

Här pratar vi heltid och alla komponenter på plats.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-07-03 09:12:49    Rubrik: Svara med citat

Allt förberett och bara att koppla in?
Då tror jag att det skulle ta två personer en dag för det mekaniska och en till dag för det elektriska.

Men det kommer aldrig ske. Det kommer ta månader eller år. Det går inte att skaffa grejer som bara är att koppla in och sen fungerar allt.

Att skaffa exakt samma grejer som Damien har är väl en bra start, men det är också många detaljer som behöver göras unika för fordonet. De sista 10% tar 90% av tiden.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-07-03 11:01:34    Rubrik: Svara med citat

Det tog mig tre dagar heltid att plocka ned, ta isär växellådan och byta ett lager och plocka ihop min husbil igen (Fiat Ducato). Ett proffs med rätt utrustning och hjälp av en person till hade gjort det på 1-1,5 dagar.

Lägg därtill att mäta ut och specialtillverka delar som inte finns att köpa, samt byggen av batterilådor m.m.
Sedan skall det byggas programvara till bms och inverter, eller anpassa något befintligt. Går inte ens att få en uppskattning på arbetstiden för detta projekt. Men det är betydligt mer än en vecka, heltid med övertid, och flera olika kompetenser, inte bara transportbilsmekaniker.

Min gissning är att du kommer inte hitta någon i Sverige som åtar sig detta projekt. Det är nog faktiskt snabbast och billigast om du lär dig det som behövs och gör det själv.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-07-03 11:17:27    Rubrik: Svara med citat

Det finns ju några på forumet som har kompetensen. Jag hade kunnat ge en hjälpande hand ifall du bott nära. Men jag är fortfarande skeptisk till nyttan. Om du pendlar till jobbet i en personbil lär det göra störra nytta att byta den till en elbil.

Hur många liter bränsle kommer du spara per år av att konvertera husbilen jämfört med att byta ut personbilen?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-07-03 11:35:39    Rubrik: Svara med citat

Det mest realistiska alternativet för mig att genomföra detta är att sälja in idén till ett produktionsbolag och göra det inom ramen av ett tv-program/webisode. Jag har goda kontakter inom denna bransch.

Sverige har som mål att ha en fossilfri fordonsflotta 2030. Att bygga om fossilbilar, speciellt de mest miljöskadande, till fossilfria borde vara intressant. I ett sådant scenario skulle kanske Delta Motorsport eller Ranotor (se första inlägg) kunna bidra med en prototyp av deras motor som en del i marknadsföring av deras motor. De skulle även kunna bidra med kompetens för att speicialanpassa motorn till detta.

Att det är en galen idé från början skulle bara bidra till intresset, jag är som sagt fullt medveten om att en alkovhusbil inte direkt är optimal ur en massa synvinklar men att göra ett program om att konvertera en Clio eller liknande skulle inte ha samma nyhetsvärde.

Sen att göra det så billigt som möjligt skulle bidra till intresset eftersom det skulle möjliggöra för fler att ge sig på detta själva med bättre bilar som grund. Kan man konvertera en husbil för säg 50 - 100 000kr kan man konvertera nästan vilken bil som helst.

Ps. Jag kör min vanliga bil på biogas redan, så den är redan miljövänlig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-07-03 11:46:42    Rubrik: Svara med citat

I programmet skulle vi även kunna besöka några av er som hållit på med detta i en massa år och göra reportage om era projekt.

Vi vill väl alla att det sker en elbils/elhybrid revolution där alla har möjlighet att köra miljövänligt, inte bara de som har råd att köpa Teslor!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.