Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elhybrid husbil, behöver input!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-23 11:40:43    Rubrik: Svara med citat

Jag har en tjänstevikt på 2,7ton och en maxvikt på 3,5. Motoreffekten ligger på 63kW vilket gör att jag redan idag är en stoppkloss av rang MEN jag har en bra stereo och ser till att inte ha bråttom så det går bra, bara jag inte får sämre effekt efter en konvertering!

Jag hade dock medvind mellan Malmö och Kalmar i onsdags och då kom jag nästan upp i trafiktempo Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-06-24 00:30:05    Rubrik: Svara med citat

Hahaha... ja bra stereo är ju fördelaktigt.
Energiförbrukning mellan 3,5 till 4kW/h per mil är nog nånstans i en rimlig nivå med förluster i kontroller ledningar batteri motor med en ac-drivlina.
Om jag skulle konvertera en husbil idag så skulle jag kolla på bildelsbasen efter som nämts tidigare en tesla drivlina eller 2st leaf eller bmw i3 drivlinor, en "borstad" dc motor går bort.

Ledsen och säga det men att få till en hållbar lösning på en husbil som första projekt ser jag som väldigt svårt i synnerhet på den budgetnivån du verkar hinta om.
Börja med att konvertera något mindre för att lära dig lite mer om området Hybrid/Elfordon.
Tex. köp en gammal bil och konvertera. och tänk igenom det hela så kanske du kan flytta över hela paketet til husbilen sen.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-24 18:00:33    Rubrik: Svara med citat

Du behöver inte alls vara ledsen, jag är mycket väl medveten om att detta inte är något jag själv skulle kunna ro iland, något jag faktiskt nämnde i min första post.

Min ambition är att först på ett teoretiskt plan komma fram till billigaste/bästa lösningen sen blir nästa steg att försöka realisera detta i praktiken, men det är en helt annan femma.

Jag har inte lyckats hitta några priser på elmotorer från krockade elbilar, hur ska man leta, eller kan det vara så att det inte finns några på marknaden för tillfället?

Varför sågar du borstade dc motorer? Har DM fel när han säger att det funkar bra och att han har kört över 17000miles utan problem? Är som sagt var ny på detta och tycker ibland det är svårt att vara källkritisk!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-06-24 19:30:10    Rubrik: Svara med citat

Skulle precis som MrMagoo skriver satsa på att bygga konverteringen på skrotad elbil.
En Leaf riskerar att ha för klen motor för en husbil. Men batterierna kanske är de mest ekonomiska?

Kolla skrotar i Norge de lär ha fått in några elbilar vid det här laget.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-06-25 06:49:16    Rubrik: Svara med citat

Enklaste sättet ör nog att åka ner till Spanien och köpa en färdig från Nissan
https://newsroom.nissan-global.com/releases/nissan-unveils-two-camper-van-models-in-madrid

Att använda sig av en så pass stor bil med så pass mycket luftmotstånd som du tänkt dig är i grunden problemet. Kan du kompromissa och bara köra 5 mil i taget går det såklart.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-25 08:01:22    Rubrik: Svara med citat

Det var fantastiskt inte en så dum idé, tror du jag kan få en sån för mellan 50-100 000kr så är det ju helt onödigt att hålla på med gör-det-själv lösningar! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-06-25 08:46:33    Rubrik: Svara med citat

En värdeminskning på runt 100 tusen kanske är möjligt 😀

Jag hade valt att försöka hitta lämpliga hubmotorer och i3 eller Tesla batterier på 20-50 kwh(vätskekylda som klarar mer belastning) och sen behålla bensin motorn som den är. Då har du två system och kan enkelt lägga till mer batterier när du finner det lämpligt.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-25 17:16:35    Rubrik: Svara med citat

Det är ju en spännande idé, men har du något förslag på en navmotor som skulle kunna fungera. Läste lite snabbt på ett forum att de mest används på cyklar. Vet att det fanns en firma i Gävle som jobbade med navmotorer men de gick i konkurs!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-06-25 19:24:08    Rubrik: Svara med citat

Titta i denna tråd för inspiration http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1773.html

Vet dock inte någon lämplig tillverkare för navmotorer men finns nog lite att välja på
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-06-25 20:03:42    Rubrik: Svara med citat

Mikael c25 skrev:

Jag har inte lyckats hitta några priser på elmotorer från krockade elbilar, hur ska man leta, eller kan det vara så att det inte finns några på marknaden för tillfället?

Varför sågar du borstade dc motorer? Har DM fel när han säger att det funkar bra och att han har kört över 17000miles utan problem? Är som sagt var ny på detta och tycker ibland det är svårt att vara källkritisk!


Nissan 80kW
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Nissan/NISSAN-LEAF/2011_2017/Motor/Motor-Elektrisk-Fram/Alla/

Jag säger inte att det är fel med en dc motor i alla lägen (jag skulle kunna uveckla detta väldigt mycket men orkar faktiskt inte)
Så konkret utan nån större förklaring, för mig går DC-motorer bort då det numera finns ac-motorer att tillgå för samma peng. och Hög kontinuerlig effekt, 30-40kW är betydligt lättare att hitta en ac-motor än en dc dito men visst det går ju jaga fatt i en clio Electrique motor.
En så går nog att hitta till ett bra pris, och det är en bra motor designad för 114volt och den relativt låga systemspänningen drar med sig storlek, om jag minns rätt 80kg för clions 22kW dc-motor som förövrigt är en sepex. finns även tex. shunt, series och PermanentMagnetiserade dc-motorer.

Men det är ju så att du är byggaren mao du styr vad som är viktigast för dig, vi här på forumet kan antagligen svara på de flesta av dina frågor och även hjälpa dig att plocka fram vad du frågar efter delar vart man läser på om olika sake, samt inte minst komma med glada tillrop.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 155
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-06-25 21:02:45    Rubrik: Svara med citat

Även om det låter som ett kul projekt så faller det på att en husbil typiskt används för landsvägskörningar, d.v.s. fördelen med ett hybridsystem som kan återanvända bromsenergi finns inte.

Då blir en REX en drivlina där man:
Förbränner bränsle med förlust till rörelseenergi som driver en generator som med förlust alstrar el som med förlust laddar ett batteri som med förlust skickar el till en elmotor som med förlust skapar rörelseenergi på bilens transmission som med förlust driver bilens drivaxel med den energi som krävs för att övervinna luftmotstånd, friktion m.m. och förflytta bilen framåt.

Jämför med en konventionell ICE där man:
Förbränner bränsle med förlust till rörelseenergi på bilens transmission som med förlust driver bilens drivaxel med den energi som krävs för att övervinna luftmotstånd, friktion m.m. och förflytta bilen framåt.

Inte lika många "med förlust". Och även om en ultramodert elverk kanske har marginellt bättre verkningsgrad än din motor från 1990 kommer det inte väga upp alla andra förluster i REXens drivlina. För energibehovet på drivaxeln är oförändrat (det styrs ju av fordonets vikt, luftmotstånd m.m.) och i praktiken kommer en REX att förbruka ännu mer bränsle än befintlig motor, det oavsett val av elmotor.

Så vill du göra en insats för miljön är det bättre att bygga om befintlig förbränningsmotor så att den kan drivas med bättre (förnybart?) drivmedel.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-06-25 21:26:51    Rubrik: Svara med citat

...kan inte bara addera förluster, även om du i sak kan ha rätt. En förlust kan vara 70%, dieselmotor eller 10% elmotor. Det går att ha flera småförluster på en stor, helt enkelt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-25 23:24:54    Rubrik: Svara med citat

Kul! Många intressanta inlägg! Innan jag går in på dessa har jag en allmän kvällsreflektion ang det vi diskuterar.

Jag tycker det är så jävla häftigt att det verkar vara möjligt att med relativt små medel kunna konvertera ett miljömonster som min husbil till att bli en miljöhusbil. Att kunna göra detta med små medel är det som är absolut häftigast. Ända sedan jag för många år sedan för första gången hörde talas om plug-in-hybrider har jag velat ha en men har fått stanna vid tanken då de legat långt över min budget.

Det som DM håller på med därborta på Irland är inget mindre än en revolution. Att konvertera en bil till eldrift för 1000euro eller mindre är helt sanslöst. Det gör att "alla" i teorin skulle ha råd att köra elbil istället för bara en massa rikingar. Lägg därtill att livscykelanalysen för en sådan bil är otroligt mycket bättre än för en sprillans Tesla.

Så ett av de starkaste motiven från min sida att diskutera hur man kan göra detta billigast handlar om att flest skulle då ha möjlighet att göra detsamma.

God natt
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 155
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-06-26 07:19:28    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
...kan inte bara addera förluster, även om du i sak kan ha rätt. En förlust kan vara 70%, dieselmotor eller 10% elmotor. Det går att ha flera småförluster på en stor, helt enkelt.


Självklart är det inte antalet förluster som avgör, utan summan av det man förlorar i varje steg (för att vara riktigt petig: Kedjans verkningsgrad är multiplikationen av delstegens respektive verkningsgrad).

Min poäng är att när båda kedjorna har samma ingång (flytande kolväten) och utgång (drivaxel) så blir antalet steg i energiomvandlingen väsentligt fler i en REX-lösning än i en konventionell förbränningsbil. Så för att vinna något måste alla extra "REX-förluster" sammantaget vara mindre än verkningsgradsökningen i förbränningsmotorn. Och det tror jag blir svårt, så mycket effektivare är inte ett modernt elverk mot en 90-talscittramotor.

Elbilar har ju två huvudsakliga verkningsgradsvinster mot traditionella bilar:
1. Att helt slippa använda förbränningsmotorn med dassig verkningsgrad
2. Att kunna återanvända delar av bromsenergin (regenerering)

Punkt 1 gäller ju bara bilar som kan laddas med sladd från elnätet. Och punkt 2 gäller bara bilar som körs i stadstrafik. Så gör en ordentlig verkningsgradsanalys innan du börjar bygga, annars riskerar du att stå med en husbil som drar mer än innan du började skruva. Om syftet är att köra på renare bränsle är det nog både billigare, bättre och enklare att kovertera befintlig motor till annat bränsle.

Men om syftet är en rolig, lärorik och självtillfredsställande hobby är det klart att du ska börja bygga. Och jag kan skriva under på Damiens projekt är mycket inspirerande!
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-26 22:15:29    Rubrik: Svara med citat



Jag har börjat skissa på en uppställning i google docs av olika motoralternativ där jag väger för/nackdelar med de olika alternativen. Skulle någon mot förmodan vilja gå in och lägga till info eller ändra så vore det fint.
Klicka i så fall på länken https://docs.google.com/document/d/1vLQGc4cse98wVue7Dy5pK2ivbbercluyzHzOXK3wMug/edit?usp=sharing

Jag skulle ju helst vilja ha en motor som är åtminstone lite starkare än den jag har, vilken enhet ska man använda för att jämföra el och bensinmotorer. Jag har förstått att hästkrafter inte är detsamma för el och bensin. Är kW en bättre enhet? Ska jag leta efter en elmotor som är starkare än 63kW som min bensinmotor ligger på för att hamna rätt?

Angående REX förbrukning har jag lite frågor.

Är det inte så att en elmotor generellt har en bättre verkningsgrad än en bensinmotor? Går det att översätta hur många kWh 1,7liter bensin motsvarar?

Vi har räknat att husbilen drar någonstans mellan 3-5kWh/mil, hur mycket är det översatt i bensin?

Jag har inte fått fram några exakta siffror på Deltamotorns förbrukning men hela grejen är ju att den hela tiden går på det optimala varvtalet där förbränningen är som bäst. Så jag tycker det låter konstigt att den skulle dra mer än 1,7l bensin för att producera 3-5kWh el dvs den mängd el som krävs för att köra husbilen en mil. Är siffrorna nedanför till någon hjälp? Vad innebär "30% thermal efficiency (280g/kWh)"?

When scaled to 35kW output power, MiTRE is said to be approximately 40% smaller and 50% lighter than an equivalent piston engine device, while still achieving a target of close to 30% thermal efficiency (280g/kWh) with extremely low emissions.

MiTRE can also be run on a range of fuels, and fitting a larger heat exchanger improves thermal efficiency to nearly 35% (240g/kWh).


Men den viktigaste fördelen är att det är en multifuel motor där man kan välja det miljöbästa alternativt oavsett var man är. Är jag på en mack där det finns HVO100, e85, bensin och diesel så väljer jag HVO. Om det inte finns väljer jag e85, ni fattar!

Jag gissar att den även skulle kunna gå på biogas med en metanhalt på ca 70-80% vilket skulle möjliggöra att producera och köra på egen biogas. Uppgradering till 98% är väldigt dyrt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-27 09:09:23    Rubrik: Svara med citat

240g/kWh * 4kWh = 960g bränsle vilket motsvarar 1,2l diesel eller 1,27l bensin.

Är dessa siffror den elektriska effekten från en generator tillkopplad turbinen, eller är det effekten på utgående axeln? Det är viktigt att veta, eftersom om det är effekten på utgående axeln så ingår inte förlusterna i reduktionsväxellådan och generatorn som behövs för att tillverka den elektriska energin som skall till elmotorn.

Det finns ett par bilar som är seriehybrider under vissa betingelser, Mitsubishi Outlander PHEV och Chevy Volt. Men båda de kopplar in en direktdrift mellan förbränningsmotorn och hjulen vid högre fart på landsväg, just för att slippa förlusterna vid elektrisk omvandling. Det är ju dock inte aktuellt i ditt fall.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-27 09:37:44    Rubrik: Svara med citat

Det framgår inte av texten, men hur stor är den förlusten om det skulle vara så att den inte är medräknad? Skulle det bli typ 1,3-1,4l diesel istället?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-27 09:54:38    Rubrik: Svara med citat

Mikael c25 skrev:
Det framgår inte av texten, men hur stor är den förlusten om det skulle vara så att den inte är medräknad? Skulle det bli typ 1,3-1,4l diesel istället?


Det kan bara de som har byggt reduktionslådan och generatorn svara på. För *stora* generatorer är effektiviteten väldigt hög >95%, men för en så här liten gasturbin? Vet ej!

Om man tittar på hur det ser ut när våra elbilar utför samma operation, dvs återvinner rörelseenergin till elektrisk energi i batteriet så är hela kedjans effektivitet runt 50%, men då är det ju inte bara reduktionsväxellåda->elmotor->kraftelektronik->batteri utan även rullmotståndet mellan däck och vägbana.

Så nånstans mellan 5% och 50% förlust ligger det. Säg 25% för att vara på den säkra sidan. Då blir det precis 1,7l bensin per mil och vi är tillbaka där vi började Laughing
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-27 10:43:26    Rubrik: Svara med citat

Ja men har de räknat med den förlusten så är vi ju på 1,2 och skulle den dra 3kWh/mil så är vi nere på 0,9l/mil vilket är en rejäl förbättring. Men även om det skulle landa på 1,7 så skulle jag ha minst 3mil på el (med möjlighet att lägga till mer om jag hittar billiga batterier) och sedan möjlighet att köra på massor av olika bränslen. Sen skriver de "extremely low emissions" vilket om det stämmer skulle vara en stor miljöfördel!

Största problemet är att motorn inte finns att köpa än och det är många som aldrig kommer från "fungerande" prototyp till färdig produkt. Skrev om 2st i min första post!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-06-27 11:35:22    Rubrik: Svara med citat

Siffran ni tittar på kallas BSFC:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_consumption

En vanlig turbodiesel är bättre än turbinen vid den mest fördelaktiga lastpunkten. (Brukar ligga kring 200 g/kWh).

Jag föreslår att ni byter till en turbodiesel som går på biodiesel.

Eller skaffar en mer minimalistisk camping-stil!
https://goo.gl/images/4ohyHM
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.71 sekunder att ladda.