Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elhybrid husbil, behöver input!
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-15 11:49:37    Rubrik: Elhybrid husbil, behöver input! Svara med citat

Hej!
Jag skulle behöva lite input på en idé jag går och funderar på. Jag har en bensin husbil, Citroen c25 -90 , som jag älskar. Det ända problemet är att det är en rullande miljökatastrof, den dricker i snitt 1,7 l/mil och som en okänd kvinna helt opåkallat sa en gång när jag startade motorn - Förbränningen är inte optimal. Mitt svar - Nä.

Som utbildad miljövetare skulle jag helst vilja kunna köra omkring med min familj med gott samvete. Vi ska tex köra Skåne - Norrbotten t o r i sommar vilket kommer att vara både ekonomiskt/ekologiskt kostsamt.

Nu till min idé.
Jag fattar att det skulle bli väldigt dyrt och opraktiskt att försöka konvertera min el-skling till ren eldrift. Det skulle krävas massor av batterier och ändå kort räckvidd/lång laddtid etc. Mina förutsättningar är att detta måste kunna göra så billigt som möjligt och jag måste hitta någon som kan hjälpa att göra jobbet då jag är teoretiskt intresserad men praktiskt okunnig.

Så juvelen i mitt bygge skulle vara en räckviddsförlängare, en helt nyutvecklad turbin motor från Delta Motorsport.

https://www.borntoengineer.com/delta-mitre-micro-turbine-offers-huge-range-boost-electric-vehicles

https://www.youtube.com/watch?v=VQBJu-kTu0E

Räckviddsförlängaren skulle då ladda batterierna under körning vilket i praktiken skulle reducera mitt behov av batterier radikalt om jag tänker rätt. Frågan är hur mycket batterier skulle jag som minst behöva? Jag tänker att man senare kan bygga på med mer batterier när/om priset går ner eller när/om man kommer över billiga batterier från krockade elbilar.

Resten av konverteringen är inspirerad av Damien Maguire (DM) och hans 1000 Euro EV konvertering.
https://www.youtube.com/watch?v=nkg8Rk-aP4U


Där använder han en begagnad DC gaffeltruckmotor som han fixar upp.

Nu till min andra fråga. Hubilen har idag en 75hk bensinmotor som får jobba rätt hårt för att driva husbilen på 2,7ton (typ 70km/h i uppförsbackar/motvind med plattan i mattan) Skulle en begagnad gaffeltruck motor kunna användas i mitt bygge? Skulle man kunna använda två stycken och koppla dem direkt till framhjulen? Enligt DM kan man hitta dessa elmotorer för 0-1000kr/st.

Fråga 3: Finns det något sätt att kyla batterier och elmotor och sedan omvandla värmen till el igen? Har länge haft ögonen på det svenska företaget Ranotor som utvecklat en modern ångmotor som kan kan göra just detta(https://www.nyteknik.se/fordon/varmen-i-avgaserna-br-br-blir-angtryck-i-bilen-6409281) men de verkar inte komma till skott med produktion av denna motor. Skulle denna finnas skulle jag använda den som "range extender" istället men det verkar som det runnit ut I sanden. http://cyclonepower.com/ har hållit på med detta också men det verkar segt med att komma ut på marknaden.

Mina tre frågor (till att börja med)
1: Hur mycket batterier skulle jag som minst behöva för detta?
2: Finns det gaffeltruckmotorer som skulle klara att driva min husbil? En eller två?
3: Värme är ett problem för både batterier och motor, går det att kyla och ta till vara på värmen på något effektivt sätt idag?

Mvh Mikael
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-15 12:18:07    Rubrik: Svara med citat

Jättetråkigt att behöva vara glädjedödare men du skulle komma på det ändå till slut så det är lika bra jag säger det direkt.

Din bensinmotor är inte problemet. Verkningsgraden är som verkningsgraden är, för motorer som går på bensin. Problemet är att en husbil är tung och stor och det kommer du inte ifrån genom att elektrifiera den. En traditionell dieselmotor kopplad till en manuell växellåda är tyvärr det snålaste som går att uppbringa för den tillämpningen.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-15 13:14:26    Rubrik: Svara med citat

Fast det stämmer ju inte, det är ju bara en fråga om vilken elmotor man behöver, det kommer ju att dundra ut ellastbilar från Tesla och Daimler och säkert en massa fler. Så invändningen är snarare att jag behöver en annan, säkert dyrare motor än den jag tänkt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-15 13:19:03    Rubrik: Svara med citat

Eller menar du att förbrukningen är densamma? För det är en annan fråga. Med DELTA motorn kan jag köra på en massa olika miljöbränslen, så det blir miljömässigt bättre hur som.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-15 13:41:19    Rubrik: Svara med citat

Hittar jag billiga batterier så förbättras bränsleekonomin ytterligare då man kör delvis på el.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-15 14:23:04    Rubrik: Svara med citat

Förbrukningen blir inte samma utan väsentligt högre.

Din husbil går redan med en mycket högre belastning än en personbil och har därför bättre verkningsgrad. Jag gissar dessutom att du inte ligger så ofta i bilköer och inne i stan med den. Därför skulle hybridsystemet bara vara i vägen.

En helt eldriven husbil vore en annan femma, men grejen är att du behöver *mycket* batterier eftersom aerodynamiken och vikten är allt annat än optimal. Jag skulle tippa, baserat på både din beskrivning och körning med min egen (turbodiesel-)husbil, att 5kWh/mil är rimlig förbrukning vid försiktig körning, och om du vill åka till Norrbotten behöver du således ett batteripack på runt 100kWh, och stanna vid nästan *varje* snabbladdare på vägen, och stå där i två timmar.

Tekniken vi behöver är inte tillgänglig för dig och mig ännu. Ge Tesla Semi och dess konkurrenter några år att utvecklas så blir det en annan femma.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-15 14:25:39    Rubrik: Svara med citat

Mikael c25 skrev:
Eller menar du att förbrukningen är densamma? För det är en annan fråga. Med DELTA motorn kan jag köra på en massa olika miljöbränslen, så det blir miljömässigt bättre hur som.


Glöm deltamotorn. Etanolkonvertera din befintliga motor istället i så fall.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-06-15 14:51:52    Rubrik: Svara med citat

Hur många ska sova i husbilen? Jag såg att det var någon som kommer bygga husbilsvariant av e-NV200 med 40kWh batteri. Den skulle ju kunna fungera som ersättare? Jag vet väldigt lite... men också betydligt billigare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-15 14:59:41    Rubrik: Svara med citat

Ja, det är nog downsizing som är modellen för nu - "plåtisar" med "pop up" och "slide" går ju att göra rimligt kompakta. Hel/delintegrerade eller, huvvaligen, alkovbilar är ju helt horribla ur effektivitetssynpunkt.

Men mycket trevligare att bo i, så klart. Smile
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-06-15 16:04:57    Rubrik: Svara med citat

https://www.electrive.com/2018/06/07/nissan-presents-camper-based-on-e-nv200/
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 127
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-06-15 16:53:36    Rubrik: Svara med citat

Husbilar brukar ju inte klara något mer vikt. Det rimliga är att köra på e85 eller byt motor / bil till en diesel och kör på biodiesel.
Eller köp Teslas trailerdragare och bygg husvagn av en trailer Wink
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-15 16:55:40    Rubrik: Svara med citat

Ok jag tror vi behöver ett litet räkneexempel. Jag utgår från Irländare jag skrev om i första posten.

Batteri pack kraschad Opel Ampera 16kwh: 6000kr
2st DC motorer: 2000kr
Kontroller och övrigt: 4000kr
Delta mitre motor: 12000kr

Totalt: 24 000kr

Jag fattar att detta ev är en glädjekalkyl men dubbla den och det är fotfarande billigt för att konvertera min husbil till en av världens mest miljövänliga husbilar! Även om den skulle dra 2liter/mil så kan jag köra med hvo eller frityrolja eller biogas. 16kwh skulle dessutom ge minst 2mil på ren eldrift.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-16 05:08:26    Rubrik: Svara med citat

Var hittar du priset på delta-motorn? Baserat på vad andra existerande elverk på marknaden kostar gissar jag på minst 50tkr för den 35kW-varianten. Men jag är inte säker på att 35kW räcker. Vad är det mer specifikt för kaross på din husbil? Är det en plåtis eller är det en halv/hel/delintegrerad?

Biogas kan du köra din nuvarande motor på, och kastar du i en dieselmotor kan du köra på hvo och diverse biodiesel och oljor. Du behöver inte gå omvägen över elektricitet för att göra det.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-16 07:05:13    Rubrik: Svara med citat

tor.ake - Priset kommer från Youtube videon som jag länkade till, men det kan vara för 15kW versionen. Men varför skulle den inte räcka? Om vi utgår från att den drar 5kW/mil så borde 15kW räcka eller?

Gaskonvertering är förstås intressant, har du koll på vad det skulle kosta?

Vad skulle det kosta att sätta in en diesel? Helst Euro 6?

Det är en alkov, så maximalt luftmotstånd 😁
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-06-16 08:17:51    Rubrik: Svara med citat

Nja 15kw effekt lär inte räcka långt om du beräknar 5kwh/mil.

Tänk själv om du har 15kw effktillskott och bilen drar 5kwh/mil då kommer du bara 3 mil på en timme......


intressant ide.

med ett 90kwh eller 100kwh tesla pack skulle man nog kunna komma en bra bit i måttliga hastigheter, dvs under 80kmh.

Då skulle man även ha bra tillgång till el när man fri-campar.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-06-16 08:57:49    Rubrik: Svara med citat

Mikael c25 skrev:
Om vi utgår från att den drar 5kW/mil så borde 15kW räcka eller?
...
Det är en alkov, så maximalt luftmotstånd 😁


Du är inte den förste och tyvärr inte den sista som inte skiljer på kW och kWh, kW är effekt och kWh är energi. Om bilen drar 5kWh/mil och kör 100km/h så måste en motorn ha en effekt av 50 kW.

Om man kör långsamt blir luftmotståndet mindre. Men det är klart vem vill åka runt i 50-60km/h.

Ja, ett 100 kWh batteri hade varit okej. Då kommer du kanske 15-20mil per laddning. Det är tillräckligt för att ta sig fram i södra Sverige om man ska åka snabbladdare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-16 09:25:02    Rubrik: Svara med citat

Tack! Precis denna info är den jag behöver. Jag skulle alltså behöva 35kW versionen inser jag. Med denna får jag alltså ett effekttillskott som motsvarar 7mil/timme om vi använder samma uträkning som tidigare.

Lars - har du någon erfarenhet av gaffeltrucksmotorer, finns det dom som har en effekt på 50kW? Eller kan man ha två 25kW motorer som är kopplade direkt på varsitt framhjul?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-06-20 20:16:17    Rubrik: Svara med citat

I nuläget skulle jag nog i detta fallet köra på konceptet modern dieselmotor, med tanke på batterier vikt/kostnad. men visst är det möjligt.

En tesla drivlina och batteri från en krockad p100 skulle fungera, det är nog antagligen det billigaste alternativet som skulle klara detta utan att bli överhettad.
Jag gjorde ett överslag på effektbehovet, jag har inga vettiga måtuppgifter samt saknar cd värde på din husbil, men estimerade ett cd värde på 0,50 (som typ. en nos-lastbil) och frontarea på 4,5m2 samt vikt på fullastad 2200kg
50km/h 7,9kW
60km/h 12,6kW
70km/h 19,1kW
80km/h 27,7kW
90km/h 38,5kW
100km/h 51,9kW
110km/h 68,3kW

Tänk att du kör 80km/h i en motvind på 5m/s, då är luftmotståndet motsvarande 98km/h lägg där till jönköpingsbackens 8% lutning så hamnar effektbehovet på 96kW.
Jovisst man kan acceptera en hastighets minskning i backar, det går knappast hålla 80km/h uppför en sån backe idag med din husbil. för rimlig acceleration lägg till runt15kW på siffror ovan så blir det tex. 0-80km/h på 40sek eller 0-90km/h på 50sek

Hybridlösning. ja frågan är vad man tjänar på en sån lösning. Deltamotorn är ju intressant men det är en "singlestage" turbin och vad du får ut i axeleffekt kW per gram bränsle är sämre än din gamla bensinmotor när den går på optimal last. däremot är förbränningen i en turbin lättare att kontrollera och därmed mer fullständig och då bättre ur ett miljöperspektiv, ja om man då bortser från den högre förbrukningen som skulle bli resultatet.
Delta turbinen ska nog ses som en RangeExtender men visst kan du offra förbrukning mot intressant drivlina, är det nån som har lite mer siffror på denna turbin så är jag intresserad.

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mikael c25
intresserad


Registreringsdatum: 15 juni 2018
Inlägg: 25
Ort: Malmö

InläggPostat: 2018-06-23 09:09:58    Rubrik: Svara med citat

Tack för ditt svar mrMagoo men ska jag vara ärlig så säger mig varken cdvärde eller effektbehov så mycket. Men om jag förstår dig rätt så skulle en Tesla motor göra jobbet lika bra eller bättre än min bensinmotor. Vad får man ge för en krockade sådan?

Invändningen mot DC motorer, enligt Damian, är att de kan bli överhettade men han menar att det finns sätt att undvika det. Min fråga är om en DC motor är kraftig nog eller om man kan använda två stycken. De ska ju vara väldigt billiga 0-1000kr/st.

Angående Delta motorn så har jag mailar dem och frågat om förbrukningen samt när de går att köpa. Har inte fått något svar än.

Angående hur mycket effekt som skulle behövas för att driva husbilen så trodde en kompis Som är elingenjör att 3kWh/mil i snitt skulle räcka!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-06-23 11:05:01    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:

Jag gjorde ett överslag på effektbehovet, jag har inga vettiga måtuppgifter samt saknar cd värde på din husbil, men estimerade ett cd värde på 0,50 (som typ. en nos-lastbil) och frontarea på 4,5m2 samt vikt på fullastad 2200kg
50km/h 7,9kW
60km/h 12,6kW
70km/h 19,1kW
80km/h 27,7kW
90km/h 38,5kW
100km/h 51,9kW
110km/h 68,3kW



En husbil jag haft i ett par år, och precis sålde, var av en väldigt vanlig typ från 90-talet och den hade 5,5 kvadratmeter frontarea och lastad vikt 3200kg.
En turbodiesel på 82kW som för det mesta gick ganska nära gasen i botten. Visst klarar man sig med mindre effekt, men då är man en stoppkloss av rang i trafiken!
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.