Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Next gen Leaf
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-08 08:48:19    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Håller med om att leaf40är spartansk, jag hatar inte leaf40, men jag tycker dom kunde ha åtgärdat alla buggar med gammel leaf, men inte.
- samma gamla konstruktion
- klima som ej fungerar bra i auto läge
- ingen ställbar ratt
- batteri som kokar eller är för kallt
- pipande ljud varje gång man öppnar dörr
- disclaimer på displayen man måste godkänna varje start
- app som fungerar dålig
- hög förbrukning om man inte extrem eco kör
- känns omodern(är ju en facelift)
- halogenstålkastare om man inte väljer dyr version
- räckvidd inte i närheten av 378km som annonseras
- ~ 34kwh tillgängligt enlig användare i norge
- för dyr
- engelsmännen inte dom bäste bilbyggarna
- finns säkert fler brister jag ej kommer på rak arm

Tycker att mycket av detta slipper jag i soul/ioniq
Men smaken är som baken vet ju alla.
Förstår att du sålde den Wink


Tittar man på passform det är värre än på 80-tal, nya Leaf har 4mm mellan dörrar, osv…
Interface i bilen är eftermonterad historia med funktioner som inte har logisk struktur och samspel…
Jag saknar inställning för laddaren, stop&start för laddning via App, detaljerad statistik, osv…
Sittposition är skämt…
Autopilot är opålitligt och spelar ”sudden death” bokstavlig…
Motorstyrka är obalanserad och man är mer effektiv i ICKE ECO än när man har grund inställning ECO, fast bara tränad fot kan göra det och folk som fattar varför är bättre att frirulla som Leaf40 gör i Normal läge med alla 320Nm, men bilen omvandlas till livsfarligt vridmoment monster…
GISSOMETER-batteri interface och visaren är spel för gallerian...


Å andra sidan, är man ”Average JoE”, bättre än Leaf40 finns inte… allt fungerar, alla funktioner finns eftersom man inte vet om bättre, ljudnivå slår t.o.m. E-Golf, det är got om lul-lul, LED strålkastarna är klass för sig själv, automatiken är i Tesla klassen när det fungerar och solen lyser, snabbladdningen är exemplarisk första och andra gången, räckvidd är det som imponerar mest, jag hade kört 24mil ner till 3% kvar i batteriet, sen snabbladdning och 20 till… som sagt fantastisk ”Average Joe” objekt… galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-08 12:42:14    Rubrik: Svara med citat

Nissan verkar tappat i försäljning i vart fall, men det kan likväl bero på att de fått väntetider kan jag tänka mig

https://pushevs.com/2018/05/08/nissan-leaf-sales-declined-last-month/

Tycker alla elbilar har sina små brister, kan förstå att man stör sig när bilarna ändå kostar ordentligt mycket pengar, lite extra dyr service utan att de verkar göra något direkt.

Den trevliga eldrivlinan och att slippa tanka brukar dock få folk att snabbt glömma bristerna.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-11 05:03:16    Rubrik: Svara med citat

från Leaf-facbook grupp, icke vetnskaplig jämförelse av Leaf mot KONA:

https://www.facebook.com/groups/nissanleafsverige/permalink/2150741165146872/
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-11 06:58:29    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
från Leaf-facbook grupp, icke vetnskaplig jämförelse av Leaf mot KONA:

https://www.facebook.com/groups/nissanleafsverige/permalink/2150741165146872/


Kan du göra en kort recension av jämförelsen, typ : Leaf 2 är överlägsen Kona på allt utom storlek på batteriet.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
IrmaIsfot
intresserad


Registreringsdatum: 15 maj 2015
Inlägg: 29
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-05-24 09:43:30    Rubrik: Svara med citat

Nu har Nissan plockat bort Visia ur Leaf-sortimentet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-05-26 07:13:43    Rubrik: Svara med citat

Jag ser att Gröna Bilister i maj 2018 har utfört en test av Nissan Leaf 40 kWh. De skriver att man kan använda bilens batteri och ansluta det till enfamiljshusets elnät, tydligen helt förberett för det. Dock, gör de inte sådan inkoppling i deras biltest. Det visste jag inte gick. Se,
http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2018/nissan-leaf-40-kwh
Se där under rubrik "Batteriet har växt - utan att bli större". Vid 5:e stycket.
En privat bil används ytterst litet av dygnets 24 timmar, ofta bara 5 %, ca 1,5 h/dygn. Bra då om man kan använda batteriet till annat än att bara driva fram farkosten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-26 11:27:20    Rubrik: Svara med citat

Vet att i Japan har de kört det ett tag och det ska vara relativt populärt att driva sitt eget hus med el från bilen. Frågan är om och när vi får se det i Sverige. Europa har ju valr CCS som standard och den är inte förberedd för att låta el gå bägge hållen till skillnad från CaDemo
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
IrmaIsfot
intresserad


Registreringsdatum: 15 maj 2015
Inlägg: 29
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-05-26 12:29:35    Rubrik: Svara med citat

V2G har Nissan experimenterat med ganska länge.

https://newsroom.nissan-europe.com/eu/en-gb/media/pressreleases/149186/nissan-enel-and-nuvve-operate-worlds-first-fully-commercial-vehicle-to-grid-hub-in-denmark1

http://www.v2g.co.uk/2018/01/nissan-announce-1000-v2g-installations-in-the-uk

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara vettigt att använda bilen som batterilager, eftersom batterierna bara klarar ett begränsat antal upp- och urladdningscykler?
Särskilt Nissan som tappar batteristaplar på löpande band i varmare klimat...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-26 13:47:49    Rubrik: Svara med citat

Beror lite på omständigheter om det lönar sig, cyklar du battriet i mer normala hastigheter mellan 30-70 % laddning kommer nog inte ens nissans batterier åldras märkbart.
Jag hade kunnat sänka nätavgiften 500kr i månaden genom att sänka säkringen så hade varit lönt för mig.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 996
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-05-26 13:50:41    Rubrik: Svara med citat

IrmaIsfot skrev:
V2G har Nissan experimenterat med ganska länge.

https://newsroom.nissan-europe.com/eu/en-gb/media/pressreleases/149186/nissan-enel-and-nuvve-operate-worlds-first-fully-commercial-vehicle-to-grid-hub-in-denmark1

http://www.v2g.co.uk/2018/01/nissan-announce-1000-v2g-installations-in-the-uk

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara vettigt att använda bilen som batterilager, eftersom batterierna bara klarar ett begränsat antal upp- och urladdningscykler?
Särskilt Nissan som tappar batteristaplar på löpande band i varmare klimat...


Knabb förekom mitt inlägg, härav lite dubbelinformation.
Nedan kanske förklarar livslängd-frågan vid V2G, vissa projekt (tex i Danmark) nyttjar batteriet inom ett begränsat SOC-fönster (tex mellan 20-60 SOC), varpå livslängd-påverkan blir minimal.
http://elbil.forum24.se/elbil-about8076.html
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-05-26 15:12:47    Rubrik: Svara med citat

V2G vore perfekt om man hade något som står hemma längre stunder tex husbil eller traktor.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-11 07:45:00    Rubrik: Svara med citat

Jag lånade hem en ny Leaf40 över helgen för att jämföra lite. Skriver ner mina observationer här så att jag minns i framtiden om inte annat. kanske hjälper det någon också?! Hoppar över en hel del om utseende osv som andra ändå bubblat massor om i sina reviews.



Backspeglarna monterade upp och ner?!





Laddningen är placerad mer uppe på huven än rakt i nosen, det gör det enklare att se och komma åt. På sommaren är det i vart fall ett plus.

Bilens interiör känns mycket fräschare, den känns nyare än vad den är. Från displayen och upp är det riktigt trevligt medan under displayen syns det gamla och något som ser ut som en nödlösning med startknapp, usb-uttag och sätesvärme tillsynes provisoriskt monterat intryckt i mitten.

Bakluckan vet jag inte om det är bättre direkt. Volymen är större men frågan är om det blev bättre. Inte sämre i vart fall. Slutsteget på bagagerummets golv är katastrof.

Bose ljudanläggningen är förvisso bättre än original, men den låter riktigt illa. Inget direkt tryck och absolut inget välljud.

Väghållningen upplevdes som stabilare, kanske beroende på att denna bilen hade 215mm 17" hul mot de 205mm 16" jag är van vid. Inget under till gokartkänsla, men stabilare på vägen.

Luftkonditioneringen gör faktiskt sitt jobb. Ställ den på 21grader och bilen respekterar detta. Gamla Leaf gjorde ju som bekant inte det utan man fick själv slå på AC genom att dra ner till 16grader och slå av på vintern genom att dra upp till 26grader.

Timer för AC fungerar nu utan laddsladden inpluggad.

Ljud från inverter/elmotor kvarstår som på Leaf 1 tyvärr. Hyfsat tyst i kupén, men på utsidan låter det bedrövligt.

Propilot... alltså, det är hiskeligt dåligt. Håller du inte i ratten på 5sekunder så får du en varning sedan stegrar denna i intensitet under 10sekunder sedan stannar bilen. Man kan lösa varningen genom att stötta knät emot ratten men bilen styr så illa så det är ju ingen poäng med att låta den styra när man ändå får vara där med knät. Då kan man lik väl styra själv och inte ping-ponga mellan linjerna. När man väl hade behövt att bilen styr så misslyckas den, ger varning för den kör över linjen och säger "plong" och man får ta över. Detta på stora välmärkta vägar. Den säger heller inte till när den tar över kontrollen. På en mindre väg utan mittlinje var den flera gånger på väg ut i spenaten på vänster sida. Detta är ju komplett livsfarlig. E-pedal och adaptiv farthållare är nog bara en vanesak men propilot, jeeez.

Så över till det som är intressant, drivlinan med större batteri. Jag är intresserad av hur mycket jag kan ladda medan jag tar en paus, då får pausen inte direkt begränsas av laddningen så jag åker när laddeffekten börjar dala. Leaf30 som är föregångaren håller 40kW laddeffekt upp mot 85% och det går faktiskt riktigt fort upp till 95%. Men säg att man bryter vid 35kW och 90%. Hos leaf40 är dessa 35kW redan vid 65%. Vill man ha mer än 27kWh så får man alltså börja vänta på att bilen skall ladda klart. I praktiken blir det för mig alltså samma antal kilowattimmar jag får med mig om jag snabbladdar.

Bilen känns pigg!! Kopplade upp mig med Leafspy och tittade på effekten, den säger faktiskt att bilen har 170hk! Det tror jag på för den är verkligen piggare än gamla modellen. Riktigt rapp. 0-100 på 7.5sekunder och 80-120 på 5.5sekunder.




Hastighetsmätaren visar helt okej i denna bilen, kanske pga de större 17" hjulen?! Bilar jag tidigare testat har haft 16" hjul och felvisning på 11kph i denna hastigheten.



_____________________________________________________________

Jag har inte kört bilen långa sträckor så jag kan inte uttala mig om Rapidgate, bara förmedla det jag upplevde. Vi börjar berätta om söndag eftermiddag, bilen har stått sedan lördag em. Vid start ca 50% laddning och vi kör 42km med 1.4kWh/mil i snitt. Då ser det ut så här.

(Notera att Leafspy inte riktigt har rätt på antalet GIDS. Max GIDS som går att ställa in ät 500, denna bil hade velat ha lite fler GIDS så siffran i Leafspy är några procent högre än vad bilen rapporterar.)


Laddning påbörjas och bilen tar emot full fart, "45kW".




Fortsatt 45kW vid ca 50%.




Redan vid 65% har laddeffekten sjunkit rejält. Batteriet är nu 41grader.




Nu var chokladbollarna slut för länge sedan och det började ta tid att vänta på bilen. Den fick ladda till 30Kwh sedan fick det räcka. Under 30kW laddeffekt och 43grader på batteriet




Körning hem igen 42km med 1.4kWh i snitt. 70-80 väg hela vägen (Hyltebruk - Torpa)




Data från returresan, 23grader utetemp.




För att summera det hela. Det är bra med räckvidd i bilen. Jag körde från hemma till Växjö och retur 9+9mil. Mycket 100-väg och ganska varmt ute. Då snittade den 1.6kWh vilket är i linje med de äldre modellerna, det större batteriet ger då 24mil. Bilen har 6.6kW intern laddare som jag inte fick möjlighet att prova. Snabbladdningen var inte speciellt snabb utan begränsar dig till samma kapacitet som en Leaf30. Lånebilen kopplade jag aldrig upp mot appen, det sög....

Batteritemperaturen är hög, även vid normal användning. Jag körde med kall bil 42km, laddade från ca 30%-77% samt körde 42km igen och vi ser över 44grader på batteriet. Jag tycker inte det är okej, jag vet inte vad som hänt om jag nu skulle kört längre och snabbare osv.... men det är högt i temp helt klart.

Har man 32A säkring till övers eller en 32A laddstolpe dit man brukar åka så tror jag denna bilen skulle vara ett bra alternativ. Man kommer faktiskt ganska långt på en laddning om man nu nattladdar så man har med sig 100%.

Nu vill jag prova Ioniq också och se hur den upplevs. På pappret samma räckvidd med mindre batteri.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡


Senast ändrad av Henke2 den 2018-07-05 09:57:06, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2018-06-11 15:06:38    Rubrik: Svara med citat

Man skall hålla i ratten hela tiden, det gäller även Tesla.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-11 15:59:12    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Man skall hålla i ratten hela tiden, det gäller även Tesla.


På Nissan har du inget val för den dödar dig momentant. Tesla hinner du ju en bra bit innan den klipper dig men hos Nissan tar den själv över på 70väg och drar dig rakt ut i spenaten utan förvarning.

Vägen jag mötte dig på mellan Torpa och Hinneryd tex.

Tesla tycker följande, jag har dock inte provat vare sig AP1 eller AP2 själv.


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2018-06-11 17:00:39    Rubrik: Svara med citat

Om du fortsätter läsa den där artikeln du citerar, ser du att Tesla tycks ha dragit ner till 15 sekunder för första varningen.

https://electrek.co/2018/06/11/tesla-autopilot-update-nag-hands-wheel/

Problemet med dagens AutoPilot/ProPilot/m fl är ju just detta, de funkar jättebra tills det går helt åt pipsvängen. Därför måste föraren vara med hela tiden, och inte luras att tro att bilen skall styra själv. För även om det funkar oftast, så...

https://www.reuters.com/article/us-tesla-autopilot/tesla-must-fix-flaws-in-autopilot-after-fatal-crash-u-s-consumer-group-idUSKCN1J42HI



Man möter så många Tesla nuförtiden, vet inte om jag minns vårt möte? Vid Torpa stenhus eller? Very Happy
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2018-06-11 17:55:15    Rubrik: Svara med citat

Jag känner mer och mer att jag gjorde rätt val som köpte e-Golf istället för att vänta in nya Leaf. Känns som en halvfärdig bil med alla dess brister.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-12 04:50:28    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
vet inte om jag minns vårt möte? Vid Torpa stenhus eller? Very Happy


Ironiskt nog så blinkade jag flera gånger och vinkade men du tittade mot din fru/medpassagerare hela tiden så du såg mig inte. Hade du haft propilot så hade du aldrig kunnat titta åt sidan så länge. hehe Laughing Laughing

Grejen med Tesla är att dom justerar hela tiden. Både manualer och mjukvara. Det som sitter i Nissan när man köper den är det som sitter i den när den går till skrot. Såg förövrigt lite tester av Ioniqs autopilot och den fungerade ungefär i linje med Nissans.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2018-06-12 06:25:05    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
MH skrev:
vet inte om jag minns vårt möte? Vid Torpa stenhus eller? Very Happy


Ironiskt nog så blinkade jag flera gånger och vinkade men du tittade mot din fru/medpassagerare hela tiden så du såg mig inte. Hade du haft propilot så hade du aldrig kunnat titta åt sidan så länge. hehe Laughing Laughing
Inget minne av detta, säker på att det var jag?

Citat:


Grejen med Tesla är att dom justerar hela tiden. Både manualer och mjukvara.


Det kna man ju diksutera o det är bra eller dligt, men jag ville vara uppmärksamma dig på att det här med att inte släppa blicken och ratten är något som även TEsla har styrt upp mer och mer. Dden själkörande bilen är inte här, helt enkelt. Dagens system funkar omman anväönder den som backup, dvs om du gör misstag så kan bilen rädda dig i 9 fall av 10. Men inte i 10 fall av 10.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-06-12 06:29:00    Rubrik: Svara med citat

Jag var till Sthlm från Kumla ca.25mil motorvägg några ggr med Leaf…

Det är Leaf som hade navigerat, kört, jag var passiv ratt hållare… det gick exemplarisk typ 3-4ggr, kunde inte hitta det minsta svaghet i systemet, hade t.o.m provocerat några ggr fast Leaf var så stabil att till slut jag började surfa med telefon… jag fatar inte att folk klagar på Leafs Autopilot, det är det bästa i bilen enl. mig punkt slut!




_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-06-12 07:02:58    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Inget minne av detta, säker på att det var jag?


Nej det är jag ju inte. Har för mig det sammaföll med att du frågade om snabbladdning i Markaryd. Det var en NV200 med diverse dekaler i nosen, tror det stod evalia i lite sirlig skrift, förare med skägg. Lite hippie stuk på ekipaget Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47  Nästa
Sida 43 av 47

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.