Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur långt har ni kört era löv? Räckvidd? Samt problem
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2018-04-30 07:56:11    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
haralt skrev:
zoopåsen har ni kört 9700 mil på originaldäcken?
Du anger att "ni ska snart byta originaldäcken".
Är "snart" om ytterligare 10000 mil?
Då måtte ni ha kört något otroligt försiktigt.
I instruktionsboken anger Nissan att däck bör bytas var 1000 mil, har jag för mig att jag läste där.


zoopåse har troligtvis, liksom jag, två uppsättningar däck, vinter och sommar. Min mätarställning är nästan 5.000 mil och jag uppmätte 5mm mönsterdjup på sommardäcken som bilen levererades med. 10.000 mil är nog fullt möjligt.

Grejen är att om man kör långsamt och försiktigt, som man gör med en Leaf, så håller däcken väldigt länge. Läste nånstans att däcken håller dubbelt så många mil om man kör 70 istf 110.

Försvisso hade vissa tidiga euroleafs en väldigt dålig hjulinställning, och då håller ju inte däcken länge. Mina är käpprakt slitna, alla fyra.


Vi har bytt både sommar- och vinterdäcken nu och bilen har gått 10900mil totalt. Det är normalt med ca. 1mm/1000mil slitage för sommardäcken. Dubbdäcken brukar behöva bytas av ålder ungefär samtidigt.

Kapaciteten är just nu nere på 78% och vi tappade andra batteripluppen nyss. "Firade" med att serva bilen med ett nytt kupéfilter.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bonath
intresserad


Registreringsdatum: 02 mars 2017
Inlägg: 28
Ort: Halmstad

InläggPostat: 2018-04-30 09:26:02    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Tanken som Nissan har med att rotera däcken var 1200 mil måtte väl vara att däcken kommer på annan hjulplats, så de slits jämnare, som också Zellero ovan nämner. Och då blir det problem, då Nissan Leaf tillverkade from sent 2014 har RDKS, dvs elektronisk lufttrycksmätning av däcken. Då stämmer inte längre den om däcken inte sitter på sina korrekta platser. Förmodligen kommer den att konstant tjuta, eftersom Nissan verkar vara oerhört förtjusta i irriterande oväsen. Att varningslampa kan användas känner de inte till så bra, verkar det.


Nu när jag satte på sommardäcken igen så roterade jag dom.
Inga problem och fungerar som vanligt i Leaf Spy.
_________________
Nissan Leaf Tekna 30kWh 2017
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-04-30 13:20:33    Rubrik: Svara med citat

bonath,

Nu nämner Leaf Spy i samband med däckbyte och när du skiftar plats inbördes på hjulen. Använder du Leaf Spy för att stänga av Nissan-sirenen som troligen sätter igång när hjul monteras på fel plats, eller varför nämner du annars Leaf Spy i samband med däckbyte? Går det att en gång för alla stänga av larm med Leaf Spy?

Öppnar man medveten backluckan på Nissan Leaf, ja då ska Leafen tvungetvis tjuta. Mycket irriterande. Mycket är tok på Leafen vad gäller fullständigt onödiga larmtjut. Stor förbättringspotential. Det är kanske för att Nissan ingenjörerna ska ha något att göra, dvs något att pilla med och ta bort irriterande pipande för att förbättra.

Du kanske inte har RDKS, dvs lufttrycksmätning för dina däck?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-30 14:12:48    Rubrik: Svara med citat

Självklart har han TPMS då det är standardutrustning från 2014. Det är dock så att hjulen går att skifta mellan positionerna utan larm eller nollställning. Inte bara på Leaf utan på alla Nissan, tydligen. Så säger den allvetande sophögen (internet).
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-04-30 14:20:36    Rubrik: Svara med citat

Vad jag även menar är att om man har skiftat ställe på hjulen såsom godnath säger sig ha gjort, och om man släpper ut luften medvetet på höger framdäck, så larmar Nissan Leaf att vänster bakdäck har lågt lufttryck i däcket. Måste man inte lära bilens dator var vilken däckluftstrycksmätare sitter?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-30 14:30:09    Rubrik: Svara med citat

Nej. Den lär sig var hjulen sitter, själv, efter några km körning.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-04-30 16:44:54    Rubrik: Svara med citat

Har kört Leaf40 500 mil på 1,5 månader Shocked Körde nyligen 91 mil på ett dygn för att testa hur det är att resa med begränsad snabbladdning. Det var störande när vi inte hade något att göra under tiden men annars gick det bra då vi planerade med djurparkbesök och långlunch. Det tog 1h 17min att ladda från 10 % till 85 % med 22kW/h. Nästa gång funderar vi på att sova på hotell istället för då hinner batteriet kylas ner och vi kan snabbladda på riktigt och inte semisnabbladda. Vi slipper batteritemperaturer på första röda strecket också.

Förbrukningen växlar rätt mycket tycker jag. När det regnar och är nära noll, 2,17 kWh/mil i 90 km/h, 1,77 kWh/mil i 75 km/h pga. att värmepumpen går och det är mer motstånd. Då det var 15-20 grader varmt och torrt klarade vi 26 mil på en laddning, förbrukning var endast 1,37 kWh/mil och vi körde mest i 80 km/h, snittfart 65 km/h.
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-04-30 19:06:18    Rubrik: Svara med citat

borttaget inlägg


Senast ändrad av haralt den 2018-05-01 09:07:18, ändrad totalt 14 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-04-30 20:47:21    Rubrik: Svara med citat

Oranjemic skrev:
Har kört Leaf40 500 mil på 1,5 månader Shocked Körde nyligen 91 mil på ett dygn för att testa hur det är att resa med begränsad snabbladdning. Det var störande när vi inte hade något att göra under tiden men annars gick det bra då vi planerade med djurparkbesök och långlunch. Det tog 1h 17min att ladda från 10 % till 85 % med 22kW/h. Nästa gång funderar vi på att sova på hotell istället för då hinner batteriet kylas ner och vi kan snabbladda på riktigt och inte semisnabbladda. Vi slipper batteritemperaturer på första röda strecket också.

Förbrukningen växlar rätt mycket tycker jag. När det regnar och är nära noll, 2,17 kWh/mil i 90 km/h, 1,77 kWh/mil i 75 km/h pga. att värmepumpen går och det är mer motstånd. Då det var 15-20 grader varmt och torrt klarade vi 26 mil på en laddning, förbrukning var endast 1,37 kWh/mil och vi körde mest i 80 km/h, snittfart 65 km/h.


Hur långt kunde du köra innan det blev reducerad laddning med 22 kW och vad var medelhastigheten?
Håller på att mentalt förbereda vår resa på 65 mil med nya Leafen.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-05-01 09:04:04    Rubrik: Svara med citat

Bra fråga, det ska jag kolla nästa gång. Jag tror att man blir begränsad redan vid andra snabbladdningen och det varierar beroende på hur varmt batteriet är. Vi körde 16 mil första sträckan, mest 80-90km/h. Laddningshastigheten var 45-46 kW vid första snabbladdaren från ca. 20 % till 56-58 %. Vid 60 % sjönk hastigheten till 39 kW, vid 74 % till 30 kW. Efter detta tog vi en längre paus på 3 timmar och vid andra snabbladdningen startade jag laddningen och gick iväg för att handla så jag vet inte vad laddningshastigheten var. Vi snabbladdade 7 gånger totalt det dygnet och som längst väntade vi 1 timme och 17 minuter (21-22kW konstant från 10% till 85 %), ibland fick vi 25 kW om batteriet hann kylas ner mellan laddnings-stoppen.

Jag följde råden som TeslaBjörn gav när han testade Leafen. Helst ladda mellan 10-80 % sa han, går du lägre ska det tydligen finnas vissa nackdelar (heat loss enligt Björn), fast jag vet att jag får bra hastighet vid 2% också, 38 kW (när jag testade att köra nära turtle för en månad sedan). Går du högre och laddar över 80-85 % i 20-25 kW går det för långsamt och bildar värme. Jag tror det kan vara bäst att ligga mellan 10-70% (kanske till 65% bara) om det går. Det är möjligt att man får bättre hastighet vid andra snabbladdningen då om man lyckas hålla nere värmebildningen. Ska testa nästa gång.

FYI
https://youtu.be/NDYhihUbovM?t=4m44s Han säger att batteriet inte tar skada om man inte laddar snabbare än 10 kW och ligger mellan 20-80% SOC (min tolkning). Detta företaget laddar och laddar ur deras batterier 24/7 (V2G)
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-05-01 09:17:18    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
borttaget inlägg

Varför tog du bort det? Stämde det inte? Jag tyckte det var bra info.

edit: Nu såg jag Smile postade det i egen tråd
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-05-01 17:36:29    Rubrik: Svara med citat

Har tittat både på Teslabjörn och Jonathan Porterfield/James videor.
Har förstått att på långtur ska köra länge i högst 80 km/h(verklig hastighet) men inte under 10% enligt bilens batteri indikator och ladda till 70-75%. Då ska det gå att ladda snabbt flera gånger i följd.
Att inte ladda till mer än 70-75% ger sig nog självmant då vår bil börjar sänka laddeffekten från 45 kW efter 50%. Fast sitter man och äter lär det kunna bli fler % och varmare batteri.
Att stanna och ladda vid 10-20% fungerar om laddinfrastrukturen tillåter det.
80 km/h blir jobbigt för alla lastbilar som vill köra om.
Tur att det är sällan som vi kör mer än 30 mil på en dag, för vi är i övrigt väldigt nöjda med vår Leaf39.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-05-12 18:33:26    Rubrik: Svara med citat

Jag har gjort en ny långresa, 94 mil under 2 dagar Mr. Green Första dagen 32 mil och andra dagen 62 mil. Jag trodde längre resor skulle vara väldigt jobbiga med Leaf40 men tydligen behöver det inte vara det. Okej, det är svårt när man behöver åka långa sträckor utan längre pauser, från A till B. Men planerar man in längre stopp och använder laddstolpar blir det väldigt låg värmeutveckling och på det sättet kan man "spara" snabbladdningen tills då man verkligen behöver den och bara vill ladda snabbt en gång för att komma vidare. Vi tog lite semester och hade inte bråttom. Det har varit långluncher, långpromenader, tittat på stan, besökt nöjesparker, djurparker och vi sov en natt på hotell. Vi försökte hela tiden planera in och hitta på saker att göra än att sitta och vänta på att laddningen skulle bli färdig. Det funkade för oss och det blev mycket kvalitetstid med familjen.

Ett sätt att minska värmeutveckling är att snabbladda tidigare om det är möjligt (beroende av laddningsinfrastruktur). För mig steg batteritemperaturen väldigt lite när jag gjorde detta på grund av att laddningshastigheten (effekten) begränsas redan vid cirka 60 % för Leaf40. Jag började snabbladda vid 45 %:

45 % ~ 44 kW
50 % ~ 45 kW
63 % ~ 42 kW
64 % ~ 38 kW
66 % ~ 37 kW
68 % ~ 36 kW
69 % ~ 35 kW
70 % ~ 33 kW
71 % ~ 32 kW
73 % ~ 30 kW
74 % ~ 29 kW
76 % ~ 28 kW
79 % ~ 27 kW
82 % ~ 25 kW
89 % ~ 22 kW
91 % ~ 21 kW
93 % ~ 18 kW
94 % ~ 12 kW <- 36 min, 19 kWh var det här. Snittade 31 kW
96 % ~ 10 kW
97 % ~ 8,4 kW

Vi köpte vår Leaf40 för två månader sedan och har redan kört 700 mil Cool
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
guaruska
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 maj 2018
Inlägg: 8

InläggPostat: 2018-05-15 01:32:29    Rubrik: Svara med citat

Äger en som är uttagen 20e mars 2013. Köpte den 1 år gammal och då hade den gått 2500 mil. Idag har den gått lite drygt 13500 mil. Har alla staplar kvar. Räckvidd sommar ca 140 km - aldrig över 90 kmh förutom i nerförsbackar, typ. Bytte bromsbelägg för 1 månad sen, för första gången. Har bytt bakrutetorkare. Glappar i bussningar för stabilisatorstag (eller var det krängningshämmare?), handbromsen ligger på en stund efter att man släppt den, använder den inte tills jag lagat (snart).
Definitivt bästa bil jag nånsin ägt. Jag får tillbaka mer på skatten (resa till arbete) än vad det kostar mig att ladda den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.