Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpt en C-zero
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-11 17:30:55    Rubrik: Svara med citat



Det ser kanske inte så snyggt ut men förhoppningsvis så sitter kabeln kvar när det är färdigladdat. Om inte så vet jag att hen sitter med en avklippt kabel...
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.


Senast ändrad av ingemargavle den 2018-05-02 19:36:55, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan björkqvist
intresserad


Registreringsdatum: 12 september 2015
Inlägg: 28
Ort: Fristad

InläggPostat: 2017-12-11 18:34:59    Rubrik: Svara med citat

Jag har också fått brev om att byta airbagen på passagerarsidan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-13 15:00:44    Rubrik: Svara med citat

Jag åker till Uppsala i morgon. Blir lite osäker på hur jag ska planera körningen, Gävle - Tierp snabbladda på Clever Tierpsrondellen. Därefter 6 mil till Uppsala och verkstaden för kuddbyte, där jag räknar med att kunna ladda. Men ... 6 mil känns lite osäkert då jag inte hunnit lära känna bilen och dess kapacitet. Tar nog gamla vägen förbi Björklinge där Upplands Energi enligt uppladdning.nu ska ha en stolpe med typ 2 uttag som jag förhoppningsvis kan stödladda en timme eller två för att få marginalen på rätt sida.

Tänker jag rätt, eller har ni andra förslag och idéer?
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 324
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-12-13 16:46:24    Rubrik: Svara med citat

6 mil borde du klara utan typ2 laddning.
Kan man se energiförbrukning i bilen, så gäller det ”bara” att hålla sig lite under tillgängliga kWh dividerat med sträckan, t.ex. 1,6kWh/mil(1,6*6=9,6kWh).
Kan betyda att du får ligga i 80 km/h(vid 90 km/h håller du samma hastighet som lastbilarna) kanske långkalsonger och 16˚i kupén(eller avstängt). De extra 20 minuterna pga lägre hastighet är mindre än laddning med typ2.
Sen är det bra att ha typ 2 laddaren i tankarna, kraftiga vindar och/eller nederbörd samt temperatur fall kan snabbt ändra förutsättningarna.
Fick själv känna på vindarna i lördags, började i 93 km/h som jag brukar på den sträckan(8 mil) men fick sänka till 82km/h( hade 9% kvar).
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-14 19:46:24    Rubrik: Svara med citat

Har nu fått passagerarsidans krockkudde fixad i Uppsala. Temperatur runt nollan, snöslask på vägen och snöblandat regn är inte bra för räckvidden. Startade fulladdad i Gävle, stannade och laddade i Tierpsrondellen Clever. Där stannade laddaren efter drygt 70% gjorde en omstart och fick då 80%. Det kändes lite nätt så jag startade om en tredje gång och laddade till 85% och körde till Björklinge och Upplands Energi som har en gratis laddplats. Där möttes jag av en service inriktad kundtjänst som bjöd på kaffe medans jag laddade bilen. Stod där en timme men lite tveksam om hur effekten var på typ 2 uttaget. For sedan mot Uppsala och Clever på Preem Kumlagatan. Det var på gränsen att lyckas. Men blinkande mätare kom jag iaf fram. Verkstaden laddade bilen i samband med jobbet så på hemvägen räckte det med ett stopp i Tierp. Färden gick långsamt oftast runt 70km/h och värmen var på minimum nivå. Dunjacka, långkalsonger och varm mössa var väl vald klädsel. Så isolering som rekommenderats här på forumet kommer att göras så snart tillfälle ges.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 102
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-12-14 23:33:24    Rubrik: Svara med citat

Det finns de som har satt i dieselvärmare i Trillingarna.

https://www.youtube.com/watch?v=3RHiDYGPZlY

https://www.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-15 09:34:19    Rubrik: Svara med citat

becker skrev:
Det finns de som har satt i dieselvärmare i Trillingarna.

https://www.youtube.com/watch?v=3RHiDYGPZlY

https://www.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k


Jag tittade på den länken och det ser klart intressant ut. Någon här på forumet som gjort något liknande?
Jag vill dock inte ersätta den elektriska värmaren som i ett av exemplen då elvärmen räcker räcker i de flesta fall. Ska börja med isolera rören och mäta lite. Ett mer avancerat arbete får vänta till våren då jag behöver bilen under vintern. Rostskydd står också på listan över jobb...
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-12-28 15:31:21    Rubrik: Svara med citat

Sitter med instruktionsboken och försöker lära mig mer om bilen. Inte helt lätt då boken utelämnar sånt som jag vill veta.
Men hur är det med radiokoden?
Det står att det ska följa med en dekal där koden står men någon sådan har jag inte hittat däremot ett blad "ifall jag saknar dokument i bilen".
Är det här radiokoden finns, bakom den blå pappersbiten?

Vad står N* CPT för liksom Code Pochette? Google hjälpte inte mycket...




_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.


Senast ändrad av ingemargavle den 2018-05-02 20:11:44, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-01-25 17:44:03    Rubrik: Svara med citat

Funderar på rostskydd. Jag brukar oftast rostskydda mina bilar själv men vissa lämnar jag in och så tänker jag göra med min Citroen. Någon här som har egna erfarenheter att lämna in en trilling. Firman som gjort tidigare jobb åt mig har någon form av sprutschema för trillingarna och vet att det är annorlunda med elbilar och högtryckstvätt men är det något mer jag bör kolla?
Jag vet att rostskydd kostar pengar men det jag vill försäkra mig om är att rostskyddet blir bra/ rätt gjort och hur jag kan kontrollera det.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas Svensson
intresserad


Registreringsdatum: 15 september 2017
Inlägg: 23
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2018-02-10 21:23:59    Rubrik: Svara med citat

ingemargavle skrev:
Sitter med instruktionsboken och försöker lära mig mer om bilen. Inte helt lätt då boken utelämnar sånt som jag vill veta.
Men hur är det med radiokoden?
Det står att det ska följa med en dekal där koden står men någon sådan har jag inte hittat däremot ett blad "ifall jag saknar dokument i bilen".
Är det här radiokoden finns, bakom den blå pappersbiten?

Vad står N* CPT för liksom Code Pochette? Google hjälpte inte mycket...





Jag fick med radiokoden på handskriven lapp. Föregående ägare hade tappat bort koden och fick fråga Citroën verkstaden efter den. Så det är mitt tips om du inte hittar den.

Har du installerat växelkåpan ännu?

Hur funkar Ray kabeln, har du kört den på 6Ampere något?
När jag har kört på 6 Ampere med min kabel så har jag inte fått full laddning nu när det är kallt utan en eller två pinnar fattas. Kör jag på 10 Ampere eller mer så är det inga problem (så har hängt upp original 10A EVSE kabeln mer permanent hemma nu). Sökte lite på i-miev forumet och hittade en liten kommentar om att det inte går att ladda med 6 Ampere, men inte mer än så.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-02-11 09:39:07    Rubrik: Svara med citat

Jag hade bilen inne för rostskyddsbehandling och då bröt de strömmen så jag var tvungen att prova att koda in radion. Det var de siffrorna som jag täckt över på lappen som var radiokoden så det är löst nu. Jag har ännu inte monterat kåpan då bilen trotts sin ringa storlek inte fått plats i garaget än. Ray-kabeln har fungerat bra för oss men jag har inte provat 6 Amp än utan kör mest på 8 Amp. Rostskyddet ser seriöst ut, Swerust som gjorde jobbet tog hem ett sprutschema från Norge innan de började. Den fick då även ett lackskydd när de ändå var i farten.
Jag har för övrigt beställt en Eva laddbox med ett typ 2 uttag och lastbalansering så jag kan ladda lite snabbare om det behövs.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-04-05 21:22:58    Rubrik: Svara med citat

Har nu monterat en laddbox en Chargestorm EVA Connected 3fas 16A.
Den har avbrutit laddningen av okänd anledning flera ggr. Dels när den bara varit drygt halvladdad men oftast då det är 1-3 "pinnar" kvar till fullt. Några ggr har den laddat fullt.
Någon här som vet om det är bilen eller den nya laddboxen som är den troligaste orsaken? När jag laddat med den ställbara schuko sladden/ Ray-kabeln på 8 Amp har det fungerat felfritt liksom bilens orginalkabel på 16A. Går det att kolla upp bilen på något sätt?
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-04-07 13:20:22    Rubrik: Svara med citat

Har provat min obd 2 läsare en ELM 327 ihop med caniON141 och som fler här på forumet redan konstaterat så funkar den kombinationen INTE på en C-Zero. Kollat lite mer på forumet och funderar på att beställa en OBDLink LX eller MX för visst funkar den ihop med caniOn och min C-Zero? Eller finns det andra bättre förslag?
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas Svensson
intresserad


Registreringsdatum: 15 september 2017
Inlägg: 23
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2018-04-11 07:09:34    Rubrik: Svara med citat

ingemargavle skrev:
Har nu monterat en laddbox en Chargestorm EVA Connected 3fas 16A.
Den har avbrutit laddningen av okänd anledning flera ggr. Dels när den bara varit drygt halvladdad men oftast då det är 1-3 "pinnar" kvar till fullt. Några ggr har den laddat fullt.
Någon här som vet om det är bilen eller den nya laddboxen som är den troligaste orsaken? När jag laddat med den ställbara schuko sladden/ Ray-kabeln på 8 Amp har det fungerat felfritt liksom bilens orginalkabel på 16A. Går det att kolla upp bilen på något sätt?


Min har också avbrutit laddningen med olika antal pinnar kvar när jag har laddat med kabel i 6A läget. Även när jag har laddat på jobbet där de hade några stolpar som, när de utökade antalet, drog ner laddningen när många laddade samtidigt. Läste på i-miev forumet något om att laddning inte funkar under 8A, hittade dock ingen vidare förklaring...

OBD link LX och CANion funkar på min Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-05-02 19:55:20    Rubrik: Svara med citat

Idag tog jag mig tid att montera den nya kåpan till växelspaken. Det han bli nästan 500 mil innan monteringen skedde. Jag följde KiwiEV's länken som var tydlig och gjorde att jag vågade http://kiwiev.com/modifications/ men det behövdes en lite modifiering ytterligare. Kåpan har även 4 piggar en i varje hörn. De bakre skiljer sig åt med 73mm avstånd i stället för 70mm.



Löste det genom att klippa bort dem. Provkörde och det ser ut att fungera som det är tänkt. Återkommer senare när jag testat lite mer. Batteriet var fullt när jag skulle provköra så det kanske påverkar återladdningen.

Den nya kåpan har en mattare yta vilket iaf jag tycker passar bättre en Citroen varianten som är högblank.


Jag har nu även fått min OBDLink MX men har inte lyckats få den och CaniOn 141 att fungera ihop än. Någon som har något tipps? Däremot funkar den med EvBatMon iMiEV tog en bild precis när den var färdigladdad.

Efter det att laddboxen blev monterad i början av april så snittar vi 1.51kW per mil. Kul att ha mätare med möjlighet att registrera laddningen separat för varje bil (varsin tagg)
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 103
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-05-11 08:07:17    Rubrik: Svara med citat

PIP PIP PIP
Måste få tyst på den snarast möjligt. Frågan är bara hur? Var sitter den och är det bara att klippa kablarna. Det måste bara gå att ha dörren öppen och start nyckeln i utan denna psykiska misshandel.

Bilen är iaf provkörd med de nya växellägena och funktionen är som utlovat. Värt arbetet? Ja tveklöst.
Värt pengarna? Mycket tveksamt.
Mest en kul grej och bilen ser mer avancerad ut för den insatte men krångligare för den osäkre.

Fick OBDLink MX och CaniOn 141 att funka ihop ett tag, sedan tappade telefonen bort parkopplingen och hann glömma hur jag gjorde... Verkar vara min Samsung telefon som bråkar.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.46 sekunder att ladda.