Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Teoretiskt beräknad körsträcka m.m. Leaf 40 kWh

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-05-01 09:04:43    Rubrik: Teoretiskt beräknad körsträcka m.m. Leaf 40 kWh Svara med citat

Beräkningsresultat för Leaf 2018 med 40 kWh batteri med fulladdat batteri.

Antas,
Cd=0,32 (Cd anges vara 0,28, men det sa de om Leaf 2013 också)
projicerad frontarea Af =2,28 m2 (antas i brist på data som årsmodell Leaf 2013)
fordonsvikt= 1600 kg
Tillgänglig batterikapacitet= 36 kWh (antagen)
Kupévärme: ingen
Last= 0 endast en förare.
Höjdskillnad, start - stopp: 0 meter
Utomhustemp: 20 oC
Mot- sid- eller medvind: ingen
Antas konstant hållen hastighet., dvs inga accelereringar eller bromsningar.
Omriktarverkningsgrad: 0,95
Elmotorverkningsgrad: 0,95
Motor-hjulaxelverkningsgrad: 0,95


Hastighet.....körsträcka.....effektöverför. däck-mark...förbrukn.
km/h..............mil...............kW.................................kWh/mil
10..................51,5.............0,60...............................0,70
30..................45,1.............2,1................................ 0,80
50..................36,1.............4,3.................................1,00
60..................31,7.............5,8.................................1,14
65..................29,6.............6,8.................................1,21
70..................27,7.............7,8.................................1,30
75..................25,9.............8,9.................................1,39
80................. 24,2............10,2................................1,48
85................. 22,6............11,6................................1,59
90.............. ... 21,1...........13,1................................1,71
95.................. 19,8...........14,8................................1,82
100................ 18,5...........16,7................................1,95
110................ 16,3...........20,8................................2,21
130................ 12,8...........31,4................................2,81
144................ 10,9...........40,7................................3,30

150................ 10,2...........45,3................................3,53
160................. 9,2............53,7................................3,91
170................. 8,3............63,2................................4,34
200................. 6,3............98,4................................5,71
228................. 5,0...........141,9...............................7,25

Om man dessutom har kupévärmen(antas 0,6 kW) på:
90.................. 20,4...........13,1................................1,76

Om dessutom istället för 20 oC utomhus -20 oC.
90.................. 18,9...........14,2................................1,90
Här har inte beaktats att vid kyla att det inte går att få ur alla 36 kWh ur batteriet, utan enbart att luften vid lägre temperatur blir "segare" att ta sig igenom.

Vore Cd=0,24(som Teslas Model S har) istället för 0,32 blir det:
110................ 19,2...........17,7................................1,88

Effektöverföring däck-mark, avser nettoeffekten som överföres från däckets yta till marken. Effekten som tas från batteriet är klart ännu högre, då verkningsgrad för omriktare, elmotor, kraftöverförings motor till hjulverkningsgrad.

Värt att notera: vid topphastigheten 144 km/h är elmotorns uteffekt ca 43 kW, dvs 29 % av motorns maximala effekt på 150 kW.

Man kan också notera att kör man 110 km/h så kan man bara köra ca 1 timma och 29 minuter, sedan är batteriet helt tomt. Sedan ska man ladda ca 1 h för fullt batteri. Resemedelhastigheten för långresa inkl. strömtankning blir inte hög, bara ca 65 km/h. 163 km/(1,5h + 1h) = 65,2 km/h.

När man ser denna tabell, då tänker man att det vore inte så dumt med ännu större batteri än 40 kWh. Motorvägsfart är väl dock 110 km/h.

Jag försökte uppskatta projicerad frontarea via ganska dålig måttskiss i en försäljningsbroschyr för Leaf årsmodell 2018 med 40 kWh och får Af = ca 2,32 m2 inkl. backspeglar men utan beaktande av däcken. Men jag använder 2,28 m2 i beräkningen.

Ovan beräkning bör främst användas för att se vad hastighet har för inverkan på körsträckan. Men jag tror inte den är alltför fel för körsträckan.

Se senaste beräkningen för Leaf 40 kWh(finns pdf-fil att ladda ner)
http://elbil.forum24.se/elbil-about8642.html


Senast ändrad av haralt den 2018-09-03 20:25:08, ändrad totalt 12 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2018-05-04 08:27:06    Rubrik: Svara med citat

Större batteri hjälper bara en bit tills det är dags att ladda. Det är återladdhastigheten per mil som är det kritiska för snabb långresa.

Så lägre förbrukning (luftmotstånd), effektivare batterikemi och kylning av batteriet för att kunna DC-ladda snabbt är de viktigaste förbättringarna för snabbare långresa. Inte större batterikapacitet.

Den trenden framöver att introducera stora SUV:ar med stora batterier är egentligen inte så lyckad och särskilt inte med det befintliga laddnätverket på 50kW.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-05-04 10:34:52    Rubrik: Svara med citat

Jag håller med zoopåse, men med stort batteri måste du åka ganska långt innan laddhastigheten blir en stor post i tidsbudgeten. Och hur ofta åker man över 30 mil?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-04 10:54:25    Rubrik: Svara med citat

Mycket intressant kalkyl haralt. Blir ganska tydligt att Leafen inte blir att rekommendera till den som regelbundet vill köra långresor om man inte vill ta ordentligt med tid på sig.

Med dagens 50 KW laddare och bilar med allt för höga cd värden är det tydligt vilka begränsningar de flesta elbilar har. Att Tesla tagit en helt annan helhets bild för långresor med elbil blir väldigt tydligt. När 100 KW laddarna kommer lär Ioniq bli hyfsat bra för långresor.

Fördelen i vardagen uppväger för mig med eldrift

Hade varit roligt att se uträkning för övriga elbilar som finns på marknaden oxå.

Roligt om folk kunde fylla på med siffror från verklig körning med Leaf40 för att se hur bra modellen blir i verkligheten
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-05-04 10:57:20    Rubrik: Svara med citat

Handen på hjärtat, hur långt har folk behov att under en dag köra bil?
Jag tänker nu inte på yrkesfolk, utan privatpersoner.
Troligen ca högst 20 mil. Då kommer en Leaf med ett batteri på 60 kWh att komma väl till pass. Då bör man komma ca 23 mil i 110 km/h på en laddning.

Ska man resa längre, t.ex. 30 mil och mer, tar man nog bekvämare tåget, eller kanske flyg om mer än 50 mil.

Möjlighet att hyra en bensinbil finns också för de som inte vill låta sig bekvämt köras av tjänstefolk(SJ-personal).

På långresor är det stora nackdelar med att köra bil, om endast 1 person åker bil, då den personen just är helt upptagen med att styra bilen. Personen kan alltså inte göra någonting annat än att jobba som obetald chaufför.

Knabb vilken elbil klarar 30 mil i hastigheten 110 km/h och med överkomlig prislapp för en vanlig privatperson anställd på en firma?
Alltså ingen med hög inkomst, utan vanlige medelsvensson.


Senast ändrad av haralt den 2018-05-07 18:40:56, ändrad totalt 6 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-04 10:57:58    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Jag håller med zoopåse, men med stort batteri måste du åka ganska långt innan laddhastigheten blir en stor post i tidsbudgeten. Och hur ofta åker man över 30 mil?


Just 30 mil känns som att det går tillräckligt smidigt med dagens elbilar Smile Förutsatt att det finns snabbladning då. Norrland verkar tyvärr har vissa svarta fläckar
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-05-04 12:12:16    Rubrik: Svara med citat

De indata som behövs för en elbil för att göra teoretiska beräkningen ovan av körsträcka per laddning, är:

fordonets vikt, kg
fordonets luftströmningsmotståndskoefficient, Cd, dimensionlös
fordonets projicerade frontarea, m2
tillgänglig batterikapacitet, kWh

Man kan anta att däckrullningsmotståndskoefficienten är samma.
Man får ansätta verkningsgrader för omriktare från likström till växelström, elmotor och för kraftöverföring.

Det svåra att få tag på, verkar vara projicerad frontarean för elbilar.
Får man tag på CdA, dvs produkten av luftströmningsmotståndskoefficient(Cd) och projicerad frontarean(Af), så kan man använda den i beräkningen, men den kan också vara svår att komma över. Hemlighetsmakeri hos tillverkarna?

Jag lade in i beräkning ovan för Leafen om den skulle ha Teslas Cd=0,24.
Gör ca 3 mil extra körsträcka vid 110 km/h.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-05-04 17:04:12    Rubrik: Svara med citat

Problemet med ett litet batteri som laddar snabbt, tex Leaf 30kWh, är att man inte hinner med riktiga stopp innan bilen är laddad. Hade batteriet varit dubbelt så stort hade resan till Stockholm kunnat göras med ett stopp, kanske, och då är det bara bra om det tar lite över en timme att ladda för då hinner vi luncha i lugn och ro. Som det är nu hinner vi inte riktigt luncha vid första stoppet och sedan ta kaffe/fika vid andra utan att hela tiden stressa vidare. Sista stoppet blir oftast helt överflödig pausmösdigt och ”slöseri” med tid.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-05-04 17:36:57    Rubrik: Svara med citat

Känns som generösa värden.
körde förra veckan 174 km,
Medelhastighet 70 km/h (30-100 km/h)
Förbrukning 1,6 kWh/mil
Förbrukade 28,1 kWh av batteriet, 12% kvar enligt bilens mätare(ska visa 10% för lite enligt bl.a. Teslabjörn, bör därför vara ca 22%).
Utetemperatur 6°C i kabinen 18°C, regnade hela sträckan.
Skulle betyda en teoretiskt möjlig sträcka på 174+0,22*174=212 km
20°C och torrt kanske 20 km till ger 232 km.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-05-04 18:36:33    Rubrik: Svara med citat

Kör man exakt 10 minuter i 50 km/h och sedan ökar till 110 km/h och ligger exakt på den hastigheten i 10 minuter. Vad har man då haft för medelhastighet? Medelvärdet blir visserligen exakt (50 + 110 )/2 = 80 km/h

Medelhastighet Nissan anger på instrumentpanelen är körd sträcka(km) delat med körtid(h).

Men nu, är det tyvärr så att körhastigheten påverkar strömningsmotståndet mycket starkt.
10 min i 50 km/h (man kommer 8,33 km åtgår 0,833 kWh )
+
10 min i 110 km/h (man kommer 18,33 km, åtgår 4,049 kWh)
dvs förbrukningen blir 4,882 kWh för 26,67 km, dvs 1,831 kWh/mil.

Den förbrukningen motsvarar en konstant hastighet på ca 95 km/h, även om man haft en medelhastighet på 80 km/h. Alltså en väldig skillnad.


Senast ändrad av haralt den 2018-05-07 18:44:13, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jordgubben
Aktiv


Registreringsdatum: 23 mars 2016
Inlägg: 73
Ort: Luleå

InläggPostat: 2018-05-04 20:09:01    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Kör man exakt 10 minuter i 50 km/h och sedan ökar till 110 km/h och ligger exakt på den hastigheten i 10 minuter. Vad har man då haft för medelhastighet? Artimetiska medelvärdet blir visserligen exakt (50 + 110 )/2 = 80 km/h.

Vilken medelhastighet anger Nissan egentligen på instrumentpanelen? Är det den artimetiska ovan? Eller bara körd sträcka(km) delat med körtid(h)?

Men nu, är det tyvärr så att körhastigheten påverkar strömningsmotståndet mycket starkt.
10 min i 50 km/h (man kommer 8,33 km åtgår 0,833 kWh )
+
10 min i 110 km/h (man kommer 18,33 km, åtgår 4,049 kWh)
dvs förbrukningen blir 4,882 kWh för 26,67 km, dvs 1,831 kWh/mil.

Den förbrukningen motsvarar en konstant hastighet på ca 95 km/h, inte 80 km/h. Alltså en väldig skillnad.


Har aldrig hört talas om artimetiska medelvärdet. Men i ditt exempel blir det artimetiska medelvärdet samma som körd sträcka delat på körtid? Körd sträcka i 50km/h i 10 minuter = 50/60*10 = 8,33km, körd sträcka i 110km/h i 10 minuter = 110/60*10 = 18,33km. Totalt 26,66km på 20 minuter ger = 26,66/20*60 = 80km/h

Eller tänker jag fel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-05 05:57:59    Rubrik: Svara med citat

Min uppfattning är att det som presenteras i displayen är det aritmetiska medelvärdet, då det varje gång jag kontrollerar stämt överens med tid och körsträcka.
Ingen bil jag haft har mig veterligt använt något annat, t.ex. det geometriska medelvärdet.

Men man skulle ju kunna tänka sig att den beräknade det som medelhastigheten för varje km multiplicerat med varandra, och sedan dra n:te roten ur det, där n är totala antalet km. Men ... Jag tror inte det. Den typ av processorer som används i fordonsdatorer har begränsad precision och prestanda på flyttal, plus att kunderna inte har så mycket nytta av just det värdet[/list]
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-05-05 07:06:11    Rubrik: Svara med citat

Det blir det en väldig skillnad om man håller exakt 80 km/h för en viss sträcka, vilket ger medelhastigheten 80 km/h på Nissans färddator. Eller om man varierar valfritt hastigheten mellan t.ex. min 30 km/h och t.ex. max 110 km/h och även då får en medelhastighet på 80 km/h i Nissans färddator. Den med konstant hastighet 80 km/h kommer att ge betydligt lägre förbrukning, även bortsett ifrån accelerationerna och regenereringarna. Det är det större luftströmningsmotståndet vid hastigheterna över 80 km/h som är boven i dramat.

Vi kan därför ha det fallet att 2 st bilägare Bil A och Bil B med Nissan Leaf 40 kWh, en och samma dag kör en och samma vägsträcka, säg 10 mil. Det kan hända att båda kommer att ha samma medelhastighet på färddatorn, säg 80 km/h. Bil A har förbrukat 1,48 kWh/mil medan Bil B hela 1,83 kWh/mil. De har ju haft samma medelhastighet 80 km/h och tycker att då måste också förbrukningen vara samma. Bilförare B kommer att tro att det är något fel på Bil B och lämnar in den på verkstad, som inte kan hitta något fel, t.ex. att bromsar ligger på.

Man kan fråga sig om t.ex. stillastånde vid rödljus, stående i bilköer inräknas i den körtiden eller räknas bort? Eller om man skulle stå med tändningen på, mer än någon minut, t.ex. en halvtimma, räknas det in i körtiden?

Det verkar enligt teoretiska beräkning gå att kunna komma upp i 228 km/h med Nissan Leaf 40 kWh, då måste elmotorn ge ut 150 kW. Men man kan bara köra under 13 minuter, sedan är batteriet slut. Men då måste man borra bort sprinten eller vad de har som begränsar hastigheten till 144 km/h. Motorn kanske övervarvar och skadas. Det är bara teoretiskt att den kan nå den hastigheten, och kan vara mycket annat än motoreffekten som långt tidigare begränsar hastigheten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.