Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Uppskattad totalkostnad elbil/fossilbil
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-01 19:10:20    Rubrik: Svara med citat

Batteriets livslängd kan alltså variera , även om jämförelsen haltar så går det att jämföra med livslängden på motor , koppling och växellåda hur länge prylarna håller beror på föraren. Hur det kommer att fungera med dom batterier som finns idag vet vi någon gång i framtiden.
Har kollat lite på olika lösningar med elmotorer, då får jag en känsla av att konstruktioner blir onödigt komplicerade och utrymmes krävande, min fundering är varför används inte navmotorer i elbilar i någon större utsträckning? Har sett någon bild där någon tillverkare visade en bild på en botten platta med en nav motor i varje hörn, men det är väl någon hake med det konceptet annars skulle det vara vanligare kan jag tro.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 269
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-01 19:28:52    Rubrik: Svara med citat

Den ofjädrade vikten blir lätt väkdigt hög med navmotor.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-05-02 05:09:46    Rubrik: Svara med citat

För lantbruks- och terrängfordon kan navmotorer vara bra. Finns ju redan hydraulmotorer ute i hjulen på vissa modeller/varianter.

Skulle säga att vi är ganska säkra på att dagens batterier räcker hela bilens livslängd ut. Tror att väldigt få kommer köpa nytt batteri till en gamal elbil, precis som att väldigt få köper ny motor till fossilbilen idag.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-02 05:52:20    Rubrik: Svara med citat

Såg den här bilen i en annan tråd.
http://mwmotors.cz/luka-ev/


Den ofjädrade vikten ökar , frågan jag ställer mig ? Har det någon betydelse, i det verkliga livet igentligen .
Det jag ser på bilderna är en väldigt flexibel och enkel lösning .
Eller en Skoda Roomster liknande kaross på den botten plattan då är vi ganska nära min kravspec.
När det gäller batteri livslängd, har jag blivit övertygad om att livslängden på batteriet förmodligen kommer att räcka till .
Rasar en motor eller växellåda på en modern bil som har några mil på hjulen är fordonet skrot .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 156
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-05-02 16:08:46    Rubrik: Svara med citat

Den ofjädrade vikten ökar ju inte bara lite, utan mycket. Kanske kan funka (?) på en väldigt motorsvag bil, som ändå inte behöver vara lika säker, då den inte går lika fort som en normal bil.
En drivaxel mer eller mindre - spelar det någon egentlig roll? Förvaringsutrymme?

Jag vet iaf vad jag skulle välja 7 dagar i veckan. Bakhjulsdrift och drivaxlar.

Möjligen skulle man kunna testa navmotorer i fyrhjulsdrif, för att komma loss i snömodd osv. Men bara en liten svag motor isf.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-05-02 16:21:42    Rubrik: Svara med citat

Nä, kompromissen i väghållning blir alldeles för stor. Du kommer tappa kontakten med vägbanan och den kommer bli riktigt läskig att köra, lite som en traktor på en tvättbrädeväg.
Detta skulle kanske kunna kompenseras med aktivfjädring som placerar hjulet rätt. Men varför gå över ån efter vatten? Bättre då med en kort drivaxel till varje hjul.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-02 17:24:33    Rubrik: Svara med citat

Vet vi något om vad navmotorerna väger ? Verkar som att det är en teknik som provas av olika biltillverkare .
Nu vet jag inte hur olika elbilar är uppbyggda i drivlinorna . Det jag har sett har det varit en motor som driver fram eller bak axeln en mekanisk diffrentsial och driv axlar till hjulen . Känns som en väldigt massa prylar som kostar vikt och tillverknings kostnad .
Varför går det inte att föra över mycket effekt om du har hög ofjädrad vikt?
Var ute och körde en pickup idag stora tunga hjul stel tung bakaxel upphängd i längsgående blad fjädrar hög ofjädrad vikt körde på en dålig grusväg .
Vet inte om jag köper argumenten om problem med hög ofjädrad vikt .
Där emot kan jag se en poäng i att lösningar är enkla . Flera motorer med relativt låg effekt . All anpassning av de drivandehjulens hastighet sker i en styrbox som tar hänsyn till bla styrvinklar vilken radie har kurvan du åker i.
Och en massa andra parametrar som jag inte kommer på nu.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-02 17:52:12    Rubrik: Svara med citat

Högt vridmoment och hög ofjädrad vikt är inte en bra kombination. Om man provkört en Volvo 940 turbo någon gång, och gasat på i en kurva så vet man detta.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-02 18:52:44    Rubrik: Svara med citat

Om det är den höga ofjädrade vikten som gör att en bakhjulsdriven volvo med turbo motor släpper med bakaxeln när den pressas? Är inte övertygad om att det är så enkelt . Man behöver tyngd för att få ned kraften i marken . Det är en bristvara på volvo bilar av äldre modell.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-05-02 19:00:09    Rubrik: Svara med citat

Nej, det funkar inte så. För att hjulen ska kunna hålla sig i backen så måste de kunna röra sig snabbt. Det blir svårt när man har en stor ofjädrad vikt som en stelbakaxel.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-02 20:18:58    Rubrik: Svara med citat

Den ofjädradevikten är väl jätte viktigt på en race bil . På en bruksbil där man inte är i närheten av bilens gränser på väghållnings sidan är jag inte helt övertygad om att den ofjädrade vikten är avgörande . Nyttan med låg ofjädrad vikt är väl igentligen mest en komfort detalj väghållningsmässigt så är inte en stel bakaxel någon nackdel.
Det här resonemanget om den ofjädrade vikten är liksom ett ganska oviktigt sidospår . Det känns bara lite grovt att bygga elbilar på samma sätt som bilar med förbränningsmotor men ersätta fosilmotorn med en elmotor. Känner bara att det relativt enkelt skulle gå att få något som skulle kunna fungera bättre.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2018-05-02 20:45:18    Rubrik: Svara med citat

Funkade bra när jag gjorde det.. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1773.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-03 05:28:42    Rubrik: Svara med citat

Har du något minne av vad motorerna vägde?
Hur har det funkat? Din tråd slutade med en besiktning för några år sedan.

Tittar jag på elbilar kan jag tycka att det finns möjligheter att förbättra grund konceptet .
Jag är bonde i min vardag finns det mängder av elmotorer på 400volt AC 50Hertz dessa motorer driver direkt eller via en enkel nedväxling på en del ställen sitter det frekvens styrningar på motorerna för att kunna justera flödet på materiel som transporteras.
Jag är ganska säker på att får det gå några år kommer det att utvecklas ett fungerande koncept på el bils sidan med minimalt med mekaniska saker som bara tar effekt och plats samt kostar pengar att bygga. Jämför förbränningsmotorbilar , små sådana har ett motorväxellåds paket med motorn på tvären monterade på framaxeln på bilen.
Jag ser möjligheter att utveckla elmotor konceptet på bilar.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-03 06:28:01    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Om det är den höga ofjädrade vikten som gör att en bakhjulsdriven volvo med turbo motor släpper med bakaxeln när den pressas? Är inte övertygad om att det är så enkelt . Man behöver tyngd för att få ned kraften i marken . Det är en bristvara på volvo bilar av äldre modell.
Göran i Björnarbo

Precis så enkelt är det! En mercedes (också bakhjulsdriven), med tre ggr så mycket effekt och vridmoment kan behålla väggreppet i samma situation. Ta en titt på hur dess bakvagn ser ut. Titta också på hur en skivspelare fungerar. I en stor och tung tonarm sitter ett superlätt avfjädrat stift som följer spåret. Tänk dig att du vänder på steken och gör tonarmen lätt, och stiftet tungt - finns inte en chans att den kan följa spåret. Likadant är det med däcket och vägytan. Och om inte däcket ligger an mot vägen med ett jämnt tryck hela tiden tappar man väggreppet.
Elmotorer är "färdigutvecklade", de har förfinats i hundra år. Likadant har bilars hjulupphängningar. Navmotorer med mycket effekt fungerar inte och kommer aldrig att fungera på den typ av väg som vi har nu. Drivaxlar och drivknutar är ett enkelt koncept som är billigt att tillverka och fungerar utmärkt på gropiga landsvägar.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-03 15:09:05    Rubrik: Svara med citat

Verkar som att det finns lite olika företag som av olika anledningar tror på konceptet med navmotorer . Hittade på en vikt i ett filmklipp på en navmotor på 23kg sedan tillkommer vikten på hjulet antar jag, som jag inte känner till. En volvo bakaxel verkar väga drygt 100 kg med hjul.
Börjar känna att diskussionen om nav motorers vikt problem nått sin ände för min del . Som jag ser det ju mindre grejor som finns mellan elmotorn och vägen destobättre är det , tänker att prylar som inte finns , går inte sönder , väger ingenting , kostar inget att tillverka .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-03 16:21:16    Rubrik: Svara med citat

Hittade bland mycket annat den här sidan.
http://in-wheel.com
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-03 16:25:02    Rubrik: Svara med citat

Oj, då måste jag trots min späda kropp varit stark som en oxe, då jag lyckades byta en bakaxel helt själv i min ungdoms dagar Surprised Nej runt 50kg väger den. Men illa nog, när man lägger på bromsskivor, ok, fälgar och inte minst däck.

Hjulspindeln och de delarna som åker upp och ned på en modernare bakvagn väger kanske 5-7 kg.

Men hursomhelst - visst skall man ifrågasätta! Om man bara accepterar saker utan förklaring, då kommer man ingenstans. Vi ingenjörer må himla med ögonen, men sätt oss på prov! 8
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-05-03 16:38:59    Rubrik: Svara med citat

Om man nöjer sig med en "vanlig" bil, d.v.s inte har några förväntningar att kunna utmana sportbilar genom kurvorna, är jag säker på att hjulmotorer duger.

Dock vet jag inte om hjulmotorer är en så bra ide av andra anledningar. Med hjulmotorer behövs 2 eller 4 stycken invertrar, 2-4 motorer, 2-4 par HV-kablar samt kylslangar ut till hjulen. Alla komponenter behöver klara regn, lera, grusstänk, sandstänk, vägdamm, salt, och tidens tand. Det blir betydligt dyrare än att ha endast en motor, en inverter, och lite sladdar och slangar under huven. Sen slipper man många transmissionskomponenter, men jag tror inte att det väger upp.

Den stora fördelen är att utsidan av bilen blir mindre vid samma innervolym. Och det är en så pass stor fördel att jag tror att vi kan komma att se bilar med hjulmotorer i massproduktion.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-03 16:54:55    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Hittade bland mycket annat den här sidan.
http://in-wheel.com
Göran i Björnarbo


Man måste ju ta allt man läser med en nypa salt, bara för att en webbsajt skriver "high efficiency" och "efficient liquid cooling" samt har fina bilder som är renderade i en dator behöver det inte vara så. Enligt dem är high efficiency uppenbarligen en förlust i motorn på 10%. Men exempelvis Nissans motor som används i Leafen har bara 3% förlust i motorn. Behöver inte påpeka hur viktigt det är med låga förluster i en batteridriven bil.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2626
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-03 17:17:58    Rubrik: Svara med citat

För massa år sedan hade Volvo experimenterat med:

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/models/recharge-concept/0

Men det har inget med total ägande kostnad att göra... kan bara försämra det och omvandla elbilen/hybrid till extrem dyr objekt... annars hade Volvo implementerad idé och C30 hybrid skulle funnits.... Shocked
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 4 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.