Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Uppskattad totalkostnad elbil/fossilbil
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-04-26 16:07:19    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:

Är det klar lagt vilka föroreningar som ger lungproblem i storstäder?


Hamnade i kö in genom Stockholm och kan då helt ovetenskapligt konstatera att det stinker av dieselavgaser. Det var enormt äckligt faktiskt, vet inte om man blir känsligare i en elbil eller om det alltid varit så här snuskigt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-04-26 16:10:53    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:

Köper vi en elbil tror jag inte att vi gör det för att det är det ekonomiskt bästa alternativet.
Göran i Björnarbo


Så kommer det säkert bli. När du väl provkört en elbil kommer du inte vilja ha något annat.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-26 16:11:03    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Gösta skrev:

Är det klar lagt vilka föroreningar som ger lungproblem i storstäder?


Hamnade i kö in genom Stockholm och kan då helt ovetenskapligt konstatera att det stinker av dieselavgaser. Det var enormt äckligt faktiskt, vet inte om man blir känsligare i en elbil eller om det alltid varit så här snuskigt.


Det är väl som att sluta röka, plötsligt kommer dofterna tillbaka.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-04-26 16:33:21    Rubrik: Svara med citat

Den jämförelse som jag gjort från riktiga livet, med elbil, är att den blir ganska mycket billigare än en fossilbil.

Vi leasade Leafen fram till i Mars och det var ett dyrt avtal som kostade 4700kr/månad. (Det lite dyrare leasingavtalet kompenserades av ett bra lösenpris nu i Mars så att vi nu har en månadskostnad på typ 3000kr.)
Kostnaden för el har legat på 300-350kr/mån och servicen förbetald. Totalkostnaden låg alltså på ca 5000kr/månad, vilket nu sjunkit till 3500kr/månad.

Tidigare fossilbil som gick samma sträcka kostade 3500kr/mån i avbetalning, den var då lika gammal som Leafen (2 år). Den hade en bränslekostnad på 2000-2500kr/mån. Plus service på 5000kr/år. Totalt alltså ca 5500-6000kr/månad.

Jag tycker att en besparing på upp till 2500kr/månad är tillräckligt motviverande.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-04-26 18:27:46    Rubrik: Svara med citat

Avgaser i köer i stor städer borde inte ha varit bättre tidigare , snarare ännu sämre.( jag gör vad jag kan för att undvika bilköer anser inte att det höjer min livskvalité )
Om jag lånar lite siffror samt tillför lite egna, vår bil idag kostar 7,5kr/mil i bränsle tar man då bort energi kostnaden för el 2kr/mil är kostnadens skillnaden 5,5 kr/mil på 2000 mil 11000kr per år tillkommer bilskatt och dyrare service kostnads skillnad okänd för mig idag.
Den bilen kommer när den är 10år inte att vara värd något.
Undrar hur länge ett batteri hänger med . Läste något om att Nissan tror att ett batteri til leaf orkar åtminstone 20000 mil . Nissan erbjuder batteri till dessa för 50000kr ca . Kostar man på 50000 i underhåll på en 10år gammal bil?
Är nog inte bara jag som är nyfiken på hur länge hänger ett batteri med.
Samt att jag har inte ännu inte hittat en elbil som jag villhöver.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-26 18:42:38    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Avgaser i köer i stor städer borde inte ha varit bättre tidigare , snarare ännu sämre.( jag gör vad jag kan för att undvika bilköer anser inte att det höjer min livskvalité )
Om jag lånar lite siffror samt tillför lite egna, vår bil idag kostar 7,5kr/mil i bränsle tar man då bort energi kostnaden för el 2kr/mil är kostnadens skillnaden 5,5 kr/mil på 2000 mil 11000kr per år tillkommer bilskatt och dyrare service kostnads skillnad okänd för mig idag.
Den bilen kommer när den är 10år inte att vara värd något.
Undrar hur länge ett batteri hänger med . Läste något om att Nissan tror att ett batteri til leaf orkar åtminstone 20000 mil . Nissan erbjuder batteri till dessa för 50000kr ca . Kostar man på 50000 i underhåll på en 10år gammal bil?
Är nog inte bara jag som är nyfiken på hur länge hänger ett batteri med.
Samt att jag har inte ännu inte hittat en elbil som jag villhöver.
Göran i Björnarbo


Du får gärna berätta mer om din Avgasbil som endast drar 0,5l/mil (fossilbränsle kostar idag 15:-/) l. Det är i mitt tycke imponerande siffror, jag har endast haft en fossilbil som gått under 0,5l/mil..Den bilen var en Audi A2 1,2TDi som snittade 0,34 på 18000mil ren Ingrid-Marie landsvägskörning 12mil om dagen.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-04-26 19:11:22    Rubrik: Svara med citat

Jag skriver av min Leaf till 7år, 8 års garanti. Det kommer iofs inte vara värdelös vid den tiden.

Fossilen började trassla vid 5 år och krävde då ökad service till typ 10000kr/år. Det var då den såldes.

Den påstod att det drog 0,55l/mil, men det var lika sant som att Leaf 30kWh kommer 250km.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-26 20:01:47    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Jag skriver av min Leaf till 7år, 8 års garanti. Det kommer iofs inte vara värdelös vid den tiden.

Fossilen började trassla vid 5 år och krävde då ökad service till typ 10000kr/år. Det var då den såldes.

Den påstod att det drog 0,55l/mil, men det var lika sant som att Leaf 30kWh kommer 250km.


Själv ogillar jag starkt när även bilens färddator ljuger, på Audi A2 1,2TDI drog den alltid 0,2dl mer /mil än vad färddatorn angav. På Scanian gick jag in i menyn och ändrade faktor till 1,037
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-04-26 21:30:59    Rubrik: Svara med citat

Bilen vi kör idag är en Skoda Roomster 1,2 tdi , bor på landet bränsle förbrukningen är noterad vid pump . Har varit snäll mot oss på rep sidan gillar typen på bil , kompakt hög byggd kombi.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-04-27 01:01:28    Rubrik: Svara med citat

Synd att Kangoo saknar snabbladdning annars hade du nästan haft en perfekt ersättare där.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-04-27 04:45:43    Rubrik: Svara med citat

Skulle det vara 200 ärliga km i räckvidd klarar vi det transportbehov som finns i dag.
Vill nog ha en bil som det är lite höjd på.
Tittat lite i märkes trådarna med betoning på lite, verkar som att Kangoo har vissa byggbrister. Verkar som att Leaf inte har det.
När det gäller bilar brukar man ha en plattform med teknik som sedan blir en massa olika modeller. Tycker inte att det verkar vara så på elbils sidan.
Batteri livslängd / kostnad verkar vara ett frågetecken i dag.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-27 05:12:33    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Bilen vi kör idag är en Skoda Roomster 1,2 tdi , bor på landet bränsle förbrukningen är noterad vid pump . Har varit snäll mot oss på rep sidan gillar typen på bil , kompakt hög byggd kombi.
Göran i Björnarbo


Vill man lyckas med elbil så behöver du vända på frågor och veta exakt hur lång åker du varje dag? hur ofta? vad har du för möjlighet att ladda, hur många är vi i bilen, osv... du kan köpa Tesla model S 100D-ludicurus om du inte har nånstans att ladda, om ni är 2 vuxna och 4 barn + vovve då kan inte ni åka tillsammans...

Kostnad för elbil är relativ variabel eftersom man betalar mer för bilen mindre bör bränsle, underhåll och skatt så summa-mumma när dagen är slut kan elbil spara massa om du kör som jag 70-80mil vecka... jämför med frugans effektivaste diesel som kostar 100'-ish att köpa min Leaf 40 är klipp för 280'kr eftersom per månad diesel slukar 2400kr och Leaf laddas på jobbet och från solceller samt kostar i princip 0kr för bränsle... effektivaste diesel om man skulle serva "original" som Leaf hos Nissan då tar BMW 9800kr att underhålla 318d från 2015 som snittar 0.49L/mil och är kanske "renaste" man kan köpa jämfört med 2900kr för Nissan service ... kronor och öre det är 12*2400kr + 6900kr + 1160kr = 36860kr mer för frugans bil utan räckvids-ångest… galen

Vad är kvar av diesel motor efter 10år? Vill man serva och äga en sån från 2007? Håller batteri 10år? Vad är diesel värt efter 10år jämfört med elbil? Såna frågor kan man inte svara eftersom tekniken på batteri sidan utvecklas med logaritmisk proportion och gårdagens studie är svår applicerade på dagens batterier men dem skulle prestera minst 10år och ha 80% energi kvar om man använder som rekommenderad…
Funderar du köp titta på aktuell erbjudande för KIA soul som liknar din Skoda roomster, du kan köpa en sån för 250’kr:

http://www.kia.com/se/kopa/erbjudanden/soul-ev/
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 309
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-04-27 12:42:15    Rubrik: Svara med citat

Kia Soul kan ju vara intressant att använda för att jämföra då den finns både som el och bensin.

Bensinaren verkar kosta 175 tkr och EV kostar netto (efter rabatt och miljöbilspremie) 257 tkr.
82 000 kr som skall sparas in. För mig skulle jag gå break-even efter 5 år om jag köpte el-varianten (2000 mil / år, bensinkostnad 10 kr/mil, elkostnad 2 kr/mil). Då har jag inte räknat med service och skatt som säkert är billigare med el-modellen. Men i gengäld kanske man har lite mer prutmån på bensinbilen då det inte är ett kampanjpris.

Någon kan säkert gräva ner sig i mer noga i den kalkylen för att göra den mer exakt...
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-04-27 13:24:56    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Synd att Kangoo saknar snabbladdning annars hade du nästan haft en perfekt ersättare där.

Är lite osäker på kvaliten när det gäller franska bilar och Renault känns lite ojämn i kvaliten.
Vårt bil åkande är lite svår planerat , vi har inga arbetsresor däremot behöver vi ibland ta oss till städerna runt om kring för diverse ärenden en resa då blir kanske 150 -200 km
Oftast är det en eller två i bilen sällan flera även om det inträffar.
Långresor och släp körning skulle gå att klara av med en gammel bil.
Den här tråden handlar om att försöka
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-04-28 07:19:21    Rubrik: Svara med citat

Förlåt att jag snokar lite Gösta... men du har hembyn i din beskrivning.

Jag har fantiserat ihop att tex nya e-NV200 med 40 kWh batteriet skulle passa dig. Den ska gå att få med drag också, även om lasten är snålt tilltagen.

Med en sådan bil skulle du lätt ta dig till ikring liggande städer och hem igen, kolla röda cirkeln, åtminstone under vår, sommar och höst. Men alla dessa ställen har snabbladdare också så inga som helst problem att ta sig ännu längre om man vill (blått till första laddningen).

Frågan är nog mer om du åker tillräckligt många mil för att få ner kostnaden.


_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-04-30 17:11:58    Rubrik: Svara med citat

Köper Gösta elbil 2019-2020 kommer det finnas många bilar att välja mellan. Såg att Kia Niro 64 kWh kommer kosta 35000 Euro och den ska tydligen släppas i slutet av detta året. Troligtvis kostar den en bit över 400000 i Sverige minus 60000 supermiljöbilspremie. Men då kommer man 30 mil, gissar 25 mil även på vintern. Och Leaf60 kWh kommer nästa år + en massa andra bilar. Jag tror elbilar kommer slå igenom stort redan nästa år i Sverige.
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-04-30 17:21:47    Rubrik: Svara med citat

Det här med kommande batteribyte i framtiden. Tror ni inte att när behovet ökar som kommer fler företag erbjuda sådana tjänster? Nissan har ju rekommenderat att byta bil istället för batteri men jag såg en artikel där Nissan erbjöd batteribyte för japanska kunder för ca 20000 kr om jag minns rätt. Jag kan tänka mig att när det väl blir dags att byta batteri om säg... 5 år så kostar batteribytet kanske 10-20000. Inte värre än partikelfilterbyte på en dieselbil i alla fall. Detta problem är nog värst med passiv kylning som Nissan har. För de som har Tesla så har jag läst att batteriet kommer överleva hela bilens livslängd, så där är det ju inget problem.
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-04-30 17:39:58    Rubrik: Svara med citat

https://youtu.be/H1BI9P1qcAY

En jämförelse mellan:
Tesla model s
BMW 7 Serie
Mercedes-Benz S-Class
Audi A7
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-05-01 09:14:11    Rubrik: Svara med citat

Om vi börjar från slutet. Intresant jämförelse av Tesla och diverse andra dyra bilar . Sådana jämförelser skulle vara intressanta att se på flera bilar.
Om batteri livslängd i en annan tråd på forumet dök det upp uppgifter om att hur ett batteri laddas påverkar antal laddcykler det kommer att klara. Batteriet ska tydligen ligga någon stans mellan max 80% till min 20% för att få ett långt liv tänker man att ett batteri klarar 2000 laddcykler och 100km på varje då blir det 200000 km.
Där någonstans ligger en billigare bil med förbränningsmotor ganska nära noll kronor i värde. som jag tolkar den tråden.
Kan livslängden på ett batteri variera mycket med hur det används ?
När det gäller elektronik bestäms livs längden på prylen av en inköpare när prylen ligger på ritbordet . Blir inte förvånad om de produkter som kommer på marknaden kommer att ha en rätt spretig livslängsbild.
När det gäller mitt framtida bilinnehav . Har jag inte sett något som tillverkats idag som jag vill ha.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2018-05-01 10:28:09    Rubrik: Svara med citat

Batterietslivslängd påverkas av hur det laddas, ja. Värst verkar det vara om bilen står stilla med laddning.Typ exemplet för hur en demobil hos en handlare, där står bilen och väntar i hallen på nästa provkörning och har kabeln inkopplad hela tiden. Sådana bilar har tappat batteristaplar tidigt.
Å andra sidan har bilar som gått som taxi eller i glesbygden kör många mil 10-20 tusen utan att batteriet degenererats allvarligt. Min bil har gått 5000mil och har 98,6% SOH (vilket jag tolkar som batterikapacitet). Fortsätter degenereringen i samma takt kommer den ha 94,4% kvar vid 8 år och 20 000mil. Min bil har körts i princip varje dag och laddats 1600ggr med normalladdning och 78 gånger med snabbladdare under 2 år.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 3 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.