Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Uppskattad totalkostnad elbil/fossilbil
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-04-20 07:20:49    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jag kan hålla med i mångt, men även om man slår ut inköpskostnaden 20.000 på tre år säger kalkylen fortfarande 33.000 år 1, och det för att åka omkring i ursäkta uttrycket, en skrotbil.
Man måste komma ihåg att för varje begagnad bil i den här prisklassen finns det en tidigare ägare som inget hellre vill än bli av med bilen.

Självklart kan man göra fynd, eller t.ex. ta över en välskött bil från en åldring eller dödsbo, min min erfarenhet från ägande av många "blocketfynd" är att man skall sikta in sig högre upp i värdekedjan än där nästa anhalt är skroten. Redan vid 60-70.000 kan man få en bil som någon faktiskt brytt sig om att sköta.


+1
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-04-20 20:44:04    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jag kan hålla med i mångt, men även om man slår ut inköpskostnaden 20.000 på tre år säger kalkylen fortfarande 33.000 år 1, och det för att åka omkring i ursäkta uttrycket, en skrotbil.
Man måste komma ihåg att för varje begagnad bil i den här prisklassen finns det en tidigare ägare som inget hellre vill än bli av med bilen.

Självklart kan man göra fynd, eller t.ex. ta över en välskött bil från en åldring eller dödsbo, min min erfarenhet från ägande av många "blocketfynd" är att man skall sikta in sig högre upp i värdekedjan än där nästa anhalt är skroten. Redan vid 60-70.000 kan man få en bil som någon faktiskt brytt sig om att sköta.


Oh yes, det kan jag skriva under på. Ju billigare bil, desto större andel vrak på begagnatmarknaden. Att köpa en godtyckligt vald tjugotusenkronorsbil är att be om uppdämt (och kostsamt) servicebehov, ska man ge sig in i den leken behöver man ha kunskap eller ta hjälp av någon som har.

De flesta som äger en välskött äldre bil säljer dem inte helt enkelt för att bruksvärdet klart överskrider begagnatpriset. Det gäller iaf undertecknad.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-21 10:13:03    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:
Håller med de som menar att bara redovisa kostnaderna för år ett är fel.

Om det ska bli intressant behöver man se det på ett längre perspektiv. Varför inte en treårsperiod? Det är ju den tiden man binder upp sig på leasingen. Slå ut Saabens inköpspris på den tiden och det blir en mer rättvis bild av vad det kostar att köra en gammal bil.

Problemet med 20000kr bilen är ju just osäkerheten. Om du säger att den ska hålla i tre år, vilket den kanske gör, så lägg på 5-10000kr/ år i reparationer. Men det kan då bli enklare att säga att du köper en ny 20000kr bil varje år.
Hur som helst inget att rekommendera till någon utan möjlighet att skruva själv eller som inte har kontanter utanstoppade.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-21 10:19:21    Rubrik: Svara med citat

jellybear skrev:

Oh yes, det kan jag skriva under på. Ju billigare bil, desto större andel vrak på begagnatmarknaden. Att köpa en godtyckligt vald tjugotusenkronorsbil är att be om uppdämt (och kostsamt) servicebehov, ska man ge sig in i den leken behöver man ha kunskap eller ta hjälp av någon som har.

De flesta som äger en välskött äldre bil säljer dem inte helt enkelt för att bruksvärdet klart överskrider begagnatpriset. Det gäller iaf undertecknad.


Ja, det är ju så de flesta hamnar med en gammal häck. Man vet vad man har och inte vad man får. Om man ägt bilen länge så vet man att den är servad och omskött, dessutom är den ju ”betald” eftersom lånet inte finns längre. I det läget är det så klart lätt att lura sig att man har en tok billig, ja, ”gratis” bil. Men glöm inte att den kostade 250 000kr att köpa in och att du då borde dela de 250 med antal år du äger den! 10år ger alltså 25 000kr/år. Lägg sedan på 10000kr/ år i service/reparationer så är det inte så roligt längre.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-04-22 14:04:47    Rubrik: Svara med citat

Varning för långt inlägg Shocked

Jag har grävt lite mer i olika kostnader och det är verkligen inte lätt och man får verkligen titta på fall till fall, det finns väldigt många parametrar att ta hänsyn till. Jag försökte utveckla kalkylen mer men just nu är den en enda röra, kanske lägger upp den på google drive eller nåt senare. Jag försökte kolla runt lite efter andra kalkyler men jag tycker de inte säger så mycket.
Ett par exempel:
https://www.bilsvar.se/
https://www.mrf.se/blog/2017/06/20/servicekostnader/
http://www.livutanbil.se/?page_id=2365 <-- bäst av de tre?

Jag accepterar att en gammal Saab som är avbetald efter 1 år och sedan inte går sönder blir billigare i drift än en ny bil med avbetalningsplan, det är inte så konstigt, men man får räkna med att bilen kan gå sönder precis när som helst och faktiskt kan bli dyrare i slutändan. Å andra sidan har just Saabar rasat i pris efter konkursen och de är faktiskt ganska driftsäkra... om inte motorn rasar. Själv har jag haft både gamla och nya Saab 900, Saab 9-3 Aero och Saab 9-5 och dagens gamla bilar är ganska driftsäkra men personligen orkade jag inte med strulet med den gamla bilen som ständigt läckte olja med mera, vi vågade heller inte resa längre distanser med den. I ärlighetens namn kommer vi nog inte göra det heller med nya Leaf40 hehe, åtminstone inte över 50-60 mil eller mer. Vi reste 44 mil igår med den, det gick bra.

Jag har funderat på vad totalkostnaden egentligen blir när bilen går sönder? De flesta räknar ju endast kostnaden som står på verkstadsnotan eller reservdelskostnaden. Men det finns ju fler saker att beakta (fler än jag tar upp nedan också).

1. Hur mycket är din fritid värd?
En del tycker det är roligt att laga bilar medan andra hatar det och sedan spelar det väldigt stor roll när bilen går sönder. Har man en tid att passa och kanske ska hämta barnen på förskolan eller kanske redan lagt ut pengar som förköpta biljetter till en konsert eller till ett flyg, då är det mindre roligt. Då skulle man betala nästan vad som helst för att fixa problemet direkt.
Men har man inget annat vettigt för sig för stunden, en massa fritid över och kanske även gillar att laga bilar, ja då kanske det går bra att ligga under bilen och skruva.

2. Kan du laga bilen själv eller lämnar du in den på verkstad?
Om det var ett allvarligt fel på bilen när den går sönder kanske den behöver bärgas (kostnad). Om bilen kan bogseras blir det ändå en kostnad för den andra bilen som ska bogsera samt för medhjälparens fritid (kostnad)
Lagar du bilen själv eller om du känner någon som kan laga bilar så brukar man antingen transporterar bilen till personen som lagar bilen (kostnad) eller att personen kommer till dig och lagar (kostnad). Sen ska man åka och köpa reservdelar eller beställa hem via post (kostnad). Lagar du bilen själv finns en det en hel del risker. Här nämns ett par för bilmekaniker https://electrocorpairpurification.wordpress.com/2010/06/07/the-hazards-if-working-in-a-garage/

Lämnar du in bilen på verkstad så brukar det först vara ett samtal till verkstaden för att boka in ett besök på verkstaden så de kan identifiera felet, därefter köra till verkstaden (kostnad), vänta på plats en timma (förlorad fritid), få felet identifierat (kostnad?) samt vad det kostar att reparera felet, boka in en ny tid på nytt för själva reparationen. Om bilen går att köra tar du med dig bilen annars lämnas bilen in på nytt när den ska repareras (kostnad). Sen är frågan om du kan låna en annan bil gratis eller behöver du hyra en bil under tiden bilen är på verkstad (kostnad).
Sen finns det alltid en risk att verkstaden skadar något eller gör något fel (oavsiktligt eller ej) som senare leder till nya reparationskostnader.
Nyare bilar har också mycket mer teknik och delarna är ofta integrerade så för att byta en liten detalj som egentligen inte är så dyr behöver man byta ut ett större parti för ”de hänger ihop” och det blir svindyrt ändå.

3. Vad är sannolikheten för att bilen går sönder?
Elbilen har färre rörliga delar och behöver därför servas mindre och det är färre saker som kan gå sönder på en elbil. Nissan Leafs service manual: https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/LEAF/2016/2016-LEAF-service-maintenance-guide.pdf
Kortfattat står det så här i serviceboken: Rotera däcken, byt bromsolja, byt kupéfilter. Det är allt. Reparationskostnader som kan bli (som jag kommer på nu och de finns även på fossila bilar): byta bromsbelägg, bromsok, bromsskivor, byta torkarblad, byta strålkastarlampor, byta hjullager, fjädring, spindelled, värmepump, AC, elektriskt fel. Unika fel för elbilar: att elmotorn går sönder samt att batteriet degraderats så mycket att det behöver bytas eller att det går sönder. Sen finns de som kört 20000 och knappt bytt något http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171002/20000-mil-senare-sa-bra-funkar-nissan-leaf-som-korskolebil/

För fossila bilar: Exempelvis Saab http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/113547-Service-schema-finnes-h%C3%A4r

Ett problem är att vissa verkstäder skiter i att utföra vissa delar i serviceschemat.
http://www.privataaffarer.se/Global/Privataaffarer/tidningen/pdf/2007/PA1107/bilservice_pa1107.pdf Eller som på min gamla Saab där de fyllde på för mycket olja som senare ledde till att topplockspackningen gick sönder.

Reparationskostnader som kan uppstå: Priser hämtade från http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/wp-content/uploads/2017/02/maskinskaderapport-2017-lansforsakringar-c.pdf

Avgassystemet +15000 kr
Katalysatorn
Kylaren 5-10000 kr?
Vattenpump
Koppling +15000 kr
Växellåda +25000 kr
Turbo +20000 kr
Motorn +30000 kr
Tändstift
Förgasaren
Generatorremmen
Bränslepumpen
Bränslerör
Insprutning
Ventiler
Alla packningar (som topplocket)
Kamkedja/rem

Dieselbilar
Partikelfilter 20000 kr
m.m. läs Soldis inlägg här post #19 http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?388224-N%E4r-ska-man-sluta-l%E4gga-pengar-p%E5-att-reparera-bilen/page2
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-04-23 19:48:41    Rubrik: Svara med citat

Räkna ut en mil kostnad innan man kört milen blir en ekvation med många okända , jag säger inte att det är omöjligt ,men lite lurigt är det.

Det som jag inte tänkt på tidigare är att skillnaden i bränsle/el är så stor mellan elbilen och bilen med förbränningsmotor till elbilens fördel.

Det som gör att kalkylerandet blir riktigt osäkert är att kalkylen är beroende av politiskabeslut dessa är lite svåra att förstå ibland , snåla dieslar var kungar för några år sedan . Nu är det inte så längre , den sista etanol bilen är såld.
El bilar är just nu skatte befriade .
Bil Sweden spår att var fjärde såld bil år 2021 ska vara laddbar.
Om en stor del av transporterna i landet sker med el . Då dyker nästa fråga upp hur ska dessa beskattas? Pengarna måste in till statskassan .
Kan det bli som så att dessa avgifter kommer att ta ut de lägre inköps priserna som borde bli på elbilar i framtiden .
En liten fundering till finns det någon elbil som är riktigt genomtänkt ?
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-24 05:21:57    Rubrik: Svara med citat

Det är mycket svårt att beskatta el rakt av. Dels så går elen inte bara till bilar utan till allt i samhället. Men framför allt så är det väldigt lätt att producera el hemma utan inblandning av energibolag.
Då återstår km-skatt eller schablonskatt. Km-skatt tror jag blir svårt med bibehållen integritet, åtminstone om det ska spåras med gps.

Politikerna borde fundera på andra skattebaser är rörlighet i framtiden.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mr B
Passiv


Registreringsdatum: 24 april 2018
Inlägg: 1
Ort: Degeberga

InläggPostat: 2018-04-24 08:16:01    Rubrik: Svara med citat

Nu blev jag tvungen att registrera ett konto... Very Happy Ingen elbil än för min del, men det kommer att bli, kanske nästa gång det är dags att byta bil. Cool

Jag håller inte alls med er i erat resonemang angående kostnaden för att ha gamla bilar däremot. Osäkerheten är ett problem däremot, och den största anledningen till att ha lite nyare bilar, men om jag ska vara ärlig är det inte ofta jag ser någon bil som har blivit stående längs med vägkanten överhuvudtaget. Av de som jag ser är det lika ofta "nya" bilar som det är gamla skrothögar, men man kan ha en assistansförsäkring så man blir bärgad oavsett hur gammal bil man har.

Själv har jag haft både nyare och äldre bilar, aldrig helt ny däremot. Den nyaste var en 1 år gammal Opel Astra, äldre bilar har jag haft några stycken. Jag har bra koll på kostnaderna däremot, och för det mesta hamnar jag kring 20kr/mil allt inkluderat. Skatt, försäkring, värdeminskning, drift och service. Köpa gammal bil för 20000kr och lägga lika mycket i reparation, nä, det händer inte (så ofta iaf), då får man köpa en annan istället. Men jag kör inte mer än 3-3500 mil per år heller förstås. Nästa gång hoppas jag att det kan bli billigare med en elbil, men det är inte så självklart än tyvärr.
_________________
Volvo V70 2008
Volvo 480 ES 1987
Corvette 1984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-04-24 09:25:11    Rubrik: Svara med citat

Hur ska vi beskatta våra transporter ?
I framtiden ?
Kör alla elbilar hur gör man då ?
Det som gör att jag just nu känner mig som ett frågetecken är att allt är politiskt styrt vilket i en demokrati innebär att förutsättningarna kan ändra sig var 4e år.
Sedan har jag inte hittat någon elbil som tilltalar mig både känslomässigt och förnuftigt, men det kommer vi väl framtill den dagen elbilar är normen.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-24 17:01:12    Rubrik: Svara med citat

Om jag skulle uppskatta mellan tumme och pekfingret har elbilar jag ägde finansierat sig själva... konventionella bilar dock hade bara kostat enormt mycket istället... 5

Vad är politisk korrekt eller snyggt kontra behaglig och tilltalande är i hjärnan av användaren... jag är glad när det inte bullrar, vibrerar, när man har gott om vridmoment, när Man kan leva utan att besöka bränsle station och betala enormt mycke regelbundet för konstig luktande vätska, när bromsarna inte slits och man inte behöver byta olja 2ggr per år... finns säkert mycket mer som är konstigt med elbilen... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-24 17:33:56    Rubrik: Svara med citat

Mr B skrev:

...Köpa gammal bil för 20000kr och lägga lika mycket i reparation, nä, det händer inte (så ofta iaf), då får man köpa en annan istället. Men jag kör inte mer än 3-3500 mil per år heller förstås...


Det är ju precis det vi säger Wink Om du köper bil för 20000kr så räkna med att den är slut efter något år eller betala samma i reparationer + service.

Kör man hyfsat mycket och är beroende av att ha en fungerande bil så funkar inte en 20000kr bil. Det blir dyrt och osäkert, alltså förlorad arbetstid.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-24 17:44:20    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Hur ska vi beskatta våra transporter ?
I framtiden ?
Kör alla elbilar hur gör man då ?
Det som gör att jag just nu känner mig som ett frågetecken är att allt är politiskt styrt vilket i en demokrati innebär att förutsättningarna kan ändra sig var 4e år.
Sedan har jag inte hittat någon elbil som tilltalar mig både känslomässigt och förnuftigt, men det kommer vi väl framtill den dagen elbilar är normen.
Göran i Björnarbo


Trafikverket har underhållskostnader på 8 miljarder kr per år för vägnätet. Det blir 1800kr/år för varje bil. Säg att vi ger dem 500kr till för nybyggen? Det borde vara en rättvis beskattning.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-04-24 17:57:27    Rubrik: Svara med citat

Den här tråden kom till för att det gjordes en kalkyl med elbil kontra fossil bränsle bil under vissa förutsättningar vart milkostnaden relativt lika på en gammal Saab 9-5 mot en ny Leaf. Men som kalkylen var utformad är det en skatte befrielse på elbilen .
Finns det någon som har en tillräckligt välputsad kristallkula som kan berätta för oss hur ska framtiden se ut på bilbeskattnings sidan.
För egen del väntar jag på den elbilen som skulle passa mig.
Bromsarna på el bilar slit dom verkligen mindre än på andra bilar?
Dom skivbromsarna som sitter på de flesta bilar , har det lilla problemet att dessa ska användas hårt för att fungera bra annars fastnar dessa ok ihop.
Vad sitter det för bromsar på de elbilar som säljs idag ?
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-04-24 20:53:30    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Men som kalkylen var utformad är det en skatte befrielse på elbilen .
Finns det någon som har en tillräckligt välputsad kristallkula som kan berätta för oss hur ska framtiden se ut på bilbeskattnings sidan.


Självklart kan ingen säga exakt vad som händer beskattningsmässigt framöver. Men det finns ett par riktiga lågoddsare:
- Skattetrycket på bilism kommer att bestå (kulorna måste in till statskassan). Så när skatteintäkterna minskar från fossilfordon kommer nya skatter behövas ta ut på övriga fordon (=elbilar)
- Fossilbilar kommer aldrig att gynnas skattemässigt framför elbilar.

Inte ens om vi fick en svensk motsvarighet till Trump som statsminister skulle denne gynna fossilbilar framför elbilar eftersom vi inte har någon oljeindustri i Sverige, tvärt om skulle en sådan protektionistisk miljöbov till statsminister vilja bli av från beroendet av importolja till förmån för inhemnsk energiproduktion (=el).
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-25 06:27:16    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:

Bromsarna på el bilar slit dom verkligen mindre än på andra bilar?
Dom skivbromsarna som sitter på de flesta bilar , har det lilla problemet att dessa ska användas hårt för att fungera bra annars fastnar dessa ok ihop.
Vad sitter det för bromsar på de elbilar som säljs idag ?
Göran i Björnarbo


Bromsarna slits väldigt lite på en elbil eftersom de bromsas av regenerering istället. Det kan vara lite knepigt att förstå hur mycket man faktiskt bromsar i en fossilbil, men det är ofta.
Ja, bromsar mår bra av att användas. Mitt tips är att bromsa hårt minst en gång i veckan, på samma sätt som man håller igång handbromsen.
Nej, skivbromsar är inte optimala för detta användarmönster. Framtida elbilar kommer kanske ha andra typer av bromsar som är designade för att inte användas.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-25 06:31:14    Rubrik: Svara med citat

Tänk på att fossilbilar leder till stora kostnader som inte elbilar behöver bära. Tex dör det typ 1000 människor varje år i Stockholm på grund av utsläppen. Att vårda dessa lungsjuka kanske kostar 1-2miljoner om året och de lever kanske i 4-5 år med allvarlig sjukdom.

Det finns ingen naturlag som säger att vi måste straffbeskatta bilism och rörlighet. Det är vi som bestämmer hur det blir med det.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-04-25 14:50:41    Rubrik: Svara med citat

Bromsar som fungerar när dom inte används finns redan ,trumbromsar tappar dock effekt om man blir tvungen att bromsa mycket.
Skivbromsar kräver en hel del förebyggande underhåll för att funka bra .
Känner att där finns det möjlighet att någon kreativ problemlösare gör en insats.
Är det klar lagt vilka föroreningar som ger lungproblem i storstäder?

Hur vårat transporterande ska beskattas ,om det ska beskattas i framtiden.
Är något att fundera över.
Riktigt hur vi ska kunna påverka det vet jag inte ,har inte sett något tvärpolitiskt förslag i frågan.
Finns det några säkra kalkyler på vad kostnaden för att köra elbil är, någon form av efterkalkyl.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-25 16:04:33    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:

Finns det några säkra kalkyler på vad kostnaden för att köra elbil är, någon form av efterkalkyl.
Göran i Björnarbo


Klart det finns efterkalkyler, men de bygger ju per definition på gammalt data, på bilar och erbjudanden som inte är aktuella längre. Vilken faktor i en budget baserat på nu existerande bilar och erbjudanden är det du känner skulle vara osäker?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-04-26 13:27:59    Rubrik: Svara med citat

Den här tråden handlar om att försöka få koll på kostnader elbil mot bil med förbränningsmotor . De siffror som finns i tråden är de enda jag har kollat på.
Jag har ingen el bil själv. Har aldrig kört en elbil.
Vi har köpt bilar som är ca 3 år kört dessa tills de är ungefär 10 år gamla 15000-20000 mil ingen arbetspendling med bil (går till jobbet).
Den bilen vi kör idag , ansågs vara mindre obra för miljön 2012 en dieselbil betalades ingen fordonsskatt på dessa de första 5 åren. Hur det vart med miljönyttan med dessa vet vi idag . Dom vart miljöbovar. VAGs produkter utmärkte sig lite extra .
Har haft tur inga haverier på dessa mil.
Kan man göra så med en elbil? Eller igentligen hur länge hänger ett batteri med. En 10 år gammal el bil är det dags att byta batteri då ?
Den bil vi kommer att köpa nästa gång kommer kanske att vara tillverkad 2019 eller 2020.
Undrar om det kommit något genomtänkt eldrivet på marknaden tills dess?
Hur ser livscykeln ut för de elbilar som kommer att tillverkas i en nära framtid?
Hur ska transporter beskattas i framtiden?
De tre sista frågorna är en liten aning svår besvarade.
Köper vi en elbil tror jag inte att vi gör det för att det är det ekonomiskt bästa alternativet.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-26 15:20:09    Rubrik: Svara med citat

Tittar du tio år tillbaka i tiden så fanns i princip bara Tesla roadster. Lite dåligt underlag för att göra kalkyler på.
Men 7 år gamla finns det ju en del Leafar som är, och de rullar ju än, även om räckvidden är ett par mil kortare. Kanske någon med en -12a kan uttala sig om hur mycket bruksvärde det är kvar i den?
Min uppfattning är iaf att de kostar knappt något i service och reparationer. De går väldigt sällan sönder helt enkelt.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 2 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.