Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Next gen Leaf
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 45, 46, 47  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1772

InläggPostat: 2018-03-17 20:37:54    Rubrik: Svara med citat

Hur ofta kör du 25 mil en dag och sedan ska iväg och köra 25mil nästa dag också? Enda gången jag har haft det behovet var när jag åkte lite längre med Leafen och övernattade efter halva vägen. Då han jag inte få tillbaka fullt till dagen efter, men det är ju lätt att bara köra en Chademo lite tidigare då.

Detta är väldigt sällan så jag skulle inte betala extra för snabbare hemmaladdning.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1865
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-17 20:58:07    Rubrik: Svara med citat

Q skrev:
Ja det beror ju lite på hur bilen används. Hur långt och hur mycket vilotid däremellan.
Fakta är att leaf 40 tar ca 20 timmar att ladda från tomt till fullt på en fas 10 A.

Det är inget problem om den bara rullar ca 10 mil eller liknande. Go för 10 A en fas.
Typisk pendlar upplägg.
Men om du kommer hem på kvällen med nästan tomt batteri och du ska iväg på morgonen så har du bara fått i ca halvladdning.

För den som vill kunna starta på morgonen och köra ca 25 mil så måste det till mer laddefekt. Man har olika förutsättningar så är det.
Själv så har vi en bil och den måste gå att ladda hyggligt fort.
Andra är typiska pendlare och nyttjar bilen mest så.


Att åka 20 mil ena dagen, och 20 mil nästa dag med någonslags regelbundenhet innebär att man kör mycket mer än normalbilisten.
Ännu ovanligare blir specialfallet du beskriver eftersom det råkar vara just exakt en multipel av räckvidden så att batteriet är tomt när man kommer hem. Om du t.ex. åker 30 mil har du ju bevisligen varit vid en laddare, och då hade du ju kunnat stå kvar där en stund extra och fått in ström så att batteriet är mer än halvladdat när du kommer hem.

Men visst, jag har en bekant som är resande försäljare, och han åker otroligt mycket bil, kommer ofta hem från en lång resa ena dagen och skall ut på en lång resa åt andra hållet nästa dag. Specialfall som sagt.
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 555

InläggPostat: 2018-03-17 21:19:11    Rubrik: Svara med citat

Om billaddaren tål 400V, så är det inte riktigt dubbelt så bra, utan 400/230 ggr så bra.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1865
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-17 21:37:18    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Om billaddaren tål 400V, så är det inte riktigt dubbelt så bra, utan 400/230 ggr så bra.


Ha ha, ja det är till viss del sant, men eftersom förlusterna är mycket lägre vid laddning med högre effekt så är det nånstans 1,1*400/230 alltså 1,91 ggr så bra, så jag avrundar helt fräckt det till 2,0 gånger så bra. Razz
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 801

InläggPostat: 2018-03-18 05:35:46    Rubrik: Svara med citat

Det finns en Laddbox som transformerar om 2 faser med 16A till 24A. Då skulle man ju kunna ladda en bil med 16A och en bil med 24A samtidigt från ett 16A 3-fasuttag om man lyckas koppla in sig med båda laddboxarna till samma uttag.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2524
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-19 14:18:51    Rubrik: Svara med citat

Förr eller senare följande video kommer här:

https://youtu.be/WlxBOJrEKAo

Jag kör runt med Leaf 2 Zero och är faktisk mer och mer irriterad på alla ”whanbie” som skapar fantasier omkring Leaf ägande som också ”varnar gott folk”… för det första Nissan har skapad bil för folk som kör 15-20mil dagligen eller säg 3000-5000mil/år max och dem själva har sagt att dem inte vill tävla med GM i 300km spelet, det gör dem nästa år med Leaf 60kW… sen att vi inte kan köpa Bolt/AmperaE är annan femma och att samma AmperaE för EU laddar upp till 40kW oftast i 35-ish spann på snabb laddarna är han tyst om… att en bil spelar i 300’kr liga och andra i 500’kr är ingen värt att nämna detalj… blir det fel på din GM/Opel eller Nissan jag är 100% säkert att du kan få snabbare hjälp från Nissan än Opel alla dagar i veckan, men det gör inget eftersom Leaf har ingen thermal battery management…

_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1487

InläggPostat: 2018-03-21 09:08:00    Rubrik: Svara med citat

Nya Leaf för omgående leverans med 37,8mils räckvidd!!!

https://www.blocket.se/jonkoping/Nissan_Leaf__40KWH_N_CONNECTA_OMGAENDE_LEVERA_78396112.htm?aw=1
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 378
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-03-21 09:38:34    Rubrik: Svara med citat

Ni som har fått era Leaf40 är vindrutespolaren lika värdelös som på gamla Leafen?
Och finns det spolning till bakrutan?
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2524
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-21 09:51:58    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Ni som har fått era Leaf40 är vindrutespolaren lika värdelös som på gamla Leafen?
Och finns det spolning till bakrutan?


Svar JA, och det finns bakrutans spolning också...

det som är bättre är armarna och blad på fram rutan som gör jobbet exemplarisk och spolning kan vara bättre men det duger kan man säga... det finns ingen spolning till strålkastare, eller kanske jag inte har hittat... Confused
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 378
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-03-21 15:09:27    Rubrik: Svara med citat

Tack för snabbt svar.
Kan kolla själv på fredag när vi hämtar ut vår Leaf40 Very Happy
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 172
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-03-21 15:39:23    Rubrik: Svara med citat

ska hämta min på fredag med
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2524
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-21 20:37:15    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Tack för snabbt svar.
Kan kolla själv på fredag när vi hämtar ut vår Leaf40 Very Happy


Dem är bättre än på BMW 3 serie, och mycket stabilare än VW e-UP, dock spray på rutan är stundtals brutalt mycket, men torkarblad gör jobbet exemplarisk Rolling Eyes
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1461
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-21 21:43:58    Rubrik: Svara med citat

[quote="elfi"]
LarsA skrev:
Tack för snabbt svar.
Kan kolla själv på fredag när vi hämtar ut vår Leaf40 Very Happy


Dem är bättre än på BMW 3 serie, och mycket stabilare än VW e-UP, dock spray på rutan är stundtals brutalt mycket, men torkarblad gör jobbet exemplarisk Rolling Eyes[/quote.

Ja på i3 fungerar spolningen perfekt upp till 40km/h sedan är den ett mörker.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gnidde
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 april 2014
Inlägg: 528
Ort: Borlänge

InläggPostat: 2018-03-21 22:41:39    Rubrik: Svara med citat

Provkörde nya leafen idag. MKT piggare än den gamla som också var hyffsat pigg. Bra drag i bilen helt klart. Bra komfort. Betydligt snyggare både invändigt och utvändigt. Det större batteriet gör underverk jmf leaf 24. Om jag skall hitta något som är dåligt så är det baksätet med alldeles för låg dyna och inget utrymme för fötterna under framstolarna. Skulle säga skaplig plats men riktigt dålig komfort i baksätet. Skuffen såg ngt större ut jmf gamla leafen. Sammantaget ett stort steg framåt !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 898

InläggPostat: 2018-03-24 09:38:54    Rubrik: Svara med citat

Om jag tolkar dessa tester rätt finns det 87 GIDS (6,7 kWh) kvar när man får LBW och fortfarande har 79 GIDS (6 kWh) kvar innan man når turtle mode vid 8 GIDS.
http://daveinolywa.blogspot.se/2018/03/2018-very-casual-range-test-why-leaf.html?m=1
Dvs, ingen panik och räckviddsångest om man lär sig ignorera alla varningsmeddelanden.
Vore ju bra om man kunde köra LeafSpy på skärmen via Android Auto och Apple Carplay vid långresor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 172
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-03-24 15:09:32    Rubrik: Svara med citat

Räckvidden slutas visas i tonen när man går under 3% på mätaren, borde dock inte vara någon fara köra en 2 mil till efter det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 378
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-03-24 17:00:12    Rubrik: Svara med citat

Trivs utmärkt i vår Leaf40 trotts batterygate. Tillhör pendlar och kortsträcke resenärer 30-250km.
Pratade med Oscar på MM i Malmö i fredags när vi hämtade ut Leafen, just nu får man vänta till oktober/november om man beställer idag. Tydligen ångrade sig Nissan för sent när det gällde gruppköpet, de tyckte rabatten blev för bra men jag tyckte den var helt OK.
_________________
BMW i3rex -15
Leaf LE40 -18
fd Leaf24 -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2524
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-24 18:01:18    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Trivs utmärkt i vår Leaf40 trotts batterygate. Tillhör pendlar och kortsträcke resenärer 30-250km.
Pratade med Oscar på MM i Malmö i fredags när vi hämtade ut Leafen, just nu får man vänta till oktober/november om man beställer idag. Tydligen ångrade sig Nissan för sent när det gällde gruppköpet, de tyckte rabatten blev för bra men jag tyckte den var helt OK.


När Nissan själva har sagt att Leaf börjar på 30tUSD så ska man få bilen för det lovade priset... Wink

Tittar man vad e-Golf säljs för så är det bedrägeri jämfört med vad är bilen egentligen såld för i Canada eller USA där VW kämpar för varje kund och i Sverige så bjuder dem vinterhjul som tröst... samma historia med Hyundai och alla som drömmer att få Hyundai lika förmånligt som Leaf så kanske, bara kanske om man har tur med rätt säljare som ville bli av med Demo ex. Basmodell 300’...

Åter till Leaf, jag var igår Kumla-Eskilstuna och tillbaka, första gången i elbil där räckvidd inte var nån problem, jag pratar 99+99+16 km total och batteri finns kvar, det är fantastisk och avslappnad... jag fick köra om några och har taktat med trafiken... det slutade med 1.68kW/mil vid 6*C utetemp... sen snabbladdning snitt 42kW upp till 50% på 20-ish min effektiv laddning... Wink
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 898

InläggPostat: 2018-04-26 02:35:42    Rubrik: Svara med citat

EURO NCAP resultat
https://www.euroncap.com/sv/results/nissan/leaf/32742
https://youtu.be/CVeSCjgACiA
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1487

InläggPostat: 2018-04-26 08:39:52    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
EURO NCAP resultat
https://www.euroncap.com/sv/results/nissan/leaf/32742
https://youtu.be/CVeSCjgACiA


Bra resultat med ett undantag, föraren får värst skada vid bäckenet, sämsta resultat(poor) vid frontalkrock.
Vid allvarlig bäckenskada vid trafikolycka är dödligheten 20%
Men euro ncap anser inte det tillhör de viktiga vitala delarna av kroppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 45, 46, 47  Nästa
Sida 41 av 47

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.