Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ElVito
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2473
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-21 20:33:39    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:
elfi Very Happy Very Happy Va mycket fordon du elektrifierat !! Imponerad !!

Har faktiskt skaffat donator Laughing
Återkommer om det...


Laughing

Jag bara skapar elfordon och räddar dem från olika misshandel också... just nu ska försöka rädda ett batteri pack från skottning...

Fortsätt skapa ”spänning” med dina projekt det är alltid spännande att läsa... Wink
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-25 17:53:03    Rubrik: Svara med citat

Tack, elfi ! Det ska jag göra. Lycka till med räddningen.

Fick dit laddporten. Ingen mer skitig diesel här.
Laddaren är uppbyggd i tre parallella moduler. En fas - en modul 3,7 kW. 2 faser - 2 moduler 7,4 kW och tre 11 Kw. Vid 32 A trefas.



Drog lite kablage och fixade med fästen till HJVB.






Satt mycket grejer i laddporten :


_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1732

InläggPostat: 2018-03-25 18:08:50    Rubrik: Svara med citat

Kommer inte kontakten på Typ2 ta i luckan när du vänt den intaget åt det där hållet? Jag har för mig att den oftast är krökt åt det hållet.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-25 18:46:03    Rubrik: Svara med citat

Hej, LarsL ! Jo, helt riktigt den är böjd mot luckan. Men den klarar sig precis Smile
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-26 17:55:16    Rubrik: Svara med citat

Hej, blev tvungen att dubbelkontrollera galen


_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-28 18:49:27    Rubrik: Svara med citat

Hej,har börjat demontera.

Satt en dämpmatta på insidan torpeden, vägde 5 kg.



Solcellerna har nu gett ca 80-85 kWh per dag. Skulle kunna ladda Elvitos batterier fulla och ge en körsträcka på ca 400 km / dag gratis ( om man bortser från investeringskostnaden).



_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2473
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-28 19:26:57    Rubrik: Svara med citat

Citat:
om man bortser från investeringskostnaden


Det ingår i husets ökad värde ggr 3 investeringen... jag skulle säga om Vito kunde stå parkerad just när solen lyser som mest... då är man borta och kör, så börja planera Tesla-powerwall när du är på G... Wink
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 243
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-28 21:15:25    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Citat:
om man bortser från investeringskostnaden


Det ingår i husets ökad värde ggr 3 investeringen... jag skulle säga om Vito kunde stå parkerad just när solen lyser som mest... då är man borta och kör, så börja planera Tesla-powerwall när du är på G... Wink


Med dagens skattereduktion så är det inte lönsamt med batteribank.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 96
Ort: Söråker

InläggPostat: 2018-03-29 10:06:44    Rubrik: Svara med citat

[quote]
Med dagens skattereduktion så är det inte lönsamt med batteribank.[/quote]

Precis, den räddar många payback-kalkyler för solcellsprojekt. Ni med solceller kom ihåg att förhandla om era avtal, jag fick förlängt 40 öre + spot hos Vattenfall och slopande av Årsavgift på köp, rörligt pris. Givetvis ska man också förhandla/byta bank för bästa bolåne-ränta.
Många bäckar små - snart har jag kanske råd med Tesla Very Happy
_________________
JapanLeaf -13, 12 500 mil,
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-03-29 17:11:56    Rubrik: Svara med citat

Hej, har ett litet AGM 48 volts och 250 Ah batteribank totalt 12 kWh men praktiskt endast 6 kWh pga laddningscykler/hållbarhet.
Det är avstängt pga nämnda skattereduktion, icke lönsamt.

Får idag 60 öre + spotpris av VB energi, men då måste jag köpa lika mycket som jag producerar. Därefter spotpris -2 öre.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 96
Ort: Söråker

InläggPostat: 2018-03-30 14:32:30    Rubrik: Svara med citat

Fortsätter offtopic, vore kul att kunna leva offgrid mha batteribank.
Ontopic: kanske är ultimata utmaningen för dig steel Very Happy
_________________
JapanLeaf -13, 12 500 mil,
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2018-04-02 07:12:28    Rubrik: Svara med citat

steel skrev:
Hej,har börjat demontera.

Satt en dämpmatta på insidan torpeden, vägde 5 kg.



Solcellerna har nu gett ca 80-85 kWh per dag. Skulle kunna ladda Elvitos batterier fulla och ge en körsträcka på ca 400 km / dag gratis ( om man bortser från investeringskostnaden).




Vad har du för kompassorientering, lutning och fabrikat på solcellerna? Har du bra balans mellan produktion och förbrukning?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-04-05 14:55:12    Rubrik: Svara med citat

ExpressHasse : har f.n. 49 Renesola Virtius 255 W, men ytterligare 11 Jinko Solar 265 W ska upp så fort snön gett med sig.

Nuvarande setup är 34 st ca nån grad Sydost med närmare 60 graders lutning, mot vägg.
15 st står i syd på hemmsvetsade suntrackers ( kräver viss tillsyn).
Kör med MPP 10K hybrid Inverter. Den kan bara mata ut 10000 W i nätet varför planen nu är att plocka ner 8 st ( 3 :e raden ) från väggen pga estetiska skäl, blir då 2x13 där samt ställa 34 st 2x17 på backen med ca 30-40 graders lutning mera mot sydväst. Detta för att täcka in dagen bättre.
Har sett att Invertern bottnar och begränsar utmatning i nätet mitt på dagen.
Zappo ? har en laddare/eldosa som ska kunna fördela egenproducerad och nät el samt kunna tariffstyras. Kanske kan nyttja detta på nåt vis pga ovanstående.

Vi förbrukar i två hushåll ca 12000 kWh per år, anläggningen ska teoretiskt ge ungefär lika mycket.



Senaste delarna av uppsatta solceller är inte med på bilderna. På väggen sitter det ytterligare 8 solceller på en tredje rad, inte så snyggt. Dessutom 3 st på stativ snett framför de på suntrackers.






Piper_Cub: hade nån ide om det, satte upp ett litet vindkraftverk i hopp om att det skulle ge el även vintertid. Men funkar inte alls. STOR besvikelse....
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2018-04-07 08:09:32    Rubrik: Svara med citat

Stort tack för info. Imponerad av ditt driv.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-04-12 19:00:17    Rubrik: Svara med citat

Hej, expanderar/ rearrangerar solcellspark.

Jordskruvar i halvtjälad backe ingen hit, slapp iaf gymma och springa.






Svetsar rost och färdigställer Elvito för grund/rostskydd undertill.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-05-01 07:07:19    Rubrik: Svara med citat

Hej, har nu äntligen färdigställt solcellsparken. 60 paneler och 15,3 kWh.
Vred andra raden lite mot sydväst för bättre produktion över dagen då min inverter bara kan mata ut 10 kW på nätet. Utbytet blev avsevärt bättre.



Håller nu på att färdigställa en fossilbil för SFRO 2. Lyckas dock inte få igång den, använder Megasquirt MS3 V3 och MS3X. Hmm....


_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1181

InläggPostat: 2018-05-01 07:29:08    Rubrik: Svara med citat

Nice anläggning med solceller! Very Happy

Min bror är rätt jäklig på styrsystem, han har själv kört med MS3X med flatshift och launch, plus att han mappar bilar ibland. Så behöver du tips går det nog att lösa. Det är väl mest triggersignalen som brukar jäklas i början, vad kör du med för prylar där? Har du möjlighet att mäta med oscilloskop?
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 64
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-05-01 07:44:59    Rubrik: Svara med citat

EDIS, det låter toppen ! Motorn är en Ford Modular 4,6 l från en Mustang GT 2003. Kör med orginal triggerhjul 36 tänder - en tand. EDIS 8 med PIP och SAW samt vanliga tändkablar från coils direkt på tändstift. Har googlat hela morgonen och fått lite tips. Men som du skriver är säkert triggersignalen och vinkeln till första tand. Verkar som det är lite olika beroende vilken version av MS man använder. Måste försöka skruva isär och hitta TDC och kolla grundinställningar.
Har inget oscilloskop. Endast Biltema stroboskop.
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1181

InläggPostat: 2018-05-01 20:00:25    Rubrik: Svara med citat

Nu var det ett bra tagsedan jag knappade MS, men vill minnas att man kan gå in i ett logg-läge som fungerar lite som ett oscilloskop, då kan man se om det rör på sig och vilken kvalitet det är på signalen.

Jag köpte en JimStim simulator, så om du är osäker på ditt MS kanske det går att ordna ett test av MS:et.

Vet att man fick löda om och dona för triggersignalen på vissa sprut.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1181

InläggPostat: 2018-05-01 20:11:36    Rubrik: Svara med citat

Brorsan undrade om du har justerat något på potentiometrarna? Står en del om det på sidorna 85-87 här:
http://msextra.com/doc/pdf/MS3XV30_Hardware-1.4.pdf
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kört Leaf -14, kör BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Sida 5 av 6

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.