Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Batterigaranti Leaf 30 kWh

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-03-16 14:09:11    Rubrik: Batterigaranti Leaf 30 kWh Svara med citat

Vad ska det vara för garanti på batteriet + elektriska komponenter i Nissan Leaf 30 kWh? Jag har för mig att Nissan, en tid efter 30 kWh-Leafen kom ut på marknaden, möjligen ökade garantitiden på batteriet och körsträckan för senare tillverkade 30kWh:are

Gäller den 3-åriga Nissan nybilsgarantin endast för första ägaren?
Det gäller en Leaf 30 kWh, idriftsatt feb 2017, som jag överväger att köpa.

Hur är det med det?


Senast ändrad av haralt den 2018-03-21 07:37:49, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oranjemic
Aktiv


Registreringsdatum: 11 november 2017
Inlägg: 76

InläggPostat: 2018-03-16 21:05:08    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det är så här:
Nybilsgaranti 3 år / 100.000 km
Garanti elbilskomponenter 5 år / 100 000 km
Garanti gällande batterikapaciteten
Litiumjonbatteriet har en garanti gällande kapacitetsförlust
under 9 staplar (av 12) som visas på kapacitetsmätaren.
Garantin gäller i 8 år / 160.000 km.

Nej, jag kan inte tänka mig något annat än att nybilsgarantin gäller 3 år som det står. Hur många ägare det varit ska inte spela någon roll. Det viktiga är väl bara att man följer serviceintervallen.
_________________
Leaf24 & Leaf40
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-03-17 12:34:50    Rubrik: Svara med citat

Tack orangemicke!

Bilförsäljaren kan säga en sak, men när det kommer till skadefall, kanske annat gäller. En så ny bil som bara ett år gammal har jag aldrig köpt tidigare, och nu före ett eventuellt köp, vill jag förvissa mig om garantier. Jag vet ju att ett bra sätt att förlora pengar på, är om jag köper nybil. På 3 år har hälften förlorats. Men nu kan det vara intressant.

Jag har hört det där om garanti 8 år (eller 16000 mil), det som uppnås först, för Nissan Leaf 30-kWh. Men, jag trodde det gällde för alla elkomponenter som har med framdrivningen/återvinning bromsenergi att göra, inte endast för själva batteriet.

Alltså skulle en ny Nissan Leaf 30kWh efter ett år ha tappat 3 staplar av 12, då kan inte batterigarantin åberopas, eftersom fler än 3 staplar av 12 på instrumentbrädan måste ha förlorats.


Senast ändrad av haralt den 2018-03-21 07:39:31, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 405
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-03-17 21:56:53    Rubrik: Svara med citat

Tråkigt om du redan har tappat 25% av batteriets kapacitet.
Får man fråga om den har rullat många mil?
Fast om du har tappat 3 streck på 1 år så borde det väl snart kunna bli 4 och få batteriet utbytt med garantin.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2018-03-20 21:58:00    Rubrik: Svara med citat

Läste detta nyss:
https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/
Det är ju lite oroväckande läsning.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2018-03-21 07:55:27    Rubrik: Svara med citat

Jag vill bara förtydliga, jag har inte ännu köpt någon Nissan Leaf med 30 kWh batteri, utan endast överväger att göra det. Någar staplar kan jag alltså inte ha förlorat, då jag inte ens har någon sådan elbil.

LarsA har alltså missuppfattat rejält.

Den vita Nissan Leaf 30-kWh, som jag funderar på, den hade en lätt gulaktig nyans i den vita färgen vid laddluckan fram. Vid en hastig blick, ser man det ej. Jag förmodade att den vita lacken hade gulnat t.ex. om bilen inte stått i garage utan stått ute i solen under lång tid. Försäljaren sa att det blir så när plastdetaljer lackeras. Stämmer det verkligen? Har man inte lärt sig använda korrekta och bra billacker nu år 2018?

För övrigt lämnar Nissan 3 års garanti på lacken, tro jag. Nyansavviklese kanske inte täcks av den garantin?


Senast ändrad av haralt den 2018-03-21 12:04:47, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1598

InläggPostat: 2018-03-21 08:06:00    Rubrik: Svara med citat

Edis skrev:
Läste detta nyss:
https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/
Det är ju lite oroväckande läsning.


Intressant, har läst endel på mynissanleaf och där verkar det också som 30 batteriet förlorar staplar snabbare än 24.

Leaf24 batteriet verkar gilla kallt klimat.
Vi har exempelvis en Leaf 2012 7500mil, som gått i norrland och har 90% SOH !

30 batteriet lider nog av att inte ha 80% laddning och att det blir för varmt (i usa)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-03-21 11:02:47    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:

Den vita Nissan Leaf 30-kWh, som jag funderar på, den hade en lätt gulaktig nyans i den vita färgen vid laddluckan fram. Vid en hastig blick, ser man det ej. Försäljaren sa att det blir så när plastdetaljer lackeras. Stämmer det verkligen? Har man inte lärt sig använda korrekta och bra billacker nu år 2018?

För övrigt lämnar Nissan 3 års garanti på lacken, tro jag. Nyansavviklese kanske inte täcks av den garantin?


Metalliclacker, inkl pearlwhite blir inte exakt samma om man inte sprutar samma blandning (batch) med samma spruta, på samma ställe. Har inget med kvalitet och "bra" eller "dålig" att göra, det är en egenskap. Gissningsvis har Nissan tagit en genväg och lackar laddluckan i förväg och lägger på hyllan..

Min bil har också avvikande nyans på laddluckan. Ja, det är störande! Mad
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.