Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Batteri Leasing RENAULT ( Kangoo )
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-01-16 20:41:02    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Anonymous skrev:

Min milkostnad blir 21,93 kr efter tre år och 6000 mil. Det inkluderar elkostnaden (2 kr/mil), batterihyra (6,23 kr/mil) och värdeminskning om 13,70 kr/mil (baserat på inköpspris minus 40 000 kr supermiljöbilspremie minus vad jag blivit erbjuden för att sälja bilen). Service och vinterdäck är inkluderade i kalkylen, men inte försäkring.


21,93 är riktigt bra, i stil med vad det kostar att hålla en 10 år gammal fossilare rullande. Var är servicekostnaden? Du säger den är med i kalkylen men jag ser den inte Question


Jag fick tre års service på köpet och har inte behövt betala för service ännu, så ärligt talat vet jag inte. Men jag gissar att det inte det handlar om mer än någon krona milen.

Köper man nytt så har Renault i princip alltid någon kampanj på gång som ofta inkluderar service. Just nu kan man till exempel beställa en Zoe med stora batteriet för 187 000 kr efter supermiljöbilspremien, och då får man en laddbox på köpet: https://www.renault.se/bilar/kampanjer/zoe.html. 187 000 kr för en bil med 20 mils riktig räckvidd även på vintern är ett fantastiskt pris. Det kommer garanterat ge en låg total milkostnad på 3 år/6000 mil, även om man måste betala batterihyra på några kronor milen.

Kör man riktigt långt varje år (säg 4-5000 mil per år) är det ett fynd eftersom man kan välja obegränsad körsträcka på batterileasingen (och därmed får låg kostnad per mil). Man dessutom slipper bekymra sig om batterigarantier som löper ut efter 8000 mil om man nu är rädd att det skulle vara ett problem.
Till överst på sidan
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-01-16 21:42:08    Rubrik: Svara med citat

Låter som en bra deal! Hur ofta laddar du med 22kW?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-01-16 21:50:55    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Min milkostnad blir 21,93 kr efter tre år och 6000 mil. Det inkluderar elkostnaden (2 kr/mil), batterihyra (6,23 kr/mil) och värdeminskning om 13,70 kr/mil (baserat på inköpspris minus 40 000 kr supermiljöbilspremie minus vad jag blivit erbjuden för att sälja bilen). Service och vinterdäck är inkluderade i kalkylen, men inte försäkring. Antagligen behåller jag dock bilen ett eller två år till minst eftersom det inte finns några vettiga alternativ på marknaden ännu, om man inte vill dubblera milkostnaden eller mer. Enbart värdeminskningen för en Leaf har väl till exempel snällt räknat varit bortåt 30 kr/mil, och jag tror inte det blir bättre för den nya.


Jag saknar lite parametrar i din TCO: däckhotell, däckbyte, försäkring, trafikskyltavgift, laddbox (+ installation). Dessutom känns din värdeminskning på bilen väldigt optimistisk. Jag tror tyvärr att din kalkyl är lite missvisande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-01-16 23:05:20    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
Anonymous skrev:
Min milkostnad blir 21,93 kr efter tre år och 6000 mil. Det inkluderar elkostnaden (2 kr/mil), batterihyra (6,23 kr/mil) och värdeminskning om 13,70 kr/mil (baserat på inköpspris minus 40 000 kr supermiljöbilspremie minus vad jag blivit erbjuden för att sälja bilen). Service och vinterdäck är inkluderade i kalkylen, men inte försäkring. Antagligen behåller jag dock bilen ett eller två år till minst eftersom det inte finns några vettiga alternativ på marknaden ännu, om man inte vill dubblera milkostnaden eller mer. Enbart värdeminskningen för en Leaf har väl till exempel snällt räknat varit bortåt 30 kr/mil, och jag tror inte det blir bättre för den nya.


Jag saknar lite parametrar i din TCO: däckhotell, däckbyte, försäkring, trafikskyltavgift, laddbox (+ installation). Dessutom känns din värdeminskning på bilen väldigt optimistisk. Jag tror tyvärr att din kalkyl är lite missvisande.


Skitsnack. Värdeminskningen är kalkylerad utifrån exakt vad jag blivit erbjuden för bilen, men nu ska vi bygga hus och sambon tyckte inte det var läge att sälja den och skaffa ny just nu. Jag är benägen att hålla med henne om att det skulle vara vansinne ur ett ekonomiskt perspektiv, som jag skrev i en tidigare kommentar.

Vad det gäller övriga kostnader så kan du ju slänga på knappt en krona milen på kalkyle om du nu inte orkar byta och förvara däck själv, och sen några ören för skylten. Som du skrev så kommer du inte behöva installera laddbox när du byter bil, men om du ändå vill räkna med en avskrivningstid på tre år på en laddbox så kan du lägga till 2 kr/milen där också (om du lyckas hitta ett tillfälle att köpa bilen när Renault inte bjuder på den).

Sådär, då var vi uppe i säkerligen 25 kr milen. Jag förstår att du är besviken att din milkostad blir väldigt hög i jämförelse. Det beror säkerligen delvis på att du leasar och kör väldigt lite. Varför valde du det alternativet när du fick en så vansinnigt hög milkostnad i jämförelse? Gjorde du ingen research på värdeminskningen, och varför i allsin dar skaffa ny bil och byta sen byta den efter 3 år/3000 mil om TCO har betydelse? I kronor räknat är värdeminskningen väldigt låg på Zoe, i och med att supermiljöbilspremien utgör en större fraktion av inköpspriset jämfört med andra elbilar (om man väljer att leasa batteriet), så det är mycket bättre att köpa än att leasa. Till viss del har säkerligen din höga milkostnad att göra med att du kör så lite, men om du vill känna dig bättre så kan du ju dra av trafikskyltavgiften(?) från din kalkyl precis som jag gjorde, så blir det några ören billigare per mil för dig.
Till överst på sidan
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-17 07:23:23    Rubrik: Svara med citat

Ha ha, giftigt där. Men jag håller med, i en TCO skall alla kostnader vara med, och helst skall det ju vara efter man sålt bilen och betalat sista fakturan.

Hursomhelst jag tycker din kalkyl låter rimlig, speciellt som du inte behöver sälja bilen, utan kan åka vidare ett par år till. 25kr eller t.om 27kr/mil är fortfarande riktigt riktigt bra.

Vad uppskattar du restvärdet till på en tre år/6000 mil gammal Zoe?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-01-17 08:56:30    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Skitsnack. Värdeminskningen är kalkylerad utifrån exakt vad jag blivit erbjuden för bilen

Jag förstår att du är besviken att din milkostad blir väldigt hög i jämförelse


Ok, du föredrar arrogans. Ärligt talat förstår jag inte varför du blev så aggressiv i ditt tonläge. Berörde jag en känslig punkt?

En annan stor del som du har missat är kapitalkostnaden, men vad gör man inte för att få känna sig nöjd med låtsassiffror?

Dina siffror är delvis glädjekalkyler, men för all del, jag har inte för avsikt att debattera med någon som inte är vuxen. Lycka till med dina affärer.
Till överst på sidan
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-01-17 09:02:14    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Skitsnack. Värdeminskningen är kalkylerad utifrån exakt vad jag blivit erbjuden för bilen

Jag förstår att du är besviken att din milkostad blir väldigt hög i jämförelse


Ok, du föredrar arrogans. Ärligt talat förstår jag inte varför du blev så aggressiv i ditt tonläge. Berörde jag en känslig punkt?

En annan stor del som du har missat är kapitalkostnaden, men vad gör man inte för att få känna sig nöjd med låtsassiffror?

Dina siffror är delvis glädjekalkyler, men för all del, jag har inte för avsikt att debattera med någon som inte är vuxen. Lycka till med dina affärer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 117

InläggPostat: 2018-01-17 15:02:10    Rubrik: Svara med citat

Vill man åka billigt och struntar i allt annat så ska man köpa en gammal bil av hygglig kvalite och sköta service själv. Då är värdeminskningen i princip noll.

Gjorde en enkel kalkyl där endast leasingkostnad, skatt, försäkring, vinterdäck och drivmedel är med.

Den bil jag kör nu (7-sitsig men rätt snål avgasbil som har dragkrok och kan ha takräcke) kostar ca 40 kr mil.

En Ioniq går oprutat att leasa för 3975 kr (jag hade nog lagt på någon hundring i månaden och fått lite mera utrustning) och skulle då enl samma kalkyl kosta 38 kr / mil.

Då räknar jag med 1500 mil / år och leasade bilar. Edit: Blir lite osäker på service på Hyundai. Ingår i min nuvarande leasing.

Just nu har jag leasingbil då jag inte vill köpa en avgsbil men mitt behov av bil inte går att uppfylla med någon elbil under 600 kkr. Hoppas att det hänt mycket på marknaden när jag ska byta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-01-17 21:42:53    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Ha ha, giftigt där. Men jag håller med, i en TCO skall alla kostnader vara med, och helst skall det ju vara efter man sålt bilen och betalat sista fakturan.

Hursomhelst jag tycker din kalkyl låter rimlig, speciellt som du inte behöver sälja bilen, utan kan åka vidare ett par år till. 25kr eller t.om 27kr/mil är fortfarande riktigt riktigt bra.

Vad uppskattar du restvärdet till på en tre år/6000 mil gammal Zoe?


Jag uppskattar som sagt inte restvärdet. Jag baserar det på vad jag blivit erbjuden att sälja bilen för, vilket är 100 000 kr. Jag köpte bilen för 182 200 kr efter supermiljöbilspremien var avdragen, vilket ger en värdeminskning på 13,70 kr milen precis som jag skrev. För en Zoe är värdeminskning och batterihyra de två stora posterna i TCO, och i tredje hand elförbrukning. VIsst finns det kostnader utöver dem, men det handlar om några ören eller eventuellt ett par kronor milen och kostanden för är dessutom inget som skiljer nämnvärt mot till exempel en Leaf, en Ionic eller en fossilare. De är med andra ord irrelevanta i sammanhanget och det blir bara tröttsamt när folk fösöker visa sig duktiga genom att påpeka att man minsann glömt en kostnad på 17 öre milen (det sista inte riktat mot dig).
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2018-01-17 21:54:16    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
Anonymous skrev:
Skitsnack. Värdeminskningen är kalkylerad utifrån exakt vad jag blivit erbjuden för bilen

Jag förstår att du är besviken att din milkostad blir väldigt hög i jämförelse


Ok, du föredrar arrogans. Ärligt talat förstår jag inte varför du blev så aggressiv i ditt tonläge. Berörde jag en känslig punkt?

En annan stor del som du har missat är kapitalkostnaden, men vad gör man inte för att få känna sig nöjd med låtsassiffror?

Dina siffror är delvis glädjekalkyler, men för all del, jag har inte för avsikt att debattera med någon som inte är vuxen. Lycka till med dina affärer.


Jag är egenligen varken arrogant eller aggresiv. Men när du antyder att jag ljuger om restvärdet och du tråkar ut mig med kostnader som enbart har betydelse på marginalen och dessutom är irrelevanta för att jämföra TCO på olika bilar eftersom de är desamma oavsett bil (tänk däckhotell till exempel), då blir jag less. I synnerhet när du fortsätter hävda att mina siffror är glädjekalkyler utan att påpeka på vilket sätt. Batterihyran är officiell, elkostnad på 2 kr mil inte på något sätt orimlig, och restvärdet baserat på ett faktist erbjudande att köpa bilen.

Den enda känsliga punkten här verkar vara att du inte kan acceptera att det finns de som har lägre TCO än du, utan hellre anklagar dem för att fara med osanning. Jag ville bidra konstruktivt till en tråd som handlar om batterileasing och visa att myten om att den innebär att andrahandsvärdet blir extremt lågt och därmed TCO extremt hög inte stämmer. Sånt gillas tydligen inte i detta forum, utan istället blir man anklagad för att ljuga. Så jag tackar för mig.
Till överst på sidan
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-18 08:12:11    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
tor.ake skrev:
Ha ha, giftigt där. Men jag håller med, i en TCO skall alla kostnader vara med, och helst skall det ju vara efter man sålt bilen och betalat sista fakturan.

Hursomhelst jag tycker din kalkyl låter rimlig, speciellt som du inte behöver sälja bilen, utan kan åka vidare ett par år till. 25kr eller t.om 27kr/mil är fortfarande riktigt riktigt bra.

Vad uppskattar du restvärdet till på en tre år/6000 mil gammal Zoe?


Jag uppskattar som sagt inte restvärdet. Jag baserar det på vad jag blivit erbjuden att sälja bilen för, vilket är 100 000 kr. Jag köpte bilen för 182 200 kr efter supermiljöbilspremien var avdragen, vilket ger en värdeminskning på 13,70 kr milen precis som jag skrev. För en Zoe är värdeminskning och batterihyra de två stora posterna i TCO, och i tredje hand elförbrukning. VIsst finns det kostnader utöver dem, men det handlar om några ören eller eventuellt ett par kronor milen och kostanden för är dessutom inget som skiljer nämnvärt mot till exempel en Leaf, en Ionic eller en fossilare. De är med andra ord irrelevanta i sammanhanget [...]


Restvärde 100.000 låter fullständigt rimligt, tack för din kalkyl. Intressant och relevant. Jag visste t.ex. inte att man kan förhandla till sig gratis service på Zoe, för andra bilmärken och för låga miltal kan servicen utgöra en ganska stor post - Nissanhandlaren här på byn vill t.ex. ha över 3000/år för service.
Vi behöver ev. en till elbil i hushållet under året, och köpa en beg Zoe är helt klart ett alternativ. Leasa en till Leaf ett annat.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.