Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf frågor inför köp
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2215
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-12 13:31:58    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
elfi,

Bekanten funderade också på att ev. utnyttja nya stödet(50 % av investeringen eller max 10000 kr) för att låta montera en väggladdstation.
Men men, en väggladdstation medger inte högre laddström än 16 A, såvida man inte tänker öka mätarsäkringarna på sitt el-abonnemang. Tänker man inte (eller inte vill dra på sig ökad abo-kostnad) genom att öka mätarsäkringarna, då är det ingen mening att skaffa väggladdstation om man har en Nissan Leaf som vid laddning bara kan belasta en enda fas med max 16A i hushållet. (Det kan vara annorlunda om man har annan elbil än Nissan och vill ha en väggladdstation och kan ladda och belasta alla 3 faserna).

Om man skulle skaffa sig en väggladdstation som medger laddströmmen 32 A, då måste man öka mätarsäkringarna till 35 A. Ett normalt mätarsäkringsskåp i en enfamiljsvilla, är ofta bara för max ha 25A. (Titta på ditt mätarsäkringsskåp, kan finns maskinskylt som anger Ampèreklassningen.) Då skulle man alltså behöva byta mätaskåpet till ett för 63 A, och kanske även byta servisledning för 63 A. Det börjar bli dyrt, väldigt dyrt.


FYI, att ladda 16A med schuko eller med annat som är byggd för långtids kraft överföring är som natt och dag där natten kan sluta ganska brinnande... det är det jag rekommenderar vem sa nåt om extra effekt?

Vill du ha extra effekt med mindre avsäkrad det finns också:

http://pureelectric.se/laddbox/

Vad har du för elbil, jag kanske kan rekommendera eller bygga nåt roligt åt dig... galen
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 314

InläggPostat: 2018-01-12 16:05:36    Rubrik: Svara med citat

Vanliga mätarskåp har 25A som högsta säkring, det är vad de vanliga Diazed-säkringen (skruvsäkring, glödlampsfattning) klarar i "normal" storlek DII. Skall man gå över det får man alltså byta säkringshållare. Det gör nätägaren.

Min nätägare kräver en ny anslutningsavgift för att höja över 25A, där det inom 200m från stationen kostar 40kkr, medan länge bort blir offert...
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 104

InläggPostat: 2018-01-12 16:22:11    Rubrik: Svara med citat

Alltså, som jag antyder, och MH kommenterar, det börjar svida rejält i plånbokslädret om man ska höja enfamiljhusets elmätarsäkringar utöver 25A.

efi ovan, hänvisar till en typ av väggladdstation som belastar 2 av enfamiljshuset faser, men ger 1-fas 230 Volt ut på Typ1 kontakten. Dock saknas rejäl beskrivning av appraten. Man undrar genast om det är en transformator inne i lådan eller om det sitter elektronisk omriktare 2-fas-AC till 1-fas-AC. Den lådan är intressant på så vis att den belastar 2 av husets faser, men ger 1-fas ut på laddhandtaget Typ1. På så vis kan man få 16 A laddström till ombordladdaren med endast kring 12 A belastning på 2 av husets faser.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 314

InläggPostat: 2018-01-12 16:39:51    Rubrik: Svara med citat

Kopplar man ihop två faser får man 400V (vanligt till elelement förr i tiden). Transformerar man ner till 230V igen, så ökar strömmen till 400/230 = sqrt(3) ggr ursprungliga (minus förluster). En sån transformator väger en hel del, mer än 20kg skulle jag tippa för dessa strömmar.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 104

InläggPostat: 2018-01-12 16:53:32    Rubrik: Svara med citat

Undrar om de inte omvandlar 2-fas AC till DC och sedan från DC till 1-fas AC i lådan, just för att slippa tunga transformatorn och för att få högre verkningsgrad. Med kraftelektronik går det. Tänk frekvensomriktare inom industrin, de gör ju så AC-DC-AC. Den efi hänvisar till i sin länk ovan kostar ju 12500 pengar.


Senast ändrad av haralt den 2018-01-12 17:19:26, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 314

InläggPostat: 2018-01-12 17:09:07    Rubrik: Svara med citat

Det går, men vid de effekterna så börjar det kosta. Det är ju lite som en batteriladdare i bilen plus en inverter för 3,3 kW (eller 6,6 kW om man kan/vill ladda snabbare). Pris över 10 kkr?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf644
intresserad


Registreringsdatum: 21 mars 2014
Inlägg: 37

InläggPostat: 2018-01-12 18:36:31    Rubrik: Svara med citat

Jag laddar med 16A via ett blått CEE uttag och har 25A huvudsäkringar i huset.
Har installerat i laddkretsen ett strömbegränsningsrelä och ett multifunktionsrelä i en separat box vid elskåpet. Strömbegränsningen har jag ställt på 27A och via multifunktionsreläet en tid på 5 minuter för återkoppling.

Om fasen är över 27A bryts laddningen och återkopplas om 5 minuter igen. Om strömmen fortfarande ä r för hög bryts den omedelbart och kopplas åter in om 5 minuter osv.

Den här lösningen kostar avsevärt mycket mindre än en laddbox!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 104

InläggPostat: 2018-01-12 19:07:52    Rubrik: Svara med citat

leif644,

Vad är det du laddar med? Och vilken bil laddar du, och vad har den för maxström på ombordladdaren. Du har gjort 2 tidigare inlägg i denna tråd, men nämner inte där heller vilken bil du laddar. Det du skriver kan nämligen vara till hjälp för andra elektrifierade bilister.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1419
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-12 19:18:56    Rubrik: Svara med citat

Leaf644 skrev:
Jag laddar med 16A via ett blått CEE uttag och har 25A huvudsäkringar i huset.
Har installerat i laddkretsen ett strömbegränsningsrelä och ett multifunktionsrelä i en separat box vid elskåpet. Strömbegränsningen har jag ställt på 27A och via multifunktionsreläet en tid på 5 minuter för återkoppling.

Om fasen är över 27A bryts laddningen och återkopplas om 5 minuter igen. Om strömmen fortfarande ä r för hög bryts den omedelbart och kopplas åter in om 5 minuter osv.

Den här lösningen kostar avsevärt mycket mindre än en laddbox!


Skulle nog vilja säga att den är avsevärt sämre än en laddbox också. Dels kräver den att du har en separat EVSE, och dels skulle den med Leaf bryta en pågående förvärmning samt avbryta en laddning som initierats manuellt utanför timerintervallet.
En laddbox kan säga till bilens laddare att snällt och trevlig sänka strömuttaget, men fortsätta ladda.

Därmed vill jag inte säga att det är en dålig lösning! Den funkar säkert bra för dina behov.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
silfer
Aktiv


Registreringsdatum: 07 mars 2017
Inlägg: 52

InläggPostat: 2018-01-12 20:53:22    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
ursäkta,

men har man en Nissan Leaf med en ombordladdare som max kan ta emot 16A laddström, vad skulle man ha för nytta av en väggladdstation som kan ge 20A eller 25A eller till och med 32 A? Visst, kanske festligt att ha på garageväggen, men någon högre laddström än 16A till ombordladdaren får man icke, hur man än tillber gudarna.

Givetvis går det att ladda med större ström än 16A, nämligen via Chademo-uttaget, men det får väl anses utom ekonomiskt räckhåll för en privatperson att ha Chademo-laddare i hemmet.

Jag är tveksamt till att man överhuvutaget får fast ansluta en apparat som kan ställas in att dra 32A till en elcentral som max förmår 16A. Kolla det med elektrikern först, då inte helt klart om man får fast ansluta en kraftfull apparat till klent elnät, som inte förmår att mata apparaten.

Fördelen skulle då kanske vara att man slipper rulla ihop en smutsig laddkabel varje gång efter man har laddat. Det kan klart vara värt en del, eftersom man sparar in tvålkostnaden för handtvätt.

Men herregud... Jag svarar på dina påståenden om att man var tvungen att säkra upp till 35A om man köper en laddstolpe som kan ge 32A på en eller flera faser. Dessutom så kommer nästa årsmodell förmodligen ha möjlighet att ladda med 32A trefas. Angående det du killgissar om elektrikern så handlar det inte om lätt åtkomliga inställningar utan om DIP-switchar på kretskortet inne i laddboxen ergo inte något som enkelt kan ändras. Att ändra DIP-Switcharna är att ändra en fast installation och det ska göras fackmannamässigt alltså så är din oro inte befogad. Är du inte kapabel att avgöra vad switcharna gör så ska du låta bli dom och ringa din elektriker som kan hjälpa dig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 104

InläggPostat: 2018-01-13 21:49:31    Rubrik: Svara med citat

I annonser över Nissan Leaf med 30 kWh batteriet, brukar det finnas många foton. Jag har emellertid aldrig sett att det finns 2 st laddkabelväskor i bagaget. Jag har tittat på många annonser.

Är det inte så att en adapterkabel Typ2 till Typ1 ska medfölja? Alltså Nissan levererar sådan adapterkabel med nybilen Nissan Leaf 30 kWh, utöver den vanliga laddkabeln med tegelsten med Schucko till Typ1. Det borde alltså finnas 2 st kabelväskor i bagaget.

Det är inte det att jag vill ha en tom kabelväska, utan jag tycker de borde visa att adapterkabeln ingår och att den kommer med på fotona av bagageutrymmet. Det är väl där man förvarar adapterkabeln Typ2 till Typ1.
Eller låter de adapterkabeln finåka i kupén på fram eller baksätet?
Har man en adapterkabel Typ2 till Typ1, då har man väl den med sig och den ligger i bagageutrymmet?


Senast ändrad av haralt den 2018-01-14 09:23:44, ändrad totalt 4 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1468

InläggPostat: 2018-01-13 22:14:12    Rubrik: Svara med citat

Nej, Typ2 till typ1 kabeln levereras utan kabel.

Jag däremot fick först en laddkabel (med box) på 8A i väska plus en Typ2-typ1 kabel utan. Sedan vid första servicen fick jag ytterligare en laddkabel (med box) på 10A med ytterligare en väska. Hmm... jag har alltså två väskor och tre kablar. Very Happy
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1419
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-13 22:34:52    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
I annonser över Nissan Leaf med 30 kWh batteriet, brukar det finnas många foton. Jag har emellertid aldrig sett att det finns 2 st laddkabelväskor i bagaget. Jag har tittat på många annonser.

Är det inte så att en adapterkabel Typ2 till Typ1 ska medfölja? Alltså Nissan levererar sådan adapterkabel med nybilen Nissan Leaf 30 kWh, utöver den vanliga laddkabeln med tegelsten med Schucko till Typ1. Det borde alltså finnas 2 st kabelväskor i bagaget.


Väskan finns där för att inte den tunga tegelstenen (EVSEn) på sladden skall flyga omkring i kupén vid en rundslagning. Då adapterkabeln inte har någon sådan tyckte de väl inte att det behövdes någon ytterligare utrymmeskrävande väska. Men får man inte ens en påse till adapterkabeln?
Originalväskan rymmer för övrigt både en 5m typ2 adapterkabel och en kabel med EVSE _om_ man kostar på sig en kabel med lite mindre klump än originalet, t.ex. en charge-amps.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1468

InläggPostat: 2018-01-14 10:52:24    Rubrik: Svara med citat

Min Typ2-typ1 kabel låg helt löst. Kändes nästan som om det var återförsäljaren som hittat på det eller möjligen ett sent beslut från Nissan. Den var i alla fall inte helt planerat och integrerat i produkten om man säger så.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1419
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-14 12:38:26    Rubrik: Svara med citat

Jag ser att det finns smidiga runda väskor med blixtlås från t.ex. Evconnect för cirka hundralappen. Väl värt för att slippa en trasslig och smutsig laddkabel på bagagegolvet.
_________________
Nissan Leaf -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 314

InläggPostat: 2018-01-14 13:12:28    Rubrik: Svara med citat

Brukar ni som har väskor lägga i kabeln i den efter varje laddning? Jag har en låda där jag lägger ner kabeln lite snyggt, men funderat på en annan lösning.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Earplugged
Aktiv


Registreringsdatum: 27 februari 2015
Inlägg: 99
Ort: Vaggeryd

InläggPostat: 2018-01-14 13:36:23    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Brukar ni som har väskor lägga i kabeln i den efter varje laddning? Jag har en låda där jag lägger ner kabeln lite snyggt, men funderat på en annan lösning.


I mitt fall ligger både Typ2 till Typ1 och standardklumpen löst i bagaget då jag inte orkar rulla ihop dessa varje gång de används....
I väskan ligger istället en lång förlängningskabel för de tillfällen man inte når uttaget med standardkabel.
_________________
Honda FR-V Såld = en fossilbrännare mindre...
Mazda RX-8
Nissan Leaf
VW UP Står på "att sälja" listan...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
haralt
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 104

InläggPostat: 2018-01-14 13:51:27    Rubrik: Svara med citat

som öronpluggen nämner,

så tror jag också det är. Nämligen att ingen vindar ihop laddkabeln med tegelstenen fint och stoppar i laddkabelväskan efter varje laddning. Det är för besvärligt. Den får ligga löst i bagageutrymmet helt enkelt tills den behövs härnäst dvs samma dag på kvällen.

En väggladdstation är då bekvämare, för att slippa hanteringen med att lägga laddkabeln i bagageutrymmet, men dyrare och kanske inte ens ger högre laddström till ombordladdaren än en laddkabel med tegelsten på.

När bekanten får sin nya laddkabel med tegelsten som medger max 16 A till ombordladdaren på Nissa Leaf Teknan 2014, då kan han vinda ihop Nissan originalladdkabeln och lägga i originalväskan fint och snyggt och surra fast kabelväskan och alltid ha med den på tur. Den nya laddkabeln kan få vara ansluten till vägguttag i garaget hänga där till nästa hemma-laddning. Ja, som en sorts väggladdstation men mer prisvärd.


Senast ändrad av haralt den 2018-01-14 18:10:09, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1468

InläggPostat: 2018-01-14 16:33:16    Rubrik: Svara med citat

Jag har den ena kabeln sittande hemma hela tiden och den andra i bilen. Det är väldigt sällan som kablarna i bilen används... sen har de en förmåga att bli liggande huller om buller ändå.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sida 8 av 8

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.71 sekunder att ladda.