Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


HJÄLP - Tugger elmoped överhettad

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Tugglife
Passiv


Registreringsdatum: 05 januari 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-01-05 13:23:27    Rubrik: HJÄLP - Tugger elmoped överhettad Svara med citat

Hejsan! Såsom en del andra på forumet är jag ägare av prima tugger. Tänkte be om hjälp med att lista ut vad som gör att den blir överhettad och luktar bränd spårvagn.

Motor: Bosch 2kW 24V
Tillverkningsår: 94

Ägt den i ett halvår ca men kört väldigt begränsat då jag har den i stan. Bland det första jag gjorde med den var att slänga i två begagnade 12V gel batterier ā 160Ah. Då kunde jag köra ca en mil i 25-30km/h innan den bröt till ett lågeffektsläge där maxfart är ca 10-15km/h. Efter max 5 körningar och laddningar med orginalladdaren började den gå in i lågeffektsläget mycket tidigare än vad som var rimligt, ca 5min körning. Investerade då i en 14A 24V CTEK laddare då jag inte litade på den gamla laddaren. Efter första laddningen gick den bättre än någonsin men inte mer än 500m. Samma sak efter första laddningen.

Det som är konstigt är att när den går in i lågeffektsläget visar fortfarande "tankmätaren"=spänningsmätaren ok nivå, långt ifrån botten. Även i uppförsbackar bibehålls en ok nivå. Detta, samt att laddaren indikerar att batterierna är ok samt batteriernas egna indikatorer borde betyda att det inte är batterierna som är den felande länken?

Det som hände när jag körde sist, i en särskilt brant uppförsbacke och var tvungen att gasa och leda den bredvid mig, var att motorn blev ovanligt varm och den smygande känslan av att något är fel trängde sig på. Kan det vara kolen i motorn som är dåliga?

Har mixtrat en halv dag med olika inställningar på motorcontrollern men inget direkt resultat (nedre burken på bilden).

Hoppas på någon form av input då den har potential att bli en fantastisk maskin. Förre ägaren har låtit tillverka det nya flaket och bytt kedja. Jag har lagat belysningen ombord, bytt till led och lite annat smått å gott.






Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zerous
intresserad


Registreringsdatum: 14 augusti 2013
Inlägg: 26

InläggPostat: 2018-01-06 17:56:32    Rubrik: Svara med citat

Hej

Jag hade absolut kollat kolen, har du dåliga kol måste du mata på med fler ampere , särskilt i en uppförsbacke och då kan det lukta spårvagn samtidigt som dina batterier tappar kraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tugglife
Passiv


Registreringsdatum: 05 januari 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-01-10 14:32:19    Rubrik: Svara med citat

zerous skrev:
Hej

Jag hade absolut kollat kolen, har du dåliga kol måste du mata på med fler ampere , särskilt i en uppförsbacke och då kan det lukta spårvagn samtidigt som dina batterier tappar kraft.


aha spännande! det låter som nästa grej att kolla då! ska ta reda på vilken modell det är på motor och sådär. Tack! lovar update
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrman
Passiv


Registreringsdatum: 17 december 2017
Inlägg: 2
Ort: Värmdö

InläggPostat: 2018-01-11 12:03:17    Rubrik: Svara med citat

Hej

Bra är att mäta hur mycket ström den faktiskt drar vid full gas i en uppförsbacke. Med en motor på 2 kw och 24 v så blir det, teoretiskt, 83 A. (P=U*I). I praktiken blir det mer eftersom det uppstår förluster på vägen. Om den går bra i övrigt men blir för varm borde det betyda att den drar för mycket ström.

Jag har precis köpt en Tugger, 48 V, 5 kw. Som jämförelse drar den ca 130 A i en brant uppförsbacke. Med samma räkneövning blir den teoretiska maxströmmen 104 A. Efter någon km med några rejäla backar var den inte varm alls och luktar inte gammal spårvagn. Den låter som en dock Wink

Om du inte redan har en strömtång så är ett hett tips att skaffa en sådan. Se till att välja en som kan mäta likström bara, det är kanske vanligare att de endast klarar växelström.

Har du dokumentation på controllern? Gissningsvis går ju den ner i lågeffektivt läge när det är för låg spänning i batterierna men kanske har den också ett skydd mot för hög ström? Det skulle kanske förklara varför den hamnar i det lågeffektiva läget snabbare nu med den bättre laddaren? Jag bara teoretiserar här ...

I övrigt håller jag med om att kolla kolen, de slits ju över tid och behöver bytas då och då.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 423
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2018-01-11 21:23:36    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Ni är väl medvetna att inlägget är fel placerad?

Här ska säljas eller sökes efter elfordon.

Mvh
Daniel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tugglife
Passiv


Registreringsdatum: 05 januari 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-01-13 14:17:32    Rubrik: Svara med citat

mrman skrev:
Hej

Bra är att mäta hur mycket ström den faktiskt drar vid full gas i en uppförsbacke. Med en motor på 2 kw och 24 v så blir det, teoretiskt, 83 A. (P=U*I). I praktiken blir det mer eftersom det uppstår förluster på vägen. Om den går bra i övrigt men blir för varm borde det betyda att den drar för mycket ström.

Jag har precis köpt en Tugger, 48 V, 5 kw. Som jämförelse drar den ca 130 A i en brant uppförsbacke. Med samma räkneövning blir den teoretiska maxströmmen 104 A. Efter någon km med några rejäla backar var den inte varm alls och luktar inte gammal spårvagn. Den låter som en dock Wink

Om du inte redan har en strömtång så är ett hett tips att skaffa en sådan. Se till att välja en som kan mäta likström bara, det är kanske vanligare att de endast klarar växelström.

Har du dokumentation på controllern? Gissningsvis går ju den ner i lågeffektivt läge när det är för låg spänning i batterierna men kanske har den också ett skydd mot för hög ström? Det skulle kanske förklara varför den hamnar i det lågeffektiva läget snabbare nu med den bättre laddaren? Jag bara teoretiserar här ...

I övrigt håller jag med om att kolla kolen, de slits ju över tid och behöver bytas då och då.


Aha! Låter smart! Klämmer jag pluskabeln i nypan eller skall den ligga oklämd innanför nyporna?

Tänker du att informationen kan berätta om kolen är slitna? Eller alltså, om strömförbrukningen är skyhög, kan det bero på något annat än kolen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tugglife
Passiv


Registreringsdatum: 05 januari 2018
Inlägg: 4

InläggPostat: 2018-01-13 14:18:43    Rubrik: Svara med citat

Hobbyschwede skrev:
Hej.

Ni är väl medvetna att inlägget är fel placerad?

Här ska säljas eller sökes efter elfordon.

Mvh
Daniel


Sorry! Ej avsikligt, är helt grön här. Flyttar du till lämpligt forum?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 423
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2018-01-13 20:08:04    Rubrik: Svara med citat

Tugglife skrev:


Sorry! Ej avsikligt, är helt grön här. Flyttar du till lämpligt forum?


Det är lungt. Det kan händer. Jag är ingen admin och har ingen möjlighet att flytta ditt inlägg.

Kanske kan en admin flytta denna tråd. Kanske får du under rätt rubrik mer hjälp...

Mvh
Daniel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.