Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpa Ioniq nu eller vänta på större batteri?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 224
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-09-16 16:45:51    Rubrik: Svara med citat

Härligt att höra att det nu kommer en elbil till "normalpris" med drag. Människor från Hyundai Sverige har dock råkat säga fel tidigare så vi ska nog avvakta fler källor.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stark
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 11

InläggPostat: 2018-01-12 17:45:22    Rubrik: Svara med citat

Menar du att det är en ny modell Ioniq på gång med större batteri? Hittar inte någon info om det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 224
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-01-12 19:42:21    Rubrik: Svara med citat

Ja, de har snackat om större batteri kapacitet på Ioniq sedan den släpptes. Hur mycket större återstår att se men att den ska klara över 30 riktiga mil har de varit på det klara med. Nu säljer bilen så pass bra att de inte behöver skynda på förän de andra börjar producera något som är bra nog.

Här är ungefär vad som väntar detta året

https://pushevs.com/2017/08/17/important-electric-cars-2018/
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 795

InläggPostat: 2018-04-18 08:55:39    Rubrik: Svara med citat

Då står man inför just detta dilemma. Beställa Ioniq nu och få en 28kWh i November eller vänta på att 39kWh-varianten kommer ut.

28kWh funkar för oss till 99%, den skulle duga alldeles utmärkt och ger oss minst dubbla räckvidden och dubbelt så snabb återladdning av mil på långresa mot vad vi har idag. Endast fjällresan uppe i nordligaste lappland blir krånglig då Jokkmokk ännu saknar snabbladdare. Ett snäpp större batteri hade varit bra.

Hur ska man resonera?
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Beställd: Hyundai Ioniq electric comfortECO 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1319

InläggPostat: 2018-04-18 09:05:41    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
Då står man inför just detta dilemma. Beställa Ioniq nu och få en 28kWh i November eller vänta på att 39kWh-varianten kommer ut.

28kWh funkar för oss till 99%, den skulle duga alldeles utmärkt och ger oss minst dubbla räckvidden och dubbelt så snabb återladdning av mil på långresa mot vad vi har idag. Endast fjällresan uppe i nordligaste lappland blir krånglig då Jokkmokk ännu saknar snabbladdare. Ett snäpp större batteri hade varit bra.

Hur ska man resonera?


Så länge man inte får 28kwh varianten till väldigt bra pris så skulle jag vänta på 39
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-04-18 09:08:27    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
Då står man inför just detta dilemma. Beställa Ioniq nu och få en 28kWh i November eller vänta på att 39kWh-varianten kommer ut.

28kWh funkar för oss till 99%, den skulle duga alldeles utmärkt och ger oss minst dubbla räckvidden och dubbelt så snabb återladdning av mil på långresa mot vad vi har idag. Endast fjällresan uppe i nordligaste lappland blir krånglig då Jokkmokk ännu saknar snabbladdare. Ett snäpp större batteri hade varit bra.

Hur ska man resonera?


Köp det du behöver nu!

När 39 kWh kommer ut så hägrar 52kWh. Sedan hägrar 65 kWh. Etc Så om du ska vänta på något du ändå inte behöver så får du vänta länge. Bättre då att byta när det känns aktuellt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 444

InläggPostat: 2018-04-18 11:33:20    Rubrik: Svara med citat

Eller spara massa pengar på att vänta med att köpa ny bil? Fast en Leaf från 2012 kanske man inte åker till fjällen med...
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-18 12:56:33    Rubrik: Svara med citat

Under premiär veckan gick det att förhandla med Hyundai återförsäljarna bra pris, så låg som 270-290 beroende modell efter supermiljöbilspremie... sedan dess har ingen lyckats köpa bil för bra pris, kanske leasa, kanske DEMO men välja färg och utrustning och få bra rabatt NIX-pix...

hade jag varit inför bilköp då skulle jag köpa KIA Soul EV för 256'kr:

http://www.kia.com/se/kopa/erbjudanden/soul-ev/

Wink
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1319

InläggPostat: 2018-04-18 13:42:10    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Under premiär veckan gick det att förhandla med Hyundai återförsäljarna bra pris, så låg som 270-290 beroende modell efter supermiljöbilspremie... sedan dess har ingen lyckats köpa bil för bra pris, kanske leasa, kanske DEMO men välja färg och utrustning och få bra rabatt NIX-pix...

hade jag varit inför bilköp då skulle jag köpa KIA Soul EV för 256'kr:

http://www.kia.com/se/kopa/erbjudanden/soul-ev/

Wink


Minus handlarrabatt 5-8% galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 795

InläggPostat: 2018-04-18 14:26:09    Rubrik: Svara med citat

Vad är då väldigt bra pris för en ny Ioniq? 320' efter mbp och med original alu-vinterhjul och metalliclack?

Det är ingen fråga om behov utan snarare att optimera bilägandet och utöka användningsområdet. Vi har idag i delägarskap en extrabil för långresor som kan bli överflödig.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Beställd: Hyundai Ioniq electric comfortECO 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-18 20:09:31    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
Vad är då väldigt bra pris för en ny Ioniq? 320' efter mbp och med original alu-vinterhjul och metalliclack?

Det är ingen fråga om behov utan snarare att optimera bilägandet och utöka användningsområdet. Vi har idag i delägarskap en extrabil för långresor som kan bli överflödig.


Vi köpte Leaf 40 för 320-supermiljöbilspremie... men 320 är vad Leaf säljs i Portugal... ingen brainer, faktum... det är priset för max utrustad 40...

Ioniq säljs från 290 i Kanada eller 214 i Norge, jag skulle inte betala krona mer än 290 efter premie, men skulle helst köra Soul EV för 255 eftersom 33kW batteri är mer än 28 när det gäller omkring stan där vi kör mest... fast varför lyssna någon... gör som du tycker är bäst det är du som skulle köra och njuta av elbilen... Wink
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 224
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-04-19 08:39:15    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
zoopåse skrev:
Vad är då väldigt bra pris för en ny Ioniq? 320' efter mbp och med original alu-vinterhjul och metalliclack?

Det är ingen fråga om behov utan snarare att optimera bilägandet och utöka användningsområdet. Vi har idag i delägarskap en extrabil för långresor som kan bli överflödig.


Vi köpte Leaf 40 för 320-supermiljöbilspremie... men 320 är vad Leaf säljs i Portugal... ingen brainer, faktum... det är priset för max utrustad 40...

Ioniq säljs från 290 i Kanada eller 214 i Norge, jag skulle inte betala krona mer än 290 efter premie, men skulle helst köra Soul EV för 255 eftersom 33kW batteri är mer än 28 när det gäller omkring stan där vi kör mest... fast varför lyssna någon... gör som du tycker är bäst det är du som skulle köra och njuta av elbilen... Wink


Tror inte det är något 33 kwh batteri i Kia Soul https://pushevs.com/2017/03/16/2018-kia-soul-ev-confirmed-efficient/

De elbilar som finns att köpa till rimliga priser har olika för och nackdelar. Men generellt har de kommit till ganska okej räckvidd nu på plus 15 mil även om man kör lite hårdare och Leaf40 kan man nog enkelt klara plus 25 mil en bra sommar dag med försiktig körning. Soul och ioniq har fördelar med aktiv värmning och kylning på batteri, vilket ger mindre skillnader på kör sträcka på vintern.
Viktigt att utgå från egna behov, vill man kunna köra och snabbladda regelbundet i bra hastighet se till att bilen har aktiv kylning av batterier. Vill man ha ny autonom teknik glöm Kian.
Tror dock inte vi kommer se jättehopp i räckvidden på befintliga modeller. Leaf, egolf och soul har fått några mil extra räckvidd med några års mellanrum och varje gång innan de kommit med någon uppdatering har jag trott på runt 30 mil, men så har det inte blivit. Jag tror även denna gång att ioniq kommer få räckvidd på 30 mil men det blir säkert fel gissat igen.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 795

InläggPostat: 2018-04-23 11:51:14    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
zoopåse skrev:
Då står man inför just detta dilemma. Beställa Ioniq nu och få en 28kWh i November eller vänta på att 39kWh-varianten kommer ut.

28kWh funkar för oss till 99%, den skulle duga alldeles utmärkt och ger oss minst dubbla räckvidden och dubbelt så snabb återladdning av mil på långresa mot vad vi har idag. Endast fjällresan uppe i nordligaste lappland blir krånglig då Jokkmokk ännu saknar snabbladdare. Ett snäpp större batteri hade varit bra.

Hur ska man resonera?


Så länge man inte får 28kwh varianten till väldigt bra pris så skulle jag vänta på 39


Enligt säljaren blir det inget större batteri i år. Två år enligt Hyundai Sverige och sedan leveranstid på det. Det kan alltså lätt dröja mer än ett par år innan man har en Ioniq med högre kapacitet. Känns lite väl lång väntetid.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Beställd: Hyundai Ioniq electric comfortECO 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1319

InläggPostat: 2018-04-23 14:48:07    Rubrik: Svara med citat

Knabb skrev:
elfi skrev:
zoopåse skrev:
Vad är då väldigt bra pris för en ny Ioniq? 320' efter mbp och med original alu-vinterhjul och metalliclack?

Det är ingen fråga om behov utan snarare att optimera bilägandet och utöka användningsområdet. Vi har idag i delägarskap en extrabil för långresor som kan bli överflödig.


Vi köpte Leaf 40 för 320-supermiljöbilspremie... men 320 är vad Leaf säljs i Portugal... ingen brainer, faktum... det är priset för max utrustad 40...

Ioniq säljs från 290 i Kanada eller 214 i Norge, jag skulle inte betala krona mer än 290 efter premie, men skulle helst köra Soul EV för 255 eftersom 33kW batteri är mer än 28 när det gäller omkring stan där vi kör mest... fast varför lyssna någon... gör som du tycker är bäst det är du som skulle köra och njuta av elbilen... Wink


Tror inte det är något 33 kwh batteri i Kia Soul https://pushevs.com/2017/03/16/2018-kia-soul-ev-confirmed-efficient/

De elbilar som finns att köpa till rimliga priser har olika för och nackdelar. Men generellt har de kommit till ganska okej räckvidd nu på plus 15 mil även om man kör lite hårdare och Leaf40 kan man nog enkelt klara plus 25 mil en bra sommar dag med försiktig körning. Soul och ioniq har fördelar med aktiv värmning och kylning på batteri, vilket ger mindre skillnader på kör sträcka på vintern.
Viktigt att utgå från egna behov, vill man kunna köra och snabbladda regelbundet i bra hastighet se till att bilen har aktiv kylning av batterier. Vill man ha ny autonom teknik glöm Kian.
Tror dock inte vi kommer se jättehopp i räckvidden på befintliga modeller. Leaf, egolf och soul har fått några mil extra räckvidd med några års mellanrum och varje gång innan de kommit med någon uppdatering har jag trott på runt 30 mil, men så har det inte blivit. Jag tror även denna gång att ioniq kommer få räckvidd på 30 mil men det blir säkert fel gissat igen.


Om 30 kwh finns tillgängligt enligt flera tester, borde det väl ligga på 33 ungefär. Gamla soul hade 27 tillgängligt, så den kanske hade 30 totalt.
Borde vara lag på att skriva tillgänglig kapacitet
i3 19,5
Leaf19,5
Golf22?
Leaf25
Soul27
i3 28
Ioniq28
Soul30
Golf32?
Leaf34
Under prefekta förhållanden.
Är väl bland annat därför dom bilar som har batterivärmning kan komma längre än leaf40 om man parkerat ute på vintern.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-04-24 08:10:59    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Om 30 kwh finns tillgängligt enligt flera tester, borde det väl ligga på 33 ungefär. Gamla soul hade 27 tillgängligt, så den kanske hade 30 totalt.
Borde vara lag på att skriva tillgänglig kapacitet
i3 19,5
Leaf19,5
Golf22?
Leaf25
Soul27
i3 28
Ioniq28
Soul30
Golf32?
Leaf34
Under prefekta förhållanden.
Är väl bland annat därför dom bilar som har batterivärmning kan komma längre än leaf40 om man parkerat ute på vintern.


Oh, leaf lovers. Det är ofta man blundar för Zoens 41 kWh batteri som varit ute i 1,5 år redan. Lyxigt lång räckvidd. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-24 08:46:09    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
Leaf skrev:
Om 30 kwh finns tillgängligt enligt flera tester, borde det väl ligga på 33 ungefär. Gamla soul hade 27 tillgängligt, så den kanske hade 30 totalt.
Borde vara lag på att skriva tillgänglig kapacitet
i3 19,5
Leaf19,5
Golf22?
Leaf25
Soul27
i3 28
Ioniq28
Soul30
Golf32?
Leaf34
Under prefekta förhållanden.
Är väl bland annat därför dom bilar som har batterivärmning kan komma längre än leaf40 om man parkerat ute på vintern.


Oh, leaf lovers. Det är ofta man blundar för Zoens 41 kWh batteri som varit ute i 1,5 år redan. Lyxigt lång räckvidd. Smile


Det stämmer bra med ZOE batteri, jag kom lite längre än 25mil med ZOE mot 24-ish med Leaf40 en mycket kallt vinterdag testades båda... och min Leaf 40 har exakt 38.2kWh användbar energi... galen

Zoe är mycket konstig med sina tjocka stolar och ganska dålig inställning på dem, annars är det komplett supermini elbil med handikappad batteri leasing och fet prislapp jämfört med Leaf som är klass större med mer lul-lul... Rolling Eyes
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1319

InläggPostat: 2018-04-24 09:02:32    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:


Det stämmer bra med ZOE batteri, jag kom lite längre än 25mil med ZOE mot 24-ish med Leaf40 en mycket kallt vinterdag testades båda... och min Leaf 40 har exakt 38.2kWh användbar energi... galen


Grattis! Då har dom råkat slängt i ett Zoe batteri Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2399
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-24 16:13:22    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
elfi skrev:


Det stämmer bra med ZOE batteri, jag kom lite längre än 25mil med ZOE mot 24-ish med Leaf40 en mycket kallt vinterdag testades båda... och min Leaf 40 har exakt 38.2kWh användbar energi... galen


Grattis! Då har dom råkat slängt i ett Zoe batteri Laughing


Inte vet jag... tyvärr min platta vägrade fungera korrekt, men det var typ:






Och 246.9km senare det var sköldpaddan mode och följande registrerades:





Leaf 40 var bästa och mest prisvärt elbil Jag hade testat hittills... Wink
_________________
i-MiEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 147

InläggPostat: 2018-04-24 17:19:50    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Zoe är mycket konstig med sina tjocka stolar och ganska dålig inställning på dem, annars är det komplett supermini elbil med handikappad batteri leasing och fet prislapp jämfört med Leaf som är klass större med mer lul-lul... Rolling Eyes


Tjocka stolar? Det var ett nytt argument. Jag gillar dem dock. Det passar min kropp helt enkelt.

Det där med batterileasing lever kvar ännu hos många. Det är över året sedan man släppte det även i Sverige och tillåter att köpa loss det.

Pris jämföreslen får jag heller inte ihop, men men.

Det som dock är en nackdel med Zoe är att den tycks dra mer energi än andra elbilar. Inte mycket, men det är inte klassledande iaf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1319

InläggPostat: 2018-04-24 19:42:28    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Leaf skrev:
elfi skrev:


Det stämmer bra med ZOE batteri, jag kom lite längre än 25mil med ZOE mot 24-ish med Leaf40 en mycket kallt vinterdag testades båda... och min Leaf 40 har exakt 38.2kWh användbar energi... galen


Grattis! Då har dom råkat slängt i ett Zoe batteri Laughing


Inte vet jag... tyvärr min platta vägrade fungera korrekt, men det var typ:






Och 246.9km senare det var sköldpaddan mode och följande registrerades:





Leaf 40 var bästa och mest prisvärt elbil Jag hade testat hittills... Wink


Ja det var bra siffror. Jag fick 22kwh i leafspy på vår euroleaf men blev bara 19,3 om man tog km x förbrukning från 100till turtle.
Gick din leaf ca 2mil(3kwh) efter procent visade 0 i displayen till turtle kom?

Då har du inte provat soul30 med rabatt Wink
Men den har boxy kaross och antagligen ännu högre förbrukning är leaf motorväg och ingen app styrning och ”onödig” service var 1500mil.
Den perfekta elbilen finns inte än, tror vw id kan bli ledande om inte koreanerna hinner före.
Men allt beror ju på vad man värdesätter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.