Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


ElVito
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Piper_Cub
Aktiv


Registreringsdatum: 20 augusti 2015
Inlägg: 86
Ort: Söråker

InläggPostat: 2017-12-21 08:21:22    Rubrik: Svara med citat

Kul att följa detta! Intressanta bilder och detaljer så fortsätt gärna posta uppdateringar.
Borde finnas en marknad för er som är kunniga på konverteringar Smile
_________________
JapanLeaf -13, passerat 11 000 mil, 80% SOH
Solcellsanläggning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
intresserad


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 15
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2017-12-21 20:55:35    Rubrik: Svara med citat

Tack, Piper_Cub, ska försöka hålla i !
Nja, när det gäller elbilskonvertering vet jag inte riktigt, känns som man famlar lite. Lite knepigt med elektroniken och när det gäller Tesla är det lite hemligt. När det gäller att bygga förbränningsbilar är det bättre, har byggt några st Smile

Här ser man systemet för kylning och värmning av modulerna, är själv ingenjör och måste erkänna att jag är mäkta imponerad av allt jag sett av Teslas konstruktioner och utförande.



Har nu rensat bottenplattan på av allt av värde och kommer att återanvända en del. Bla ovanstående rörmokeri.

Mvh Pär
_________________
Mvh Pär
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
intresserad


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 15
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-07 20:49:39    Rubrik: Svara med citat

Hej, fått lite gjort i verkstaden i helgen.
Kapade bort en del av batteriboxen och byggde nya fästen för modulerna. Kommer att använda Teslas original aluflänsar på modulerna och lägga dem på fyrkantrör i botten och sedan aluminiunlister andra varvet samt skruva ihop allt med M10 gängstänger. Till sist kommer det ett aluminiumplst uppe på alltihop som binder ihop allt och håller modulerna på plats.
Tänkte först lägga 4 moduler i motorrummet men reviderade de planerna, kommer i stället att lägga dem under stolarna. Behöver då bara bygga en inkapsling samt att det blir lättare med eldragning och rörmokeri. Räknade dessutom på tyngdpunkten av batterierna i bilen och med denna setup blir det endast ca 30 kg vikt förskjutet bakåt.
Så nu blir det 6 moduler i två varv i botten, och längst fram under stolarna ytterligare två moduler i 2 varv, alltså 8 moduler under stolarna, totalt 16 st.





Fick även dit stolarna. Använde delvis gamla stolsunderredet, skall täckas med aluplåt.




Kommer mer bilder senare, krånglar med infogningen.
_________________
Mvh Pär
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elputte
Nyfiken


Registreringsdatum: 22 mars 2015
Inlägg: 9

InläggPostat: 2018-01-10 12:07:46    Rubrik: Svara med citat

Bra jobbat, mycket intressant. Borde finnas en växande marknad för detta. Snabbt arbetat. Tror du blir före ett visst annat gäng som hållt på i åratal. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
larsrokket
Aktiv


Registreringsdatum: 04 februari 2014
Inlägg: 41
Ort: göteborg

InläggPostat: 2018-01-11 13:36:19    Rubrik: Svara med citat

snyggt! antar att du sett damien maguires yt-kanal och githubkonto och även collin80s githubkonto, där finns ju en hel del info om hur en baklängesingenjörar teslaprylar.
_________________
16a shucko laddkabel, takräcken till leaf samt lite canbus utr. finns för utlåning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
intresserad


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 15
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-11 20:13:39    Rubrik: Svara med citat

Tack Elputte och larsrokket ! Japp, följer Damien Maguire, tom Patreon Smile

Har fått dit elservo, vacumpump och batterilåda för 12 v batteriet.






Samt fäste för skrajsnörena. Både skruvade och svetsade fast detta.



_________________
Mvh Pär
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1685
Ort: GBG

InläggPostat: 2018-01-11 21:30:40    Rubrik: Svara med citat

Du gör allt så löjligt snyggt, gör nästan att jag blir sugen på ett nytt projekt. Smile
Nu är det 10 år sen jag började med mitt första..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 111

InläggPostat: 2018-01-12 13:00:09    Rubrik: Svara med citat

Damien Maguire är riktigt intressant, följer honom också. Men ett tips är att ändra uppspelningshastigheten till x1.25 så känns han inte lika sävlig Smile

Det vore intressant att se mer om hans projekt att använda växellådan från en Lexus-hybrid för framdrivning! Tror man kan få loss sådana för rätt lite pengar från skroten och elmotorn i dem var mer än väl stark!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
intresserad


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 15
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-14 18:22:29    Rubrik: Svara med citat

Tack , Jonny J ! Kul att du blir inspirerad, bara att dra igång.

Elon JR, tittade på senaste inlägget igår, 47 min, det hade nog gått att köra X2 på den. Men otroligt intressant. Har missat Lexus projektet, verkar bra grejer. Kommer nog mer och mer vettiga prylar från skrotarna ju mer elbilar som kommer ut och av !! vägarna.

Monterade tillbaka Vitons Ebersprächer, tänkte ha den som reservuppvärmning.



Fick dit fästen för bromsslangar och monterade coilovers fram och bak.





Förberedde för kylarmontage. Beställt en kylare från Audi A3, tyckte den såg lämplig ut.
Är här lite fundersam hur jag ska lägga upp det.
1. Måste värma samt kyla batterierna.
2. Kyla motor.
3. Värma/defrosta kupen, Ebensprächer.

Är inne på att batterierna får en separat slinga med egen pump. Motorn och kupen får en slinga med pump samt trevägsventil med ytterligare en pump via Ebensprächern. T-ar sedan på alltihop till gemensam kylare. Men funkar det med flöde osv ?



Fjädrarna verkar inte helt feldimensionerade; 600 lbs fram och 500 lbs bak.
Men det blir väldigt stumt, samt med corvettens krängningshämmare blir det nog som en gokart !!




Masstillverkade fästen åt bromsrör och diverse 40 st, gick åt 36 st bara till bromsrören.


_________________
Mvh Pär
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 224
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-15 17:59:21    Rubrik: Svara med citat

Grymt fint!

Din ElVito lär ju slå "orginalet" med hästlängder. Den var visst begränsad till 80km/h


https://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_vito_e_cell_elbil_77366577.htm?ca=8&w=3
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2215
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-15 18:42:24    Rubrik: Svara med citat

Wow, snyggt jobbat!

Hydronic Eberspächer har 3kW effekt och räcker för hela bilen galant:

http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/D3W-Z-D5W-ZAnv.pdf

Jag har haft samma i min Subaru Elcat, dock stark rekommendation att du byter glödstift innan du monterar ihop allt och att du säkerställer att bränsle pump är korrekt... Wink
Båda finns super billigt att handla på eBay.de beroende om du har bensin eller diesel variant...
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
steel
intresserad


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 15
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-01-15 20:13:36    Rubrik: Svara med citat

Tack, eriksson25 och elfi !

Visste inte att Vito fanns som elbil, trodde jag var först med de stolligheterna galen

Tack för tips elfi, ska kolla det ASAP. Har sparat ner PDF:en!

Har lite bekymmer med upplägget av kyl/värmesystemet då den optimala tempen på Tesla batterierna ska vara mellan 8-30 grader. Skulle behöva en shunt eller liknande ?
Samtidigt vill man ju kunna bränna på i kupen. Hmm

Har ringt till SFRO idag för byggbesiktning, eventuellt nästa vecka, spännande !
_________________
Mvh Pär
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2215
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-01-15 22:00:54    Rubrik: Svara med citat

Grejen med Eberspächer är att man har totalt 3st försök att starta värmaren, går det inte så är det kört, man behöver speciel interface och Edith programmet för att återställa Hydronic...

https://www.eberspaecher.com/en/products/fuel-operated-heaters/dealers/download-diagnosis-edith-software.html

Jag tror att jag har interface nånstans i garage, hojta till om det börjar krångla... Rolling Eyes

Det som går att göra med Batteri pack är att säkerställa optimal temperatur med hjälp av värme slingan typ badrum eller köks golvvärme kopplad på 240V AC typ som:

https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Vaermemattor/Varmematta-3m2.htm?sClickID=pf42-86&gclid=EAIaIQobChMIncHqjfDa2AIVyEMYCh1TEAGDEAQYBSABEgLXGPD_BwE

Kompletterad med termostat, isolering och på/av brytaren det kan underlätta livet en hel del och eliminera behöv att antända och bränna fossila bränsle... bilen är oftast inkopplad direkt efter körning och så har batteri arbetstemperatur, så fort man börjar ladda fortsätter temp att stå stabil i arbetsområde, elslingor behöver i princip arbeta bara när laddningen är klart och pack behöver tempereras 5-10*C...
_________________
Das (V)fuskWagn E-UP!
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.