Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


4 Grova sladdar från styrning till motorn

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2008-10-11 20:25:35    Rubrik: 4 Grova sladdar från styrning till motorn Svara med citat

Från min motorstyrnign till motorn går två kabelpar från Ett par till varje sida av motorn?

Jag trodde en DC motor bara hade en plus och en minus och sen var nöjd med det. Är det alltid så här eller är det något man bör känna till om den här motorn? Särskilt när man eventuellt köper en ny motorstyrning?

Tim
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-10-11 22:25:20    Rubrik: Svara med citat

Dc motorer kommer i många former

Den du har är av typen Shunt eller Sepex
Tex en clio electrique har en sepexmotor

En DC motor med 2 anslutningar är av typen Seriemotor eller så är det en permanentmagnetiserad motor

Kan du se vad motorn heter ?? (nån märkplåt eller dyl.) det vore även intressant o veta vad det är för kontroller
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-10-13 11:43:34    Rubrik: Svara med citat

Min seriemotor har 4 anslutningar galen
2 som heter A1 och A2 och 2 som heter F och F.

Den är ganska märkligt kopplad - A2 är internt ansluten till fältlindningens mitt. F och F är fältlindningens båda ändar, har jag räknat ut.

Men jag kan misstänka att din motor är en sepex.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-10-13 19:10:58    Rubrik: Svara med citat

sepex heter på svenska separatmagnetiserad. en Shunt motor har inte fyra ledningar. En shuntmotor är en separatmagnetiserad motor där magnetiseringen ligger parallellt med rotorn. Men finns fler varianter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-10-13 20:50:46    Rubrik: Svara med citat

Men snälla Daniel....
Citat:
en Shunt motor har inte fyra ledningar


Det påståendet är ju inte riktigt sant, det beror ju helt på om tillverkaren av motorn har valt att koppla intern eller externt.

/Henric

Edit:Sepex är en förkortning för "separetly excited" eller på svenska "separat magnetiserad" helt riktigt det hittar man om man frågar google nåt som jag tror dom flesta gör när dom undrar (eller så ställs helt enkel frågan i klartext i tråden)
Det må så vara att benämningar är viktiga för dig daniel men att tillrättavisa gång på gång kan bli en smula jobbigt och kan leda till att en eller annan nyfiken läsare undviker att ställa sin första trevade fråga i detta forum i rädsla för att uttrycka sig fel... och så vill vi väl inte ha det.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TobiasK
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 oktober 2008
Inlägg: 7

InläggPostat: 2008-10-14 16:14:10    Rubrik: Svara med citat

då ställer jag en följd fråga på denna, vilken är vilken på denna ? är alla + eller bara 2 plus å 2 minus ???

( frågar man inte får man inget veta ) galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-10-14 17:59:56    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo: Hur kan du ta illa vid dig för att jag skriver hur det hänger ihop.

Om de är en shuntmotor med utdragna ledare så kan den ju lika gärna användas som en separatmagnetiserad motor. Men egentligen kan den lika gärna vara avsedd att kopplas som den seriemagnetiserad motor. Men kan inte med säkerhet säga vad det är med hjälp av antalet anslutnignar.

Det är antagligen två + och en -. Men det beror på motortypen. Har den ingen märkplåt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2008-10-14 19:20:10    Rubrik: Svara med citat

Nu har ju motorn hoppat igång så frågan är ju inte längre dödsaktuell men jag vill gärna vet a så mycket om motorn i alla fall.

Jag har hittat en skylt på den som säger lite blandade saker men inte mycket om vad det är för motor.

Märket verkar vara Electro Dynamic Construction och tydligen var den tillverkad i deras fabrik i Mary Cray som nu har varit stängd ungefär sedan de tillverkade den här motorn för 25 år sedan.


Informationen som står är

Frame: X3
Enclosure: kan inte läsa riktigt men något i stil med VEN DR
Rating: 1 Hour
kW: 20
Volts: Svårläst men det ser ut som m det står 10 så jag gissar att de menar 110
Amps: 210
RPM: 4200
Insulation calss: F
Weight 110kg
B.S.No: 1727

I registreringsbeviset till bilen står det motorefekt 30kw och enligt allt vad jag hört skall motorn ha 120V så jag trycker inte det är mycket som matchar.

Jag vet inte om något av ovanstående kan bringa klarhet i vad det är för motor eller ens hur viktigt det är om det är en sepex eller shunt?

De två paren med inkopplingspunkter på motorn i alla fall på var sida om den med kontakter aldeles intill varandra så jag anar att plus är på ena sidan och minus på andra.
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-10-15 18:24:13    Rubrik: Svara med citat

Det var en rätt rejäl motor
20kW 1h rating (Clion har 16kW)
110Kilo vilken klump!!

Och Daniel nä jag tar inte illa upp...

Sepex har en fältlindning som är konstruerad för en lägre spänning än armatur är beräknad för. Fältspänningen ligger ibland ända ner till 30% av armatur spänning, och på en clio är max fältspänning på ca 85% av armatur spänning som är 105V. (nominell batterispänning 114V)

En shuntmotor har samma design spänning på båda lindningar, annars är det en sepex logiskt va.

/Henric

EDIT:korrigerade följande till 85%
Citat:
clio är max fältspänning på ca 15% av armatur spänning som är 105V.

_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag


Senast ändrad av mrMagoo den 2008-10-16 12:55:01, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1730
Ort: Östersund

InläggPostat: 2008-10-15 18:43:38    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:

Sepex har en fältlindning som är konstruerad för en lägre spänning än armatur är beräknad för. Fältspänningen ligger ibland ända ner till 30% av armatur spänning, och på en clio är max fältspänning på ca 15% av armatur spänning som är 105V. (nominell batterispänning 114V)

En shuntmotor har samma design spänning på båda lindningar, annars är det en sepex logiskt va.

/Henric


Nja Clion Har väl inte riktigt så låg fältspänning som 15% av Armatur, men däremot 85%, eller hur.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-10-15 18:47:02    Rubrik: Svara med citat

Det ligger något i det. Men jag försökte säga att det inte är så generellt. En separatmagnetiserad motor brukar väl inte ha samma dimension på alla ledare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TobiasK
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 oktober 2008
Inlägg: 7

InläggPostat: 2008-10-15 19:01:23    Rubrik: Svara med citat

intressant diskution som även jag finner mycket givande !
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-10-16 12:43:48    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Nja Clion Har väl inte riktigt så låg fältspänning som 15% av Armatur, men däremot 85%, eller hur.


Korrekt Embarassed

Citat:
En separatmagnetiserad motor brukar väl inte ha samma dimension på alla ledare.

Jo så är det väl däremot har en seriemotor samma dimension på anslutningarna. (om den har separata terminaler)
jag har sett ett par olika alternativ på shuntmotorer.

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-10-16 18:55:30    Rubrik: Svara med citat

Nyss sa du att det var en separatmagnetiserad- eller shunt-motor....

Du visar själv att det inte är så säkert var det är för motortyp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-10-17 17:50:02    Rubrik: Svara med citat

Har jag sagt att det är med säkerhet den ena eller andra typen av motor. Det är ju just det som jag försökt påpeka från början att man kan inte säga att det är en sepex för att motorn har fyra anslutningar, det är ju inte så enkelt att man kan räkna anslutningar och om dom är grova eller klena för att sen komma fram till vad det är för motortyp.

Man kan ju iof. med säkerhet säga att det inte är en sepex om det bara finns två ansl.

Citat:
Nyss sa du att det var en separatmagnetiserad- eller shunt-motor....

Vad menar du?
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2008-10-21 13:30:01    Rubrik: Svara med citat

(lite off topic kanske...)

Jag och Henric (MrMagoo) har ju pratat lite om att komma ut och kolla på din elbil. Dessvärre är jag upptagen nu på onsdag .... annars hade jag ju föreslagit den 22:e eftersom Henric brukar vara i Borås då.... kanske vi kan ta nästa onsdag,

vad säger ni, Tim och Henric?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2008-10-21 14:39:59    Rubrik: Svara med citat

Inga problem!.

Jag har kommit så långt att jag har satt igång laddaren så med lite tur kan man köra ett varv runt trädgården när ni dyker upp : )

Hur eller kan man veta om laddaren är "bra" finns det någon risk att det är fel på laddaren och den överladdar batterierna eller på annat sätt har sönder dem?

När jag hade kopplat in allt första gången sade Ah mätaren att det fanns 220Ah att tillgå. När den stått några dagar ändrade den sig till att nu finns det 65Ah

Som refferens kan sägas att batterierna är på 115Ah. Jag körde laddaren några timmar och nu säger Ah mätaren att det finns 75Ah. Jag har ingen aning om hur mätaren fungerar men efter laddning hade volt-mätaren gott upp från 120v till 140v så jag blev lite orolig och stängde av laddningen.
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TimPellet
Aktiv


Registreringsdatum: 17 maj 2008
Inlägg: 60
Ort: Borås

InläggPostat: 2008-10-22 20:14:53    Rubrik: Svara med citat

Och på samma ämne, efter att ha laddat i några timmar luktar det rysligt konstigt i garaget. Är det rätt? Jag har läst att batterier skall laddas i ett ventilerat utrymme men har alltid tolkat det som "ställ dem inte i ett väldigt litet tätt utrymme".

Men betyder det altså, "ladda inte ens din elbil i ett stort lastbils garage för då trillar läskiga gaser ut". Skall man rent av behöva ha en fläkt på garaget?

Tim
_________________
Kewet el-jet 3, 93
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1238
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-10-22 20:35:56    Rubrik: Svara med citat

Jupp nästa onsdag går fiiint
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
trollkarlen
Nyfiken


Registreringsdatum: 05 september 2009
Inlägg: 9
Ort: Furulund

InläggPostat: 2009-09-07 10:06:26    Rubrik: Fråga Svara med citat

Hur gick det med detta vad var det för motor ?

/T
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.