Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ladda hemma trefas eller 1 fas 16a

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
joelfrodin
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 11

InläggPostat: 2017-12-08 06:21:14    Rubrik: Ladda hemma trefas eller 1 fas 16a Svara med citat

Håller på och bygger iordning inför min leaf-14 som kommer hem snart. Ska dra fram ladduttag ifrån min verkstad. Vilket ska jag dra fram?

*Trefas

Eller

*230v 16A?

Kommer jag kunna ladda snabbare med trefasen?

dvs https://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/typ-1-kontakt-laddstrom-6-32a-230v

eller är det

https://evconnect.se/collections/portabla-laddare/products/typ-1-kontakt-laddstrom-16a-230v

som gäller?

Om det går att ladda snabbare är det skadligare för batterierna att hålla på så? Dvs bättre att 16a ladda? Har googlat men blir inte klok.

Tacksam för hjälp!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Klintan
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 juli 2014
Inlägg: 160

InläggPostat: 2017-12-08 06:46:28    Rubrik: Svara med citat

Enfas räcker, leafen laddar enfas, men när du kört Leaf ett tag kommer du titta efter en Tesla (eller annan trefasbil), där är det bra med det trefas för snabbare laddning och fördelning över faserna. Kostnaden för trefas jämfört med enfas vid framdragandet är marginell, bättre att ta den nu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-12-08 08:49:04    Rubrik: Re: Ladda hemma trefas eller 1 fas 16a Svara med citat

joelfrodin skrev:


Om det går att ladda snabbare är det skadligare för batterierna att hålla på så? Dvs bättre att 16a ladda? Har googlat men blir inte klok.

Tacksam för hjälp!


Det finns kilometervis skrivet om detta redan. Jag tycker det är modigt att köpa en bil för så mycket pengar utan att ta en aning om vad det är för något man köpt :O

För att hjälpa dig,

Typ1 är enbart 1-fas, alltid! Sen kan det vara olika hög effekt allt från noll till säg 32Ampere. Leaf kan tillgodogöra sig 3600watt eller 7200watt dvs lite beroende på nätspänning så blir det strax över 16A, upp närmare 19A faktiskt eller strax över 32A om bilen har starkare laddaren.

I den aspekten så är inte ett vägguttag lämpligt eftersom kontakten inte riktigt tål den strömmen så länge.

Det du bör göra är att installera en wallbox med typ1

Det jag gjorde är att montera ett 3fas uttag och använda kabel no 1 du visare med röd kontakt. Då får du samma funktion som wallbox vad gäller laddningen och ingen risk för varmgång i kontakten.

Men en wallbox är väl absolut snyggaste hemmalösningen. Sladden tar du ändå aldrig med dig på stan för där pluggar du in bilen med en typ2-typ2 kabel i laddstolpen direkt.

För ett par år sedan när jag hade min Leaf24 så falls inga laddstolpar utan bara 3fas uttag, då släpade jag med mig diverse adaptrar och skarvar samt en sådan laddsladd du visar i din första länk, men idag behövs inte det.

Ang laddhastighet så är det ALLTID långsamt från AC-nätet, det blir som snabbast fortfarande väldigt sakta sett i batteriets synvinkel.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-08 14:02:03    Rubrik: Re: Ladda hemma trefas eller 1 fas 16a Svara med citat

Henke2 skrev:
joelfrodin skrev:


Om det går att ladda snabbare är det skadligare för batterierna att hålla på så? Dvs bättre att 16a ladda? Har googlat men blir inte klok.

Tacksam för hjälp!


Det finns kilometervis skrivet om detta redan. Jag tycker det är modigt att köpa en bil för så mycket pengar utan att ta en aning om vad det är för något man köpt :O

För att hjälpa dig,

Typ1 är enbart 1-fas, alltid! Sen kan det vara olika hög effekt allt från noll till säg 32Ampere. Leaf kan tillgodogöra sig 3600watt eller 7200watt dvs lite beroende på nätspänning så blir det strax över 16A, upp närmare 19A faktiskt eller strax över 32A om bilen har starkare laddaren.

I den aspekten så är inte ett vägguttag lämpligt eftersom kontakten inte riktigt tål den strömmen så länge.

Det du bör göra är att installera en wallbox med typ1

Det jag gjorde är att montera ett 3fas uttag och använda kabel no 1 du visare med röd kontakt. Då får du samma funktion som wallbox vad gäller laddningen och ingen risk för varmgång i kontakten.

Men en wallbox är väl absolut snyggaste hemmalösningen. Sladden tar du ändå aldrig med dig på stan för där pluggar du in bilen med en typ2-typ2 kabel i laddstolpen direkt.

För ett par år sedan när jag hade min Leaf24 så falls inga laddstolpar utan bara 3fas uttag, då släpade jag med mig diverse adaptrar och skarvar samt en sådan laddsladd du visar i din första länk, men idag behövs inte det.

Ang laddhastighet så är det ALLTID långsamt från AC-nätet, det blir som snabbast fortfarande väldigt sakta sett i batteriets synvinkel.


Om medföljande EVSE ger 12A och en box ger 16A så laddar du 33%snabbare från boxen. Mitt förslag är köp en Trefas box med Typ2 uttag.

Nä skit i det och sätt upp ett vanligt rött trefas uttag köp en adapter från trefas till enfas och använd medföljande EVSE, räcker inte tiden till köp en box då men pröva först utan att köpa något extra.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2017-12-08 15:24:14    Rubrik: Svara med citat

Vi har en Nissan Leaf Acenta årsmodell 2014. Vi laddar med den medföljande laddkabeln med "tegelstenen" på. Den kan max ladda med ca 10 A. Det går bra över natten.

Vi funderar även på att montera en väggladdstation på garageväggen(utomhus). Om man väljer en laddstation med uttag Typ2(alltså ingen sladd på laddstationen) 3-fas då kan man använda en adapterkabel Typ 2 till Typ 1. Visserligen laddar Leafen bara med en fas, men det gör inget. Då kan man ställa in vilken max laddström man vill ha, 6, 10 eller 16 A. En adapterkabel Typ 2 till Typ 1 kostar en slant, ca 2500 kr. Har man en sådan väggladdstation kan besökare som har en elbil med Typ 2, ladda också.
Se t.ex. laddstation Ratio 35347, 16 A, 400 V. kostar ca 5000 kr. + montagekostnad.
https://www.ratio.nl/media/files/35347EN.pdf

Det är givetvis inte skadligt att ladda med 16 A jämfört 10 A. Då skulle ju snabbladdning med Chademo, där laddströmmen kan vara någonstans upp 100 A vara gift för batteriet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-12-08 22:07:28    Rubrik: Svara med citat

Håller med Henke2, modigt att köpa bil utan att ha kollat upp sådant här innan. Smile

Vi installerade ett 3-fas uttag vid parkeringen. Sedan skaffade jag en 3-fas till 1-fas adapter och pluggade in den medföljande kabeln i den. Vi har sedan låtit kabeln sitta kvar i uttaget eftersom man ”aldrig” behöver ha med sig den, all offentlig laddning sker med typ2-uttag (en annan sladd).
Genom att installera 3-fas så har vi alltså dimensionerat för 16A, utan skarvar och jox. Det gör att vi helt utan problem eller risk kan ladda med 10A som den med följande kabeln ger. Allt är så att säga över dimensionerat.

Eftersom det är en 24kWh bil så kommer du alltid att hinna ladda fullt under natten även med 10A.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2017-12-09 05:01:46    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker inte att det är rätt att benämna joelfrodin "modig".
Han bor nämligen tydligen inte i en hyreslägenhet utan i ett enfamiljshus, och har verkstad och troligen garage. Skulle han däremot ha bott i hyreslägenhet i en storstad, då vore han modig om han skaffade elbil utan att ta reda på hur och om han kan ladda. Gör han absolut ingenting kan kan ju alltid ladda med den medföljande laddkabeln med "tegelstenen" på och då ladda med max ca 10 A. Det kan väl inte vara några problem att ladda. Han har säkert ett vanligt 10 A 230 Volt uttag någonstans, och det räcker bra.

Skulle han vilja kunna ladda med högre ström än 10 A hemma, ja först då behöver han befatta sig med huruvida han ska skaffa väggladdstation. Nu i början klarar han sig troligen med medföljande laddkabeln med "tegelstenen".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-12-09 05:11:01    Rubrik: Svara med citat

Det är inte hemmaladdningen specifikt jag (eller Henke2 förmodligen) tänker på, den kommer säkert funka oavsett. Utan det faktum att man vågar köpa en elbil utan att veta om det är 1-fas eller 3-fas laddning. Frågan är vet han då vilken räckvidd bilen egentligen har? Eller hur snabbladdning fungerar.

Men jättekul att det finns entusiaster som vågar och försöker! Hoppas bara han inte blir besviken pga orimliga förväntningar.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-12-09 06:35:26    Rubrik: Svara med citat

Man laddar inte alltid över natten. Man kommer hem från jobb och skall vidare på kvällen tex. Man kommer hem en förmiddag från långresan och kanske behöver besöka sjukhuset efter ett par timmar.

Man vaknar 3 på natten stel som en pinne och kommer på man glömt plugga in bilen. 10A kommer inte räcka till jobbresan....

Det gör stor skillnad från 10A sladden som puttar in 1.9kW i batteriet mot den trimmade 16A sladden som ger 3.3kW till batteriet, nästan dubbelt så fort.

Jag hade rörligt elpris med timtaxa och brakade på mina 18.5A de två timmar som var billigast på natten istället för att köra 10A och betala mer. Marginellt kanske men ändå lite kul.

Förvärma kupén med laddsladden utan att batteriet tömmer sig osv.

Så ja man är modig även om man kan ladda hemma för det kommer dyka upp massa "aha" både positiva och negativa.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-12-09 06:48:57    Rubrik: Svara med citat

Vi har kört med 8A och sedan 10A i snart två år och jobbpendlingen är 3,5mil x2. DET FUNKAR!
Vi har en gång varit tvungen att åka till sjukhus efter jobbet 3,5 mil enkel väg. Det gick och hade sjukhuset haft 10A laddning hade vi kommit hem utan snabbladdning. Nu stannade vi i 5-10 min på vägen hem.

Och det är just det, Snabbladdning, som är nyckel i dessa situationer när man måste iväg snabbt, när man glömt stoppa in sladden (det har hänt två gånger). Vi har som tur är flera snabbladdare i och omkring Landvetter så inga som helst problem. Erat område kanske ser annorlunda ut.

När Model 3 kommer så planerar jag att lägga den på 10A på en annan av faserna. Då kommer bägge bilarna kunna laddas oberoende av varandra samtidigt som hushållsmaskiner kan köra på den tredje-fasen.
Men räcker 10A för ett så stort batteri!?! Ja, batteriets storlek är nämligen betydelselöst. Det är hur långt du kör till vardags som är det avgörande. Klarar vi 3,5+3,5 mil idag med Leaf så gör man det med en Model 3 nästa år.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-09 07:23:07    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Vi har kört med 8A och sedan 10A i snart två år och jobbpendlingen är 3,5mil x2. DET FUNKAR!
Vi har en gång varit tvungen att åka till sjukhus efter jobbet 3,5 mil enkel väg. Det gick och hade sjukhuset haft 10A laddning hade vi kommit hem utan snabbladdning. Nu stannade vi i 5-10 min på vägen hem.

Och det är just det, Snabbladdning, som är nyckel i dessa situationer när man måste iväg snabbt, när man glömt stoppa in sladden (det har hänt två gånger). Vi har som tur är flera snabbladdare i och omkring Landvetter så inga som helst problem. Erat område kanske ser annorlunda ut.

När Model 3 kommer så planerar jag att lägga den på 10A på en annan av faserna. Då kommer bägge bilarna kunna laddas oberoende av varandra samtidigt som hushållsmaskiner kan köra på den tredje-fasen.
Men räcker 10A för ett så stort batteri!?! Ja, batteriets storlek är nämligen betydelselöst. Det är hur långt du kör till vardags som är det avgörande. Klarar vi 3,5+3,5 mil idag med Leaf så gör man det med en Model 3 nästa år.


Varför inte låta model 3 ladda med 3*5A istället för 1*10A?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-12-09 09:14:03    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:


Varför inte låta model 3 ladda med 3*5A istället för 1*10A?


Därför att då har jag inte en fas ledig till tekokaren och torktumlaren tex.

Naturligtvis har jag möjligheten att gå upp till 3-fas om jag någon gång skulle behöva. Men till vardags är det förmodligen bättre att dela på last.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joelfrodin
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 11

InläggPostat: 2017-12-10 23:27:54    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Det är inte hemmaladdningen specifikt jag (eller Henke2 förmodligen) tänker på, den kommer säkert funka oavsett. Utan det faktum att man vågar köpa en elbil utan att veta om det är 1-fas eller 3-fas laddning. Frågan är vet han då vilken räckvidd bilen egentligen har? Eller hur snabbladdning fungerar.

Men jättekul att det finns entusiaster som vågar och försöker! Hoppas bara han inte blir besviken pga orimliga förväntningar.


Ja ni grabbar om ni anser att jag är modig för att jag har köpt en elbil där jag inte har full koll på "laddning mellan snabb och standard" kan inte era liv vara alltför äventyrliga Very Happy

Den hela historien här så ni kan kolla in era antaganden stämmer. Har köpt en elbil till frun som hon ska ha när hon skjutsar ungar och åker till jobbet totalt ca 4 mil om dagen max. Sen laddar hon den hemma med normal laddaren. Hur långt den går visste jag innan köpet lugn bara lugn. Så hon tar sig till alla släktingar runt i kring. Men jag tänkte kasta original kabeln i bilen och köpa en som alltid sitter i hemma. Och eftersom uttaget till motorvärmaren bara är på 10a så måste jag dra om innefrån verkstan, har 3 fas där till svetsar och billyften. Och då man måste dra 2,5mm vid 16a så tänkte jag att det kanske är lika bra att dra 3 fas fram, och sätta handske. Om det då går att ladda den snabbare, för i framtiden kanske vi använder den mer. Och vilken av de två som var bäst. Skulle inte elbil vara full kan hon ju ta min bil, eller jaktbilen.

Att det är kilometervis skrivet spelar ingen roll för den första säger att enfas räcker, medans den andra skriver att den kan tillgodose sig 32 eftersom jag har den starkare, vilket innebär att jag måste ha handske och kolla huvudsäkringen. Så kan det vara bra diskutera lite extra.

Trevlig kväll, alla skrivfel beror på telefonen Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 307

InläggPostat: 2017-12-11 09:15:45    Rubrik: Svara med citat

Du har tydligen en Nissan Leaf Acenta årsmodell 2014.
Om den inte är utrustad med den starkare ombordladdaren, då kan ombord-laddaren högst ladda ditt batteri med 16 A. (det finns emellertid Leaf 2014 med starkare ombordladdare, som klarar 32 A, men jag tror helt enkelt att det är att den laddar 2x16 A på en fas. Alltså har 2 st 1-fasiga 16 A ombordladdare).

Du har troligen ombordladdare(den sitter på vänster sida på motorblocket, sitter en klisterlapp med dess märkdata, men oerhört svårt att se texten. man behöver spegel.) som klarat att ladda ditt batteri med max 16 A. Du kan alltså aldrig ladda med högre ström än 16 A på Typ 1 uttag på bilen. På Chademo, kan du klart ladda likström med säkert 100 A, men en sådan dyr laddstation skaffar du troligen inte till hemmet, kanske kostar 150 000 kr.

Varför inte dra fram ett kombi-3-fas-uttag 16 A 400 V för handske + vanligt Schucko-uttag(230 V, 16 A). De är smidiga, då de både har ett uttag för 5 oilig 3-fas-handske och vanligt 230 V uttag.

Då kan du skaffa en laddkabel med "tegelsten" på som medger laddning upp till 16 A. Kostar ca 4-5 tusen. Ofta kan man dock med knapp på tegelstenen ändra max. laddströmmen, 6, 10 och 16 A.

Ofta är det så att vanliga 230 V uttag i en bostad, inte får belastats med så hög ström som 16 A, utan bara 10 A. Det går säkert att viss tid(et par timmar) ta ut 16 A men kabeln(ofta bara 1,5 mm2) i väggen kan bli varm, och säkringen smälter kanske inte av.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joelfrodin
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 11

InläggPostat: 2017-12-11 20:15:56    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Du har tydligen en Nissan Leaf Acenta årsmodell 2014.
Om den inte är utrustad med den starkare ombordladdaren, då kan ombord-laddaren högst ladda ditt batteri med 16 A. (det finns emellertid Leaf 2014 med starkare ombordladdare, som klarar 32 A, men jag tror helt enkelt att det är att den laddar 2x16 A på en fas. Alltså har 2 st 1-fasiga 16 A ombordladdare).

Du har troligen ombordladdare(den sitter på vänster sida på motorblocket, sitter en klisterlapp med dess märkdata, men oerhört svårt att se texten. man behöver spegel.) som klarat att ladda ditt batteri med max 16 A. Du kan alltså aldrig ladda med högre ström än 16 A på Typ 1 uttag på bilen. På Chademo, kan du klart ladda likström med säkert 100 A, men en sådan dyr laddstation skaffar du troligen inte till hemmet, kanske kostar 150 000 kr.

Varför inte dra fram ett kombi-3-fas-uttag 16 A 400 V för handske + vanligt Schucko-uttag(230 V, 16 A). De är smidiga, då de både har ett uttag för 5 oilig 3-fas-handske och vanligt 230 V uttag.

Då kan du skaffa en laddkabel med "tegelsten" på som medger laddning upp till 16 A. Kostar ca 4-5 tusen. Ofta kan man dock med knapp på tegelstenen ändra max. laddströmmen, 6, 10 och 16 A.

Ofta är det så att vanliga 230 V uttag i en bostad, inte får belastats med så hög ström som 16 A, utan bara 10 A. Det går säkert att viss tid(et par timmar) ta ut 16 A men kabeln(ofta bara 1,5 mm2) i väggen kan bli varm, och säkringen smälter kanske inte av.


Tack för ett BRA och VETTIGT svar! Råkar vara 1,5 mm fram till motorvärmaren, jag hade inge tanke på elbil när jag byggde och drog elen för några år sedan. Får nog bli trefas och kombinationsuttag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-12-12 09:05:29    Rubrik: Svara med citat

joelfrodin skrev:
Hur långt den går visste jag innan köpet lugn bara lugn.


Låt höra, hur långt går bilen du köpt?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joelfrodin
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 11

InläggPostat: 2017-12-12 09:42:34    Rubrik: Svara med citat

10 mil om vi pratar för mig normalt vinterföre, och 16 mil sommartid.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-12-19 15:35:14    Rubrik: Svara med citat

joelfrodin skrev:
10 mil om vi pratar för mig normalt vinterföre, och 16 mil sommartid.


Det kan fungera men va lite försiktig att tro på dessa siffror helt blint
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2017-12-19 16:25:22    Rubrik: Svara med citat

Om du har 10A motorvärmaruttag idag och kör 4 mil om dagen behöver du inte göra något.

10A räcker till att ladda mer än 1 mil körsträcka på en timme, att ladda för ditt dagliga bruk tar alltså 4 timmar. Verkar onödigt att bekosta en laddanläggning du inte behöver?

Jag skulle iaf börja med att ladda genom motorvärmaruttaget och när du haft bilen ett tag där du bättre insikt om just vilken laddlösning som passar dig bäst.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.