Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


TESLA SEMI
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-11-30 15:24:39    Rubrik: TESLA SEMI Svara med citat

Tja, det är väl ingen som är avlägset intresserad av elbilar som inte hört om tesla semi.

Det är en smått fascinerande konstruktion som det verkar och den har ju räckvidd som väl räcker för långtradartrafik i europa med våra viloregler, jag undrar hur man resonerar hos volvo och scania nu när det finns någon som visat på möjligheterna. Priset är ju chockerande lågt i vart fall. Efter lite överslagskalkyler kom jag fram till omkring 300kkr/år i enbart bränslepris besparing, förmodligen mer.Det är en halvårslön bara där...Oavsett hur konservativa man än är i industrin är det helt enkelt för mycket pengar i diff för att man skall kunna bortse från. Den som gör det går helt enkelt i konkurs.

När tror vi att vi får se en i europa, och ännu mer, när tro vi att volvo och scania kan visa något liknande till liknande pris?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2017-11-30 15:31:54    Rubrik: Svara med citat

nackdelen i sverige är ju just att det är en semi dock, då de inte är så jätte vanliga bland svenska lastbilar
får ju bara dra 36 ton totalvikt med mot 64 ton för svenska lastbilar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-11-30 16:11:48    Rubrik: Svara med citat

Inga problem, det går att sätta en dolly och få till en fullängdslastbil ändå. https://www.flickr.com/photos/pixeltrucker/35769564131/

Tror absolut att Tesla-semi klarar 64ton. Kraften finns ju absolut där och med de hårdare reglerna kring vila som finns i EU så klaras nog tillräcklig räckvidd också.


Eftersom Tesla denna gång redan gått ut med att laddnätverket kommer kosta pengar så öppnar det för nya möjligheter. Tex skulle ju Tesla kunna erbjuda att sätta upp en Mega-charger vid terminal emot att distrubitören förbinder sig att köpa en viss mängd bilar och att de laddar där regelbundet. Att något laddar på en Megacharger kan vara positivt för Tesla.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-11-30 17:14:24    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Inga problem, det går att sätta en dolly och få till en fullängdslastbil ändå. https://www.flickr.com/photos/pixeltrucker/35769564131/

Tror absolut att Tesla-semi klarar 64ton. Kraften finns ju absolut där och med de hårdare reglerna kring vila som finns i EU så klaras nog tillräcklig räckvidd också.


Eftersom Tesla denna gång redan gått ut med att laddnätverket kommer kosta pengar så öppnar det för nya möjligheter. Tex skulle ju Tesla kunna erbjuda att sätta upp en Mega-charger vid terminal emot att distrubitören förbinder sig att köpa en viss mängd bilar och att de laddar där regelbundet. Att något laddar på en Megacharger kan vara positivt för Tesla.


JAg räknade på det där för några år sedan (och redovisade en del av det hör i forumet). Rätt många som var tveksamma till att det gick, men mina siffror visade sig vara förvånansvärt prick på faktiskt (om jag nu får slå mig för bröstet lite granna. I det fallet räknade jag från 36 ton upp till 105 (vilket är special turerna med extra mycket skog). Och jag konstaterade krasst att fart och luftmotstånd vida översteg rullmotståndet också vid rejäla tågvikter.

En 60 tons lastbil med 0,5 i cd hamnade på cirka 15kwh/mil då, och med justering för ett cd på 0,36 så hamnar man ganska prick på tesla semi i fullast skick ~12kwh/mil. Även om du fördubblar vikten så gör det inte mer än marginellt på förbrukningen under förutsättning att du inte pysslar mycket med accelerationer och decelarationer.

I europa har vi lägre farter, 80 mot 105, större tågvikter och kortare kör tider. Sammantaget, lastbilen funkar utan vidare i sevrige och europa. Enligt tesla håller man på att utarbeta en europeisk version på samma platta, så sannolikt får man lite större tågvikter.

Sverige är extremt beroende av inkomster från sin fordonsindustri, det faktum att scania och volvo inte ens haft publik diskussion om att göra något liknande är oroande. Man verkar vara helt tagen på sängen av det här, och det är inte gjort i en handvändning att bygga upp kapacitet att bygga batterier och elmotorer, så det är inte trivialt för dem att gå över. Jag hoppas verkligen inte vi drabbas av ett kodak moment för svensk industri...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2017-11-30 18:35:36    Rubrik: Svara med citat

Mksen skrev:
nackdelen i sverige är ju just att det är en semi dock, då de inte är så jätte vanliga bland svenska lastbilar


Tjaa, här i sydvästra delarna av landet är det mycket trafik som går på semi, särskilt E6:an. Kanske inte ofta svenska dragbilar, men i alla fall.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2017-11-30 18:38:01    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:

Sverige är extremt beroende av inkomster från sin fordonsindustri, det faktum att scania och volvo inte ens haft publik diskussion om att göra något liknande är oroande. Man verkar vara helt tagen på sängen av det här, och det är inte gjort i en handvändning att bygga upp kapacitet att bygga batterier och elmotorer, så det är inte trivialt för dem att gå över. Jag hoppas verkligen inte vi drabbas av ett kodak moment för svensk industri...




Man tänker såhär istället. Rätt eller fel, återstår att se.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-11-30 18:46:32    Rubrik: Svara med citat

Vissa företag borde sätta skrattet i halsen nu när Tesla semi visats upp.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-12-01 08:18:49    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:

Man tänker såhär istället. Rätt eller fel, återstår att se.


Ärligt talat; för lite. Försent. Den där varianten är inte mycket att hänga i jugranen. Kostnaden att elektrifiera vägen (och underhållet av det dessutom), parat med den inflexibilitet som uppstår är helt enkelt inte försvarbar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-01 08:24:52    Rubrik: Svara med citat

Det är inte alldeles lätt för stora företag att tänka nytt snabbt.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-01 08:29:08    Rubrik: Svara med citat

När jag ser bilden på Scanian med strömavtagaren fick jag en plötslig flashback



Fordonsindustrin kommer se mycket annorlunda ut om 10 år...
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-12-01 09:03:27    Rubrik: Svara med citat

Vi har inte råd med det som land. Sverige är väldigt beroende av sin tunga industri (scania och volvo). Det kan gå mycket fort. Även om teslan skulle vara dubbelt så dyr som en traditionell lastbil är bränsle och service kostnaderna så betydande att det mycket snabbt betalar sig att köra ellastbil i alla fall. Avsaknaden av alternativ från dessa tillverkare är kraftigt oroande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-01 10:40:56    Rubrik: Svara med citat

Det största problemet är väl att politikerna inte tordats införa krav om eliktrifiering i samhället, pga fordonsindustrin sagt att då skulle jobb försvinna. Nu kanske jobb försvinner för att lobbyn lobba för Diesel fordon.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2017-12-01 11:33:39    Rubrik: Svara med citat

[quote="MH"]
JFAH skrev:

Sverige är extremt beroende av inkomster från sin fordonsindustri, det faktum att scania och volvo inte ens haft publik diskussion om att göra något liknande är oroande.

Man tänker såhär istället. Rätt eller fel, återstår att se.


Jag tycker det är fel att håna Scanian med strömavtagare. Självklart blir det ingen volymproduktion på den (det finns ju redan tåg), men projektet har garanterat gett Scaniaingenjörerna lärdom om elektrisk framdrivning av tunga ekipage.

Därtill kan Scania sedan länge chassiteknik, aerodynamik och volymproduktionsteknik, det är bara batteriintegrationen som saknas - och det borde vara lättare på ett rymlig lastbilchassil än i en personbil.

Så den dag lastbilsmarknaden svänger till elektrifiering tror jag Scania och Volvo kan hänga med.

Utmaningen är timingen - det finns många enastående produkter som misslyckats enbart p.g.a. timingen. De senaste exemplen ifrån fordonsindustrin är snåldieslarna från tidigt 2000-tal (Audi A2 och VW Lupo) som knappt sålde något alls men 10 år senare är snåldiesel the shit.

Så, när svänger lastbilsmarknaden? När det blir ekonomist lönsamt på sista raden för åkerierna. Jag tror att den största begränsningen där är snabbladdarinfrastrukturen, man kan helt enkelt inte "hemmaladda" en långdistanslastbil utan den måste vara ute och rulla.

En större lastbil drar väl ca 40L/100km? Alltså knappa 10ggr mer än en vanlig personbil? Då behövs ju 500kW-snabbladdare för att få anständig laddtid.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1992
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-01 11:58:04    Rubrik: Svara med citat

[quote="jellybear"]
MH skrev:
JFAH skrev:

Sverige är extremt beroende av inkomster från sin fordonsindustri, det faktum att scania och volvo inte ens haft publik diskussion om att göra något liknande är oroande.

Man tänker såhär istället. Rätt eller fel, återstår att se.


Jag tycker det är fel att håna Scanian med strömavtagare. Självklart blir det ingen volymproduktion på den (det finns ju redan tåg), men projektet har garanterat gett Scaniaingenjörerna lärdom om elektrisk framdrivning av tunga ekipage.

Därtill kan Scania sedan länge chassiteknik, aerodynamik och volymproduktionsteknik, det är bara batteriintegrationen som saknas - och det borde vara lättare på ett rymlig lastbilchassil än i en personbil.

Så den dag lastbilsmarknaden svänger till elektrifiering tror jag Scania och Volvo kan hänga med.

Utmaningen är timingen - det finns många enastående produkter som misslyckats enbart p.g.a. timingen. De senaste exemplen ifrån fordonsindustrin är snåldieslarna från tidigt 2000-tal (Audi A2 och VW Lupo) som knappt sålde något alls men 10 år senare är snåldiesel the shit.

Så, när svänger lastbilsmarknaden? När det blir ekonomist lönsamt på sista raden för åkerierna. Jag tror att den största begränsningen där är snabbladdarinfrastrukturen, man kan helt enkelt inte "hemmaladda" en långdistanslastbil utan den måste vara ute och rulla.

En större lastbil drar väl ca 40L/100km? Alltså knappa 10ggr mer än en vanlig personbil? Då behövs ju 500kW-snabbladdare för att få anständig laddtid.


Brukar vara strax över 30L/100km om föraren ecodrivar, vilket de ju gör så klart.

Ericsson var experter på radioteknik, mjukvara och tillverkning av hårdvara, likaså Nokia, men ändå gick det åt pipan för att de utvecklar en produkt som marknaden inte vill ha.

Samma sak med Scania, fast värre. Det tar många år att bara göra en uppdatering, och maler man på i fel spår för länge då kan det tänkas att det inte finns kapital att byta riktning. Det är många pinaler som måste konstrueras och testas om!
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-01 13:39:00    Rubrik: Svara med citat

[quote="tor.ake"]
jellybear skrev:
MH skrev:
JFAH skrev:

Sverige är extremt beroende av inkomster från sin fordonsindustri, det faktum att scania och volvo inte ens haft publik diskussion om att göra något liknande är oroande.

Man tänker såhär istället. Rätt eller fel, återstår att se.


Jag tycker det är fel att håna Scanian med strömavtagare. Självklart blir det ingen volymproduktion på den (det finns ju redan tåg), men projektet har garanterat gett Scaniaingenjörerna lärdom om elektrisk framdrivning av tunga ekipage.

Därtill kan Scania sedan länge chassiteknik, aerodynamik och volymproduktionsteknik, det är bara batteriintegrationen som saknas - och det borde vara lättare på ett rymlig lastbilchassil än i en personbil.

Så den dag lastbilsmarknaden svänger till elektrifiering tror jag Scania och Volvo kan hänga med.

Utmaningen är timingen - det finns många enastående produkter som misslyckats enbart p.g.a. timingen. De senaste exemplen ifrån fordonsindustrin är snåldieslarna från tidigt 2000-tal (Audi A2 och VW Lupo) som knappt sålde något alls men 10 år senare är snåldiesel the shit.

Så, när svänger lastbilsmarknaden? När det blir ekonomist lönsamt på sista raden för åkerierna. Jag tror att den största begränsningen där är snabbladdarinfrastrukturen, man kan helt enkelt inte "hemmaladda" en långdistanslastbil utan den måste vara ute och rulla.

En större lastbil drar väl ca 40L/100km? Alltså knappa 10ggr mer än en vanlig personbil? Då behövs ju 500kW-snabbladdare för att få anständig laddtid.


Brukar vara strax över 30L/100km om föraren ecodrivar, vilket de ju gör så klart.

Ericsson var experter på radioteknik, mjukvara och tillverkning av hårdvara, likaså Nokia, men ändå gick det åt pipan för att de utvecklar en produkt som marknaden inte vill ha.

Samma sak med Scania, fast värre. Det tar många år att bara göra en uppdatering, och maler man på i fel spår för länge då kan det tänkas att det inte finns kapital att byta riktning. Det är många pinaler som måste konstrueras och testas om!


Jag tror att dom vill vänta så länge som möjligt med att sälja en produkt med mycket sämre total vinstmarginal. Tydligt exempel på det är väl att : Sveriges ekonomi går lika bra som en ny Volvo V90
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-12-02 02:53:04    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:


Jag tror att dom vill vänta så länge som möjligt med att sälja en produkt med mycket sämre total vinstmarginal. Tydligt exempel på det är väl att : Sveriges ekonomi går lika bra som en ny Volvo V90

Enligt officiella tester på tyska autobahn med scanias sista lastbil så nådde man snittvärden på 4,5 liter milen vid normal körning (2 år gamla värden) vilket ansågs vara helt ok. Mina beräkningar då gav vid handen 15kwh för maxlast 75 ton och 0,5 cd värde, 80 km/h. Jag räknade med att man behövde omkring 1megawatt batteri för att väl täcka de distanser man _får_ köra.

Laddningeffekten stanar inte vid några 0,5megawatt. Man behöver omkring 1,6 megawatt ut för att klara det på halvtimmen.

Med ett cd på 0,36 så ser jag inget skäl till att teslan inte väl skulle klara tidsgränserns inom hela europa, och att den skulle kunna bli slot in kompatibel med befintliga dragare. Och teslas modell där man bygger megachargers, och köper in elen/bygger egen kapacitet i form av sol så blir total konceptet riktigt slående. Det som skiljer scania mf:s hållning är ju just att tesla inte räds att ta tag i energibiten _också_. Och det gör att de kan få kontroll på utgiftssidan och ge bättre garantier på priser mm.

En överslagräkning ger vid handen att en tesla lastbil som minst sparar;
(i exemplet tar jag 15000 mil/år)
15000*14*4,5 = 945kkr, 15000*12*1=180kkr en diff på 765kkr. ENBART i dieselpris. Jag räknade i konsument led på både el och diesel). Man måste naturligtvis ta hänsyn till ladd infrastruktur mm men med en sådan diff per lastbil och år finns det gott om manöverutrymmer att bygga det och ändå gå med ansenlig vinst. Den byggda infrastrukturen är också av den arten att den har lång teknisk livslängd (och mycket får slitage punkter och kan därmed slåss ut över tid.

Pengarna man kan spara är massiva, och det är något som inget åkeri kan blunda för hur konventionella de än är. ch det gäller lastbilstillvekare också. Att säga att de är bara att skruva dit ett batteri är inte sant, det tar tid att bygga fabriker som producerar batterier, man måste medverka med att bygga upp infrastrukturen och så vidare. allt det där gör tesla medan andra sitter i baksätet och rullar tummarna... Jag hade vari mycket lugnare om det varit scania som presenterat det här och inte tesla...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2017-12-03 17:49:31    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:


En överslagräkning ger vid handen att en tesla lastbil som minst sparar;
(i exemplet tar jag 15000 mil/år)
15000*14*4,5 = 945kkr, 15000*12*1=180kkr en diff på 765kkr. ENBART i dieselpris. Jag räknade i konsument led på både el och diesel). Man måste naturligtvis ta hänsyn till ladd infrastruktur mm men med en sådan diff per lastbil


Men priset per kWh i konsumentledet är inte 1kr! Snarare 3kr.
Och i ditt räkneexempel behöver lastbilen, om den körs varje dag året om, laddas med ca 500kWh per dag. Det säger sig självt att laddinfrastrukturen inte är där ännu... Dagens 50kW snabbladdare behöver i så fall vara inkopplade 10 timmar om dagen.

Jag tror nog i så fall mer på ett första steg med batteridrivna distributionslastbilar som klarar en hel dag på en laddning och sedan "hemmaladdar" i en lastbilsladdbox nattetid. Längre fram i tiden kanske fjärrtrafik med ellastbil kam vara aktuell.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-12-03 18:21:57    Rubrik: Svara med citat

Ursäkta jellybear men missade du Elon Musk presentation av Tesla Semi?

Tesla kommer bygga ett nytt laddnätverk liknande Supercharger-nätverket som de kallar Megacharger. En Megacharger kommer kunna ladda med upp emot 1,6MW, där av namnet. Alltså riktigt långt ifrån 50kW. Dessa Megachargers kommer att placeras ut strategiskt över världen på samma sätt som Superchargern, men med ett undantag. Megachargers kommer förmodligen sättet upp även hos kunder tex lastterminaler.

Tesla kommer garantera ett kWh pris på Megachargern. Vi vet idag inte exakt vad det priset blir men en gissning är 1,90kr/kWh som de tar för elen på Superchargern.
Några 3kr/kWh kommer det aldrig bli tal om i Sverige åtminstone.
(Mitt elpris hemma varierar mellan 0,85-1,25kr/kWh inkliåusive allt.)

Tidsplan? De ska börja tillverkningen 2019! Men det handlar då om ett begränsat antal till en lokalmarknad. Gissar att vi i Sverige kommer börja se Tesla Semi under 2021 och att branschen är distruerad någon gång mellan 2025 och 2030.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2017-12-05 05:10:42    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Ursäkta jellybear men missade du Elon Musk presentation av Tesla Semi?

...

Tesla kommer garantera ett kWh pris på Megachargern. Vi vet idag inte exakt vad det priset blir men en gissning är 1,90kr/kWh som de tar för elen på Superchargern.
Några 3kr/kWh kommer det aldrig bli tal om i Sverige åtminstone.
(Mitt elpris hemma varierar mellan 0,85-1,25kr/kWh inkliåusive allt.)

Tidsplan? De ska börja tillverkningen 2019! Men det handlar då om ett begränsat antal till en lokalmarknad. Gissar att vi i Sverige kommer börja se Tesla Semi under 2021 och att branschen är distruerad någon gång mellan 2025 och 2030.


3kr/kWh, ca-priset vid dagens standardsnabbladdare var det jag referade till (men visst är superchargerpriset om 1,90kr/kWh relevant). Men att räkna "hemelpriset" på 1kr/kWh är felaktigt eftersom det blir orimligt att tanka en lastbil med en simpel laddbox - utan åkerierna kommer att få betala "på stan"-priser där marginal läggs på för installationen och drift av snabbladdaren.

Misstolka mig inte, jag tror (och hoppas) att lastbilsbranschen också går mot elektrifiering - men den avgörande pusselbiten (laddinfrastrukturen) lyser ännu med sin frånvaro. Och jag tror Volvo & Scania är tillräckligt snabba ur startblocken för att ta fram batteridrivna lastbilar när tiden är mogen.

Precis som för personbilarna ska Tesla självklart ha en eloge för att våga gå först och faktiskt driva hela industrin mot en förbättring.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3179
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-12-05 08:44:16    Rubrik: Svara med citat

jellybear skrev:
LarsL skrev:
Ursäkta jellybear men missade du Elon Musk presentation av Tesla Semi?

...

Tesla kommer garantera ett kWh pris på Megachargern. Vi vet idag inte exakt vad det priset blir men en gissning är 1,90kr/kWh som de tar för elen på Superchargern.
Några 3kr/kWh kommer det aldrig bli tal om i Sverige åtminstone.
(Mitt elpris hemma varierar mellan 0,85-1,25kr/kWh inkliåusive allt.)

Tidsplan? De ska börja tillverkningen 2019! Men det handlar då om ett begränsat antal till en lokalmarknad. Gissar att vi i Sverige kommer börja se Tesla Semi under 2021 och att branschen är distruerad någon gång mellan 2025 och 2030.


3kr/kWh, ca-priset vid dagens standardsnabbladdare var det jag referade till (men visst är superchargerpriset om 1,90kr/kWh relevant). Men att räkna "hemelpriset" på 1kr/kWh är felaktigt eftersom det blir orimligt att tanka en lastbil med en simpel laddbox - utan åkerierna kommer att få betala "på stan"-priser där marginal läggs på för installationen och drift av snabbladdaren.

Misstolka mig inte, jag tror (och hoppas) att lastbilsbranschen också går mot elektrifiering - men den avgörande pusselbiten (laddinfrastrukturen) lyser ännu med sin frånvaro. Och jag tror Volvo & Scania är tillräckligt snabba ur startblocken för att ta fram batteridrivna lastbilar när tiden är mogen.

Precis som för personbilarna ska Tesla självklart ha en eloge för att våga gå först och faktiskt driva hela industrin mot en förbättring.



Vad Tesla garanterar går det "så där" med.

https://youtu.be/wgk5-eB9oTY?t=8m12s

Jag tycker det är viktigt att hålla sig till rimliga elpriser. Ofta räknar någon på 1kr/kWh medan min elräkning säger typ 1.75kr idag. Plus att man räknar vad bilen säger i förbrukning inte vad som faktiskt tas från vägguttaget.

"Aaaa men alltså.... vi har ändå el hemma så abonnemanget kan inte räknas in i bilens el."

Okej fine att räkna så på en elbil som knappt går något, men om man har en lastbil som käkar 1000kWh per dygn så lär man nog fasen få räkna det vid sidan om hushållselen hehe...
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.15 sekunder att ladda.